Olen nainen, joka tykkää tehdä asioita itse, myös nk. miesten hommia. Pitäisikö heittäytyä avuttomammaksi jotta suhteet onnistuisi?
Tykkään tehdä itse remontit, korjata pyörät, vaihtaa lamput ja sulakkeet ja mitä nyt eteen tulee. Ja jos en osaa niin on hauskaa opetella. En hahmota sellaista ajattelua, että pitäisi olla tekemättä tai antaa miehen tuntea itsensä tarpeelliseksi tai miehekkääksi. Tekeekö se minusta epänaisellisen ja kumppanistani epävarman tai jotenkin tarpeettomaksi itsensä tuntevan? Onko olemassa joku vaistonvarainen biologinen ilmiö, jolle ihminen ei vain mahda mitään?
Pitäisikö joskus esittää avuttomampaa kuin onkaan, parisuhteen takia? Teetkö ikinä niin ja mitä ajatuksia aihe herättää?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Päteviä naisia täällä. Itse mieluusti esitän ihan mitä tahansa, että ei tarvitse osallistua fyysiseen ahertamiseen. En taatusti vaihda renkaita: ikinä en ole vaihtanut, enkä vaihda. Olen myös luonnollisesti miestä heikompi, niin kyllä se nyt vaan saa kantaa ja nostella ja tuoda ja viedä. Meni sillä kauan aikaa ymmärtää se, että nainen useimmiten on se heikompi osapuoli, äitinsä kun on mallia Suomen hevonen. Mihinkään moottorisahoihin yms vehkeisiin en todellakaan koske. Enkä hakkaa halkoja.
Eipä tosin ole mies ikinä pyykkiä pessyt, silittänyt tai ruokaa laittanut siivouksesta puhumattakaan. Perinteinen työnjako soveltuu oikein hyvin itselleni. En ottaisi miestä, jolla ajattelutyyli omastani poikkeaa.
Osallistuthan sinä fyysiseen ahertamiseen. Teet 90% töistä ja pidät itseäsi tosi fiksuna.
Ikinä ei kannata teeskennellä olevansa jotain muuta kuin on. Oikea kumppani löytyy ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on naisia vahvempia fyysisesti, vaikka nainen olisikin ylipainoinen tai muuten roteva. Laihoillakin miehillä on enemmän lihasmassaa eli voimaa kuin naisilla.
Olisi kyllä järkytys, jos oma mies rupeaisi vaatimaan, että minun pitää kantaa jotain painavaa hänen läsnä ollessaan vain siksi, että varmasti menisi tasan kantamukset...
Onneksi en ole tuollainen vätys. Miten selviät työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vaikka miten monta parisuhdetta jossa mies ei tee mitään noista tai tekee vastahakoisesti. Eli en usko että on mitenkään vaikeaa Suomessa löytää miestä, vaikka olisi aikaansaava nainen. Suomessa naiset on historian saatossa joutuneet paljonkin pitämään tönöjä pystyssä ihan itekseen.
Ongelma on itselläkin ennemmin niin että mistä löytää mies, joka tekisi myös noita asioita. Kun on kasvanut melko itsenäiseksi jo lapsuudessa ja lisäksi vielä eron myötä, niin ei jaksa mitään paapottavaa enää ottaa. Ja hyvät miehet on menneet jo (paapottaville naisille hyvin usein..).
No tämäpä juuri. Kun arvostan myös miehessä tekevyyttä ja osaavuutta, mutta tuntuu tosiaan, että moni sen tyyppinen mies juuri haluaa sen mekkonaisen, joka nousee tuolille hiirtä pakoon eikä tiedä kummasta päästä vasaraa pidetään kiinni, noin kärjistetysti. Ap
Tulihan se sieltä. Eli et hyväksy miestä, joka ei osaa noita juttuja. Tämä on yksi suurimpia paradokseja naisissa. Käsistään kätevä nainen haluaa käsistään kätevän miehen, koska arvostaa että mieskin osaa. Tumpelo nainen haluaa käsistään kätevän miehen, koska ei itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteviä naisia täällä. Itse mieluusti esitän ihan mitä tahansa, että ei tarvitse osallistua fyysiseen ahertamiseen. En taatusti vaihda renkaita: ikinä en ole vaihtanut, enkä vaihda. Olen myös luonnollisesti miestä heikompi, niin kyllä se nyt vaan saa kantaa ja nostella ja tuoda ja viedä. Meni sillä kauan aikaa ymmärtää se, että nainen useimmiten on se heikompi osapuoli, äitinsä kun on mallia Suomen hevonen. Mihinkään moottorisahoihin yms vehkeisiin en todellakaan koske. Enkä hakkaa halkoja.
