Äitiysraha ja neuvolapakko?
Olen raskaana, mutta viimekertaisen huonon kokemuksen jälkeen en halua enää äitiysneuvolaseurantaa. Äitiys- ja vanhempainrahat Kelalta se sijaan haluan.
Onko niin, että tuet saadakseni neuvolassa pitää kuitenkin saada? Jos kyllä, niin mille raskausviikoille käynti tulisi osoittaa? Entä kelpaako Kelalle, jos käyn yksiisellä?
Kommentit (49)
Kiitos vastauksesta, 2. Lääkärikäynnit ajattelin hoitaa, skipata vain terkkarin. Mietin, että terveydenhoitajalla tehtävä raskausseuranta piti sisällään käytännössä verenpaineen mittauksen, painoseurannan, virtsakokeen ja kohdun korkeuden mittauksen. Voisin kai nuo itse ottaa? Mitä ne liuskat ovat, joilla virtsan proteiinipitoisuutta mitataan, saakohan niitä apteekista?
Mitä jos vain vaihtsisit terkkaria? Tai puhuisit kokemuksistasi esimiehelle? Pitäähän sun lapsikin käyttää neuvolassa, onko se eri TH sitten? Tai sitten meet yksityiselle. Ei niitä käyntejä monta ole uudelleensynnyttäjälle muutenkaan. Jos kaikki sujuu normaalisti, niin eihän se TH paljon siellä tee. Mutta se myös tulkitsee niitä arvoja! Ja lähettää sua eteenpäin, jos jossakin epäilee tarvetta. Se tekee myös joka kerta ulkotutkimuksen, arvioi mm. lapsiveden määrää ja varmistaa, ettei lapsi ole perätilassa jne. Osaatko tehdä nämä kaikki itse? Kyllä kätilötkin käy itse neuvolassa, joskus harvennetusti, mutta kuitenkin.
Kannattaako olla noin hermoheikko? Terkan saat vaihdettua ottamalla yhteyttä esimieheen.
Mikä siinä terkassa niin ärsytti? Tais paino nousta liikaa ja meni herne nenään kun terkka mainitsi?
Minä en halunnut käydä neuvolassa kuin pakolliset ja niitä oli lopulta 3 käyntiä. Lääkärissä en käynyt kertaakaan. Terveydenhoitaja laittoi vain lähetteet verikokeisiin ym. eri paikkoihin ja antoi testiliuskoja paketin mukaan. Verenpaineen ja painon mittasin kotona. Sain neuvolasta raja-arvot joiden ylittyessä pitää ottaa yhteyttä.
Minäkään en halunnut käydä neuvolassa, koska sen jälkeen aina vitutti. Aina samat asiat, jotka olisi voinut kotona hoitaa. Loppujen lopuksi kävin kaikilla käynneillä ja ultrassa, jossa eivät huomanneet lapseni sydänvikaa. Kaikki oli aina hyvin. Eli ei ne aina edes huomaa, jos jokin on vialla. Ps. Tuon sydänvian olisi pitänyt näkyä ultrassa.
Minäkään en halunnut käydä neuvolassa, koska sen jälkeen aina vitutti. Aina samat asiat, jotka olisi voinut kotona hoitaa. Loppujen lopuksi kävin kaikilla käynneillä ja ultrassa, jossa eivät huomanneet lapseni sydänvikaa. Kaikki oli aina hyvin. Eli ei ne aina edes huomaa, jos jokin on vialla. Ps. Tuon sydänvian olisi pitänyt näkyä ultrassa.
Varsinkin loppuraskaudesta kannattaa hankkiutua sellaiselle terveydenhoitajalle tai mieluummin kätilölle, jota voi pitkän kokemuksen perusteella jo aavistaa, milloin on jotain vinossa. Pari sellaista tapausta tiedän, joissa olisi tullut hätä, jos äiti ei olisi ollut tarpeeksi hyvässä hoidossa jo synnytyksen alkaessa.
Kerro toki, mikä meni pieleen ja mistä syystä et halua käydä neuvolassa.
Aika herkkänahkaiselta kuulostaa. Minä kävisin ne neuvolat kuitenkin ja antaisin tädin ärsyttää ihan rauhassa. Käynneissähän ei ole kyse äidin pahasta mielestä vaan että seurataan onko vauvalla kaikki hyvin.
Kaipa kelalle riittää pari käyntiä. Oliko eka ennen 16 viikkoa ja sitten se, jolla saa Kelaa varten sen lapun. Ja jälkitarkastus, jos haluaa tukien jatkuvan.
Mä kävin nyt toisessa raskaudessa vain lääkärikäynnit, ultrat ja 2 muuta käyntiä. Ihan samasta syystä, ärsytti. Aivan täysin turhaa ja en jaksa sitä lippulappusten jakoa, utelua milloin mistäkin henk. koht. asiasta ja ennen kaikkea koen ne käynnit täysin turhana. Munkaan ongelmaa ekassa raskaudessa ei bongattu neuvolassa (paha raskausmyrkytys) vaan sain apua vasta kun itse menin näytille synnärille valittamaan tosi huonoa oloa ja kysymään onko oikeasti normaalia. Sektio tehtiin siitä 5h päästä, että sillee.
