Lapsi 10.v saa rahaa, voiko mielestänne aikuinen
Kommentit (30)
Kun tuon ikäinen lapsi saa rahaa lahjaksi on se minusta lapsen oma päätös mihin rahan käyttää - ellei rahaa olla annettu tietyllä ehdolla, esim. mummo antaa 50e ja sanoo, että tämä raha on sitten koulutarvikkeisiin. Silloin raha pitäisi myös niihin koulutarvikkeisiin käyttää.
Jos lapsi ei tiedä miten tai mihin rahaa käyttää boit tietysti aikuisena asiasta hänen kanssaan keskustella. Esim. voit kertoa, että rahan voi laittaa säästötilille tai ostaa vaikka harrastusvälineitä. Mutta muuten ei sinulla ole kyllä oikeutta lapsesi rahaan koskea.
Ei, jos se on lapsen lahjarahaa. Paitsi, jos lapsi ostaa tupakkaa, viinaa tai muuta laitonta.
Ei yksin voi päättää, mutta voi vaikuttaa päätökseen keskustelemalla ainakin. Eikä tietenkään osteta esim. k16-pelejä tms.
Meillä siis sellainen tilanne että mummo ja vaari syytää lapselle koko ajan ihan hirveitä summia (satasia) ja minä en haluaisi mutta en voi oikein estääkkään kun lapsi siellä voi itsekseen käydä.
olen yrittänyt sanoa että ei saa antaa että laittaisivat mielummin vaikka tilille että ei uskota:(
ap
Noh.. riippuu kyllä rahan määrästä. Jos saa vitosen, niin miksi aikuisen pitäisi päästä siitä päättämään? Jos saa miljoonan, niin totta helvetissä 10v tarvitsee aikuisen neuvomaan rahan järkevästä käytöstä, mutta ei myöskään minusta saa niitä käyttää omiin tarkoituksiinsa!
Meillä juuri on keskusteltu 10v pojan n. 100€:n säästöistä, ovat siis omia kk-rahojaan sekä synttärilahjaksi saamiaan. Hän haluaa ehdottomasti tuhlata heti kaikki uuteen puhelimeen. Ok muuten, mutta kun hänellä on 6kk vanha puhelin, joka toimii moitteettomasti ja on varmasti riittävä nykyiseen käyttöön kun on vieläpä älypuhelin nettiyhteydellä. Ehdotin hänelle, että säästää vielä lisää ja voi ostaa sen seuraavan puhelimen sitten niillä silloisilla rahoilla kun tuo suht´ uusi puhelin aikanaan brakaa. Ei ihan vielä niellyt tuota kompromissiehdotusta.
Lapsi periaatteessa saa käyttää itse rahansa, mutta kyllä meillä on yhdessä keskusteltu, mihin ja kuinka paljon rahaa kannattaa käyttää. Teinitkin kysyvät vielä usein, että kannattaakohan ostaa, jos maksaa tämän verran.
Tiedän monia perheitä, joissa lapset tarvitsevat aikuisen luvan omien rajojensa käyttämiseen. Itse annan lasteni käyttää rahansa miten haluavat (olettaen että käyttökohde on noin muuten hyväksytty).
kyllä 10v lasta voi vielä ohjailla, ettei esim. tuhlaa ihan hölmöön rahaa. Mutta siis omiin juttuihin raha käytetään, ei mihinkään mikä vanhemman tulisi hankkia!
tietysti aikuinen päättää, muutenhan joidenkin logiikalla 10v voisi asustella yksinään ja olla täysin itsenäinen. Ei tuon ikäinen ymmärrä että sitä rahaa voi myös säästää, sitä varten aikuinen on. Aika naurettavaa olisi, että yhdellä perheenjäsenellä olisi aivan erilainen elämäntyyli kuin muilla. Tilailisi pizzoja ja matkustelisi oman maun mukaan, just. Tottakai rahat ovat hänen, mutta valvonnanalaisia.
Onko se voimassa enää ettei alle 15-vuotias saa päättää edes tienaamistaan rahoista? Ja eikö vanhemmilla ole oikeus vaatia alaikäisen tekemän kaupan purkamista?
