SUURENMOINEN LAIHDUTUSPÄIVÄKIRJA*2014*
Mitä painat nyt, kun vuosi on lopuillaan?
Mikä on vyötärösi mitta?
Kuinka paljon tahdot laihtua toukokuun loppuun mennessä?
Mikä on laihdutusmetodisi?
Ota nikki, jos kuljet mukana laihisprojektissa TAAS kerran. Raportoi edistymisesi ja takapakkisi ainakin kerran viikossa. Kannusta palstakavereita. Jos olet oikein rohkea, ota itsestäsi valokuva "Ennen".
Minä olen Nonames
106kg
106cm
- 17kg
Nutrilett-startti ja kaloreiden laskeminen
Nonames
Kommentit (447)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 20:43"]
Yritän punkea vielä mukaan. Pituutta 175 ja painoa aamulla 73. Vyötärönympärys pari senttiä navan alta on tuntematon ja vaihteleva turvotuksen vuoksi. Maalina olisi päästä raskautta edeltäneisiin mittoihin. Synnytyksestä on jo 3 kk ja edelleen se 10 kiloa ylimääräistä. En usko keränneeni lihastakaan, joten tuota. Köh. Metodina yritykseen olisi se, että yritän katsoa mitä suuhuni laitan. Liikkumaan en salille pääse uuden tyhmän sijaintini vuoksi, mutta yritän sosiaalisen paineen alaisena jotain punkeroida nyt kotona. Ongelmana on yllättäen hyvin mehevä perse ja riippuva maha.
terv. Röllykkä
[/quote]
Vyötärömitta otetaan vyötärön kapeimmasta kohdasta eli 2 cm mahan yläpuolelta, ei alapuolelta. Saat mukavammat lukemat :)
Flunssa helpottaa ja ruoka alkaa taas maistumaan, ja mielitekoja tulee tietysti myös. Näihin mielitekoihin tehoaa se, että rasvaa riittävästi ruokavalioon ja niitä huonoja hiilareita rajulla kädellä alas.
-Aamulla Berocca ja töissä pari kuppia kahvia rasvattomalla maidolla.
-Kaksi mukia kahvia täysmaidolla, toiseen kupilliseen kookosöljyäkin.
-Leivoin siemenlimppua ja söin siitä pari palaa juuston, meetwurstin ja paprikan kanssa.
-Eiliseltä jäänyttä nakkikastiketta, vähän voissa paistettuja perunoita, höyrytettyjä rehuja ja puoli lautasellista salaattia (jälleen ilman salaattikastiketta kun armas aviomieheni ei muistanut tuoda öljyä kaupasta), vettä.
-Pari kuppia kahvia
-1,5 grillimakkaraa, oli tarkoitus salaatin kanssa, mutta joku rohmu oli syönyt salaatit enkä jaksanut enää laittaa lisää.
Kamalaa luettavaa nämä minun ruokapäivitykset kun nakkia ja makkaraa vaan. Mutta siihen on hyvä syy, en ole päässyt kauppaan moneen päivään ja ruokaostokset on suorittanut makkaraa rakastava mies.
Tuolle kahvinjuonnille pitää kyllä tehdä jotain, voisi nuo santsikupit jättää pois.
Vitalis
Hyvä ihme kyllä te jaksatte... En kyllä hetkeäkään kestäis jotain tuollaista kitukuuria tai laiharia. Onneksi ei tartte, oon laiha muutenkin. Mun salaisuus on siinä että en kiellä itseltäni mitään, enkä kiusaa itseäni muutenkaan millään. Syön erittäin hyvin ja herkutellen, mutta "ranskalaisittain", 3 ateriaa päivässä ja sitten ei tasan yhtään mitään muuta. Ei pyöri ruoka mielessä kun tiedän että saan syödä mitä haluan. Mutta tykkään kyllä salaateista ja kasviksista, ja ihan terveellisyyden vuoksi syön näitä. Mutta esim. salaatti reippaalla määrällä oliiviöljyä ja jotain juustoa, nam!
Liikuntaa harrastan myös mutta en millään natsityylillä, vaan siitäkin nautiskellen. Kiva lenkki kauniissa ympäristössä kaverin kanssa juoruillen, tai esim. hiihtäminen lasten kanssa. Otan ne elämyksen ja nautinnon kannalta, ei joku suoritustavoite takaraivossa kiristäen.
Alkakaa hyvät ihmiset nauttia elämästänne ja älkää pingottako niin paljon!