Hankin kotiin verenpainemittarin, punnitsin kotona ja satunnaisesti tei niitä pissaliuskoja. Meillä on kotidoppler, joten pysyin sen kanssa kärryillä, että sydänäänet vielä kuuluivat ja sain mielenrauhaa. Muutaman ylimääräisen ultran kävin, 4d ja yhden vähnä kuin varhaisen rakenneultran viikolla 17 ihan omakustanteisesti, oli koko rahan arvoista. Ihanaa kun ei kukaan permanentattu harmaa tantta tivannut lomake toisensa perään kotiasioista (jotka tosi hyvin ja mitään salattavaa ei tosiaan olisi), ei jupissut painosta, ei tarvinnut puolta tuntia istua siellä vakuuttelemassa että ihan oikeasti voin hyvin jne. Sain keskittyä raskaudesta nauttimiseen eikä tarvinnut sietää huokailevaa paskantärkeää terkkaa! En viitsinyt vaihtaakaan, koska mies töissä samalla terveysasemalla, en kehdannut.
Oli niin superturhauttavia ne lukuisat istunnot ekassa raskaudessa. Mitään ei tapahtunut eikä juuri tehty ja silti muka oli pakko ravata siellä. Ajoin töistä aina tunnin, istuin neuvolassa vajaan tunnin ja sitten takaisin töihin tunnin ajo. Kaikki aina niin keskellä päivää kuin vain voi. Ja päälle labrat ja ultrat. Siinä meni aina koko työpäivä ihan vituralleen ja kaikki turhan takia.
On sitten tietty niitäkin ihmisiä, jotka nauttivat ihan siitä jutustelusta ja raskauden märehtimisestä, oman kehon tuntemuksien tarkasta kertomisesta, tunteesta että joku on hirmu kiinnostunut, vauva-asioiden hykertelystä ja ihqutuksesta. Neuvola on oiva paikka heille ja hyvä että tämmöinen ilmainen järjestelmä on. Pitäisi vain olla tilannetajua, että kaikki eivät jaksa sitä yletöntä jaarittelua.
Kävisin neuvolassa jos olisi sellainen ns. drive-in-kaista, jossa voisi vain ojentaa äitiyskortin, mitata paineen ja painon, joskus kuunnella sydänäänet, ojentaa sen kusinäytteen ja sitten ulos, kiitos ja hei. Pelkät toimenpiteet ilman sitä diipadaapaa 30-60 minuutin edestä!
Ei voi kun ihmetellä kuinka toisille on ihan normaalitkin asiat niin vaikeita.
Joku neuvolassa käyntikin voi olla ihan helvetistä jos kaikki ei mene niin kuin MINÄ haluan. Ving, ving, vali vali...
Meillä sentään on hyvä seuranta ja hoito niin raskauden aikana, synnytyksessä ja sen jälkeen mutta ei kelpaa kun se onkin kyttäystä ja arvostelua...jep jep.
Minä hain kelaa varten tarvittavan todistuksen yksityiseltä lääkäriltä. Neuvola ei tosiaan ole pakollinen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 10:57"]
M
Kävisin neuvolassa jos olisi sellainen ns. drive-in-kaista, jossa voisi vain ojentaa äitiyskortin, mitata paineen ja painon, joskus kuunnella sydänäänet, ojentaa sen kusinäytteen ja sitten ulos, kiitos ja hei. Pelkät toimenpiteet ilman sitä diipadaapaa 30-60 minuutin edestä!
[/quote]
Helsinkiläisenä aina ihmettelen sitä, että jossain terkkareilla on aikaa ns. turhaan jutusteluun. Omalla terveysasemalla asioidessa tuntuisi, että että useimmille odottavien äitien käynneille ja käyntiin liittyvälle paperityölle on yleensä varattu maksimissaan se 45 minuuttia. Mutta omat loppuraskauden käyntini hoituivat pääsääntöisesti juuri siinä 10 minuutissa, jossa tarkistettiin virtsat, verenpaineet, paino, vauvan sydänäänet ja vielä tarjooma ja laskeutuminen. Äkillisten tilan muutosten kanssa ohjeistettiin yksiselitteisesti ottamaan yhteyttä synnytyssairaalaan. Itselläni ei tähän tarvetta onneksi raskausaikana ollut, mutta valitettavasti muutaman kerran rajun alatiesynnytyksen jälkeen kyllä.
Toisaalta, ilmeisesti tällaisen drive-in -kohtelun saaminen on aivan mahdollista myös paikkakunnilla, joissa neuvolaterkkarien päivät eivät ole aivan yhtä täyteen buukattuja. Juuri puhuin keskisuuressa kaupungissa asuvan tuttavan kanssa, joka oli suoraan sanonut terkkarille, että keskitytäänpä käynnillä olennaisiin terveysasioihin. Ja hyvin oli toiminut.
Ap tässä. Monet kyselivät, mitä meni vikaan.