Mielestäni sataset ovat ehdottomasti sellaisia rahoja ettei voi olettaa lapsen osaavan päättää niistä itse.
Mua harmittaa tuo että isovanhemmat syytää rahaa lapselle ja sanovat että saat ohitse käyttää mihin haluat ja mä joudun sitten kotona tyrmäämään että nyt et saa ostaa ja raha laitetaan säästöön:(
nyt poika kiukuttelee tuolla ja minä yritän vihaisena saada isovanhempia kiinni että laittaisivat ne rahahanat kiinni.
ap
Juridisesti se raha on lapsen ja lapsella on oikeus käyttää se haluamallaan tavalla, kunhan se ei ole laiton. Edelleenkään lapsi ei ole vanhempiensa jatke vaan erillinen yksilö, jonka omaisuus on hänen omaansa, oli se sitten rahaa tai mummolta perittyjä osakkeita.
Meillä lasten rahat ovat lasten omia ja he saavat itse niistä päättää. Vanhempiensa rahankäyttöä katsoneina he behavioristen periaatteiden mukaan ovat äärettömän säästäväisiä. Meillä 10v tietää jo, että ei kannata kertoa kavereille, että tilillä on reilusti yli 8000 e vaan pitää esittää köyhää.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:08"]
Juridisesti se raha on lapsen ja lapsella on oikeus käyttää se haluamallaan tavalla, kunhan se ei ole laiton. Edelleenkään lapsi ei ole vanhempiensa jatke vaan erillinen yksilö, jonka omaisuus on hänen omaansa, oli se sitten rahaa tai mummolta perittyjä osakkeita.
Meillä lasten rahat ovat lasten omia ja he saavat itse niistä päättää. Vanhempiensa rahankäyttöä katsoneina he behavioristen periaatteiden mukaan ovat äärettömän säästäväisiä. Meillä 10v tietää jo, että ei kannata kertoa kavereille, että tilillä on reilusti yli 8000 e vaan pitää esittää köyhää.
[/quote]
no ei tuokaan normaalia ole että köyhää esitetään:( aika sairasta sinänsä esittää köyhää jos ei sitä kerran ole. Itse en ainakaan opeta lapselle tuollaista. Yök.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:02"]tietysti aikuinen päättää, muutenhan joidenkin logiikalla 10v voisi asustella yksinään ja olla täysin itsenäinen. Ei tuon ikäinen ymmärrä että sitä rahaa voi myös säästää, sitä varten aikuinen on. Aika naurettavaa olisi, että yhdellä perheenjäsenellä olisi aivan erilainen elämäntyyli kuin muilla. Tilailisi pizzoja ja matkustelisi oman maun mukaan, just. Tottakai rahat ovat hänen, mutta valvonnanalaisia.
[/quote]
Siis eikö yleensä tuon ikäinen ole sen verran taloudellisesti kypsä, että tajuaa rahan arvon? Meillä ainakin jo pienestä saatiin viikkoraha joka saatiin itse käyttää miten haluttiin. Opittiin aika pian mitä rahalla saa ja että jotain kalliimpaa varten pitää säästää. Tietty kaikki lapset ovat erillaisia. Mä esimerkiksi tykkäsin säästää pari kk alennusmyyntejä varten tuon ikäisenä kun taas siskoni laittoi vuosi toisensa jälkeen kaikki rahat mitä sai säästöön ja hänellä oli jo 15v tilillään enemmän rahaa kuin kenelläkään muulla meidän perheessä. Hän on nyt aikuisena käyttänyt niitä esim. opiskeluun, ajokorttiin, sisustamiseen, matkailuun ja rahaa on yhä vaikka millä mitalla. Olen ylpeä hänestä ja ymmärrän, että mun elämä näyttäisi toiselta jos olisin tehnyt samoja valintoja. En ole taloudellisesti huonossa asemassa, mutta pirusti enemmän ole tehnyt aikuisena töitä rahoittaakseni esimerkiksi sen ajokortin johon pyörähti päälle 2000e.
Kyllä se saa kjäyttää saamansa rahat mihin haluaa, nyt alkaa sulla se kasvatus, joka on jäänyt väliiin, että mihin käyttää vai käyttääkö.
