Olen nainen, joka tykkää tehdä asioita itse, myös nk. miesten hommia. Pitäisikö heittäytyä avuttomammaksi jotta suhteet onnistuisi?
Tykkään tehdä itse remontit, korjata pyörät, vaihtaa lamput ja sulakkeet ja mitä nyt eteen tulee. Ja jos en osaa niin on hauskaa opetella. En hahmota sellaista ajattelua, että pitäisi olla tekemättä tai antaa miehen tuntea itsensä tarpeelliseksi tai miehekkääksi. Tekeekö se minusta epänaisellisen ja kumppanistani epävarman tai jotenkin tarpeettomaksi itsensä tuntevan? Onko olemassa joku vaistonvarainen biologinen ilmiö, jolle ihminen ei vain mahda mitään?
Pitäisikö joskus esittää avuttomampaa kuin onkaan, parisuhteen takia? Teetkö ikinä niin ja mitä ajatuksia aihe herättää?
Kommentit (80)
Miten musta tuntuu, että Ap kertoo kohta kuinka on ollut aina enemmän "yksi jätkistä".
Huvittavaa sinänsä, että aloittaja sanoo, että hänestä olisi järjetönsä tehdä tai olla tekemättä jotain vain sukupuolistereotypiohin perustuvan roolituksen takia. Silti hän aloituksessaan ja vastauksissaan tuntuu tekevän todella tiukan ja vanhakantaisen jaon miesten ja naisten roolien välille.
Pitää olla hihittelevä lapanen. Muuten miehen ego ei kestä. Ja jos on pakko tehdä jotain niin tee salaa ja kerro että joku mies teki sen. Sitten et ole niin uhkaava kun mies ei tiedä että olet järki olento.
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu, että Ap kertoo kohta kuinka on ollut aina enemmän "yksi jätkistä".
Huvittavaa sinänsä, että aloittaja sanoo, että hänestä olisi järjetönsä tehdä tai olla tekemättä jotain vain sukupuolistereotypiohin perustuvan roolituksen takia. Silti hän aloituksessaan ja vastauksissaan tuntuu tekevän todella tiukan ja vanhakantaisen jaon miesten ja naisten roolien välille.
Sanokaa nyt miten on. Ensiksi väitetään miesten syttyvän jätkämäisistä naisista ja tässä väitetään miehien haluavan ehtaa naista. Toisaalta, miksi minäkin tiedän lähipiirissäni tavallisia ukkoja millä on pullantuoksuinen nainen? Nuo ukot eivät ole millään tasolla maskuliinisia vaan päinvastoin hajuttomia taviksia.
Päteviä naisia täällä. Itse mieluusti esitän ihan mitä tahansa, että ei tarvitse osallistua fyysiseen ahertamiseen. En taatusti vaihda renkaita: ikinä en ole vaihtanut, enkä vaihda. Olen myös luonnollisesti miestä heikompi, niin kyllä se nyt vaan saa kantaa ja nostella ja tuoda ja viedä. Meni sillä kauan aikaa ymmärtää se, että nainen useimmiten on se heikompi osapuoli, äitinsä kun on mallia Suomen hevonen. Mihinkään moottorisahoihin yms vehkeisiin en todellakaan koske. Enkä hakkaa halkoja.
Eipä tosin ole mies ikinä pyykkiä pessyt, silittänyt tai ruokaa laittanut siivouksesta puhumattakaan. Perinteinen työnjako soveltuu oikein hyvin itselleni. En ottaisi miestä, jolla ajattelutyyli omastani poikkeaa.
Meillä mies on analyyttinen pohdiskelija ja minä käytännöntekijä, ja työnjako toimii. Jos meidän pitää kilpailuttaa sähkösopimus tai tehdä jotain missä pitää analysoida dataa, niin mies tekee ne hommat. Minä sitten teen pienet käytännönläheiset hommat. Jako ei ole mustavalkoinen, vaan mies myös siivoaa, hoitaa kasveja ja pesee ikkunat, koska ei sitä analysoitavaa joka kuukaudelle riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ilmiön. Monet miehet haluavat olla tarpeellisia, ja itsenäinen nainen ei miestä tarvitse, vaan yhdessäolo on halupohjaista. En ymmärrä, miksi tämä uhkaa miehiä, kun eikös se ole vain parempi näin?
En ole itseäni avuttomaksi lähtenyt tekemään tämän takia. Ja nykyinen puolisokin tottui ajatukseen alun ihmettelyn jälkeen.
Monesti huomattu ja on miehet sanoneetkin että ethän sinä tarvitse minua mihinkään. Yksikin kummasteli kun kerroin keittiön hanan hajonneen ruokaa laittaessa ja olin korjannut sen siinä ruuanlaiton ohessa. Jaa mitä sitten olisi pitänyt tehdä. Hajota itkemään? En tiennytkään että suhteet perustuisi toisen invaliditeettien hoitamiseen.
