Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokratyöfirman työntekijän käytöstavat ala-arvoiset

Vierailija
08.10.2020 |

Jouduin kollegana kehottamaan henkilöä menemään syömään, jotta jonossa liikkuvat ruokailuvuorot etenisivät.
Meille on annettu rajoitus, ettei taukotiloissa saa koronan takia olla kerrallaan kuin kaksi henkilöä, vaikka aiemmin siellä on hetkittäin ollut 4 henkilöäkin, joten nyt tauolle pääseminen venyy, jos joku alkaa siellä sooloilemaan, että mulla ei ole vielä nälkä, enpäs menekään vielä.
Vuokratyöfirman työntekijä alkoi sanomaan minulle vastaan, kun pyysin, että hän menisi pitämään taukonsa. Meillä on toki lupa kysyä haluaako seuraava jo mennä, mutta jos ei voi tai ei halua, niin se on voi voi, sitten olisi omalla vuotolla jokaisen vain mentävä.
Koin todella huonona käytöksenä sen, että aikuinen ihminen alkoi kiukkuamaan minulle siitä, ettei vielä olisi halunnut tauolle! Että ei muka jaksa iltaan saakka. Kas kummaa, kun itse jaksan oikein hyvin. Kannattaisikohan hänenkin syödä vähemmän hiilareita?
Sanoin, että no olisit nyt pitänyt kahvitauon (mittaisen tauon ja toisella tauolla syönyt ja ollut pitempään) mutta siihenkin vain hän sanoi jotain ettei sitten jaksa kuitenkaan ja plaa plaa.
Ja tämä oli minun ongelmani miten? Ihme kiukuttelua aivan kuin olisi yksin talossa töissä.

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa yllättävää että samalla henkilöllä on jatkuvasti vaikeuksia tulla toimeen ihan kaikkien kanssa.

Vierailija
162/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa yllättävää että samalla henkilöllä on jatkuvasti vaikeuksia tulla toimeen ihan kaikkien kanssa.

Ai kaikkien? Tässä on kyseessä yksi vuokratyöntekijä, heitäkin vaihtuu ja on meillä useita. Puhumattakaan, että olisi työkaveri. Tulen aivan hyvin toimeen kenen kanssa tahansa, mutta en pidä siitä, että jollain ei ole käytöstapoja ja käyttäytyy loukkaavasti ketään kohtaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että ajatellaan, että se, että joku loukkaa huonolla käytöksellään tarkoittaa, että se joka pahoitti mielensä ei tulisi toimeen. Millälailla en tullut toimeen hänen kanssaan?

Ap

Vierailija
164/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tauolla ei ole ollut ketään 40 minuuttiin, ja väkeä on niin paljon että 2 hengen pitäisi olla jatkuvasti tauolla niin miksi siellä tauolla ei ollut kukaan muukaan, edes se joku toinen jonka kanssa tuon henkilön tauko olisi samaan aikaan? Miten yksi henkilö voi tukkia 2 henkilön jonon? Vai onko taas niitä firmoja joissa annetaan 2 12 minuutin taukoa kahdeksan tunnin työvuoron aikana täysin sattumanvaraisiin aikoihin kuten tunti töiden alun jälkeen ja puoli tuntua ennen töiden loppua? Ap on sellainen ylisuorittaja joka vaatii kaikkia noudattamaan sääntöjä, oli ne kuinka tyhmiä tahansa ja noudattipa niitä sitten kukaan muu kuin tuo ap:n hampaisiinsa ottama henkilö ja ap yksin tai ei. Lakkaa luulemasta että on roolisi ojentaa muita, jos ei ole niin ei ole. Jos jono jumittaa ja joku sanoo ei eikä se ole tehtäväsi asiaa ratkoa niin sanot että ok ja jatkat hommiasi, ei se työntekijä sinua henkilökohtaisesti kiusaa sillä että ei jaksa olla 6 tuntia tauotta vaan sinä häntä yrittämällä siihen pakottaa.

