Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi 10.v saa rahaa, voiko mielestänne aikuinen

Vierailija
29.12.2013 |

Päättää mihin ja kuinka paljon rahaa käytetään?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempi saa tuossa tilanteessa päättää, että miten paljon sitä rahaa käytetään ja mihin käytetään. Näin ihan siis lain mukaan. Yli 15-vuotiaana sitten omatienaamat rahat nuori saa käyttää ihan mihin vaan, mutta sen jälkeenkin eli 15-17 v saadut lahjarahat saa kyllä sitten keskustella vanhemman kanssa, että mihin käytetään.

Olisi hyvä sopia lapsen kanssa joku pelisääntö siitä, että kun saa rahaa. Esimerkiksi niin, että lapsi saa vaikka aina 10% itselleen heti haluamallaan tavalla käyttöön ja 90% rahasta laitetaan tilille. Poikkeuksena voisi olla vaikka niin, että jouluna saa 50 e ja synttärinä 50 e käyttää mihin haluaa.

No, nuo luvut tietty ihan vain esimerkinomaisia, kun en tiedä, että millaisia summia teillä syydetään, mutta mielestäni on järkevää keksiä sääntö, jota säännöllisesti sitten noudatetaan.

Vierailija
22/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu siitä onko lapsen omissa suunnitelmissa käyttää raha viisaasti, vai onko lapsi sitä tyyppiä että tuhlaa rahansa miettimättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 10v vielä tajua rahan arvoa.

Saa tehdä aika monta tuntia työtä, ennenkuin saa 100e puhtaana käteen.

Ei meillä 12v vielä paljoa jaksa säästää, raha polttaa taskussa.

Vierailija
24/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan alaikäinen saa tehdä ainostaan merkitykseltään vähäisiä ostoksia omalla rahalla, tyyliin käydä hampparilla, ostaa bussilippuja jne. Merkityksellisiin ostoksiin tarvitaan huoltajan suostumus: jos 10-vuotiaasi ostaa jotain mielestäsi liian kallista, sinulla on huoltajana oikeus purkaa kauppa. 

Sopikaa tarkat pelisäännöt, kuinka paljon rahaa laitetaan säästöön ja kuinka paljon sitä on lupa käyttää. Sinä saat huoltajana vaikuttaa tähän. 

Vierailija
25/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ei tosiaan tajua rahan arvoa. Sai viime syksynä ensimmäisen laadukkaan kännykän, nyt oli kinunnut mummolta uudempaa mallia kun muutamalla kaverillakin oli sellainen. Mummo antoi rahaa ja kävi tämän ostamassa. Vanhassa ei siis ollut mitään vikaa.

kotityöt jää tosiaan rästiin kun mummo antaa perjantaisin 10 e herkuttelurahaa.

viimeinen niitti oli eilen se kun oli sanonut vaarilla että haluaisi i padin (meillä nettiaikaa isän koneella 1h viikossa) vaari oli luvannut että tammikuun alesta haetaan pojalle sellainen, poika oli siis selittänyt että sillä saa kätevästi myös koulujutut tehtyä.

poika saa siis melkein kaiken mitä keksii pyytää ja hyvin perustella, vähän vaikea tässä sitten on tarjota roskapussien viemisestä 20c tai opettaa että raha ei kasva puussa vaan töitä pitää tehdä 

ap

Vierailija
26/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on lahjarahaa niin minusta voi antaa lapsen päättää, toki kannattaa keskustella lapsen kanssa onko ostos jäkevä.

Ite olin 11v kun sain ekan kerran ison lahjarahan käteen jouluna mummolta, 50 euroa. Oltiin lapissa lomalla ja kun vanhempien kanssa keskusteltiin niin sanoivat että saan ostaa mitä haluan muistoksi sillä rahalla reissusta.
Ostin sitten semmosen metrin pitusen jättihuskypehmolelun ja raahasin sen lomamökillemme jätesäkissä. Vanhemmat katto hiukan kieroon kun kerroin että maksoi vain 49 euroa... x) Kuukauden  kuluttua vähän jo kyllästyin leluun ja jo harmittelin että käytin siihen kaiken rahani.

