Jos miehesi lähtee kavereidensa kanssa
Jos miehesi lähtee kavereidensa kanssa jonnekin ja lupaa palaavansa tiettyyn aikaan, niin pitääkö lupauksensa? Entä vastaako välillä viesteihin?
Mieheni ei lähes tulkoon koskaan palaa lupaamaansa aikaan kotiin ja en puhu mistään puolen tunnin heitosta vaan saattaa tulla vasta 3-4 tuntia myöhemmin. Vastaa myös viesteihin parin tunnin viiveellä eikä myöskään itse ilmoita mitenkään jos menee sovittua myöhempään.
Ymmärrän että aika venyy kavereiden kanssa kun on hauskaa, mutta on ahdistavaa kun siitä ei voi ilmoittaa mitään ja sama tapahtuu ihan aina. Aiempien suhteiden kokemusten vuoksi tällaiset tilanteet ovat kaiken kaikkiaan minulle ahdistavia (ja mies tietää asian varsin hyvin), joten sekin varmasti estää minua näkemästä onko mieheni käytös ok ns. normaalille ihmiselle, jolla ei ole ikäviä kokemuksia vastaavista tilanteista.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:29"]
Mä en oikein ymmärrä, miksi on niin tärkeää, että miehellä on "kotiintuloaika"? Jos minä lähden kavereideni kanssa ulos, niin en tosiaan tahdo olla sidottu mihinkään aikaan. Jos on hauskaa, olen pitkään, jos alkaa väsyttää niin tulen aiemmin. Katson, että olen riittävän kypsä asiasta itse päättämään ja niin on myös mieheni.
[/quote]
Miksi ei mene millään kellekään perille, etten minä sano miehelleni "palaa sitten klo 21:13 kotiin" vaan mieheni lupaa yleensä tulevansa johonkin tiettyyn aikaan kotiin ja pettää toistuvasti lupauksensa. Ei aina sano mitään aikaa ja silloin on tietenkin ok olla niin kauan kuin hauskuutta riittää, mutta silloinkaan ei vastaa viesteihin. Ja ettei jää kellekään epäselväksi: lähetän siis 1-3 viestiä, jotka ovat tämän tyylisiä: "Onko kivaa? Jos tuut kohta kotiin, niin voisin laittaa meille iltapalaa." ja viestiin ei tule vastausta kuin vasta parin tunnin päästä. Vastaukseksi riittäisi siis ihan hyvin "Menee viel pari tuntia, öitä!"
En mielestäni vaadi mahdottomia...
AP
[/quote]
No mies ei vastaa mitään, koska tietää sun toivovan että tulisi kotiin ja hän ei halua vielä tulla. Eikö olisi helpompi vaan olla sopimatta mitään, jos mies yrittää sanoa jotain aikaa niin sano että "ole niin pitkään kun huvittaa". Tuo iltapalaviesti nyt on suoranaista kettuilua, tai jos ei ole niin siltä se ainakin kuulostaa. Epätoivoinen yritys pilata miehen hauskanpito... onkohan sulle nyt kuitenkaan ihan ok, että hän käy jossain?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:41"]
No mies ei vastaa mitään, koska tietää sun toivovan että tulisi kotiin ja hän ei halua vielä tulla. Eikö olisi helpompi vaan olla sopimatta mitään, jos mies yrittää sanoa jotain aikaa niin sano että "ole niin pitkään kun huvittaa". Tuo iltapalaviesti nyt on suoranaista kettuilua, tai jos ei ole niin siltä se ainakin kuulostaa. Epätoivoinen yritys pilata miehen hauskanpito... onkohan sulle nyt kuitenkaan ihan ok, että hän käy jossain?
[/quote]
No tuo viesti nyt oli esimerkki, jolla hain takaa sitä etten laita mitään "Idiootti, miks aina teet näin?" -viestejä.
Mut joo ok, näköjään olen sitten vain paska ihminen. Ehkä olen myös liian kiltti kun itse pidän yleensä lupaukseni ja tarvittaessa kerron jos en pystykään niitä pitämään. Niin minut on kasvatettu, mutta näköjään muita ei.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:41"]
[/quote]
No tuo viesti nyt oli esimerkki, jolla hain takaa sitä etten laita mitään "Idiootti, miks aina teet näin?" -viestejä.
Mut joo ok, näköjään olen sitten vain paska ihminen. Ehkä olen myös liian kiltti kun itse pidän yleensä lupaukseni ja tarvittaessa kerron jos en pystykään niitä pitämään. Niin minut on kasvatettu, mutta näköjään muita ei.