Se toisen jonon porukka oli palaverissa. Ja en ole ylisuorittaja, omaan vain aivot. Minulle ei mukautuminen uusiin rajoituksiin ole vaikeaa, kuten yksinkertaisemmille kollegoilleni vaikuttaa todellakin olevan.

Ap

Tuskin sinua voi täällä kukaan auttaa jos et ymmärrä parempine aivoinesi olevasi hyödyllinen hölmö. Käyt täysin kierroksilla jonkun palaveriporukan taukojen takia koska pelkäät että ne on sulle ilkeitä jos et mikromanageroi heidän puolesta. Herätys. Mitä sulle muutenkaan kuuluu muiden ihmisten työsuhteiden laatu. Kun olette töissä niin olette töissä.

No ilmeisesti tämä vuokratyöntekijä ei tiennyt koronasäännöstä siksi, ettei ollut vakkari. Sitä se tähän kuuluu.

Ja en nyt varsinaisesti pelkää, että joku olisi ilkeä, vaan harmistuisi JA SYYSTÄ. On niiden asia, joilla on taukovuoro pitää huolta siitä, että tauot likkuvat. Se on jokaisen asia. Jos joku meinaa unohtaa mennä (on ensin jotain kesken) niin useampikin sitä aina seuraa ja sanoo asiasta. Ne perässä olijat, joilla on nälkä.

Ap

Sanoit asiasta ja henkilö lopulta meni tauolle? Mikä oli ongelma siinä määrin että piti tulla tänne riepottelemaan tuon työntekijän keikkalaisuutta. Jos hän valitti että tauot on huonoon aikaan niin mikä vipu päässäsi estää sinua sanomasta ”onhan tämä tosiaan harmillista, toivotaan että tilanne normalisoituu pian” ja jatkamaan töitäsi?

Sanoinkin noin, mutta hän ei silti pyytänyt anteeksi sitä, että henkilöi ongelmansa taukonsa ajoituksesta minuun.

Ap

Entä sitten? Jos otat jonkun toisen ihmisen vatsantoiminnot noin henkilökohtaisesti ja mietit vapaapäivänkin niitä niin en yhtään ihmettele että olet joutunut nk omasta halusta jäämään osa-aikaisesti pois. Tuo ei ole normaalia vaan kuulostaa joltakin neurologiselta häiriötilalta.

Ei vaan se, että kehtasikin sanoa minulle takaisin loukkasi minua. Hänen käytöksensä oli pahaa ja ala-arvoista minua kohtaan. Loukkaavaa.

Ap

Ootpa herkkis.

Vierailija
165/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan itse en sietäisi sitä, että joku tulee käskyttämään milloin mennä syömään. Ehdottaa voi, jos perustelee asiansa kunnolla.

Silloin saisit äkkiä potkut, koska sitä, onko nyt sulla jo nälkä tms ei kysellä.

Ap

Millä alalla voidaan määrätä ihmisen ruokatauot tiettyyn kellonaikaan? TES:ssä yleensä määritellään ajankohta siten, että päivään muodostuu tietyn pituinen työskentelyaika, jota tauotetaan, koska halutaan varmistaa työntekijän jaksaminen, mutta mitään kellonaikoja ei ole. Jollain aloilla on varmaan paikallista sopimista, mutta tuo on periaate.

Ei ole tiettyä kellon aikaa, vaan tauolle mennään töihintulojärjestyksessä.

Ap

Meillä mennään tauolle silloin, kun tauottaja saapuu työpisteelle.

Eli ilmeisesti esimies on suunnitellut listaan sulle tauon tessin mukaisesti, esim. ruokatauko puolessa välissä työpäivää. Ymmärrettävää, jos istuu vaikka kassakoneen takana koko päivän.

