Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sairaana ja väsynyt jatkuvasti. Mikä sillä voi olla?

Vierailija
29.12.2013 |

Viimeiset pari vuotta mies on ollut keskimäärin varmaan pari kolme kuukautta vuodesta sairaana. Sairastaa jatkuvasti jotain yskää, kurkkukipua ja flunssaa. Muu perhe ei saa samoja tauteja usein ollenkaan. Ja jos saadaan ne kestävät pari päivää eivätkä nosta usein edes kuumetta, mies on aivan poissa pelistä viikosta kolmeen per tauti. Nytkin on viimeiset pari viikkoa taas sairastanut: Jaksaa muutaman tunnin päivässä tehdä jotain kunnolla, välillä on käynyt työpäivän (kevyttä työtä) ja sitten on on aivan puhki vähintään päivän pari. Silloinkin kun ei ole kipeänä, tuntuu olevan hyvin harvoin pirteä, lähes aina enemmän tai vähemmän väsynyt ja kärttyinen.

Onko tuo enää normaalia? Mikä tuota voi vaivata? Kävi kerran erikoislääkärillä syksyllä, mutta lääkäri totesi vain, että silloin oli ihan tavallinen flunssa. Minua alkaa huolestuttamaan, voiko olla kyse jostain vakavammasta.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immunodefekti.

Vierailija
2/70 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 15:19"]

Mitä testejä kannattaisi pyytää tai mille lääkärille mennä mahdollisen autoimmuunisairauden tai syövän varalta?Kun aina kun mies käy lääkärissä tuntuvat kuittaavan vain flunssana ja antavan kolme päivää sairaslomaa ja tarvittaessa vielä lisää.  (HIV:tä ei pitäisi voida olla, vaikka enhän minä aivan 100% voi tietää, kun en jatkuvasti istu mieheni vieressä vahtimassa, mutta voihan siihen pyytää testejä varmuuden vuoksi.)

[/quote]

Potilaan ei tarvitse tietää mitä tutkimuksia on syytä ottaa. Jos oireilu huolestuttaa, ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri on oikea taho jonka puoleen kääntyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Itse olen lapsesta saakka ollut infektioherkkä. Ja taudit kestäneet aina sen 2-3vkoa, (ihan perusflunssatkin). Sitten tilanne paheni kun oma lapsi aloitti päiväkodin ja kantoi kaikki mahdolliset taudit kotiin ja mulle. Sairastuin sitten vakavasti ja siinä hötäkässä vihdoin selvisi, että minulla oli tiettyjä  immuunipuutoksia. Tämä on kuulemma tosi yleistä. Toivuttuani sain muutamat rokotukset ja olen ollut paljon terveempi kuin aikaisemin. Suosittelisin ehdottomasti selvittämään, onko puutoksia immuunijärjestelmässä.

Vierailija
4/70 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samanlaista monta vuotta, jouduin jatkuvasti ravaamaan lääkärissä eikä ikinä kunnolla tutkittu, lepää nyt pari päivää ja ota buranaa - vakiovastaus. Vasta kun tuli totaaliromahdus, alettiin työterveydessä ottaa tosissaan. Kilpirauhasen vaikea hoitamaton vajaatoiminta ja myöhemmin löytyi myös kroonistunut borrelioosi. Tilanne ei tuosta tule paranemaan, päin vastoin, jos ei tutkita kunnolla. En ymmärrä miksi ei oteta todesta kun koitat hakea apua, minutkin diagnosoitiin masentuneeksi! 

Vierailija
5/70 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mykoplasma testattu?

Vierailija
6/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä/autoimmuunisairaus?

Vierailija
7/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mieheltäsi testattu hiv milloin viimeksi? Tuolta ne oireet usein kuullostavat, kannattaa hakeutua testeihin ja hoitoon ennen aids-vaihetta. Toki myös muut autoimmuunisairaudet voivat tulla kyseeseen tai esim. syöpä, jota ei ole havaittu.

Vierailija
8/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta.

Vierailija
9/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä testejä kannattaisi pyytää tai mille lääkärille mennä mahdollisen autoimmuunisairauden tai syövän varalta?Kun aina kun mies käy lääkärissä tuntuvat kuittaavan vain flunssana ja antavan kolme päivää sairaslomaa ja tarvittaessa vielä lisää.  (HIV:tä ei pitäisi voida olla, vaikka enhän minä aivan 100% voi tietää, kun en jatkuvasti istu mieheni vieressä vahtimassa, mutta voihan siihen pyytää testejä varmuuden vuoksi.)

Vierailija
10/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi huolestunut? Menette lääkäriin ja VAADITTE että asia tutkitaan.

