En varsinaisesti kadu lasten tekoa...
... koska he ovat tuossa ja vaikea on enää kuvitella maailmaa ilman heitä. Mutta jos olisin älynnyt silloin nuorena OIKEASTI pysähtyä ajattelemaan, pohtimaan, punnitsemaan asiaa enkä olisi mennyt siihen ansaan, että lapsia KUULUU muka tehdä, en olisi lapsia koskaan hankkinut. En ole koskaan kokenut siihen mitään erityistä tarvetta. Ja olisin taatusti paljon onnellisempi.
Kommentit (101)
Niin ja sanoin myös, että ei tarvitse olla muumimamma. Hyvä äiti voi olla muutenkin. Mäkin olen todella itsekäs ihminen, voin myöntää!
Mene leffaan ystävän kanssa. Tai hommaa hoitaja ja mene miehesi kanssa. Mitä nyt haluatkin sitten... Laittakaa piirretyt pyörimään ja tempaiskaa ne pikaiset? Lapset yleensä myös menee nukkumaan ennen aikuisia... (Nytkin klo.kohta 2 yöllä...) Voihan sitä valittaa ja valittaa ja valittaa ja syyttää niitä jotka osaavat ottaa ilon irti elämästä lässyttäjiksi, mut mitä se sua auttaa?! Ei mua haittaa, senku haukut. :D Mulla on kolme lasta ja nukun usein päikkärit, harrastan omiani jne. :)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:29"]
Ei tarvitse olla muumimamma. Läsnä ja lapsen kanssa voi olla muutenkin. Lapsen voi ottaa mihin vaan mukaan, on pelkkää tekosyytä väittää muuta. Laita omat arvosi kuntoon niin nautit lapsestasikin. Mieti, että jonain päivänä voit olla oikeasti fyysisesti niin sairas, että et voi esim. matkustaa. Miltä silloin tuntuisi nämä nykyiset tekosyysi olla matkustamatta lapsen kanssa? Sama koskee kaikkea tekemistäsi. Ja toisaalta, mieti elämää kokonaisuutena. Mitä luulet että elämäsi on 10, 20, 30 tai 60v päästä? Lapsen kanssa? llman lasta? Ja muista, sitä saa mitä tilaa! Vanhemmista ihmisistä onnellisimpia eivät ole he, jotka ovat eläneet yksin "omassa rauhassa" vaan he, joilla on paljon niitä lapsia ja lapsenlapsia jotka käyvät katsomassa ja auttavat. :)
[/quote]Älä viitsi lässyttää. Osaan tehdä asioita lapsen kanssa. Se vain ei ole sama. Voin lähteä leffaan lasten kanssa. Menen sitten vain katsomaan jonkun My Little Pony vitosen enkä Tarantinon verijuhlaa kuten oikeasti tahtoisin. Kotiin mennessä poiketaan lasten kanssa jäätelöllä, ei vetämässä tequilasta pikakännejä. Kotiin päästyäni pelaan lasten kanssa Kimbleä keittiönpöydän ääressä, en tempaise spontaaneja pikaisia mieheni kanssa. Joo... ihan selkeästi olisin onnellisempi lapsettomana. Ja ennen kuin pääset sanomaan: minä oikeasti ja aidosti olen niin pinnallinen ja egoistinen ihminen, että nauttisin elämästäni huomattavasti paljon enemmän lapsettomana. ap
[/quote]
Etkö voi mennä yksin leffaan tai miehesi kanssa? Tai vetää sen jälkeen pikaisia, lapset mummolaan joskus? Ei lapset estä noita asioita. En ole ottanut keskusteluun kantaa aiemmin. Hyväksyn täysin sen, että olisit onnellisempi lapsettomana, mutta ihmettelen vain miksi et muka voisi mennä katsomaan Tarantinoa ja juoda tequilaa :) Eihän kukaan niitä halua joka päivä tehdä, jos on työssäkäyvä..
