Jos äidille tehdään sektio niin voiko hän kertoa synnyttäneensä?
Kommentit (92)
Jos henkilö tulee autokyydillä töihin niin ajoiko hän autoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole synnyttämistä. Lapsi syntyy sektiolla.
Toki sektiokin voi olla ok ja perusteltu ratkaisu joissain tilanteissa eli ei sitä automaattisesti tarvitse hävetä.
Tuota viimeistä lausettasi saat automaattisesti hävetä.
Juuri näin. Noloa!
Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi sanomaan tätä päin naamaa kenellekään, mutta ei sektio ole synnytys. En yhtään tarkoita väheksyä, sektio ei siis ole vähempi arvoinen kuin alatiesynnytys, mutta synnyttäminen on tekemistä, verbi. Sektio on leikkaus, jonka avulla lapsi syntyy kun synnyttäminen alateitse ei ole mahdollista tai äiti ei sitä halua. Lapsi syntyy joko alateitse tai sektiolla, mutta itse sektio ei ole mielestäni synnyttämistä. Mutta tämä on niitä kuuluisia kiellettyjä mielipiteitä.
Synnytys jakautuu kolmeen vaiheeseen, joista avautumisvaihe on yleensä ylivoimaisesti pisin. Sen vaiheen käy läpi kaikki synnyttäjät, joille ei ole aikataulutettu suunniteltua sektiota. Itse sektio ei ehkä ole synnytys, mutta myös avautumisvaihe on synnyttämistä.
Kyllä naisen mieli on ihmeellinen ja synnytykseen liityyvä paheksunta , iva ja vähättely kivuista näyttää siirtyvän sukupolvesta toiselle - äidiltä tyttärelle ja kehitystä ja helpotusta synnytykseen on junnannut paikallaan, toisin kuin muissa toimenpiteissä esim. hammashoidossa. Ja osittain tämä on naisten syytä.
Nyt syyllistetään Suomessa naiset, jotka synnyttävät keisarleikkauksella lapsen, vaikka muualla Euroopassa ja maailmalla, äiti itse voi päättää syntyykö lapsi keisarileikkauksella vai alateitse. Suomessa vielä 2000-luvulla keisarileikkauksella syntyy todella vähän lapsia, verrattuna muihin maihin.
Ja tätä samaa mantraa, pahansuopaisuutta ja vähättelyä käytiin 70-luvulla, kun naiset keskustelivat kivunlievityksestä synnytyksessä ja osa naisista tietenkin oli sitä mieltä, ettei sitä voida pitää synnytyksenä, ei se ainakaan ollut luonnollinen synnytys, kun oltiin tokkurassa, eikä siinä tilanteessa nainen voinut kokea luonnollista kipua ja seurantalaitteet eivät kuuluisi oikeaan synnytykseen. Samoin lapsen isä synnytyksessä.
Äitini synnytti 40-50-luvulla, silloin ei vielä tiedetty kivun lievittämisestä mitään, mutta silloin suuresti paheksuttiin, millainen heikko hienohelma nainen pitää päästä synnyttämään sairaalaan, kun oikea nainen synnyttää lapsen kotona.
Teki nainen niin tai näin, aina löytyy näitä ap. kaltaisia tuomitsijoita ja vähättelijöitä, kun ei haluta elää tässä ajassa ja kehityksen mukana.
Ja vaikka Suomessa tehdään keisarileikkauksia vähän, niin onko lapset sen erityisempiä tai terveempiä kuin muualla Euroopassa tai muualla. Taitaa olla juuri päinvastoin esim. allergiat yleisiä.
Ei se ole synnyttämistä. Siinä lapsi vain leikataan ulos. Se on leikkaus, ei synnytys.
Siis ei kai se synnytys ole, jos lapsi leikataan ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys... En osaa sanoa, miten minun pitäisi vastata, jos sitä kysyttäisiin.
"Synnytin" (varalta noin hipsukoissa, ettei kukaan vaan luule minun oikeasti siis synnyttäneen) esikoista 36 tuntia. 36 tuntia oli säännölliset supistukset ja avaiduin 10 senttiin asti. Ponnistusvaihe aloitettiin lapsen pää näkyi jo, mutta sitten tuli pahoja komplikaatoita ja hätäsektioon. Lapset vedettiin niin takaisin kohtuun ja otettiin leikkauksella ulos.
