Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haju -ja makuaistien palautuminen koronan jälkeen?

Vierailija
10.01.2023 |

Miten kauan haju -ja makuaisitien palautuminen koronan jälkeen oikein voi kestää? Itselläni hävisi molemmat aisit aivan täysin muutamaksi päiväksi, kun sairastin koronaa. Sen jälkeen alkoivat vähän palautua, mutta nyt on taas tullut yhtäkkiä takapakkia etenkin hajuaistin kanssa. Pari viikkoa tässä on mennyt näin.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen palautumiseen voi mennä monta kuukautta. 

Vierailija
2/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla oli kateissa liki puoli vuotta. Itsellä taas ei kadonnut lainkaan, kaikki boosteritkin saatu joka taisi auttaa 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla katosi hajuaisti 11/2020 sairastetussa koronassa. Ei ole palautunut. En haista juuri mitään. Piparit, joulukuusi, kinkku, kaikki ihanat joulun tuoksutkin pois. En haista myöskään savua enkä pierua, hikeä. Makyaistista suurin osa on hajua, joten ruokakaan ei maistu. Maistan vain perusmaut, eli suola, makea, hspan, kirpeä, umami. Masentavaa. Ennen minulla oli erityisen herkkä hajuaisti.

Vierailija
4/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni hiukan päälle kuukausi, että kumpikin aisti oli ennallaan.

Vierailija
5/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo vaihtelu normaalia, siis että välillä esim. makuaisti tuntuu parantuneen ja sitten yhtäkkiä ei taas maistakaan yhtään mitään? Luulin jo, että haju + makuaisti on palautumassa, mutta tänään sitten sellainen päivä, että kaikki on hajutonta ja mautonta :(

Vierailija
6/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sairastanut kaksi koronaa. Eka 2022 helmikuussa ja toka joulukuussa. Molemmissa meni aistit. Palautui vähitellen mut jäi ns harhoja. Esim kahvi ei maistu samalle kuin ennen.

Oli myös pahoinvointia ja huimausta.

Vierailija
7/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa meni.

Vierailija
8/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä-viisi kuukautta meni, että suurinpiirtein palautui. Ihan kakilta osin ei makuaisti toimi vieläkään niinkuin pitäisi, sairastetusta koronasta on kohta vuosi. Esimerkiksi kahvi ei maistu miltään. Haistan kyllä kaiken, jopa sen kahvin.

Vierailija
9/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista kuukautta. Hengitys ja hapen saanti vaikeutui ja huomasin, että lenkillä hengästyn helposti. Oli vähennettävä lenkkejä roimasti. Mäki, pienikin oli vaikeaa kävellä. Happisaturatio laski 94 ja kun on normaalisti 98- 99.

Viime lauantaina mittasin jälleen 98 lukemat.

Ei pidä vähätellä et on vaan flunssa. Enkä tiedä mitä kehkeytyy vuoden sisällä kun veritulppariski on edelleen. Olen muuten normaalisti hyväkuntoinen ja liikun paljon.

Vierailija
10/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuota  aistien katoamista tapahtunut myös tällä omikronilla? Luulin, että se vaara oli vain noissa vaarallisemmissa versioissa?

Vierailija
11/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tuota  aistien katoamista tapahtunut myös tällä omikronilla? Luulin, että se vaara oli vain noissa vaarallisemmissa versioissa?

Mulla tietääkseni ensimmäinen korona 12/2022 ja maku sekä hajuaisti on hävinneet. 

Vierailija
12/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuukausi meni haju- ja makuaistin palautumiseen.

Vierailija
13/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa jotenkin hirveästi, kun ei haista eikä maista oikein mitään :( Olen ihan yllättynyt siitä miten paljon tällainen asia voikin ahdistaa. Tavallisessa flunssassa kyseiset aistit on mulla yleensä pois päivän, pari ja homma on siinä. Koronassa tämä vain jatkuu ja välillä maistaa ja haistaa ja sitten taas tulee takapakkia. 

Vierailija
14/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni 3-4 viikkoa ennen kuin aistit palautuivat ennalleen.

Sinä aikana minulla oli välillä hajujen ja makujen vääristymiä. Onneksi vain muutaman kerran.

Vierailija
15/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuonna 2021 sairastetussa koronassa hävisi haju-ja makuaisti muutamaksi viikoksi. Sen jälkeenkin jäi seuraksi outoja haju- ja makuvääristymiä, vaikka aistit muuten palautuivatkin.

Vierailija
16/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella, mutta faktahan on se, että nuo aistien häiriöt eivät johdu nenästä tai suusta vaan aivoista. Korona tekee tuhoja aivoissa. Osa tuhoista ehkä paranee, osa ei. Voi vaan miettiä mitä sellaista tuhoa korona tekee mikä ei akuutisti näy. Epäilyksiä on, että saattaisi laukaista Alzheimerin tautia tms.

Vierailija
17/58 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sairastua uudelleen koronaan. Voivat nimittäin pitkäaikaiset haitat pahentua. Ffp2 maskilla pystyy hyvin torjumaan koronaa.

Vierailija
18/58 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sairastua uudelleen koronaan. Voivat nimittäin pitkäaikaiset haitat pahentua. Ffp2 maskilla pystyy hyvin torjumaan koronaa.

Mistä tällainen tieto?

Vierailija
19/58 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi myös, että mistä tällainen tieto tulee? Lähde? 

Vierailija
20/58 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole yhtäkään rokotetta. Koronan oireet kestivät päivän ja haju- ja makuaisti katosi noin viikoksi.