[/quote] Tämä nyt vain oli yksi esimerkki. =) Tarkoitukseni oli osoittaa kuinka erilaista elämä on lasten kanssa kuin ilman niitä. Tämä pätee elämän jokaiseen osa-alueeseen. Niitä pikaisia voi tempaista kahdesti vuodessa: silloin kun isovanhemmat neljänsadan kilometrin päässä ottavat lapset yökylään. =D ap
Ja vielä, lopeta tän palstan lukeminen ekana. Täällä nyt kaikki täysimettää 2v asti, tekee kaiken ruuan itse ja ulkoilee 5h päivässä, askartelee, laulaa ja leikkii jne.... Elämästä ja lapsesta voi nauttia muutenkin, siten miten se omaan elämään parhaiten sopii. :) Tulin pitkästä aikaa kurkkaamaan ja taidan poistua samantien. ;)
Outoa, että tällaista saa julistaa ja kaikki vieläpä hurraa, mutta jos jotakin naista ei kiinnosta toisten lapset, se on ihan hirveen kamalaa. Viitaten ketjuu anopin poissaolosta jouluna.
No meen kohta, mut vielä, en tiedä minkä ikäisiä lapsesi on, mut sit kun kiinnostuvat pleikoista yms. niin voit helposti vetästä vaikka vähän pidemmänkin kaavan kautta miehesi kanssa. Ne ei huomaa mitään! ;D
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:29"]
Ei tarvitse olla muumimamma. Läsnä ja lapsen kanssa voi olla muutenkin. Lapsen voi ottaa mihin vaan mukaan, on pelkkää tekosyytä väittää muuta. Laita omat arvosi kuntoon niin nautit lapsestasikin. Mieti, että jonain päivänä voit olla oikeasti fyysisesti niin sairas, että et voi esim. matkustaa. Miltä silloin tuntuisi nämä nykyiset tekosyysi olla matkustamatta lapsen kanssa? Sama koskee kaikkea tekemistäsi. Ja toisaalta, mieti elämää kokonaisuutena. Mitä luulet että elämäsi on 10, 20, 30 tai 60v päästä? Lapsen kanssa? llman lasta? Ja muista, sitä saa mitä tilaa! Vanhemmista ihmisistä onnellisimpia eivät ole he, jotka ovat eläneet yksin "omassa rauhassa" vaan he, joilla on paljon niitä lapsia ja lapsenlapsia jotka käyvät katsomassa ja auttavat. :)
[/quote]Älä viitsi lässyttää. Osaan tehdä asioita lapsen kanssa. Se vain ei ole sama. Voin lähteä leffaan lasten kanssa. Menen sitten vain katsomaan jonkun My Little Pony vitosen enkä Tarantinon verijuhlaa kuten oikeasti tahtoisin. Kotiin mennessä poiketaan lasten kanssa jäätelöllä, ei vetämässä tequilasta pikakännejä. Kotiin päästyäni pelaan lasten kanssa Kimbleä keittiönpöydän ääressä, en tempaise spontaaneja pikaisia mieheni kanssa. Joo... ihan selkeästi olisin onnellisempi lapsettomana. Ja ennen kuin pääset sanomaan: minä oikeasti ja aidosti olen niin pinnallinen ja egoistinen ihminen, että nauttisin elämästäni huomattavasti paljon enemmän lapsettomana. ap
[/quote]
Etkö voi mennä yksin leffaan tai miehesi kanssa? Tai vetää sen jälkeen pikaisia, lapset mummolaan joskus? Ei lapset estä noita asioita. En ole ottanut keskusteluun kantaa aiemmin. Hyväksyn täysin sen, että olisit onnellisempi lapsettomana, mutta ihmettelen vain miksi et muka voisi mennä katsomaan Tarantinoa ja juoda tequilaa :) Eihän kukaan niitä halua joka päivä tehdä, jos on työssäkäyvä..
[/quote]
Miksi ei haluaisi tehdä joka päivä noita juttuja, pikaisia ja tequilaa ja Tarantinoa? Ei tietenkään samaa juttua joka päivä, mutta vaihdellen.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:46"]
Niin ja sanoin myös, että ei tarvitse olla muumimamma. Hyvä äiti voi olla muutenkin. Mäkin olen todella itsekäs ihminen, voin myöntää!