En siis osaa sanoa olenko minä lainkaan synnyttänyt. Synnytyssalissa olin kyllä 1,5 vuorokautta. Mutta ehkäpä se oli vaan valmistautumista lääkärien toimittamaan synnytykseen.
Klassinen synnytyksen peruminen.
Vähän niin kuin mielenmuutos silloin kun kauppakirja on allekirjoitusta vaille ja ostaja sanoo, että enpä ostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä :D Onko joku oikeasti ylpeä jostain synnyttämisestä :D Kyllä se lapsi sieltä ulos tulee tavalla tai toisella.
Varmaan sellaiset ovat, joissa se on ainoa saavutus elämässä....
Joka tuntee tarvetta kutsua sektiota synnyttämiseksi, pitää varmaan mielessään itse synnyttämistä parempana.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole synnyttämistä. Siinä lapsi vain leikataan ulos. Se on leikkaus, ei synnytys.
Onko imukuppisynnytys sitä oikeaa synnyttämistä?
Kun lapsi tulee ulos sisältäsi olet synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi sanomaan tätä päin naamaa kenellekään, mutta ei sektio ole synnytys. En yhtään tarkoita väheksyä, sektio ei siis ole vähempi arvoinen kuin alatiesynnytys, mutta synnyttäminen on tekemistä, verbi. Sektio on leikkaus, jonka avulla lapsi syntyy kun synnyttäminen alateitse ei ole mahdollista tai äiti ei sitä halua. Lapsi syntyy joko alateitse tai sektiolla, mutta itse sektio ei ole mielestäni synnyttämistä. Mutta tämä on niitä kuuluisia kiellettyjä mielipiteitä.
Samaa mieltä, mutta toisaalta saivartelua. Ei vaikuta minuun, jos joku puhuu synnytyksestään ja se onkin ollut sektio. Enkä sanoisi, että kyseinen äiti ei ole synnyttänyt vaikka kirjaimellisesti ei olisikaan, koska mielestäni se tosiaan kuulostaa vähättelyltä (vaikka niin ei tarkottaisi). Ja itse olen siis synnyttänyt ihan alateitse.
Voi kertoa, jos haluaa. Mitäpä se kenellekään muulle kuuluu, syntyikö lapsi alateitse vai sektiolla.
Lääkäri näkee papereista ja jos ei näe, voi itse kertoa.
Synnytys mikä synnytys. Hohhoijaa näitä sektiohullujen juttuja. Moni ei edes sitä sektiota itse valitse, ja vaikka valitsisikin, niin ihan yhtä lailla se on synnytys.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on syntyneet sektioilla, ei omasta halustani jos sillä nyt jotain merkitystä on. En ole synnyttänyt, tavarani on gynen vastaanotolla yhtä timmi kuin synnyttämättömän, ei siis mikään messuhalli. Eli jos hait tällä jotain loukkaavaa niin siitä samalla mitalla takaisin. Ihan yhtä äiti olen minäkin, tiukalla tavaralla.
Hih, no entäs minä: alatiesynnytys ja silti edelleen tiukka... Mahdoton yhtälö?! :D
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa naisten terveystietoihin tuli laittaa jokin salakoodi tai maininta, ettei rouva ole neitsyt. Nyt terv. tiedoissa on vain maininta, synnyttänyt, oli sektio tai alatiesynnytys.
Miksi muuten tämä sektio on niin kipeä ja arka aihe, ettei sitä voi ajatella synnytyksenä, ihan samalla tavalla kuin imukuppisynnytys tai synnytys joka kestää 20min. tai synnytystä, joka kestää 38 tuntia.
Synnytystapoja on kaksi: alatiesynnytys ja sektiosynnytys. Raskaus ei voi päättyä kuin keskenmenoon tai synnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten sanotaan "synnyttää ALATEITSE" tai "ALATIEsynnytys"jos se on ainoa tapa synnyttää?
Synnytystavat ovat alatiesynnytys ja sektio.
Ei voi. Lapsi on saatu leikkauksella.
Niin varmaan tietäisinkin, mutta en tosiaan halunnut tietää ja siksi valitsin sektion. En huutele asiasta muualla kuin aiheesta puhuessa. En tosiaan kokenut mitään tarvetta kärsiä, olihan se mukavaa aloittaa lapsenkin kanssa kiintymyssuhde ilman muistoa siitä miten juuri sattui kamalasti. Ainakin itselle.