Edellisessä odotuksessa terkkari toimi tosi törpösti, kirjoitti papereihini kaikenlaisia epäasiallisuuksia ja suoranaisen virheellisiä tietoja. Sain niiden johdosta huonoa kohtelua, esim gyne kohteli rumasti eikä antanut täysin selvässä tapauksessa sairauslomaa. Lopulta asia tuli ilmi, sitä selvitettiin esimiesten ja neuvolan ylilääkärin voimin, joka myös oli täysin samaa mieltä kanssani. Pahoittelivat asiaa ja laittoivat kaikki terkkarit lisäkoulutukseen. Hyvä siis toisten asiakkaiden kannalta, mutta minulle tuosta jäi terkkarikammo. Koen asioinnit terveydenhoitajien kanssa erittäin epämiellyttävinä, en luota heidän arvostelukykyyn. Eikä ole syytäkään.
Viestissä 14 ehdotettiin drive-in kaistaa neuvolaseurantaan. Olisin itsekin sen kannalla, tulisi touhu asiallisemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 10:57"]
Mä kävin nyt toisessa raskaudessa vain lääkärikäynnit, ultrat ja 2 muuta käyntiä. Ihan samasta syystä, ärsytti. Aivan täysin turhaa ja en jaksa sitä lippulappusten jakoa, utelua milloin mistäkin henk. koht. asiasta ja ennen kaikkea koen ne käynnit täysin turhana. Munkaan ongelmaa ekassa raskaudessa ei bongattu neuvolassa (paha raskausmyrkytys) vaan sain apua vasta kun itse menin näytille synnärille valittamaan tosi huonoa oloa ja kysymään onko oikeasti normaalia. Sektio tehtiin siitä 5h päästä, että sillee.
Hankin kotiin verenpainemittarin, punnitsin kotona ja satunnaisesti tei niitä pissaliuskoja. Meillä on kotidoppler, joten pysyin sen kanssa kärryillä, että sydänäänet vielä kuuluivat ja sain mielenrauhaa. Muutaman ylimääräisen ultran kävin, 4d ja yhden vähnä kuin varhaisen rakenneultran viikolla 17 ihan omakustanteisesti, oli koko rahan arvoista. Ihanaa kun ei kukaan permanentattu harmaa tantta tivannut lomake toisensa perään kotiasioista (jotka tosi hyvin ja mitään salattavaa ei tosiaan olisi), ei jupissut painosta, ei tarvinnut puolta tuntia istua siellä vakuuttelemassa että ihan oikeasti voin hyvin jne. Sain keskittyä raskaudesta nauttimiseen eikä tarvinnut sietää huokailevaa paskantärkeää terkkaa! En viitsinyt vaihtaakaan, koska mies töissä samalla terveysasemalla, en kehdannut.
Oli niin superturhauttavia ne lukuisat istunnot ekassa raskaudessa. Mitään ei tapahtunut eikä juuri tehty ja silti muka oli pakko ravata siellä. Ajoin töistä aina tunnin, istuin neuvolassa vajaan tunnin ja sitten takaisin töihin tunnin ajo. Kaikki aina niin keskellä päivää kuin vain voi. Ja päälle labrat ja ultrat. Siinä meni aina koko työpäivä ihan vituralleen ja kaikki turhan takia.
On sitten tietty niitäkin ihmisiä, jotka nauttivat ihan siitä jutustelusta ja raskauden märehtimisestä, oman kehon tuntemuksien tarkasta kertomisesta, tunteesta että joku on hirmu kiinnostunut, vauva-asioiden hykertelystä ja ihqutuksesta. Neuvola on oiva paikka heille ja hyvä että tämmöinen ilmainen järjestelmä on. Pitäisi vain olla tilannetajua, että kaikki eivät jaksa sitä yletöntä jaarittelua.
[/quote]
No tuollainen drive-in- kaista kyllä on. Menet vaan avoimeen neuvolaan mittailemaan, niin saat kaiken pikavauhtia tehtyä. Väkisinkin tulee mieleen, että kannattaako niitä lapsia hankkia, jos on niin heikot sosiaaliset kyvyt että ei voi muutamaa varttituntia viettää itselleen epämieluisan ihmisen seurassa? Vai onko jotain salattavaa tai niin hankala sietää aukotriteettejä? Itse tietää paremmin, vaikka mitään koulutusta asiaan ei ole?
Onko niin vaikea sanoa neuvolassa, että ei jaksa jaaritteluja ja että haluaa vain mahd. nopeasti ulos? Yleensä valitetaan, että neuvolassa ei olla tarpeeksi aktiivisia. Ei terkat mitään ajatuksenlukijoita ole ja varmasti kuuntelevat toivettasi, kun vaan kerrot sen.
Olen sitä mieltä, ettei neuvolan palveluiden käyttämättä jättäjät ajattele pätkääkään oman lapsensa etua. Ihan syystä ne neuvolapalvelut on olemassa.
Yksityinen neuvola kelpaa kyllä ja muistaakseni ainoat pakolliset käynnit on keskiraskauden lääkärikäynti ( joskus rv 16-20 paikkeilla) ja sitten synnytyksen jälkitarkastus