Mut siis pointtin on se että kllä lapsella tulee olla oikeus osallistua päätökseen ja kenties osa rahasta käyttää ihan mihin haluaa, voidaan vanhempien kanssa sopia vaikkapa että osa menee säästöön. Juridisesti kaikki valta tietenkin on aikuisella mutta ihan jo kasvatuksellisista syistä hyväksi ottaa lapsi mukaan päättämään.

Vierailija
27/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:05"]

Onko se voimassa enää ettei alle 15-vuotias saa päättää edes tienaamistaan rahoista? Ja eikö vanhemmilla ole oikeus vaatia alaikäisen tekemän kaupan purkamista?

Mielestäni sataset ovat ehdottomasti sellaisia rahoja ettei voi olettaa lapsen osaavan päättää niistä itse.

[/quote]

Näin on. Vasta 15-vuotias saa päättää siitä, miten käyttää itse työllä hankkimansa rahat. Jos esim. täti lahjoittaa tälle 15-vuotiaalle 3.000 euroa, on huoltajilla oikeus päättää miten rahaa käytetään. Toki saa tehdä näitä merkitykseltään vähäisiä ostoksia, kuten laitoin edelliseen viestiin. 

Vierailija
28/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:02"]

tietysti aikuinen päättää, muutenhan joidenkin logiikalla 10v voisi asustella yksinään ja olla täysin itsenäinen. Ei tuon ikäinen ymmärrä että sitä rahaa voi myös säästää, sitä varten aikuinen on.  Aika naurettavaa olisi, että yhdellä perheenjäsenellä olisi aivan erilainen elämäntyyli kuin muilla. Tilailisi pizzoja ja matkustelisi oman maun mukaan, just. Tottakai rahat ovat hänen, mutta valvonnanalaisia.

[/quote]

Ihme käsitys sulla kymmenvuotiasta. Kyllä minä ainakin ihan omasta tahdostani olen säästänyt 5-vuotiaasta asti.

Vierailija
29/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samaa. Lapsi saa rahaa vaikka 150e kerralla. Meillä on sääntö, että mummon ja faarin rahat menee säästöön ja niillä ostetaan jotain isompaa. Taskurahan lapsi saa kotoa. Hän on sitten ostanut hienon pyörän. Sellaisen turhakkeen, jota en itse hänelle olisi ostanut. Eli aina kun meille tulee ristiriita järkevän ja haluamisen kanssa, lapsi voi ottaa mummon rahat avuksi. Saa sitten just sen ylikalliin pyörän, jos laittaa itse loput tai parhaassa tapauksessa maksaa itse kokonaan. Minä ohjaan ja lapsi luulee määräävänsä.

Vierailija
30/30 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:13"]

Me tehtiin nyt miehen kanssa päätös että otetaan kaikki rahat mitä lapsi saa ja laitetaan hänen tililleen, jos isovanhemmat ei usko ei tälläistä siedä kukaan. (Lapsi huutaa ja raivoaa huoneessaan että me ollaan varkaita) huoh

ap

[/quote]

Tämä kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta, jos rahaa kerran tulee suuria määriä kerralla. Ja tuo huomioon ottaen, mitä kerroin kotitöiden jäämisestä, koska ei ole motivaatiota rahan hankkimiseen. Voisitteko ottaa käyttöön myös 21 ehdottaman 90% säästöön, 10% käyttöön? (Tai teille sopivat määrä.)

Mulle tuli vain tällainen ongelma mieleen: miten aiotte saada rahan lapselta? Kun lapsi tietää, että otatte sen pois, niin kertooko hän siitä enää teille? Homma varmasti toimii, kun saatte tämän ratkaistua. Tuo osa säästöön/osa käyttöön -ehto voisi motivoida lapsen myös luopumaan rahasta.

Ja 10-vuotias EI ymmärrä vielä rahan arvoa, eli ei voi täysin itsenäisesti päättää isojen summien kohtaloa.