Mies sairaana ja väsynyt jatkuvasti. Mikä sillä voi olla?
Viimeiset pari vuotta mies on ollut keskimäärin varmaan pari kolme kuukautta vuodesta sairaana. Sairastaa jatkuvasti jotain yskää, kurkkukipua ja flunssaa. Muu perhe ei saa samoja tauteja usein ollenkaan. Ja jos saadaan ne kestävät pari päivää eivätkä nosta usein edes kuumetta, mies on aivan poissa pelistä viikosta kolmeen per tauti. Nytkin on viimeiset pari viikkoa taas sairastanut: Jaksaa muutaman tunnin päivässä tehdä jotain kunnolla, välillä on käynyt työpäivän (kevyttä työtä) ja sitten on on aivan puhki vähintään päivän pari. Silloinkin kun ei ole kipeänä, tuntuu olevan hyvin harvoin pirteä, lähes aina enemmän tai vähemmän väsynyt ja kärttyinen.
Onko tuo enää normaalia? Mikä tuota voi vaivata? Kävi kerran erikoislääkärillä syksyllä, mutta lääkäri totesi vain, että silloin oli ihan tavallinen flunssa. Minua alkaa huolestuttamaan, voiko olla kyse jostain vakavammasta.
Kommentit (70)
Yleislääketieteen erikoislääkärille! Ja niin, ettei juuri ole akuutti flunssa tms., vaan voi rauhassa paneutua tuohon pitkäaikaiseen sairasteluun. Ymmärrän huolesi; niin minäkin olisin! Minulle tuli mieleen myös diabetes; tuttavallani se aiheutti suunnilleen tuollaisia oireita ennen kuin todettiin. Ja yllättäen olikin 1-tyypin tauti, vaikka ikää silloin n.50v.
Mutta todellakin kunnon tutkimuksiin!
Minulla samanlaisilla oireilla paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta. Voisiko olla sitä? Ei nyt hei aina vedetä AIDS:a tai muuta vakavampaa esiin. Ennenkuin on tutkittu, ei hutkita, jooko?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 15:23"]Masennus ei tiettävästi aiheuta kuumetta.
[/quote]
Minulla stressi ja lievähkö masennus nimenomaan nostivat kuumeen, paino putosi (ruokailusta huolimatta) normaalipainosta vaikeaksi alipainoksi.
Kävin viidellä eri lääkärillä eikä fyysisiä syitä löytynyt, joten psykosomaattisiksi oireiksi todettiin.
Tämä tosin meni ohi muutamassa kuukaudessa kun stressiä hoidettiin sairauslomalla ja masennusta keskustelulla ja terapialla.
Peseekö mies käsiä? Entäs maitohappobakteerit ja multivitamiini?
Minä veikkaisin borrelioosia, siis yhtenä vaihtoehtona. Yleensä kokeita ei oteta, ei ehkä tule mieleen vaan lääkäreille, ensimmäisenä, kun aletaan hakea syytä pitkittyneisiin em. oireisiin. Kannattaa poissulkea kuitenkin, jos muuta selvää syytä ei löydy. Toinen ehdotukseni on useimpien jo ehdottamakin autoimmuunisairaus.
Itselläni molemmat ja oireet tuttuja, tosin sopivat tietenkin moniin muihinkin.
Paranemista!
D vitamiinitasot kannattaa myös tarkistaa.
Minkä ikäinen mies on? Minun isä kuoli 63-vuotiaana sepelvaltimotautiin. Vuoden sairasti flunssaa, yskää ja pientä kuumeilua. Kukaan ei tarkistanut sydäntä. Keho koitti itse korjata itseänsä josta tuloksena oli jatkuva sairastelu. Eri lääkärit määräsi 8 antibiootti kuuria ja vuoden yskänlääkkeet...
Meillä esiintyy tuollaisia oireita aina siivouspäivinä.
Kudosantigeeni HLA-B27? Se altistaa tulehduksellisille sairauksille.
Kiitos kaikille viesteistä, näistä tuli monta mahdollista "syyllistä" miehen epämääräisille oireille. Esim diabetekseen voisi olla alttiutta ja ikääkin päälle 40 v, joten periaatteessa moni sairaus voisi jo alkaa jolle ikä altistaa. Täytyy googlata kun pääsen taas illalla koneen ääreen. Toivottavasti löytyisi lääkäri, joka ottaa oireet vakavasti ja miehellekin täytyy mainita, että tajuaa painottaa tuota toistuvaa sairastelua joka aina jatkuu pitkään. En varmaan kehtaa mennä itse lääkäriin mukaan:D
t. ap
Mulla tutkittiin samoja oireita sysyllä. Useita pitkittyneitäkin infektoita (flunssaa, kuumetta) vuoden aikana, sairastin vaikka muut perheenjäsenet eivät jne. Mitään poikkeavaa ei minun kohdalla löytynyt.