Tämä menee taas ohi aiheen mutta minä rakastan sitä, että saan tuntemaan toisen itsensä tarpeelliseksi. Kehuminen arkisissa asioissa saaden hymyn toisen huulille varsinkin jos toinen vakuuttaa vielä omaa vaatimattomuuttaan. Se tunne kun näet että toinen tuntee ylpeyttä omasta osaamisestaan on aivan huumaavan uskomaton.
M43
Vierailija kirjoitti:
Päteviä naisia täällä. Itse mieluusti esitän ihan mitä tahansa, että ei tarvitse osallistua fyysiseen ahertamiseen. En taatusti vaihda renkaita: ikinä en ole vaihtanut, enkä vaihda. Olen myös luonnollisesti miestä heikompi, niin kyllä se nyt vaan saa kantaa ja nostella ja tuoda ja viedä. Meni sillä kauan aikaa ymmärtää se, että nainen useimmiten on se heikompi osapuoli, äitinsä kun on mallia Suomen hevonen. Mihinkään moottorisahoihin yms vehkeisiin en todellakaan koske. Enkä hakkaa halkoja.
Eipä tosin ole mies ikinä pyykkiä pessyt, silittänyt tai ruokaa laittanut siivouksesta puhumattakaan. Perinteinen työnjako soveltuu oikein hyvin itselleni. En ottaisi miestä, jolla ajattelutyyli omastani poikkeaa.
Suomalainen nainen kasvatetaan päteväksi. Pojilla saatetaan joissakin kodeissa kantaa vielä ennen armeijaan menoa lautaset nokan eteen ja pyyhkiä suut. Usein naiset yrittääkin ennaltaehkäistä omaa syrjäytymistä, elleivät sairastu kun taas pojille suvaitaan syrjäytyminen. Naisten tulisi saapua kotiin nostamaan nuori mies suosta ja ylläpitämään hänen työmotivaatiota. Missään nimessä ei saa vaatia liikoja ainakaan maamme miehiltä!..
Kylläpä täällä laitetaan sanoja suuhuni. En ole tehnyt tästä aiheesta aiempia aloituksia, enkä koe olevani yksi jätkistä. Perinteisistä "miesten töistä" puhuin siksi, että ymmärrettäisiin mitä tarkoitan. Veemäinen saatan kyllä olla, sitä olen jäävi arvioimaan. Tämä asia juolahti mieleeni eilisen Ensitreffit alttarilla jakson takia. Mira ja Matti olivat lähdössä suppailemaan, ja Mira oli mielissään kun mies tarjoutui kantamaan hänenkin lautansa. Miran asenne vaikutti olevan juuri se, että miehen kuuluukin hoitaa tuollaiset "raskaat" hommat, vaikka isokokoinen ja roteva Mira olisi ihan hyvin jaksanut kantaa oman lautansa. Sitä jäin miettimään, että en voi kuvitella itseäni Miraksi Miran paikalle. Mutta toisaalta Matti sai olla vahva ja ritarillinen mies, mistä heidän välilleen ehkä syntyi sellainen kipinöitä nostattava feminiisyyden ja maskuliinisuuden kohtaaminen. Enkö minä osaa herätellä tällaisia tunteita ja asetelmia, pohdiskelin. Ap
Miehet on naisia vahvempia fyysisesti, vaikka nainen olisikin ylipainoinen tai muuten roteva. Laihoillakin miehillä on enemmän lihasmassaa eli voimaa kuin naisilla.
Olisi kyllä järkytys, jos oma mies rupeaisi vaatimaan, että minun pitää kantaa jotain painavaa hänen läsnä ollessaan vain siksi, että varmasti menisi tasan kantamukset...
Ei tosiaankaan tartte muuttaa itseään avuttomaksi! Normaali mies hyväksyy tekevän naisen.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on naisia vahvempia fyysisesti, vaikka nainen olisikin ylipainoinen tai muuten roteva. Laihoillakin miehillä on enemmän lihasmassaa eli voimaa kuin naisilla.
Olisi kyllä järkytys, jos oma mies rupeaisi vaatimaan, että minun pitää kantaa jotain painavaa hänen läsnä ollessaan vain siksi, että varmasti menisi tasan kantamukset...
Minä taas tykkään kantaa painavia tavaroita tarvittaessa, tulis tunne muuten että luuleeko nuo etten pysty . Ei töissäkään joku kanna puolestani painavia esineitä.