[/quote]
Et sinä ole paska ihminen. Mutta tuntematta teidän tilannetta sen paremmin, voisin kuvitella että miehelläsi olisi parempi omatunto lähteä ulos jos voisit iloisesti toivottaa hänelle kivaa iltaa ja mennä itse nukkumaan. Nyt tilanteesta saa sen kuvan, että valvot ja odotat teekannu kädessä, laitat muutaman syyllistävän viestin miehelle ("täällä vaimo laittaa herkullista iltapalaa mutta sinä vain hillut baarissa!") ja näytä nurinperäistä naamaa kun aikuinen mies ei tullut kotiin klo 1.00 vaikka niin lupasi.
Aikuinen ihminen ei tarvitse kotiintuloaikoja.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:51"]
Et sinä ole paska ihminen. Mutta tuntematta teidän tilannetta sen paremmin, voisin kuvitella että miehelläsi olisi parempi omatunto lähteä ulos jos voisit iloisesti toivottaa hänelle kivaa iltaa ja mennä itse nukkumaan. Nyt tilanteesta saa sen kuvan, että valvot ja odotat teekannu kädessä, laitat muutaman syyllistävän viestin miehelle ("täällä vaimo laittaa herkullista iltapalaa mutta sinä vain hillut baarissa!") ja näytä nurinperäistä naamaa kun aikuinen mies ei tullut kotiin klo 1.00 vaikka niin lupasi.
[/quote]
No, voin kertoa lisää sen verran, että silloin tällöin olemme puhuneet asiasta miehen kanssa ihan hyvässä hengessä, ei riitelemällä ja mies on luvannut muuttaa käytöstään. Hän on vaikuttanut vilpittömältä ja usein sitten seuraavalla ryyppyreissullaan pitänyt lupauksensa tai muuten käyttäytynyt niin että meille molemmille on jäänyt tilanteesta hyvä mieli. Tällaisen kannustamana olen sitten seuraavalla parilla kerralla ihan vilpittömästi toivottanut hauskaa iltaa, mutta kuitenkin mies palaa vanhoihin tapoihinsa ja kaikki jatkuu kuten ennenkin.
Aiemmissa suhteissani minua on petetty ja mies tietää että juuri sen vuoksi hänenkin käytöksensä ahdistaa minua niin paljon. Minä annan hänen mennä ja pitää hauskaa vaikka useammankin kerran viikossa, se on minulle ok. Se ahdistaa minua aina jossain määrin, mutta en halua rajoittaa hänen elämäänsä, ellei sitten toiveeni lupausten pitämisestä ja muutamassa viestistä illan aikana ole rajoittamista. En usko koskaan voivani itse ottaa näitä tilanteita rennosti jos mieheni ei voi tulla tässä asiassa kunnolla vastaan tietäen kuitenkin miten ahdistunut olen
Iltapalaviestit ja tuo, että katsotaan yhdessä leffa kun tuut kotiin, osoittavat sen, että tunnet tarvetta vahdata hänen illanviettoaan, odottelet kotiin ja toivot yhteistä aikaa kun tulee. Mitä jos käyt vaan nukkumaan, etkä ainakaan mitään iltapaloja muille kuin itsellesi laita. Korkeintaan tekstaat miehellesi hauskan illan toivotukset. Älä enää vahtaa toisen kotiintuloaikoja vaan elä omaa elämääsi vaikka mies ei kotona sua hellimässä olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:51"]
[/quote]
No, voin kertoa lisää sen verran, että silloin tällöin olemme puhuneet asiasta miehen kanssa ihan hyvässä hengessä, ei riitelemällä ja mies on luvannut muuttaa käytöstään. Hän on vaikuttanut vilpittömältä ja usein sitten seuraavalla ryyppyreissullaan pitänyt lupauksensa tai muuten käyttäytynyt niin että meille molemmille on jäänyt tilanteesta hyvä mieli. Tällaisen kannustamana olen sitten seuraavalla parilla kerralla ihan vilpittömästi toivottanut hauskaa iltaa, mutta kuitenkin mies palaa vanhoihin tapoihinsa ja kaikki jatkuu kuten ennenkin.
Aiemmissa suhteissani minua on petetty ja mies tietää että juuri sen vuoksi hänenkin käytöksensä ahdistaa minua niin paljon. Minä annan hänen mennä ja pitää hauskaa vaikka useammankin kerran viikossa, se on minulle ok. Se ahdistaa minua aina jossain määrin, mutta en halua rajoittaa hänen elämäänsä, ellei sitten toiveeni lupausten pitämisestä ja muutamassa viestistä illan aikana ole rajoittamista. En usko koskaan voivani itse ottaa näitä tilanteita rennosti jos mieheni ei voi tulla tässä asiassa kunnolla vastaan tietäen kuitenkin miten ahdistunut olen
[/quote]
Tällöin varmaan olet itsekin samaa mieltä, että ongelma on enemmän sinun kuin miehesi. Minun mielestäni on jokseenkin kornia, jopa hiukan naurettavaa asettaa kotiintuloaikoja aikuiselle ihmiselle - olkoonkin, että sinun mielestäsi ne ovat miehesi itse ilmoittamia. Mies sanoo ajan sinulle siksi, että yrittää sillä ostaa itselleen parempaa omaatuntoa lähtemisestä. Miehesi luultavasti tahtoisi ihan vaan hyvällä mielellä lähteä kavereiden kanssa, ja sinä "päästät hänet lähtemään" mutta se ääneen lausumaton paha mielesi leijuu ympärillä koko ajan. Vahvistat sitä vielä noilla viesteillä ja odottelullasi.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:58"]Aikuinen ihminen ei tarvitse kotiintuloaikoja.
