Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tyttö on fyysinen ja villi...

Vierailija
26.12.2013 |

Minulla on kaksi lasta, tyttö ja poika. Poika on tyttöä neljä vuotta vanhempi. Lapseni ovat luonteeltaan toistensa kopioita: vilkkaita, fyysisiä, hyviä urheilemaan, aika kovia suustaan, ns. porukan pomo-ainesta. Molemmilla on paljon kavereita ja molemmat pelaavat jalkapalloa. Molemmat tykkäävät legoista. Tytön lempiväri on pinkki, pojan lempiväri on keltainen.

Olin tottunut saamaan pojasta kehuja päiväkodissa. Miten se pukee reippaasti, miten se on niin omatoiminen ja itseohjautuva, miten on niin taitava urheilussa. Siksi onkin ollut suuri järkytys huomata, että saan tytöstä vain negatiivista palautetta. Joka päivä. "Se vei lelun senjasen kädestä, kiipesi jumpassa puolapuille vaikka kiellettiin, tuli riitaa senjasen kanssa, tönäisi hipassa liian kovaa..." olen 100% varma, että kaikkea tätä tapahtui poikanikin leikeissä, se ei vain koskaan ollut ongelma. Mitä mieltä tästä? Pitäisikö minun uskoa, että tyttäreni on häirikkö ja poikani kunnollinen vaikka käyttäytyvät samoin??

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kokemuksia vilkkaista ja fyysisistä tytöistä? Millaista palautetta olette saaneet päiväkodista/koulusta?

Vierailija
2/9 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse pienenä rämäpää ja muistan tarha-ajan sekä koulun aloituksen melkoisena kidutuksena. Kohdalleni osui hyvin konservatiivisia opettajia ja hoitajia, jotka eivät sietäneet poikamaista käytöstä pieneltä tytöltä.

Nyt aikuisena sen sijaan olen hyvinkin ylpeä reippaasta luonteestani. Tykkään fyysisistä haasteista ja nautin ulkona olosta. En kavahda pikkujutuista ja uskalla tarttua haasteisiin. Tulen lisäksi hyvin toimeen miesten kanssa sekä työpaikalla että vapaa-ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt osaavat ja uskaltavat poikia paremmin sanoa, jos joku toinen lapsi käy käsiksi, tuhoaa piirustuksia, lyö, tönii ja puree. Siksi ADHD-tytöt huomataan päiväkodissa poikia paremmin. Etenkin suunsoittajatytöt on niitä, joiden kanssa ei haluta olla, koska monet tyttöjen leikit perustuvat verbaaliseen toimintaan, ei jatkuvaan toisen käskytämiseen ja lällättelyyn.

Myöhemmin nämä "fyysiset tytöt" kehuskelevat tulevansa hyvin toimeen miesten kanssa, mutta miehet eivät välttämättä ole heistä samaa mieltä.

Vierailija
4/9 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia sekä omasta lapsuudesta että vilkkaan tyttäreni kanssa... Olin itsekin poikatyttö, ja koulussa 1980-luvulla sitä ei sitten opettajat tahtoneet hyväksyä millään. Onneksi äitinikin puolusti minua, kun huomasi että sain jälki-istuntoja ja kotiin soiteltiin asioista, jotka POJALTA olivat täysin hyväksyttyjä... 

Tytär on tullut sitten myös minuun ja on aina ollut semmoinen urheilullinen, äänekäs, vilkas ja seikkailunhaluinen. Olen ottanut saman asenteen kuin äitini, että puolustan tyttäreni oikeutta olla sellainen kuin hän on. 

Elämä tällaisena ei ole yhtään hullumpaa muuten... Minä olen aina ollut "äijämäinen", ammatinvalintanikin on äärimmäisen miesvaltainen ala. Harrastuksenikin ovat miehisiä: elektroniikka, tietokonepelit, kuntosali, futiksen ja jääkiekon katselu... Mutta puoliso on löytynty, työssä menee hyvin, elämä on mallillaan. 

Vierailija
5/9 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/9 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi epäilet, että saat epätasa-arvoista palautetta? Jos sun toinen lapsi aiheuttaa häiriötä ja muuta? Tarloitatko, että kaikki sun lapset aiheuttaa vai, että jos toinen ei aiheuta, niin toinenkaan ei voi?

Sulla on tasa-arvo ja monet käsitykse pielessä, tai olet vain soke, tai teidän pk on kaikkea tätä.

Vierailija
7/9 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:28"]

Miksi epäilet, että saat epätasa-arvoista palautetta? Jos sun toinen lapsi aiheuttaa häiriötä ja muuta? Tarloitatko, että kaikki sun lapset aiheuttaa vai, että jos toinen ei aiheuta, niin toinenkaan ei voi?

Sulla on tasa-arvo ja monet käsitykse pielessä, tai olet vain soke, tai teidän pk on kaikkea tätä.

[/quote]Tunnen lapseni. Olen riittävän kauan molempia hoitanut ja nähnyt hiekkalaatikoilla sun muissa sosiaalisissa tilanteissa tietääkseni, että käyttäytyvät lapsiryhmissä samalla tavoin, eikä tyttö ole sen kovempiotteisempi kuin poikakaan. ap

Vierailija
8/9 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toivon että olet provo, koska on pelottavaa ajatella ettet muka saanut ap:n kirjoituksesta selvää mitä hän tarkoitti... Mutta lähdetään nyt leikkiin.

Ap tarkoittaa siis sitä, etä kun poika on lähtenyt kiipeämään, hän on ollut reipas poika ja omatoiminen, kun tyttö lähtyee kiipeämään hän on häirikkö. 

Pojat saa töniä toisiaan, koska pojat tekevät niin. Jos tyttö tönii, hän on häirikkö- Tytöille ei siis sallita samanlaista käytöstä kuin pojille. 

Vierailija
9/9 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 01:38"]

[/quote]Tunnen lapseni. Olen riittävän kauan molempia hoitanut ja nähnyt hiekkalaatikoilla sun muissa sosiaalisissa tilanteissa tietääkseni, että käyttäytyvät lapsiryhmissä samalla tavoin, eikä tyttö ole sen kovempiotteisempi kuin poikakaan. ap

[/quote]

no, sit sun molemmat ovat rajuja ja villejä, kuten aloituksessasi nimesit, koeta siis kasvattaa näitä villejä.

ot, se mitä ne tekee kotona ja sun kanssa on kaksi eri asiaa muuhun toimintaan ja hoitoon/elämään, usko pois. Jos sun poikas on villi ja tytär myös, niin totta, että tytöstä saat alkuun enemmän kommenttia, kouluelämässä sitten molemmista, mutta etenkin tytyöstä.