Eipä tosin ole mies ikinä pyykkiä pessyt, silittänyt tai ruokaa laittanut siivouksesta puhumattakaan. Perinteinen työnjako soveltuu oikein hyvin itselleni. En ottaisi miestä, jolla ajattelutyyli omastani poikkeaa.
Osallistuthan sinä fyysiseen ahertamiseen. Teet 90% töistä ja pidät itseäsi tosi fiksuna.
Fyysisellä ahertamisella tarkoitan raskasta fyysistä työtä, kuten edellä mainittu halonhakkuu tai renkaiden vaihtaminen. Pyykkikone pesee pyykit itsestään; niiden laittaminen koneeseen on suhteellisen pieni vaiva. Silittämisestä olen jostain syystä aina pitänyt ja silitysrauta on mukavan keveä ;). Ruokaa laittaa pääosin uuni, kunhan olen sinne pilkkonut tarvittavat ainekset. Pyykkiä pesen kerran viikossa ja sama pätee siivoukseen - maksimissaan.
Olen äärettömän laiska, joten aivan varmasti katson, että pääsen helpolla ja niin kuin sanoin; "esitän ihan mitä tahansa, että ei tarvitse."
Ruuvien seiniin porailu ei kiinnosta vähääkään eli mies poraa, jos tarvitsee. En sahaile, en vaan tee yhtään mitään, minkä mies ns luontaisesti voi tehdä.
Mitä tuohon prosenttiosuuteen tulee: mies rakentaa taloa tällä hetkellä. Arvaa olenko työmaalla... Mutta voin pyöräyttää karjalanpaistin uuden talon uunissa, kunhan sen valmiiksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vaikka miten monta parisuhdetta jossa mies ei tee mitään noista tai tekee vastahakoisesti. Eli en usko että on mitenkään vaikeaa Suomessa löytää miestä, vaikka olisi aikaansaava nainen. Suomessa naiset on historian saatossa joutuneet paljonkin pitämään tönöjä pystyssä ihan itekseen.
Ongelma on itselläkin ennemmin niin että mistä löytää mies, joka tekisi myös noita asioita. Kun on kasvanut melko itsenäiseksi jo lapsuudessa ja lisäksi vielä eron myötä, niin ei jaksa mitään paapottavaa enää ottaa. Ja hyvät miehet on menneet jo (paapottaville naisille hyvin usein..).
No tämäpä juuri. Kun arvostan myös miehessä tekevyyttä ja osaavuutta, mutta tuntuu tosiaan, että moni sen tyyppinen mies juuri haluaa sen mekkonaisen, joka nousee tuolille hiirtä pakoon eikä tiedä kummasta päästä vasaraa pidetään kiinni, noin kärjistetysti. Ap
Tulihan se sieltä. Eli et hyväksy miestä, joka ei osaa noita juttuja. Tämä on yksi suurimpia paradokseja naisissa. Käsistään kätevä nainen haluaa käsistään kätevän miehen, koska arvostaa että mieskin osaa. Tumpelo nainen haluaa käsistään kätevän miehen, koska ei itse osaa.
En tiedä miten ylimieliseksi tämäkin nyt tulkitaan, mutta minä kaipaan mieheltäkin tätä kätevyyttä, koska asioiden tekeminen itse tuntuu niin itsestään selvältä, että osaamattomuus näyttäytyy todella kummalliselta. Vähän sama kuin jos joku aikuinen kertoisi ettei osaa pestä hampaita tai keittää perunoita. Koska tosiasiahan on, ettei poraaminen, pyörän kumin paikkaus tai vastaava ole mitään, mihin kuka tahansa aikuinen pystyy, jos vain haluaa. Ja miksi kukaan haluaisi olla osaamaton ja avuton? Ap
No ei ole tuosta kiiinni. Mun mies vouhkaa kun en osaa yhtä lamppua tai sulaketta vaihtaa. Puuskutin pihalumitöissä apuna, kun oli tullut 10-15cm paksua märkää räntälunta ja valitin miten raskasta on, ei olis saanut valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla hihittelevä lapanen. Muuten miehen ego ei kestä. Ja jos on pakko tehdä jotain niin tee salaa ja kerro että joku mies teki sen. Sitten et ole niin uhkaava kun mies ei tiedä että olet järki olento.
Oliko äitisikin hihittelevä lapanen?