Me tehtiin nyt miehen kanssa päätös että otetaan kaikki rahat mitä lapsi saa ja laitetaan hänen tililleen, jos isovanhemmat ei usko ei tälläistä siedä kukaan. (Lapsi huutaa ja raivoaa huoneessaan että me ollaan varkaita) huoh
ap
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:08"]Juridisesti se raha on lapsen ja lapsella on oikeus käyttää se haluamallaan tavalla, kunhan se ei ole laiton. Edelleenkään lapsi ei ole vanhempiensa jatke vaan erillinen yksilö, jonka omaisuus on hänen omaansa, oli se sitten rahaa tai mummolta
[/quote]
Juridisesti kyllä vanhempi päättää tuonikäisen rahankäytöstä. Se, kuinka paljon vanhempi tosiasiassa antaa lapselle päätösvaltaa, on kasvatuksellinen valinta.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:13"]
Kyllä se saa kjäyttää saamansa rahat mihin haluaa, nyt alkaa sulla se kasvatus, joka on jäänyt väliiin, että mihin käyttää vai käyttääkö.
[/quote]
huh huh, kannattaisi olla hiljaa kun ei tiedä mistä puhuu. Lasta on kasvatettu mutta tekee hieman vaikeaksi tuon rahan arvon opetus jos sitä saa joka kerta kun pyytää ja mihinkään ei tarvii säästää.
meillä esim. Viikkorahaa saa jos hoitaa sovitut kotityöt, nyt ne jää hoitamatta kun mummo ja vaari antaa kuitenkin. Aikaisemmiontoksi hyvin ei enää sen jälkeen kun mummo ja vaari muuttivat tuohon vähän matkan päähän kun pääsee siellä käymään vaikka joka päivä.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 20:02"]tietysti aikuinen päättää, muutenhan joidenkin logiikalla 10v voisi asustella yksinään ja olla täysin itsenäinen. Ei tuon ikäinen ymmärrä että sitä rahaa voi myös säästää, sitä varten aikuinen on. Aika naurettavaa olisi, että yhdellä perheenjäsenellä olisi aivan erilainen elämäntyyli kuin muilla. Tilailisi pizzoja ja matkustelisi oman maun mukaan, just. Tottakai rahat ovat hänen, mutta valvonnanalaisia.
[/quote]
Siis eikö yleensä tuon ikäinen ole sen verran taloudellisesti kypsä, että tajuaa rahan arvon? Meillä ainakin jo pienestä saatiin viikkoraha joka saatiin itse käyttää miten haluttiin. Opittiin aika pian mitä rahalla saa ja että jotain kalliimpaa varten pitää säästää. Tietty kaikki lapset ovat erillaisia. Mä esimerkiksi tykkäsin säästää pari kk alennusmyyntejä varten tuon ikäisenä kun taas siskoni laittoi vuosi toisensa jälkeen kaikki rahat mitä sai säästöön ja hänellä oli jo 15v tilillään enemmän rahaa kuin kenelläkään muulla meidän perheessä. Hän on nyt aikuisena käyttänyt niitä esim. opiskeluun, ajokorttiin, sisustamiseen, matkailuun ja rahaa on yhä vaikka millä mitalla. Olen ylpeä hänestä ja ymmärrän, että mun elämä näyttäisi toiselta jos olisin tehnyt samoja valintoja. En ole taloudellisesti huonossa asemassa, mutta pirusti enemmän ole tehnyt aikuisena töitä rahoittaakseni esimerkiksi sen ajokortin johon pyörähti päälle 2000e.
[/quote]
Varmaan joissakin perheissä raha on kokoajan hyvin esillä että vastasyntytkin tietää rahan arvon, yleisesti ottaen 10 vuotiaan pitäisi olla vielä lapsi eikä miettiä osakekauppoja vaan leikkiä kavereiden kanssa. Mun serkku oli tuollainen lapsisäästäjä, tosin muutenkin outo, raukka on nyt mielisairaalassa onoff. No, yksittäistapaus:(
Millaisesta summasta puhutaan?