Onpa yllättävää. Eli monen naisen mielestä miehen "kuuluu" kantaa asioita, vaikka totuuden nimessä nainen pystyisi siihen itsekin. Entä jos olette sinkkuja? Minä kun ajattelen juuri niin, että jos pystyn tekemään jotakin, teen sen. Jos perus 180 cm mies jaksaa kantaa jotakin niin siihen pystyy myös perus 165 cm nainen. Oikeasti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään kantaa painavia tavaroita tarvittaessa, tulis tunne muuten että luuleeko nuo etten pysty . Ei töissäkään joku kanna puolestani painavia esineitä.
"Tykkäät" eli koet, että on pakko, koska muuten luulet sinua pidettävän huonona ja heikkona? Kaukana tykkäämisestä. Kyllä minäkin pystyn tarvittaessa kantamaan painavia tavaroita, mutta jos mies on paikalla, hän saa sen hoitaa, ja hoitaakin mielellään. Ei minun arvoni ihmisenä tai itsetuntoni ole siitä kiinni. Ei minun tarvitse osoittaa olevani "hyvä jätkä" naiseksi.
Työ on muutenkin eri asia kuin parisuhde. Töissä ollaan joka tapauksessa maskuliinisessa moodissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun eksä hermostui lähes joka kerta, jos olin hänen töissä ollessaan (itsellä vapaapäivä) leikannut nurmikon tai kolannut pihan. Jos taas en sitä tehnyt, niin valitti kun aamusta iltaan riittää hommaa kun heti töiden jälkeen joutuu pihahommiin.
Itse en nähnyt punaista niinä harvoina kertoina, kun mies oli tehnyt sisällä kotitöitä, vaan nimenomaan kun ei ollut tehnyt vaikkaa aikaa olisi ollut vaikka kuinka.Yksi lukuisista syistä miksi on ex..
Asumme omakotitalossa ja jos siellä ei osaa jotain tehdä, niin asuinpaikka on väärä. Jos tulen talvella kotiin ensimmäisenä ja lunta on tullut päivän aikana, niin tottakai minä alan kolaamaan pihaa ja auravallia tai muuten autoa ei saa ajettua pihaan.
Jostakin lampun tai palovaroitinmen pariston vaihtamisesta en viitsi edes mainita muille, sillä ne nyt vain pitää vaihtaa välillä. Myös lapsemme osaavat tehdä kaikkia pieniä kodin askareita ja juttuja, esimerkiksi 16 vuotias maalasi huoneensa seinät taas ennen koulun alkua ja hyvä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävää. Eli monen naisen mielestä miehen "kuuluu" kantaa asioita, vaikka totuuden nimessä nainen pystyisi siihen itsekin. Entä jos olette sinkkuja? Minä kun ajattelen juuri niin, että jos pystyn tekemään jotakin, teen sen. Jos perus 180 cm mies jaksaa kantaa jotakin niin siihen pystyy myös perus 165 cm nainen. Oikeasti nyt.
Oikeasti nyt, älä heittäydy noin yksinkertaiseksi. Suurin osa naisista pystyy vaikka mihin. Siitä nyt ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti nyt, älä heittäydy noin yksinkertaiseksi. Suurin osa naisista pystyy vaikka mihin. Siitä nyt ei ole kyse.
Mistä siis on kyse?
Voihan niitä remontti- yms hommia tehdä myös yhdessä. Hyvähän se on, ettei kaikki miehen niskaan kaadu, vaan nainenkin osaa asioita. Itse tykkäsin kovasti, kun ex oli ahkera remontoimaan ja osasi monia asioita minua paremmin ja oli oikeasti suureksi avuksi ja saatiin asioita aikaiseksi. Olisi ottanut suuresti päähän, jos hän olisi vaan marmattanut, että tämäkin sun pitäs tehdä.
No, hänellä oli muita huonoja puolia, siksi ex.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos parisuhde kariutuu, niin tuskinpa se kovin kummoinen oli tai muut syyt ovat olleet haittaavampia. Lopeta kuitenkin itsesi korostaminen ja elvistely, niin annat fiksumman kuvan itsestäsi kaikille. Älä myös vedä sitä toista puolta mitä ehdotit mihinkään suhteeseen, sillä joku typeryys on karua katseltavaa.
Eli jos et löydä parisuhdetta, niin asia johtuu muista syistä.
Tämä taisi olla ap:n ongelma loppujen lopuksi.
Itselleni ei ole koskaan ollut haitta, että nainen osaa tehdä asioita. Ei ole mitään tarvetta pullistella lihaksia ja olla MIES. Enemmän ärsyttää naiset, jotka oikein heittäytyvät 'blondiksi' ja heitä pitää taluttaa kädestä pitäen läpi yksinkertaisimmistakin asioista.