Pitääkö ihan normilentsun oireista mennä nyt heti koronatesteihin?
Ja otetaanko sinne kaikki vai pitääkö olla jotkut tietyt oireet?
Kommentit (104)
En kuulu riskiryhmään joten en menisi. Minulla on pieniä lapsia, joten joutuisin normiarjen kaupassa käynteineen yms. hoitamaan joka tapauksessa, oli flunssaoireita tai ei (mies ei voi päivä tolkulla olla töistä pois).
Tee omaolo -testi netissä. Siellä voi myös varata ajan. Tai sitten soitat terveyskeskuksen koronaneuvontapuhelimeen, jonne voi jättää soittopyynnön, jos on jonoa. Tällä hetkellä lieväoireisetkin testataan, ainakin meillä päin. Osassa työpaikoissa työnantaja patistaa testiin.
Ei tietenkään tarvitse mennä noiden oireiden takia.
Varsinkin jos itse tietää, että on liikkunut vain hyvin vähän missään tungoksissa, eikä ole käynyt juhlissa, ei konserteissa ei teattereissa, elokuvissa, eikä tavannut koronalle altistuneita ihmisiä.
Eikä etenkään silloin, josa omalla paikkakunnalla ei ole koronatartuntoja tai niitä on vain muutamia, eikä tietääkseen ole edes noita altistuneita tavannut.
Kannattaa myäs huomata, ettei korona tartu tuosta noin vaan, se altistuminenkin vaatii vähint. 15 min. oleskelua samassa tilassa koronaa sairastavan kanssa.
Ja jos pesee ne kätösensä saippualla vähintääns sen 20 sekkaa aina kotiin tultuaan ja eikä koske puhelemiinsa likaisin käsin missään vaiheessa ja koskee desinfioi puhelimensa ja avaimsensa kotiin tultua, niin on kyllä melko suojassa koronalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on täysin toinen kuin keväällä. Ei maksa julkisella puolella mitään. Soita terveyskeskukseen.
Mulle tuli hoitajan käyntimaksu 12€. Ei ole varaa sitä joka päivä maksaa.
Höpöhöpö. Testi ei itselle maksa mitään ja tulokset tulee tekstiviestillä ja kanta.fi palveluun. Jos testi on positiivinen, tulee soitto. Ei siihen hoitajakäyntejä tarvita. Eikä flunssaisena edes oteta päivystykseen. Se on testi ensin.
Oma olo testi netissä suosittaa kaikkia menemään testeihin.
Varmuuden vuoksi.
Olen tehnyt tuon Oma olo testin useilla eri oireilla ja joka kerta on tullut vastauksena, että ota yhteys asuinpaikkasi terveydenhuoltoon.
Pitää aina käyttää omaa järkeään ja miettiä niitä tilanteita ja paikkoja, joissa olisi voinut mahdollisen tartunnan saada. Ja joissa olisi voinut koronatartunalle altistua.
Ehdottomasti pitää mennä, pienilläkin oireilla. Vain siten saadaan niitä tartuntakejuja kiinni. Vain vastuuttaomat jättävät menemättä.
On se vaan nyt sitten vissiin aivan vidhun vaikeaa joillekin....
Ennen koronaa kelasin aina, että ei semmosia ihmisiä voi olla olemassa kun ne jenkkileffojen idarit, jotka aina jossain hankalassa tilanteessa tai onnettomuudessa onnistuu typerehdinnällään sotkemaan kaikkien muidenkin asiat. Olin väärässä.
Korostaisin tässä iäkkäiden ja muiden riskiryhmäläisten vastuuta omasta itsestään. Muu maailma ei voi eikä lakkaa elämästä omaa, normaalia elämäänsä teidän takianne.
Kumma että joukossamme on yhä näitä ihmisiä, jotka tietää varmaksi että on lentsu : D
No minä menin. Ja nyt sitten olenkin kotona karanteenissa odottamassa tuloksia 2-4 vrk 😒. Viime viikolla testatuista 1,4 % positiivisia, eli tosi pueni osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää mennä.