Kamppailin itsekin painon kanssa joskus nuorempana (en ihan ylipainoinen ollut ikinä, mutta kuitenkin). Sitten tajusin että ei ole sen arvoista ja yllätys yllätys nyt olen hoikempi kuin ikinä teinivuosinani ja pääasia on että ei tarvitse uhrata ajatustakaan jollekin kuureille..
Kävin tänään pitkästä aikaa kunnon lenkillä, 1,5h! Jee! Oon tyytyväinen siihen, että olen saanut itseni liikkeelle :) ihana oli myös huomata, miten paljon energisempi olen ollut, vaikkei uutta ruokavaliotakaan montaa päivää ole vielä ehtinyt noudattaa. Lenkillä iski kamala nälkä, joten kotona hemmottelin itseäni kupillisella kahvia, ruisleivällä ja kiivillä.
Kohta lautasellinen salaattia. :-)
Oon kyllä niin tyytyväinen, että tulin mukaan tähän ketjuun! Kiva kuulla muista, ja samalla saan kirjoitettua omia mietteitäni.
- Birgitta
Meinasin ensin olla kuvaamatta, mutta oli niin hyvä mainospuhe OEP:lta, että taidanpas ottaa kuvan huomenna ohjeidesi mukaan ;) Onnistuneen kevään jälkeen on mukava verrata tuloksia. Ja voihan pärstävärkin rajata pois, jos haluaa julkaista tuloksen anonyymisti muidenkin iloksi. Hyvä draivi päällä huomiseen! PS. Vitalis: Onko nuo Beroccat hyviä, virkistääkö ne oikeasti?
Sipuli
Tässä yksi ikilaihduttaja aloittamassa jälleen kerran....*huoh* olen kokeillut varmaan kaikki mahdolliset kuurit ja dieetit, alkaen Painonvartijoista ja Herbalifesta, Nutraukseen ja Juttaan. Kaikki on kyllä toimineet ja olen kiloja saanut alas, mutta myös ylös, eli kaikki tulleet takaisin ihan korkojen kanssa.
Jospa nyt sitten lopulta yrittäisin ihan vaan normaalia ruokavaliota noudattamalla, normaalilla tarkoitan terveellistä. Esim. Me naiset kilot veks -lehdessä on Jutan 5 pv tehostartti, joka on melkein identtinen personal trainerini mulle antaman ruokaohjeen kanssa.
olen entinen liikunnan vihaaja, mutta vuosi sitten koin herätyksen ja otin PT:n. Ekat kolme kk olin ihan raivona kun piti mennä liikkumaan, kesän myötä aloin tottumaan siihen ja syksyllä aloin saamaan voimaa ja tuloksia ja jopa pikkuisen tykkäämään siitä. Ruokailu on kuitenkin ollut koko vuoden päin p:tä. Nyt pitäisi sitten sekin pistää kuntoon.
mitat 171 cm ja 91,5 kg.....
joulutorttu
Tässä yksi ikilaihduttaja aloittamassa jälleen kerran....*huoh* olen kokeillut varmaan kaikki mahdolliset kuurit ja dieetit, alkaen Painonvartijoista ja Herbalifesta, Nutraukseen ja Juttaan. Kaikki on kyllä toimineet ja olen kiloja saanut alas, mutta myös ylös, eli kaikki tulleet takaisin ihan korkojen kanssa.
Jospa nyt sitten lopulta yrittäisin ihan vaan normaalia ruokavaliota noudattamalla, normaalilla tarkoitan terveellistä. Esim. Me naiset kilot veks -lehdessä on Jutan 5 pv tehostartti, joka on melkein identtinen personal trainerini mulle antaman ruokaohjeen kanssa.
olen entinen liikunnan vihaaja, mutta vuosi sitten koin herätyksen ja otin PT:n. Ekat kolme kk olin ihan raivona kun piti mennä liikkumaan, kesän myötä aloin tottumaan siihen ja syksyllä aloin saamaan voimaa ja tuloksia ja jopa pikkuisen tykkäämään siitä. Ruokailu on kuitenkin ollut koko vuoden päin p:tä. Nyt pitäisi sitten sekin pistää kuntoon.
mitat 171 cm ja 91,5 kg.....
joulutorttu
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 23:46"]
Hyvä ihme kyllä te jaksatte... En kyllä hetkeäkään kestäis jotain tuollaista kitukuuria tai laiharia. Onneksi ei tartte, oon laiha muutenkin. Mun salaisuus on siinä että en kiellä itseltäni mitään, enkä kiusaa itseäni muutenkaan millään. Syön erittäin hyvin ja herkutellen, mutta "ranskalaisittain", 3 ateriaa päivässä ja sitten ei tasan yhtään mitään muuta. Ei pyöri ruoka mielessä kun tiedän että saan syödä mitä haluan. Mutta tykkään kyllä salaateista ja kasviksista, ja ihan terveellisyyden vuoksi syön näitä. Mutta esim. salaatti reippaalla määrällä oliiviöljyä ja jotain juustoa, nam!