Vierailija
11/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko masennukseksi, kun ei kai se voi nostaa mm. kuumetta? Tosin kyllähän jatkuva sairastaminen alkaa häntä itseäänkin tympiä.

t. ap

Vierailija
12/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko teillä/miehen työpaikalla olla hometta? Itse oireilin juuri noin asuessani homeasunnossa. Silloinen mies taas ei oireillut yhtään, ja lapsen ihottumat (jotka paranivat muuton jälkeen) kuitattiin lääkärissä atopiana. Vasta verikoe paljasti homealtistumisen.

Vierailija
13/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei itse ole niin huolestunut, vähän tyypillinen mies joka ei kovin helposti huolestu. (Tosin sen verran on huolestuttanut, että kävi siellä erikoislääkärillä omasta aloitteestaan.) Mutta minä ja muu lähipiiri alkaa olemaan huolestuneita, kun tuntuu, että aina kun ollaan yhteyksissä kerron miehen olevan tai juuri olleen sairaana.

t. ap

Vierailija
14/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei tiettävästi aiheuta kuumetta.

Vierailija
15/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 15:10"]

Syöpä/autoimmuunisairaus?

[/quote]Syöpä ei muhi kahta vuota

Vierailija
16/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hometta tai muita sisäilmaongelmia aloimme jo aiemmin epäilemään. Töissä ei oireile kukaan muu vastaavasti eivätkä miehen oireet liity mitenkään siihen onko esim. töissä vai pidempään lomalla. Kotonakaan en pidä homeongelmia todennäköisenä. Minä olen meistä yleensä herkempi reagoimaan ja tuttavapiirissä on muutama homeille altistunut ja siten herkkä, eivätkä kumpikaan ole meillä käydessään kommentoineet mitään esim. sisäilman hajusta. (Toinen on niin läheinen ja sen tyyppinen, että varmasti kertoisi.) Olemme asuneet tässä asunnossa jo lähes 10 vuotta eikä ole todennäköistä, että hometta olisi nyt ilmestynyt.

t. ap

Vierailija
17/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hometta tai muita sisäilmaongelmia aloimme jo aiemmin epäilemään. Töissä ei oireile kukaan muu vastaavasti eivätkä miehen oireet liity mitenkään siihen onko esim. töissä vai pidempään lomalla. Kotonakaan en pidä homeongelmia todennäköisenä. Minä olen meistä yleensä herkempi reagoimaan ja tuttavapiirissä on muutama homeille altistunut ja siten herkkä, eivätkä kumpikaan ole meillä käydessään kommentoineet mitään esim. sisäilman hajusta. (Toinen on niin läheinen ja sen tyyppinen, että varmasti kertoisi.) Olemme asuneet tässä asunnossa jo lähes 10 vuotta eikä ole todennäköistä, että hometta olisi nyt ilmestynyt.

t. ap

Vierailija
18/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaantunut ja masentunut niin että puolustusjärjestelmä ei toimi. Kortisonitasot kun nousee tarpeeksi korkealle niin kaikki ohimenevä tarttuu. Tai sitten todella huono peruskunto.

Vierailija
19/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hiv-testiä mahdollisimman pian. Tuollainen vuosia kestävä yleiskunnon heikkeneminen ja jatkuvat kuumeilut ja flunssat kuulostavat surullisen tutuilta. Hiv voi pysyä vuosia lähes oireettomana ja se ilmenee usein vasta kun pitkällisten sairasteluitten ja jatkuvan väsymyksen jälkeen otetaan sattumalta myös hiv-testi. 

Tämä erityisesti, jos esim. homealtistus ei ole todennäköinen, sillä siihen nuo oireet kyllä myös sopisivat. 

Syövissä uskoisin, että oireet olisivat jo pahemmat, jos olisi esim. jokin suolisto/sisäelinsyöpä, joka olisi vuosia toteamatta. 

Vierailija
20/70 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että hiv-voi olla vaikka 20-vuotta ilman ihmeempiä oireita. Myös se voi olla tarttumatta puolisoon saman ajan. Tämän sanon siksi, kun moni mies luottaa vaimon raskausdenajan testeihin. Hiv myöskin saadaa useinmiten pitkästä suhteesta eikä syrjähypyistä, niin kuin moni tuntuu kuvittelevan.  Kyllä masennus aiheuttaa myös kuumetta. Eli masentuneen immunipuolustus on matalammalla ja taudit tarttuu ja jyllää pidempään.

Nyt vaan lääkärille ja valittamaan jatkuvaa väsymystä yms. Avainsana on jatkuva sairastelu. Siihen voi olla satoja mahdollisia syitä, alkaen punkinpuremasta ja täällä niin tunnetusta kilpirauhasesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän