Vuokratyöfirman työntekijän käytöstavat ala-arvoiset
Jouduin kollegana kehottamaan henkilöä menemään syömään, jotta jonossa liikkuvat ruokailuvuorot etenisivät.
Meille on annettu rajoitus, ettei taukotiloissa saa koronan takia olla kerrallaan kuin kaksi henkilöä, vaikka aiemmin siellä on hetkittäin ollut 4 henkilöäkin, joten nyt tauolle pääseminen venyy, jos joku alkaa siellä sooloilemaan, että mulla ei ole vielä nälkä, enpäs menekään vielä.
Vuokratyöfirman työntekijä alkoi sanomaan minulle vastaan, kun pyysin, että hän menisi pitämään taukonsa. Meillä on toki lupa kysyä haluaako seuraava jo mennä, mutta jos ei voi tai ei halua, niin se on voi voi, sitten olisi omalla vuotolla jokaisen vain mentävä.
Koin todella huonona käytöksenä sen, että aikuinen ihminen alkoi kiukkuamaan minulle siitä, ettei vielä olisi halunnut tauolle! Että ei muka jaksa iltaan saakka. Kas kummaa, kun itse jaksan oikein hyvin. Kannattaisikohan hänenkin syödä vähemmän hiilareita?
Sanoin, että no olisit nyt pitänyt kahvitauon (mittaisen tauon ja toisella tauolla syönyt ja ollut pitempään) mutta siihenkin vain hän sanoi jotain ettei sitten jaksa kuitenkaan ja plaa plaa.
Ja tämä oli minun ongelmani miten? Ihme kiukuttelua aivan kuin olisi yksin talossa töissä.
Kommentit (183)
Mitä teen, jos hän tekee noin uudestaan, että saa ruokavuoron, mutta ei mene syömään, eikä kysy keneltäkään, meneekö he? Vakkareilla on tietynlainen näppituntuma siihn, milloin on viimeistään mentävä, että vuorot saadaan käytyä, mutta hänellä ei selkeästikään ole. Siksi vakkaritkin joskus eivät mene ihan heti, mutta se ei ole aiheuttanut ongelmia.
Uskon vakkareiden osaavan myös uusisssa koronaohjeissa soveltaa tilannetajuisesti miten pitää menetellä.
Ap
Tämä prinsessa ei osaa, ja käyttäytyy kuin esim. minä en osaisi asiaa.
Ap
Tietääkö kyseinen hlö edes, milloin hänen on mentävä syömään? Yleensä vuokratyöntekijää ei vaivauduta perehdyttämään talon tavoille.
Miten voisin osoittaa hänelle, että hän häpäisi itsensä aivan täysin sanomalla takaisin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kyseinen hlö edes, milloin hänen on mentävä syömään? Yleensä vuokratyöntekijää ei vaivauduta perehdyttämään talon tavoille.
Ei ollut kerrottu sitä, että koronan takia tilassa on rajoitus. Mutta sen olisi pitänyt olla hänelle minun toimintaani avaava ja selittävä tieto, eikä syy sanoa takaisin. Hänen olisi pitänyt ryhtyä sovittelevaksi tajutessaan, ettei HÄN tiennyt kaikkea. Ja koska en ole esimies, tietämisen puutteesta tietäminen EI OLLUT minun syyni MILLÄÄN TAVALLA. Eli minulle äkeily oli pelkästään epäkohteliasta ja väärin. Siinä vaiheessa, kun sanoin, että on muuttunut rajoitus, eli lisärajoitus, hänen olisi pitänyt ”tulla vastaan” ja pahoitella eleillään aiempaa asennettaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä :D jos työkaveri pyytäisi menemään tauolle, en ottaisi sitä sellaisena "nyt heti tauolle siitä" käskynä vaan normaalina small talkina. Töissä ei vituta mikään enempää kuin ne työkaverit, jotka repii normaalista äänensävystä ja hengitystavasta jotain piilomerkkejä. Se työkaveri vilkaisi ulos pihalle samalla kun juteltiin ja ei kuulostanut juuri minun kriteerieni mukaan tarpeeksi innokkaalta, mikä ylimielinen mulkku!