Liikuntaa harrastan myös mutta en millään natsityylillä, vaan siitäkin nautiskellen. Kiva lenkki kauniissa ympäristössä kaverin kanssa juoruillen, tai esim. hiihtäminen lasten kanssa. Otan ne elämyksen ja nautinnon kannalta, ei joku suoritustavoite takaraivossa kiristäen.
Kamppailin itsekin painon kanssa joskus nuorempana (en ihan ylipainoinen ollut ikinä, mutta kuitenkin). Sitten tajusin että ei ole sen arvoista ja yllätys yllätys nyt olen hoikempi kuin ikinä teinivuosinani ja pääasia on että ei tarvitse uhrata ajatustakaan jollekin kuureille..
[/quote]
Joojoo kyllä mekin aletaan syödä ranskalaisittain ja hikiliikunnan sijasta kuunnella linnunlaulua luonnonhelmassa. Mutta me teemme ensin työn, jotta pääsemme siihen "olen laiha ja on helppoa pysyä laihana" -tilanteeseen. On laihduttava ennen kuin voi ottaa rennommin ja pysytellä hyvissä mitoissa.
Sipuli
No en tiiä virkistääkö. Otin sitä Beroccaa nyt tämän flunssan takia, että saa jotain vitamiinia kun mikään ei oikein maistunut. Jostain muistan lukeneeni, että C- ja B vitamiini olisivat sellaisia flunssavitamiineja samoin sinkkiä tarvitaan silloin myös ja sitäkin tuossa Beroccassa on. Pitäisi varmaan testata silloinkin kun ei ole kipeänä, että virkistääkö oikeasti. Kyllä siitä varmaan jotain hyötyä oli, kun flunssa kesti vain kolmisen päivää, nyt on jo ihan hyvä olo, vaikka yskittää vielä jonkin verran.
Vitalis
Niin ja unohtuiko kommentoijalta, että joukossamme on myös selkeästi ylipainoisia ihmisiä? On vähän eri asia "lopettaa pingottaminen ja painon kanssa kamppailu vaikkei ole edes ylipainoinen". Kyllä, monien tässä ketjussa kirjoittavien on syytä pingottaa ja tehdä kaikkensa jo ihan terveydenkin vuoksi! Tympeilijät nukkumaan!
Sipuli
Jos en ottaisi tätä todesta, enkä pingottaisi, niin veikkaisin pikkuhiljaa siirtyväni vanhoihin tapoihin. Sitä paitsi, eihän se voi pingottamista olla, jos tahtoo kerrankin tehdä jotain terveydelleen?
Onko muilla ollut vatsa kipeä iltaisin? Iltaa kohden tuntuu, että vatsa turpoaa. Olen kyllä pitkästä aikaa syönyt ruisleipää nyt muutaman päivän ajan.
Kävin tänään illalla kävelyllä, tosin vain reilu 2km. Mutta sentään jotain!
- Birgitta
OEP - kiitos sinulle! Kiitos kun perustit tämän ryhmän ja kiitos kun jaksat kannustaa.
Tiia itse on ollut saamaton eikä ole vielä edes kunnolla päässyt laihduttamisen alkuun. Mies halusi eilen lähteä ostoksille ja sitten päädyimme pizzalle koko perhe ja siinä se sitten meni. Lapset saivat lauantaipussinsa ja kaksi valitsi mielummin sipsipussit ja niistä sai sitten äitikin ottaa... eli sellainen herkkulauantai.
Tänään sitten paremmalla onnella... tiistaina onneksi alkaa työt tämän lomailun jälkeen joten en voi koko ajan napsia jotain suuhuni. Meillä on tänään ruokana kanaa, ruskeaa riisiä, maissia ja herneitä ja currykastiketta. Jälkiruoaksi kunnon kävely harmaassa tihkusateessa.