Mene leffaan ystävän kanssa. Tai hommaa hoitaja ja mene miehesi kanssa. Mitä nyt haluatkin sitten... Laittakaa piirretyt pyörimään ja tempaiskaa ne pikaiset? Lapset yleensä myös menee nukkumaan ennen aikuisia... (Nytkin klo.kohta 2 yöllä...) Voihan sitä valittaa ja valittaa ja valittaa ja syyttää niitä jotka osaavat ottaa ilon irti elämästä lässyttäjiksi, mut mitä se sua auttaa?! Ei mua haittaa, senku haukut. :D Mulla on kolme lasta ja nukun usein päikkärit, harrastan omiani jne. :)
[/quote]Miksi ihmeessä sinä yrität parantaa mun elämää? =D Tuntematon ihminen. Kerroin vain, että en olisi koskaan lapsia tehnyt, enkä kaivannut, jos olisin sitä tarpeeksi ajatellut nuorena. En kaipaa mitään elämäkoutsia. Äitiyden kanssa pärjätään, välillä elämä on ihan kivaakin, mutta oikeasti lapset olisi kannattanut jättää tekemättä. Omalta kohdaltani. Sinun elämänfilosofiaasi ja äitiyden riemuasi en kaipaa yhtään. Kaikkea hyvää, ei millään pahalla ja lämpimiä ajatuksia varmasti kivoille lapsillesi.
Kyllähän kaikkea voi tehdä lasten saamisenkin jälkeen, mutta HARVEMMIN kuin lapsettomana.
Musta on hauskaa, että lasten kanssa voi mennä kattomaan lastenleffoja ja lasten konsertteihin yms. mihin ei kehtaisi mennä ilman lasta :-D Nyt kun oma lapsi on jo teini-iässä pitää varmaan pyytää kavereiden lapsia lainaan joskus.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:48"]
Ja vielä, lopeta tän palstan lukeminen ekana. Täällä nyt kaikki täysimettää 2v asti, tekee kaiken ruuan itse ja ulkoilee 5h päivässä, askartelee, laulaa ja leikkii jne.... Elämästä ja lapsesta voi nauttia muutenkin, siten miten se omaan elämään parhaiten sopii. :) Tulin pitkästä aikaa kurkkaamaan ja taidan poistua samantien. ;)
[/quote]En mä koe olevani huono äiti. =D En vain erityisemmin tykkää äitiydestä ja olisin onnellisempi jos en äiti olisi. Ymmärrättekö sanomani tahallaan väärin? ap
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:49"]
Outoa, että tällaista saa julistaa ja kaikki vieläpä hurraa, mutta jos jotakin naista ei kiinnosta toisten lapset, se on ihan hirveen kamalaa. Viitaten ketjuu anopin poissaolosta jouluna.
[/quote]Fakta mikä fakta. Kaikkien ihmisten ei kannattaisi lapsia hankkia ja on vain oikein ja reilua kertoa tämä fakta niille jotka vanhemmuutta harkitsevat. Jos tahdotte äideiksi: olkaa varmoja. Halutkaa sitä palavasti. Olkaa valmiita muutokseen, älkääkä nauttiko riippumattomuudesta, tilasta ja vapaudesta liikaa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:54"]
Musta on hauskaa, että lasten kanssa voi mennä kattomaan lastenleffoja ja lasten konsertteihin yms. mihin ei kehtaisi mennä ilman lasta :-D Nyt kun oma lapsi on jo teini-iässä pitää varmaan pyytää kavereiden lapsia lainaan joskus.
[/quote]No mä en välittäisi mistään Hevisauruksista yhtään... aikamoista tervanjuontia. ;)
Hyvä aloitus. Miettikää ennen kuin alatte niitä lapsia tekemään! Täällä maapallolla on muutenkin liikaa ihmisiä ja aivan liikaa ei toivottuja lapsia.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 02:03"]Hyvä aloitus. Miettikää ennen kuin alatte niitä lapsia tekemään! Täällä maapallolla on muutenkin liikaa ihmisiä ja aivan liikaa ei toivottuja lapsia.
[/quote]
Eipä sitä aina etukäteen tiedä mitä se vanhemmuus tulee vuosien saatossa olemaan. Se voi kaduttaa...
2+4+6
Ihmetyttää miksi jotkut yrittävät selittää täällä mitä voi tehdä vaikka pn lapsi. kukaa. Ei tainnut kysyä sitä. Tiedän monta ihmistä joista ei varmaan koskaan tule hyviä äitejä ja huomaan kuinka he oikeasti eläisivät ihan erilaista elämää.
itse olen aina halunnut lapsen ja odotan sitä mitä kaikkea se tuo tullessaan, siis vanhemmuus. Vielä minulla ei siis lasta ole, monta vuotta kylläkin vauvakuumeillut jo.
Mutta ymmärrän täysin että kaikki eivät oikeasti nauti äitinä olemisesta. ja on hyvä että tämmöisestä puhutaan, ei kaikkien tarvitse niitä lapsia tehdä :)
Ihmiset ovat erilaisia. On todella fiksua jos näitäkin asioita miettii etukäteen ja tekee omasta elämästään oman näköisen.