Niin, no näinkin itse oletin sen ihmisen asian ottavan. Että ei ala siitä minulle sanomaan, kun ihan piti tauolle mennä. Loukkaannuin siitä, että hän kohteli minua kuin jotain pahuuttani yhteisessä asiassa juuri häntä sorsivaa ihmistä, mikä en todellakaan ole.
Ap
Ainakaan itse en sietäisi sitä, että joku tulee käskyttämään milloin mennä syömään. Ehdottaa voi, jos perustelee asiansa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kerrottu sitä, että koronan takia tilassa on rajoitus. Mutta sen olisi pitänyt olla hänelle minun toimintaani avaava ja selittävä tieto, eikä syy sanoa takaisin. Hänen olisi pitänyt ryhtyä sovittelevaksi tajutessaan, ettei HÄN tiennyt kaikkea. Ja koska en ole esimies, tietämisen puutteesta tietäminen EI OLLUT minun syyni MILLÄÄN TAVALLA. Eli minulle äkeily oli pelkästään epäkohteliasta ja väärin. Siinä vaiheessa, kun sanoin, että on muuttunut rajoitus, eli lisärajoitus, hänen olisi pitänyt ”tulla vastaan” ja pahoitella eleillään aiempaa asennettaan.
Ap
Oletko miettinyt miten itse sanoit oman asiasi, mitä jos itse olit epäkohtelias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä :D jos työkaveri pyytäisi menemään tauolle, en ottaisi sitä sellaisena "nyt heti tauolle siitä" käskynä vaan normaalina small talkina. Töissä ei vituta mikään enempää kuin ne työkaverit, jotka repii normaalista äänensävystä ja hengitystavasta jotain piilomerkkejä. Se työkaveri vilkaisi ulos pihalle samalla kun juteltiin ja ei kuulostanut juuri minun kriteerieni mukaan tarpeeksi innokkaalta, mikä ylimielinen mulkku!
Niin, no näinkin itse oletin sen ihmisen asian ottavan. Että ei ala siitä minulle sanomaan, kun ihan piti tauolle mennä. Loukkaannuin siitä, että hän kohteli minua kuin jotain pahuuttani yhteisessä asiassa juuri häntä sorsivaa ihmistä, mikä en todellakaan ole.
ApAinakaan itse en sietäisi sitä, että joku tulee käskyttämään milloin mennä syömään. Ehdottaa voi, jos perustelee asiansa kunnolla.
Silloin saisit äkkiä potkut, koska sitä, onko nyt sulla jo nälkä tms ei kysellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOletko miettinyt miten itse sanoit oman asiasi, mitä jos itse olit epäkohtelias?
Totta kai olen, mietin aina, miten sanon asiat ihmisille, koska en halua loukata ketään. Sanoin ystävällisesti, että menisikö hän jo tauolle, että taukojono liikkuisi. Miten siitä voi loukkaantua? Kerrotko?
Jos sulle sanottaisiin noin, mistä siinä loukkaantuisit?
Ap
Sitäpaitsi hän ei käyttäytynyt siten, kuin ihminen, jolle on sanottu loukkaavasti, vaan kuin ihminen, joka itse loukkaantui asiasta, joka hänelle sanottiin. En vain olisi halunnut tietää, että se loukkasi häntä, koska se ei minulle kuulu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi hän ei käyttäytynyt siten, kuin ihminen, jolle on sanottu loukkaavasti, vaan kuin ihminen, joka itse loukkaantui asiasta, joka hänelle sanottiin. En vain olisi halunnut tietää, että se loukkasi häntä, koska se ei minulle kuulu.
Ap
Hän loukkasi sillä minua, että ilmaisi asian minulle, koska en voisi muuttaa sen perusteella toimintaani. Jonon on jatkossakin liikuttava ja jatkossakin se sääntö pätee, että jos et vielä mene tauolle, delegoi se eteenpäin. Jos kukaan muukaan (elijälkeesi töihin tulleet) ei halua vielä mennä, niin et sä voi menoa vain venytellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitäpaitsi minista on todella outoa, että jokin noin normaali asia, mille minäkään en voi mitään loukkasi häntä. Miten ei ole kotonaan kasvatettu pitämään tuollaisia asioita omana tietonaan?