Paino ei ole pudonnut vielä mihinkään. Suututtaa kun olen niin läski, ei viitsi uusia vaatteita hankkia kun kuitenkin on ruma, vanhat alkaa olla rytkyjä. Itsepä olen tämän aiheuttanut - itse tästä on selvittävä poiskin. Kukaan ei väkisin työnnä ruokaa toisen suuhun ja niin edelleen. Näillä kannustuslauseille yritän potkia itseäni persuksille! Tiia
Tiia, muakin harmitti ihan hirveästi kun en todellakaan saanut mitään merkittävää aikaiseksi 1.1. Tuli jo todellinen luuseriolo, enkö mä ny selvinnyt edes yhdestä päivästä.. Mutta näin se mieli muuttuu, nyt on takana 24 h uutta elämää ja fiilis on (ainakin tällä hetkellä) tosi hyvä.. Joten tsemppiä!
Uninen apina siis ilmoittautuu ja kertoo selvinneensä hengissä ekasta nutrauspäivästä. Bonuksena oli tunti liikuntaa.. Tänään tavoitteena toistaa tämä ihme. Kyllä lähtee ( tai sitten ei...). Tsemppiä kaikille!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 23:46"]
[/quote]
Joojoo kyllä mekin aletaan syödä ranskalaisittain ja hikiliikunnan sijasta kuunnella linnunlaulua luonnonhelmassa. Mutta me teemme ensin työn, jotta pääsemme siihen "olen laiha ja on helppoa pysyä laihana" -tilanteeseen. On laihduttava ennen kuin voi ottaa rennommin ja pysytellä hyvissä mitoissa.
Sipuli
[/quote]
Anteeksi, mutta kyllä tuolla ranskalaisella tavalla laihtuu, ei laihtumiseen oikeasti tarvita mitään poppakonsteja :-)
"Mutta me teemme ensin työn, jotta pääsemme siihen "olen laiha ja on helppoa pysyä laihana" -tilanteeseen. " Tämä ajattelutapa on vahingollinen ja ei lupaa hyvää mahdollisen painonpudotuksen jälkeen. Jos syö päivittäin normaalia ruokaa sopivan määrän niin laihtuu. Itse olen juuri laihduttamassa tällä tavalla ja 4kg on nyt tippunut 3kk aikana. Tiedän, vauhti on hidas, mutta nyt olen päässyt jo normaalipainon puolelle. Ennen yritin syödä pieniä aterioita 5 kertaa päivässä, mutta en laihtunut, koska nälkä oli aina illalla ja sitten tuli repsahdettua. Nyt syön aamiaiseksi jukurtin (aamulla en kykene syömään paljoa), lounaaksi syön työpaikkaruokalassa lautasmallin mukaan eli puolet lautasta täytetään salaatilla ja puolet lämpimällä ruualla, leipä ja jälkiruoka. Näin ei tule nälkä ja syön seuraavaksi päivällisen, joka on pienempi kuin lounas. Ja tässä on mun syömiset :-)
Tämä on ensimmäinen uusivuosi, kun en aloita laihdutusta millään poppakonstilla. Nutriletit, tähkät ja pienet syömiset on kokeiltu ilman tuloksia. Mutta toivottavasti te pärjäätte paremmin :-) Hyvää uutta vuotta kaikille!
^ Mun täytyy kyllä sanoa, että juuri se "natsityylin" lopettaminen oli mulle paha virhe. Vielä kolme vuotta sitten juoksin lenkkejä ja sain puolimaratonistakin ihan kelvollisen ajan. Sitten siinä vaiheessa kun siirryin siihen "nautiskelemaan ja mukava lenkki silloin tällöin ystävän kanssa-tyyliin" aloin lihomaan. Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Uninen apina
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 10:10"]
Jos syö päivittäin normaalia ruokaa sopivan määrän niin laihtuu. Itse olen juuri laihduttamassa tällä tavalla ja 4kg on nyt tippunut 3kk aikana. Tiedän, vauhti on hidas, mutta nyt olen päässyt jo normaalipainon puolelle. Ennen yritin syödä pieniä aterioita 5 kertaa päivässä, mutta en laihtunut, koska nälkä oli aina illalla ja sitten tuli repsahdettua. Nyt syön aamiaiseksi jukurtin (aamulla en kykene syömään paljoa), lounaaksi syön työpaikkaruokalassa lautasmallin mukaan eli puolet lautasta täytetään salaatilla ja puolet lämpimällä ruualla, leipä ja jälkiruoka. Näin ei tule nälkä ja syön seuraavaksi päivällisen, joka on pienempi kuin lounas. Ja tässä on mun syömiset :-)
Tämä on ensimmäinen uusivuosi, kun en aloita laihdutusta millään poppakonstilla. Nutriletit, tähkät ja pienet syömiset on kokeiltu ilman tuloksia. Mutta toivottavasti te pärjäätte paremmin :-) Hyvää uutta vuotta kaikille!