Vierailija
166/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vain hän saisi lähteä, ja sitä hänen osaltaan toivon. Mutta en minä sitä hänelle mene sanomaan. Hänen logiikallaan tietysti voisin.

Ap

Vierailija
167/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aapeen tapaamat ihmiset loukkaantuu aapeen sanoista, ja aapee loukkaantuu, kun he kehtaavat loukkaantua :D

Sen kun loukkaantuu, mutta vain huonokäytöksinen osoittaa sen kohteelleen. Varsinkin kun on väärässä ja olemme työyhteisössä.

Ap

Mutta sä saat osoittaa kikille loukkaantumisesi.

Vierailija
168/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tauolla ei ole ollut ketään 40 minuuttiin, ja väkeä on niin paljon että 2 hengen pitäisi olla jatkuvasti tauolla niin miksi siellä tauolla ei ollut kukaan muukaan, edes se joku toinen jonka kanssa tuon henkilön tauko olisi samaan aikaan? Miten yksi henkilö voi tukkia 2 henkilön jonon? Vai onko taas niitä firmoja joissa annetaan 2 12 minuutin taukoa kahdeksan tunnin työvuoron aikana täysin sattumanvaraisiin aikoihin kuten tunti töiden alun jälkeen ja puoli tuntua ennen töiden loppua? Ap on sellainen ylisuorittaja joka vaatii kaikkia noudattamaan sääntöjä, oli ne kuinka tyhmiä tahansa ja noudattipa niitä sitten kukaan muu kuin tuo ap:n hampaisiinsa ottama henkilö ja ap yksin tai ei. Lakkaa luulemasta että on roolisi ojentaa muita, jos ei ole niin ei ole. Jos jono jumittaa ja joku sanoo ei eikä se ole tehtäväsi asiaa ratkoa niin sanot että ok ja jatkat hommiasi, ei se työntekijä sinua henkilökohtaisesti kiusaa sillä että ei jaksa olla 6 tuntia tauotta vaan sinä häntä yrittämällä siihen pakottaa.

Se toisen jonon porukka oli palaverissa. Ja en ole ylisuorittaja, omaan vain aivot. Minulle ei mukautuminen uusiin rajoituksiin ole vaikeaa, kuten yksinkertaisemmille kollegoilleni vaikuttaa todellakin olevan.

Ap

Tuskin sinua voi täällä kukaan auttaa jos et ymmärrä parempine aivoinesi olevasi hyödyllinen hölmö. Käyt täysin kierroksilla jonkun palaveriporukan taukojen takia koska pelkäät että ne on sulle ilkeitä jos et mikromanageroi heidän puolesta. Herätys. Mitä sulle muutenkaan kuuluu muiden ihmisten työsuhteiden laatu. Kun olette töissä niin olette töissä.

No ilmeisesti tämä vuokratyöntekijä ei tiennyt koronasäännöstä siksi, ettei ollut vakkari. Sitä se tähän kuuluu.

Ja en nyt varsinaisesti pelkää, että joku olisi ilkeä, vaan harmistuisi JA SYYSTÄ. On niiden asia, joilla on taukovuoro pitää huolta siitä, että tauot likkuvat. Se on jokaisen asia. Jos joku meinaa unohtaa mennä (on ensin jotain kesken) niin useampikin sitä aina seuraa ja sanoo asiasta. Ne perässä olijat, joilla on nälkä.

Ap

Sanoit asiasta ja henkilö lopulta meni tauolle? Mikä oli ongelma siinä määrin että piti tulla tänne riepottelemaan tuon työntekijän keikkalaisuutta. Jos hän valitti että tauot on huonoon aikaan niin mikä vipu päässäsi estää sinua sanomasta ”onhan tämä tosiaan harmillista, toivotaan että tilanne normalisoituu pian” ja jatkamaan töitäsi?

Sanoinkin noin, mutta hän ei silti pyytänyt anteeksi sitä, että henkilöi ongelmansa taukonsa ajoituksesta minuun.