Entä kysymyksen toinen osa. Pääseekö jokainen jolla on normiflunssan oireita testiin? Ainakin keväällä testiin pääseminen oli toisinaan kuulemma hyvinkin vaikeata. Onko tilanne nyt toinen? Missä testiin pääsee ja kuka maksaa?
Kyllä pääsee. Keväällä testejä oli rajallisesti ja siksi linjaus oli aivan toinen. Omaolon kautta selviää testauspaikat ja julkisella se ei testattavalle maksa mitään. Yksityisellä testin maksat itse tai joissain tapauksissa työnantaja.
En tiedä onko koronatesti eri asia, mutta ainakaan Vantaalla ei työssäkäyvällä ole mitään asiaa omalle terveysasemelleen tai julkiselle puolelle yleensäkään ilman lähetettä vaan heidät käännytetään työterveydenhoitoon. Työnantaja ei maksa testejä, ja hinta on 235€ eikä siitä oireettomana voi saada edes pientä kela-korvausta. Eli, kiitos mutta ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että joukossamme on yhä näitä ihmisiä, jotka tietää varmaksi että on lentsu : D
Niitä ei vaan kiinnosta muiden kuin oma terveys. Tartuttavat koronaa sitten muihin kun ”on vaan pieni vilustuminen”. Tollasten idioottien takia ollaan aikamoisessa kusessa.
Ensi viikko on syyslomaa ja monet perheet suuntaavat sukuloimaan. Pelokkaat pysykööt kodeissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää mennä.
Entä kysymyksen toinen osa. Pääseekö jokainen jolla on normiflunssan oireita testiin? Ainakin keväällä testiin pääseminen oli toisinaan kuulemma hyvinkin vaikeata. Onko tilanne nyt toinen? Missä testiin pääsee ja kuka maksaa?
Kyllä pääsee. Keväällä testejä oli rajallisesti ja siksi linjaus oli aivan toinen. Omaolon kautta selviää testauspaikat ja julkisella se ei testattavalle maksa mitään. Yksityisellä testin maksat itse tai joissain tapauksissa työnantaja.
En tiedä onko koronatesti eri asia, mutta ainakaan Vantaalla ei työssäkäyvällä ole mitään asiaa omalle terveysasemelleen tai julkiselle puolelle yleensäkään ilman lähetettä vaan heidät käännytetään työterveydenhoitoon. Työnantaja ei maksa testejä, ja hinta on 235€ eikä siitä oireettomana voi saada edes pientä kela-korvausta. Eli, kiitos mutta ei kiitos.
Näin se menee. Totuus on tarua ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
No minä menin. Ja nyt sitten olenkin kotona karanteenissa odottamassa tuloksia 2-4 vrk 😒. Viime viikolla testatuista 1,4 % positiivisia, eli tosi pueni osuus.
Mukava tilanne työpaikkaa ajatellen...
Tein Omaolo -sivuilla testin ja se suositteli koronatestiin pienen kuumeen ja yskän takia kun olen riskiryhmäläinen. Kävin eilen drive in testauksessa klo 15 ja tulos, negatiivinen tuli nettiin klo 23.
Hyvin toimi systeemi
Ei lentsun takia tarvitse mennä.
Tein eilen illalla koronabottitestin (kolmas ilta kuumeessa) ja sitten varasin ajan. Olin testissä iltapäivällä. Nyt oottelen tulosta. Ei mullakaan kaikki oireet täsmänneet. Nopeaa testausta, ajat 5 min välein autossa istuin koko ajan.
Matalalla kynnyksellä testeihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää mennä.
Puhut palturia, osa työnantajista maksaa. Minun testin maksoi työterveyshuolto ja tulos tuli kuudessa tunnissa eli eipä tarvinnut olla turhaan pois töistä. Se on sitten toinen juttu jos haluaa "saikkua" koronatentin kanssa.
En päässyt testiin. Ilmeisesti koska en ollut matkustellut eikä ollut kuumetta. Paikkakunnallamme on toistaiseksi vähän tartuntoja, mutta kaksi isompaa kaupunkia on molemmin puolin. Pidän itsekin koronaa epätodennäköisenä, mutta luulin, että nyt testataan matalalla kynnyksellä.