Käly kävi eilen tuomassa joululahjat ja laskun.
Miehen vanhemmilla on kesällä hääpäivä, jota olimme ajatelleet juhlistaa koko perheen kera.
Mieheni ja minä ehdotimme ravintola reissua, mutta tämä ei kelvannut mieheni siskolle, koska ravintola reissu on kuulemma kallis sekä persoonaton.
Hän halusi suunnitella perheen näköisen tapahtuman heidän vanhempien luona, mikä oli ok miehelleni. Mieheni kertoi erittäin suoraan, että hän auttaa parhaansa mukaan, mutta koska hän on töiden vuoksi paljon reissussa, niin apu voi jäädä melko pieneksi.
Minun apu on ollut kyseisessä asiassa melko olematon, koska meillä on melko tuore vauva ja vähän isompi lapsi.
Käly on suunnitellut juhlia syksystä alkaen, varaillut pitopalvelua yms yms.
Ja nyt eilen hän pudotti semmoisen pommin, että oksat pois. Tuli käymään meille tuomassa ja hakemassa joululahjat ja samalla ilmoitti, että koska me emme ole olleet suunniteluvaiheessa mukana niin aktiivisesti kuin hän on oikeus ja kohtuus, että mieheni maksaa 2/3 kuluista.
Ja koska hän tietää melko hyvin taloudellisen tilanteemme (olen vauvan kanssa kotona) niin lupasi auliisti, että mieheni voi maksaa osuutensa osamaksulla.
Olen niin hämmentynyt. Kuka tekee noin??? Meillä miehen kanssa yhteiset rahat, niin tottakai vaikuttaa meihin perheenä ylimääränen rahankulutus.
Kommentit (107)
Missä kälyn kommentit viipyvät? We're waiting for you!!
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:56"]Mua niin raivostuttaa nuo kommentit, joissa paheksutaan ap:ta, kun tämä ei ole auttanut järjestelyissä, vaikka on kotona vauvan kanssa. Teillä, jotka kehtaatte tuollaista päivitellä, on ilmeisesti ollut hyvin helpot vauvat (tai sitten olette lapsettomia).
[/quote]
Juhlia voi suunnitella silloin kun vauva on päiväunilla. Aivoja voi käyttää.
Itse tein paljon kaikkea hoitovapaalla.
[/quote]
Eli toisin sanoen: sinulla on ollut helppo vauva. Voin nimittäin kertoa, että kummallakaan vanhemmalla ei ole energiaa "tehdä paljon kaikkea", saati sitten suunnitella jotain juhlia, jos vauva herää yöllä huutamaan parin tunnin välein, nukkuu päiväunet vartin pätkissä ja hereilläkin ollessaan lähinnä itkee. Ja vaikka ei olisikaan ihan noin vaativaa vauvaa, niin ehkä sen vähäisen oman ajan käyttää mieluummin johonkin tähdellisempään kuin juhlien suunnitteluun (kuten syömiseen tai nukkumiseen).
Olisipa vänkä tietää, mitä käly on suunnitellut ja kuinka kalliisti, mutta me tuskin saamme sitä ikinä tietää...
"Jokuhan voisi tunnistaa, että meille on tilattu Jari Sillanpää hopeahäihin"
Sori vaan mutta kun vauva nukkuu, myös äiti nukkuu. Joissain perheissä se on vain pakko jotta selvittäis täysjärkisinä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:27"]
Sori vaan mutta kun vauva nukkuu, myös äiti nukkuu. Joissain perheissä se on vain pakko jotta selvittäis täysjärkisinä.
[/quote]
Edellisestä puuttuu lainaus sen tyypin tekstiin, joka "teki kaikenlaista" äitiyslomalla/vanhempainvapaalla. Jep-jep.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:56"]Mua niin raivostuttaa nuo kommentit, joissa paheksutaan ap:ta, kun tämä ei ole auttanut järjestelyissä, vaikka on kotona vauvan kanssa. Teillä, jotka kehtaatte tuollaista päivitellä, on ilmeisesti ollut hyvin helpot vauvat (tai sitten olette lapsettomia).
[/quote]
[/quote]
Eli toisin sanoen: sinulla on ollut helppo vauva. Voin nimittäin kertoa, että kummallakaan vanhemmalla ei ole energiaa "tehdä paljon kaikkea", saati sitten suunnitella jotain juhlia, jos vauva herää yöllä huutamaan parin tunnin välein, nukkuu päiväunet vartin pätkissä ja hereilläkin ollessaan lähinnä itkee. Ja vaikka ei olisikaan ihan noin vaativaa vauvaa, niin ehkä sen vähäisen oman ajan käyttää mieluummin johonkin tähdellisempään kuin juhlien suunnitteluun (kuten syömiseen tai nukkumiseen).
[/quote]
Juhlat on päätetty kauan aikaa sitten pidettäväksi. Ja niitä ei ole vielä pidetty.
Ap.lla on n vuosi aikaa osallistua juhlien suunnitteluun mutta kun on 2 ladta, sekuntiakaan ei ole.
Mutta av-palstalle on aikaa.
Laiska mikä laiska ja tekosyitä täynnä.
Jos minä olisin sinun tilassasi, ap, sanoisin suunnilleen: "jos kerta joudun maksamaan suurimman osan, suunnittelen myös suurimman osan ja silloin muuttaisin suunnitelmat omaan kukkaroon sopivaksi."
En maksaisi mitään. Raha-asioista sovitaan etukäteen.Noin ei vain voi toimia. Sano että pyyhkii perheensä sillä laskulla. Eihän sillä laskulla ole mitään lainvoiman.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:56"]Mua niin raivostuttaa nuo kommentit, joissa paheksutaan ap:ta, kun tämä ei ole auttanut järjestelyissä, vaikka on kotona vauvan kanssa. Teillä, jotka kehtaatte tuollaista päivitellä, on ilmeisesti ollut hyvin helpot vauvat (tai sitten olette lapsettomia).