Ap
Voi luoja. Jos ap olisi työkaverini ja länkyttäisi moisesta asiasta minulle, vetäisin varmaan lättyyn. Miten jumalauta voi tällaisesta asiasta saada näin pitkän ketjun aikaiseksi ja pohtia tällaista mitättömyyttä vielä vapaa-ajallaan?!? Maanista.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Jos ap olisi työkaverini ja länkyttäisi moisesta asiasta minulle, vetäisin varmaan lättyyn. Miten jumalauta voi tällaisesta asiasta saada näin pitkän ketjun aikaiseksi ja pohtia tällaista mitättömyyttä vielä vapaa-ajallaan?!? Maanista.
Itse olisit ollut huonokäytöksinen, syytä itseäsi olostasi. Opettele pistämään sinua loukkaaavat asiat omaan pyllyysi, ja vuodata ne omaisillesi, älä työkaveriin kohdista suuttumisiasi, niin saaat olla rauhassa. Kaikenlisäksi en minäkään täss hänelle valita, jos et tajunnut.
Ap
Ainakaan itse en sietäisi sitä, että joku tulee käskyttämään milloin mennä syömään. Ehdottaa voi, jos perustelee asiansa kunnolla.[/quote]
Silloin saisit äkkiä potkut, koska sitä, onko nyt sulla jo nälkä tms ei kysellä.
Ap[/quote]
Millä alalla voidaan määrätä ihmisen ruokatauot tiettyyn kellonaikaan? TES:ssä yleensä määritellään ajankohta siten, että päivään muodostuu tietyn pituinen työskentelyaika, jota tauotetaan, koska halutaan varmistaa työntekijän jaksaminen, mutta mitään kellonaikoja ei ole. Jollain aloilla on varmaan paikallista sopimista, mutta tuo on periaate.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan itse en sietäisi sitä, että joku tulee käskyttämään milloin mennä syömään. Ehdottaa voi, jos perustelee asiansa kunnolla.
Ap
Millä alalla voidaan määrätä ihmisen ruokatauot tiettyyn kellonaikaan? TES:ssä yleensä määritellään ajankohta siten, että päivään muodostuu tietyn pituinen työskentelyaika, jota tauotetaan, koska halutaan varmistaa työntekijän jaksaminen, mutta mitään kellonaikoja ei ole. Jollain aloilla on varmaan paikallista sopimista, mutta tuo on periaate.
Ei ole tiettyä kellon aikaa, vaan tauolle mennään töihintulojärjestyksessä.
Ap
Kaikki aapeen tapaamat ihmiset loukkaantuu aapeen sanoista, ja aapee loukkaantuu, kun he kehtaavat loukkaantua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole tiettyä kellon aikaa, vaan tauolle mennään töihintulojärjestyksessä.
Ap
Meillä mennään tauolle silloin, kun tauottaja saapuu työpisteelle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aapeen tapaamat ihmiset loukkaantuu aapeen sanoista, ja aapee loukkaantuu, kun he kehtaavat loukkaantua :D
Sen kun loukkaantuu, mutta vain huonokäytöksinen osoittaa sen kohteelleen. Varsinkin kun on väärässä ja olemme työyhteisössä.
Ap
En tiedä ottiko hän piilomerkkejä, mutta suhtautumistapansa vaan oli ihan hirveä. Ahdistun siitä, ettei töissä voi sanoa kenellekäön mitään täysin normaaleista asioista ilman, että saa näiltä niskaansa heidän pahan olonsa. Ei kuulu minulle, valittakoon äidilleen, joka hänetkin synnytti. Ilman sitä, tuotakaan kurjaa asiaa ei olisi hänelle tapahtunut, eikä olisi tarvinnut pilata sillä minun päivääni.
Ap