Olen aikuinen, lapset jo aikuisia mutta eräs hyvin nuori lapsellinen tyttö 17v uskoutui juuri minulle..halusi uuden poikakaverin kanssa vauvan kun sille voi sitten laitella ihania vaatteita..ja työnnellä ja näytellä kavereille, vauva ei ole edes syntynyt, pokakaveri pahoinpiteli ja lähti kiitää..Nyt tyttö itkee ettei hän tajunnut ei hän tällaista halunnut..
Komppaan täysin niitä edellisiä kirjoittajia jotka olisivat mieluummin lapsettomia jos voisivat mennä ajassa takaisin päätöksen hetkeen. Olen parhaani mukaan äiti mutta ohikiitäviä hetkiä lukuunottamatta en nauti tästä. Peittely-yrityksestä huolimatta lapsetkin tämän taitavat huomata :(. Vanhempi lapsi on erityislapsi, tukiverkostoa ei ole. Kotiin voi lapsenvahdin palkata max pariksi tunniksi. Matkat edes kotimaassa mahdottomuus. Näillä vapausasteilla mennään 10.vuotta ja ainakin toiset kymmenen samaa edessä. Vankilalta tuntuu mutta tämä on mitä on.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2013 klo 01:49"]
Jos tahdotte äideiksi: olkaa varmoja. Halutkaa sitä palavasti. Olkaa valmiita muutokseen, älkääkä nauttiko riippumattomuudesta, tilasta ja vapaudesta liikaa.
[/quote]
Ei kukaan tiedä etukäteen mitään varmasti. Eikä kaikki palavasti halua lapsia. Kaikki EI ole sellaisia kotiäitigeeneillä varustettuja, jos se nyt tosiaan on se hyvän äitiyden normi? Mä ymmärrän kyllä ap:ta. Mä olen kans ihan sairaan itsekeskeinen. Siis eihän se toki päällepäin näy, mutta jos voisin valita niin monesti haluaisin tehdä vaan aikuisten juttuja mieheni kanssa ilman lapsia.
No, me onneksi tehdäänkin ja luulen, että siksi paketti on kasassa. Ensimmäinen lapsi tuli jotenkin... en tiiä.. sillä perinteisellä "nyt olis varmaan hyvä hetki" ja sitten olinkin boom, heti raskaana. Häämatka meni raskauspahoinvoinnin kourissa... ei ollut kivaa.
Nyt lapsia on 2. Vilkkaita poikia molemmat ja todellakin pää hajoo välillä tähän kaahottamiseen. Onneksi, onneksi meillä on molemmat isovanhemmat lähellä ja lapset olleet vauvasta asti paljon isovanhemmillakin. Se on mahdollistanut meidän vanhempien kilpaurheiluharrastuksen sekä koiraharrastuksen, jotka vievät meitä pois kotoa viikonloppuisin. Ei nyt siis joka viikonloppu, mutta 1-2krt/kk.
Mä en ole koskaan viihtynyt hiekkalaatikon reunalla. Enkä oikein leikkipuistossakaan.. mut lapset on tässä ja meillä on oikein kiva ja toimiva perhe. Mut mä en pystyisi elämään, jos ei olisi niitä lapsivapaita viikonloppuja ainakin kerran kuussa.
Minä en mitenkään erityisesti nauti äitinä olemisesta. Onhan se välillä hienoa ja kivaa, mutta ei sillä tavalla mikään elämän tarkoitus. Lapsista pitää pitää huolta ja se on osa elämää. Enkä oikeastaan usko, että olisin onnellisempi ilman lapsia, ehkä onnettomampi. Miten tuota nyt selittäisi. Ei ole erityistä kutsumusta juuri äitinä olemiseen, en ole erityisen hyvä lasten kanssa touhuamaan tai höpsönä vauvoihin tmv. Mutta joku vietti kai käskee jatkaa sukua. Ehdottomasti valitsisin edelleen tehdä lapsia. Tietenkin siihen on myös vuosien mittaan kasvanut, vaikea sitä enää olisi erottaa itsestä äitiyttä ja sanoa, millainen olisin ilman lapsia. Antaa se vanhemmuus myös elämään aina uusia haasteita ja sisältöä, on varaa kehittyä itse eikä turhaan kuvittele voivansa hallita kaikkea elämässä :)