Kannattaa merkitä muistiin kaikki sairastelut esim. juuri vuoden aikana ja ottaa mukaan lääkärille. Voi siitä sitten päätellä, onko flunssia ollut enemmän kuin keskivertoaikuisella. Kokeita otetiin ainakin pvk+t, diffi, IgE, alat, afos, krea.
Jos et (ymmärrettävästi) halua mennä miehen mukaa, anna lappu kouraan mitä voi kysellä lääkäriltä ja kertoa hänelle. Mikä siinä onkin miesten kohdalla niin vaikeaa mennä lääkäriin.. :)
Kannattaisi hakeutua verikokeisiin ja ottaa laajat kokeet mitkä sulkisi monet sairaudet pois kuten diabetekset , keliakian, maksa-arvot, kilpirauhasen kokeet jne. Itse sairastin varmaan 2 vuotta jatkuvasti flunssaa ...ei kauaa ehtinyt olemaan terve kun aina iski uusi pöpö päälle.. vähän myöhemmin selvisi että kilpirauhasarvoni oli pahasti pielessä ...ja luultavasti jatkuva sairastelu johtunut tästä koska vastustuskyky oli mennyt niin heikoksi... Kannattaa siis lähteä ihan verikokeilla liikkeelle ja vaatia tutkimuksia!
meillä mies oli jatkuvasti väsynyt ym kun oli allergisoitunut maidolle ja rukiille ja söi näitä päivittäin. Sairastelikin enemmän ja pidempään kun suolisto oli allergian takia huonossa kunnossa. Parani kun löydettiin sopiva ruokavalio. Tosin vieläkin toistuu nuo oireet silloin kun mies lipsuu liikaa ruokavaliostaan...
Mulla oli samanlaista. Olin aina väsynyt ja aina joku infektio menossa. Luojan kiitos , löytyi keliakia. Ruokakauppa on apteekkini nyt.
Mulla oli samanlaista. Olin aina väsynyt ja aina joku infektio menossa. Luojan kiitos , löytyi keliakia. Ruokakauppa on apteekkini nyt.
Edelleenkin harkitsisin siitä nielurisoista puhumista lääkärille. Kuvaan sopii pitkittyneet infektiot, väsymys ym. Vaikka periaatteessa näyttäisi yksi tauti parantuneen, niin nielurisoissa on tod.näk. tulehdusten myötä arpeutumia ja pieniä koloja, joihin kertyy limaa ja ruokaa ja muodostuu ns. proppuja (pahan hajuisia kökköjä, jotka pysyy siellä nielussa tulehduttaen sitä uudelleen ja uudelleen vaikka söisit sata antibioottikuuria). Itse ei välttämättä ole tietoinen lainkaan tuosta nielurisojen kurjasta jamasta, sairastelee vaan taudista toiseen...
t.50
Onpas paha kehä. Jatkuva kuumeilu ja flunssa väsyttää, väsymys vetää yleiskuntoa alas ja silloin alttius kuumeiluun ja flunssaan kasvaa.
Väsymys vie ajatuksia diabeteksen suuntaan.
Minäkin suosittelen laajaa verenkuvaa, mistä selviää infektiot, sokerit, kolesterolit, se mahdollinen hiv jne jne jne. Olen itse saanut labralähetteen ihan tavalliselta terkkarilääkäriltä (olin vain väsynyt, ei flunssia. Verensokeri koholla, korjaantui muutamassa kuukaudessa ruokarytmin muutoksella kun ruokavalio muuten ok).
Mites miehen paino, yleiskunto, ruokavalio?
Toivottavasti saatte avun. :)
Onko mieheltäsi otettu verenkuva, siitä pitäisi näkyä, onko tulehduksia, verensokerit jne.
Täällä on ehdotettu homeongelmaa, mutta yhtä hyvin sisäilma ongelmia voi tulla rakennusmateriaaleista esim. liimat, sisustuslevyt, matot jne. Homeen lisäksi, on erilaisia sienikasvustoja, jotka eivät haise, eikä näy. Jopa petivaatteet esim. tyynyt, sohvakalustot, suihkuverhot, ulkovaatteet jne. joissa on käytetty kem.käsittelyä tai homeenestoa ja siksi monet pitäisi pestä ennen käyttöä esim. talvitakit (maininta ohjeessa),
Onko teillä tehty viim.parin vuoden aikana remonttia tai esiintykö sairaus tiettyyn vuoden aikaan?
Ei tätä sentään vuosikausia ole jatkunut. Noin puolitoista vuotta tai kaksi vuotta, ei siihen aluksi tullut kiinnitettyä huomiota.
Huonon yleiskunnon ja/tai stressin piikkiin olen laittanut aiemmin, mutta nyt on alkanut epäilyttää onko kyse sittenkään siitä.
t. ap