[/quote]
[/quote]
aijaa, mä nukuin silloin kun vauva nukkui, kun se ei nukkunut yöllä ;-)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:56"]Mua niin raivostuttaa nuo kommentit, joissa paheksutaan ap:ta, kun tämä ei ole auttanut järjestelyissä, vaikka on kotona vauvan kanssa. Teillä, jotka kehtaatte tuollaista päivitellä, on ilmeisesti ollut hyvin helpot vauvat (tai sitten olette lapsettomia).
[/quote]
[/quote]
aijaa, mä nukuin silloin kun vauva nukkui, kun se ei nukkunut yöllä ;-)
[/quote] mä en ainakaan välittäisi suunnitella miehen porukoilla juhlia samalla kun hoidan lapsia kotona. Ne pienet hetket, mitä on vapaata käytän muihin juttuihin mm, suihkussa käyntiin. Ja eikö miehen vanhempien juhlien järjestäminen lapsille eikä heidän puolisoille?
Ja sitten hääpäivän juhlakalut ovatkin varanneet ex tempore -salamatkan Intiaan ja juhlat lässähtävät kuin pannukakku.
Toivottavasti käly on ahkera av-lainen, niin kuullaan hänenkin kantansa asiaan ;)
Todella hauska aloitus. Itketään kustannuksista, mutta ei kuitenkaan osallistuta hääpäiväjärjestelyihin. Toivottavasti tästä aiheutuu sad end ja suvusta eroaminen.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:49"]
Todella hauska aloitus. Itketään kustannuksista, mutta ei kuitenkaan osallistuta hääpäiväjärjestelyihin. Toivottavasti tästä aiheutuu sad end ja suvusta eroaminen.
[/quote]
Tulihan se kälykin mukaan keskusteluun...
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:49"]
[/quote] nyt voi käly kertoa oman puolen.
Tulihan se kälykin mukaan keskusteluun...
[/quote]
Ymmärtäisin tilanteen jos pari pientä seikkaa olisi eri lailla.
1. Kälyn järjestämät juhlat olisivat kustannuksiltaan vähemmän kuin ravintolaillallinen. Siinä tapauksessa voisin mielelläni maksaakin vähän enemmän, kun käly kerran käyttää aikaa ja vaivaa järjestelyihin.
2. Käly kysyisi kauniisti kävisikö meille se, että maksisimme juhlista hieman enemmän kuin puolet ja hyväksyisi myös kieltävän vastauksen jos sellaisen päättäisimme antaa.
Ylipäätään omasta mielestäni outoa,että joku kustantaisi minun juhlat. Itse olen aina omiin juhliini joutunut omaksi maksumieheksi. Miehesi voi myöskin paiskata sanomalla: Nokun mä aattelin nyyttäreitä ja kaikki maksaa oman osuutensa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 18:20"]
Ymmärtäisin tilanteen jos pari pientä seikkaa olisi eri lailla.
1. Kälyn järjestämät juhlat olisivat kustannuksiltaan vähemmän kuin ravintolaillallinen. Siinä tapauksessa voisin mielelläni maksaakin vähän enemmän, kun käly kerran käyttää aikaa ja vaivaa järjestelyihin.
2. Käly kysyisi kauniisti kävisikö meille se, että maksisimme juhlista hieman enemmän kuin puolet ja hyväksyisi myös kieltävän vastauksen jos sellaisen päättäisimme antaa.
[/quote]
Piti oikein lukea ap:n ap tarina, ja kas - eihän siellä oteta kantaa siihen, onko käly suunnitelmineen ylittänyt rahassa sen, mitä ravintolaillallinen maksaisi. Ongelma taisikin olla siinä, että miehen osuus kasvoi puolikkaasta kahteen kolmasosaan. Eikä se käy murtolukunsa osaavalle ap:lle.
Kuulostaa ihan anoppini hautajaisilta. Miehen isä ja veli sunniittelivat hautajaiset pikana kahdessa päivässä kuoleman jälkeen ja sitten ilmoittivat miehelleni, että kaikki on järjestetty (edes hautajaispäivämäärän sopivuutta ei kysytty mieheltäni) ja että kulut jaetaan kolmeen osaan ja sitten vain lasku pöytään. Kuolinpesällä ei kuulemma ole varoja (perunkirjoituksessa selvisi, että on). Mieheni ei suostunut maksamaan ja siitä on kuultu.
Minä en ole koskaan osallistunut appivanhempien minkään juhlien suunnitteluun, enkä niistä myös mitään maksa. Siskot saa suunnitella, ja jos veljiä halutaan mukaan, voivat osallistua mutta etukäteen sovitusta pidetään kiinni. Sitten älähdän, jos niin ei tehdä. Mutta nuo siskot ovat täyspäisiä. Jos joku lähtee muuttamaan alkuperäisiä suunnitelmia kalliimmiksi kuin mitä ne ovat olleet, ilman muilta kysymättä, tietenkään ei laskuteta muita vaan oma suuruudenhulluus maksetaan itse. Muutenkin, tuollainen suunnitelun arvo, montako tuntia niihin on käytetty? Sitä paitsi, jos joku veloittaisi minulta suunnittelusta ilman minä vaatisin verokortin ja tekisin verottajalle ilmoituksen asiasta, kysyisin vielä saako kotitalousvähennystä. Pienistä kuluista ei tarvitse maksaa kovin isoja työnantajan sivukuluja.