Ap

Entä sitten? Jos otat jonkun toisen ihmisen vatsantoiminnot noin henkilökohtaisesti ja mietit vapaapäivänkin niitä niin en yhtään ihmettele että olet joutunut nk omasta halusta jäämään osa-aikaisesti pois. Tuo ei ole normaalia vaan kuulostaa joltakin neurologiselta häiriötilalta.

Ei vaan se, että kehtasikin sanoa minulle takaisin loukkasi minua. Hänen käytöksensä oli pahaa ja ala-arvoista minua kohtaan. Loukkaavaa.

Ap

Ootpa herkkis.

No olen. Olen herkkä ihminen ja vihaan käytöstavattomia m u l k e r o i t a ja m o u k k i a. He ovat maapallon s y ö p ä. Mihin hänen loukkaantumistaan maailma tarvitsi? Ei mihinkään. Olisi tunkenut sen vain p e r s e e s e e n s ä, ja itkenyt illalla kotona.

Ap

Vierailija
169/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan itse en sietäisi sitä, että joku tulee käskyttämään milloin mennä syömään. Ehdottaa voi, jos perustelee asiansa kunnolla.

Silloin saisit äkkiä potkut, koska sitä, onko nyt sulla jo nälkä tms ei kysellä.

Ap

Millä alalla voidaan määrätä ihmisen ruokatauot tiettyyn kellonaikaan? TES:ssä yleensä määritellään ajankohta siten, että päivään muodostuu tietyn pituinen työskentelyaika, jota tauotetaan, koska halutaan varmistaa työntekijän jaksaminen, mutta mitään kellonaikoja ei ole. Jollain aloilla on varmaan paikallista sopimista, mutta tuo on periaate.

Ei ole tiettyä kellon aikaa, vaan tauolle mennään töihintulojärjestyksessä.

Ap

Meillä mennään tauolle silloin, kun tauottaja saapuu työpisteelle.

Eli ilmeisesti esimies on suunnitellut listaan sulle tauon tessin mukaisesti, esim. ruokatauko puolessa välissä työpäivää. Ymmärrettävää, jos istuu vaikka kassakoneen takana koko päivän.

Eiköhän, kaks 20 min taukoa. Eka joskus 2-3,5 h työpäivän alusta ja toinen kolmen tunnin päästä.

Vierailija
170/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aapeen tapaamat ihmiset loukkaantuu aapeen sanoista, ja aapee loukkaantuu, kun he kehtaavat loukkaantua :D

Sen kun loukkaantuu, mutta vain huonokäytöksinen osoittaa sen kohteelleen. Varsinkin kun on väärässä ja olemme työyhteisössä.

Ap

Mutta sä saat osoittaa kikille loukkaantumisesi.

En osoita. Siinäkään en sanonut yhtään mitään. Olisiko pitänyt sanoa, että ”mä toivon, ettei meille oteta henkilöitä, jotka eivät osaa mennä ajallaan syömään ja jos asiasta sanoo, suuttuvat”?

Ap

Vierailija
171/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Ootpa herkkis.

No olen. Olen herkkä ihminen ja vihaan käytöstavattomia m u l k e r o i t a ja m o u k k i a. He ovat maapallon s y ö p ä. Mihin hänen loukkaantumistaan maailma tarvitsi? Ei mihinkään. Olisi tunkenut sen vain p e r s e e s e e n s ä, ja itkenyt illalla kotona.

Ap

...tai netissä.

Ap

Vierailija
172/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis on inhimillistä ettei ole kartalla, mutta minusta hän suhtautui minuun vihamielisesti ja on velkaa pahoittelut. Tiedän, että hän ei sellaista tajua, mutta se ei muuta sitä, miltä minusta tuntui.

Ap

Vierailija
173/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei muuta sitä, miltä minusta tuntui. Tosi ikävältä, että se akka kehtasikin.