[/quote]
Minulla tuo malli ei toimi. Mulla liiat hiilarit eivät saa oloa kylläiseksi vaan jättävät aterian jälkeen sellaisen kurjan "pakko saada jotain vielä" olon ja sitten se "jotain vielä" on sitä pullaa, keksiä, leipää, karkkia, jätskiä, sipsiä ynnä muuta napostelua. Jos haluan laihtua ja pitää saavuttamani painon, mun on pakko jättää ainakin viljatuotteet ja sokeri pois ja lisätä reippaasti rasvaa.
Tämän tiedän siitä, että aloitin karppaamisen v.2011 ja laihduin 20 kiloa. Ei ollut edes vaikeaa. Pääsin eroon sokerikoukusta jo muutamassa viikossa ja nivelvaivat hävisivät viljattomuuden myötä. Kaikki meni hyvin viime kevääseen asti, kunnes tapahtui jotain sellaista, mitä en nyt tässä halua ruotia. Silloin tapahtui kuitenkin käänne, joka suisti minut takaisin hiilarimaahan. Viime kesäkuusta nyt tähän tammikuun alkuun lihoin normaalilla kotiruualla (joka siis aiheuttaa sitä aterian jälkeistä herkutteluhimoa, koska sisältää viljaa, sokeria jne.) 10kg! En voi täysin syyttää kyllä ruokavaliota, mutta se on hyvin suuressa osassa.
Mulle sopiva tapa on se, että syön 2-3 kertaa päivässä mahan täyteen. Paljon rasvaa, sopivasti proteiinia ja hiilihydraatteja loput. En ole vielä päässyt vauhtiin, mutta suunnitelma on laadittu.
Vitalis
Jööti ja Kaverikin ovat tehneet uudenvuodenlupauksen ja herkuton vuosi on alkanut.
Jöötille se tarkoittaa ei karkkia, ei sipsiä, ei jäätelöä, ei alkoholia, ei pullaa, ei keksiä, ei jälkiruokia, ei muuta mässäilyä, ja vain yksi pizza viikossa. Kaveri on kuitenkin jo lievästi lipsunut, Jööti on pysynyt kurissa ja nuhteessa.
Tavoitteena on ensisijaisesti vain tuo himojen hallitseminen ja herkkujen välttäminen. Kuitenkin Jööti tavoittelee elämässä 16 kilon pudotusta. Vuodenvaihteessa Jööti oli 157 cm ja painoi 66 kg, tänään paino oli ihan sama. Kevään mittaan tuleekin kovemmat keinot laihtumiseksi, mutta nyt alkuun opettelen kieltäytymisen jalon taidon.
-Jööti-
Hyvää pyhähuomenta kaikille. Tiia, kyllä sinä mukaan ehdit. Väkisinkin muillakin kaapit alkavat tyhjetä leipomuksista ja loppiainen läpsyttelee herätystä poskille.
Kun tulee pakollisia tilanteita syödä seurueessa muuta kuin aikoi dieettiinsä sisällyttää, toimii konsti "syö puolet vaan". Jos ennen tuli tilattua 30cm:n subipatonki, nyt sitten riittää 15cm:n pätkä.
Tykätkää peilikuvastanne. Sielläkin missä on nahkaa, kuoppaa ja möykkyä, on alla optimistinen ja mukava ihminen. Puhukaa itsellenne kannustavasti, kyllä meissä on potkua. Onnistumme!
Minulla on jumituspäivä. Mitään ei tapahdu painon tai olon kanssa. Ravistelen lounaaksi ananaspirtelön ja panen sekaan jäitä, jääkylmänä juoma on parempaa. Taidan paistaa teflonpannulla kesäkurpitsaa, suu kaipaa pureskeltavaa.
OEP
Vitaliksella flunssa jatkuu, eikä ruoka maistu. Liikuntaa vain sen verran mitä töissä tulee väkisin.
-Aamulla Berocca, myöhemmin töissä kahvia rasvattomalla maidolla pari kuppia.
-Kaksi mukia kahvia täysmaidolla, toiseen lisäsin teelusikallisen kookosöljyä.
-Nakkikastiketta, pieni peruna, höyrytettyä kukkakaalia sekä porkkanaa, salaattia (oliiviöljy oli loppu, joten salaatti ilman kastiketta), iso lasi vettä, kahvia kevytmaidolla ja kookosöljyllä.
-Pitkin päivää mynthoneita ja vettä aina kun hana tuli vastaan.
-Vielä joku iltapalanen, jos saan mitään alas. Ehkäpä maustamaton jugurtti ja hunajaa mausteeksi.