Vierailija kirjoitti:
Miehet on naisia vahvempia fyysisesti, vaikka nainen olisikin ylipainoinen tai muuten roteva. Laihoillakin miehillä on enemmän lihasmassaa eli voimaa kuin naisilla.
Olisi kyllä järkytys, jos oma mies rupeaisi vaatimaan, että minun pitää kantaa jotain painavaa hänen läsnä ollessaan vain siksi, että varmasti menisi tasan kantamukset...
Läski ei ole lihasta. Kun otat käsivarren esiin ja katsot sitä hauiksen kohtaa niin kun jännität, sieltä pitäisi nousta lihas ja näkyä lihaserottuvuutta. Sinä nostat vähintään 75kg, mieluiten 100kg. Ihan naisena. Se on normaalia. Auton renkaat esim. On hyvin kevyet. Sulla on kaksi kättä. Kumpaankin menee kevyesti yksi. Kannat ne helposti. Ei mitään ongelmaa. Älä ole vätys. Naiset ei ole luonnostaa heikkoja, heikkous on laiskuutta. Naiset ei vaivaudu harjoittamaan lihaksiaan. Lihaskehitys myös siirtyy geeneissä, kun äiti treenaa saa tyttäresikin paremmat lihakset. Tämäkin on ihan tutkittu juttu, mutta kun ei. Helpompi levitellä haaroja ja teettää jollain muulla. Yököttävää heikkoutta. Onneksi tuota laatua naisia näkee yhä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tuosta kiiinni. Mun mies vouhkaa kun en osaa yhtä lamppua tai sulaketta vaihtaa. Puuskutin pihalumitöissä apuna, kun oli tullut 10-15cm paksua märkää räntälunta ja valitin miten raskasta on, ei olis saanut valittaa.
Loskalumi on ehkä raskasta, mutta pienemmillä satseilla se menee ilman valittamistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läski ei ole lihasta. Kun otat käsivarren esiin ja katsot sitä hauiksen kohtaa niin kun jännität, sieltä pitäisi nousta lihas ja näkyä lihaserottuvuutta. Sinä nostat vähintään 75kg, mieluiten 100kg. Ihan naisena. Se on normaalia. Auton renkaat esim. On hyvin kevyet. Sulla on kaksi kättä. Kumpaankin menee kevyesti yksi. Kannat ne helposti. Ei mitään ongelmaa. Älä ole vätys. Naiset ei ole luonnostaa heikkoja, heikkous on laiskuutta. Naiset ei vaivaudu harjoittamaan lihaksiaan. Lihaskehitys myös siirtyy geeneissä, kun äiti treenaa saa tyttäresikin paremmat lihakset. Tämäkin on ihan tutkittu juttu, mutta kun ei. Helpompi levitellä haaroja ja teettää jollain muulla. Yököttävää heikkoutta. Onneksi tuota laatua naisia näkee yhä vähemmän.
Sua ei sit ole lykästänyt huomaan. En tosin ihmettele. Lue vähän ennen, kuin selostat sukupuolten välisistä eroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysisellä ahertamisella tarkoitan raskasta fyysistä työtä, kuten edellä mainittu halonhakkuu tai renkaiden vaihtaminen. Pyykkikone pesee pyykit itsestään; niiden laittaminen koneeseen on suhteellisen pieni vaiva. Silittämisestä olen jostain syystä aina pitänyt ja silitysrauta on mukavan keveä ;). Ruokaa laittaa pääosin uuni, kunhan olen sinne pilkkonut tarvittavat ainekset. Pyykkiä pesen kerran viikossa ja sama pätee siivoukseen - maksimissaan.
Olen äärettömän laiska, joten aivan varmasti katson, että pääsen helpolla ja niin kuin sanoin; "esitän ihan mitä tahansa, että ei tarvitse."
Ruuvien seiniin porailu ei kiinnosta vähääkään eli mies poraa, jos tarvitsee. En sahaile, en vaan tee yhtään mitään, minkä mies ns luontaisesti voi tehdä.
Mitä tuohon prosenttiosuuteen tulee: mies rakentaa taloa tällä hetkellä. Arvaa olenko työmaalla... Mutta voin pyöräyttää karjalanpaistin uuden talon uunissa, kunhan sen valmiiksi saa.
Kylläpä tykkäät väänellä sanoja. Sinusta on silti tehty työjuhta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mies vai nainen? :D Nolo olet joka tapauksessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta paradoksi on se, että mielestäsi nainen ei saa haluta miehen olevan mitään, on nainen itse millainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tykkäät väänellä sanoja. Sinusta on silti tehty työjuhta.