Ap

Vierailija
174/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään tauolle silloin, kun tauottaja saapuu työpisteelle.[/quote]

Eli ilmeisesti esimies on suunnitellut listaan sulle tauon tessin mukaisesti, esim. ruokatauko puolessa välissä työpäivää. Ymmärrettävää, jos istuu vaikka kassakoneen takana koko päivän.[/quote]

Eiköhän, kaks 20 min taukoa. Eka joskus 2-3,5 h työpäivän alusta ja toinen kolmen tunnin päästä.[/quote]

Olin aikoinaan töissä, jossa oli 2 kpl 10 minuutin kahvitaukoa ja yksi 30 min. ruokatauko sijoitettuna sopivin välein. Ruokatauko ei kuulunut työaikaan eli siltä ajalta ei saanut palkkaa, mutta se oli pidettävä työpäivän aikana. Itselleni olisi sopinut paremmin oman jaksamisen ja työnhallinnan puolesta, että olisin pitänyt 2 x 25 min työpäivän aikana, mutta en saanut, koska työnantaja halusi noudattaa pilkuntarkasti tessiä. Tämmösissä pikkuasioissa musta paikallinen sopiminen olisi ok. Tuli vaan mieleen :)

Vierailija
175/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin osoittaa hänelle, että hän häpäisi itsensä aivan täysin sanomalla takaisin?

Ap

Vierailija
176/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Privanet halusi pitää kanssani Teams-palaverin, koska mietin sijoituksia heidän kauttaan.

Ap

Muistitko mainita ruokatauosta ja sen ajankohdasta palaverissa?

Vierailija
177/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Privanet halusi pitää kanssani Teams-palaverin, koska mietin sijoituksia heidän kauttaan.

Ap

Muistitko mainita ruokatauosta ja sen ajankohdasta palaverissa?

En ole töissä heillä.

Ap

Vierailija
178/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäädään alakynteen faktoissa aletaan haukkumaan aloittajaa natsiksi. Mitä jos olisin tehnyt aloituksen, missä vakkari tuli sanomaan mulle, että menisitkö jo tauolle, eikä antanut mun itse valita taukoni ajankohtaa? Ja se otti tosi paljon päähän, koska olen aina aikaisemminkin voinut venytellä taukojani kuten huvittaa?

Ap

Vierailija
179/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olisiko se ihan ok, että kertoisin, miten sanoin takaisin sille minut syömään kehottaneelle vakkarille? Koska onhan se tosi väärin, koska sillälailla joudun pitämään tauon niin aikaisin, etten jaksa loppuiltaa.

Ap

Vierailija
180/183 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kaikkien? Tässä on kyseessä yksi vuokratyöntekijä, heitäkin vaihtuu ja on meillä useita. Puhumattakaan, että olisi työkaveri. Tulen aivan hyvin toimeen kenen kanssa tahansa, mutta en pidä siitä, että jollain ei ole käytöstapoja ja käyttäytyy loukkaavasti ketään kohtaan.

Ap

Älä nyt viitsi naurattaa. Sinä olet aivan käsittämätön suuttuja, loukkaantuja ja kilarien vetäjä. Käsität milloin minkäkin asian negatiivisesti ja otat siitä itseesi.

Sen jälkeen kun kiljuit täällä monta sivua siitä miten joku vanha äijä oli näyttänyt sinulle julkisessa liikennevälineessä peukkua kun laskit mummon istumaan, kukaan ei pysty ottamaan mitään täällä kertomaasi vakavasti. Et käy täysillä, niin yksinkertaista se on.

Ai niin, ja sitten se kerta kun joku mielestäsi tuijotti sinua kun sinulla oli hiukset pesemättä. Sekin oli monen sivun mekkalan arvoinen juttu.

99 % varmuudella tuo työkaveri ei ole sanonut mitään ikävää. Sinä jälleen kerran olet taas seonnut.