Jo vain on tehty työjuhta. Tämäkin päivä on mukavasti mennyt sohvalla maaten. Mies on töissä. Voi toista...
Monipuolisesti asioita oppiva nainenhan on kuuminta hottia. Kertoo älystä ja kyvystä hoitaa asioita sekä todennäköisesti myös osaamisesta / oppimisesta rakkauden puolellakin...
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ap:n "ongelmaa". Minä olen aika perinteisen naisellinen nainen (40v) ja koko ikäni olen ollut tekemisissä miesten kanssa, joiden unelmanainen olisi oikein reipas emäntä, jolta sujuu niin lumityöt, ruohonleikkuut, auton öljynvaihdot kuin kodin pienet remontitkin. Olisi pitänyt olla kiinnostunut niin metsästyksestä, kalastamisesta, moottoripyöräilystä tai formulan seuraamisesta, vaikka kaikki koen vastenmielisenä.
Kerran kysyin yhdeltä eksältä apua lampun vaihtoon, sillä minulla ei ollut keittiötikkaita kotona ja lyhyenä ihmisenä en ylettynyt lampun vaihtamiseen tuolilla seisten. Eksä kieltäytyi, sillä sanoi ettei halua minun olevan "avuton prinsessa". Suhde loppui, sillä oli muitakin tuollaisia tilanteita ja koin ne loukkaavina. Omien kokemusteni mukaan väitän jopa, että suuri osa suomalaisista miehistä toivoo naisen olevan varsinainen yleisMIES Jantunen tai muutoin vaan sellainen kaikkihoitava työteliäs emäntä, joka passaa naisten työt ja siinä sivussa hoitaa myös miestenkin työt, kun nyt vaan on luonteeltaan niin reipas ja aikaansaava. Lisäksi miehet toivovat naisen olevan suhteessa se perheen pää, joka huolehtii siitä elämä rullaa niinkuin pitääkin.
Nyt olen naimisissa ulkomaalaistaustaisen miehen kanssa ja hän jaksaa aina ihmetellä, että miten suomalaiset naiset pitävät itseään tasa-arvoisina, vaikka heille tulee avioliitosta tai ylipäätään parisuhteesta vain työtä ja velvollisuuksia, ei etuoikeuksia tai hemmoittelua.
Samanlaisia kokemuksia minulla. Suurin osa suomalaisista miehistä haluaa sellaisen hyvä jätkä-tyyppisen itsenäisen, pärjäävän kumppanin. Naisellisuutta eivät arvosta miehet eivätkä naiset tässä maassa.
Vaikka en edes ole ihan kaikkein feminiinisimmästä päästä naisia, tunnen silti olevani hiukan outolintu. Toisaalta aika onnekaskin olen kuitenkin ollut, koska olen saanut olla suhteessa naisellisuutta arvostavan miehen kanssa (ja ihan suomalaisen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten ylimieliseksi tämäkin nyt tulkitaan, mutta minä kaipaan mieheltäkin tätä kätevyyttä, koska asioiden tekeminen itse tuntuu niin itsestään selvältä, että osaamattomuus näyttäytyy todella kummalliselta. Vähän sama kuin jos joku aikuinen kertoisi ettei osaa pestä hampaita tai keittää perunoita. Koska tosiasiahan on, ettei poraaminen, pyörän kumin paikkaus tai vastaava ole mitään, mihin kuka tahansa aikuinen pystyy, jos vain haluaa. Ja miksi kukaan haluaisi olla osaamaton ja avuton? Ap
Vaikka johonkin toki pystyisi tai sen voisi oppia, niin mitä jos se ei esimerkiksi yhtään kiinnosta? Maailma on täynnä asioita, joita voisi opetella, mutta kuka jaksaa, ehtii ja viitsii jne. Jokaisella on omat kiinnostavat ja tärkeät juttunsa.
Ymmärrän kyllä, että arvostat miehessä tiettyjä taitoja, mutta onko tarpeen ajatella tai antaa se vaikutelma, että jos mies ei jotain asiaa halua tehdä tai opetella tekemään, hän on automaattisesti sinua jotenkin avuttomampi ja osaamattomampi noin kokonaisuudessaan (siis sinua jotenkin huonompi)? Et sinäkään taatusti kaikkea osaa.
Suurin osa miehistä taitaa haaveilla siitä, että hän vaihtaa renkaat kahdesti vuodessa ja nainen kokkaa, siivoaa ja tiskaa yksin 365 päivää vuodessa. Onhan se hirveä pettymys jos toinen ei innostu tuosta työnjaosta.