[/quote]
Ei kai kotiintuloajoista olekaan kysymys vaan sanansa pitämisestä!! Pyhä jysäys.!!!.. Sit voi sanoa, että en osaa sanoa mitään aikaa milloin tulen tai yksinkertaisesti, että en teidän! Eikä oma-aloitteisesti ilmoittaa aikaa sitä toisen edes kysymättä!
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 23:02"]
Tällöin varmaan olet itsekin samaa mieltä, että ongelma on enemmän sinun kuin miehesi. Minun mielestäni on jokseenkin kornia, jopa hiukan naurettavaa asettaa kotiintuloaikoja aikuiselle ihmiselle - olkoonkin, että sinun mielestäsi ne ovat miehesi itse ilmoittamia. Mies sanoo ajan sinulle siksi, että yrittää sillä ostaa itselleen parempaa omaatuntoa lähtemisestä. Miehesi luultavasti tahtoisi ihan vaan hyvällä mielellä lähteä kavereiden kanssa, ja sinä "päästät hänet lähtemään" mutta se ääneen lausumaton paha mielesi leijuu ympärillä koko ajan. Vahvistat sitä vielä noilla viesteillä ja odottelullasi.
[/quote]
Niin, minulla on ongelma, sanoin sen jo aloitusviestissäni. Tiedän sen. En silti ymmärrä miksei mieheni halua helpottaa oloani toimimalla siten etten ahdistuisi. Minä haluaisin olla se rento vaimo, joka voi tehdä kotona omia juttujaan ja antaa miehen mennä kuten menee, mutta en pysty. Jos mieheni voisi edes vähän tulla asiassa vastaan, uskoisin ajan myötä kaiken helpottavan meidän molempien kannalta.
Ei pidä. :D Nykyään sanon, että olet siihen asti kun olet, mutta älä lupaile mitään aikoja, kun ei ne kuitenkaan pidä. Eikä sovita mitään menoa suoraan sen jälkeen. Se on järkevämpää molemmille. Yhessä vaiheessa aina sano tähän tyyliin:"hei mä tuun viimeistään kolmelta kotiin ni lähetään sit käymään kaupungilla."Sit mies tulee viideltä ja kaupat menee kuudelta kiinni. Tai sit että olis kiva et ruoka olis valmis kun hän tulee kello se ja se kotiin. Sitten mä teen ruoan ja laittelen n. 30min arvioidun saapumisajan jälkeen, missä herra on, vastaus on:"tulen tunnin päästä", joka tarkoittaa suomeksi vähintään 2h. Ei ihan toimi. Vastaa viesteihin välillä heti, välillä viiveellä.
Jos ei erikseen sovita, mies tulee lähes aina merkittävästi myöhempään kuin on sanonut. Ihan riippumatta missä on, ei tarvitse olla mitään ryyppyreissuja. Sanoo lähtevänsä käymään kaupassa (sadan metrin päässä) ja tulee kolme tuntia myöhemmin käytyään myös parturissa ja postissa ja kebabilla ja ostamassa uusia paitoja. Ryyppyreissujen osalta myös lähes aina vähättelee asiaa etukäteen, menee muka "parille" ja tulee "ihmisten aikaan", mutta lopulta kömpiikin kotiin kännissä kello neljältä. Näitä nyt on tosin melko harvoin näitä reissuja.
Tämä ei mua sinänsä vaivaa yhtään, tehköön vapaa-ajallaan mitä haluaa, mutta on niitäkin tilanteita joissa haluan oikeasti tietää milloin toinen on tulossa. Silloin kun on, kerron etukäteen miksi haluan tarkempaa tietoa, ja mies osaa vastatakin paremmalla osumatarkkuudella. Siihen ei voi millään alkeellisellisellakaan tasolla luottaa että se tulisi esim. kymmenen maissa kun on sanonut tulevansa kymmenen maissa, mutta siihen voi jo huomattavasti paremmin luottaa jos se on vastannut että "vuokraa joo leffa ja tilaa pizzat, olen siinä vaiheessa jo kotona": Ja vaikka vastaus olisi että "älä nyt sentään lähde mitään pizzoja tilaamaan, en tiedä milloin tulen", niin se on silti kunnon vastaus joka säästää mut turhalta ärtymykseltä.
Jos ei erikseen sovita, mies tulee lähes aina merkittävästi myöhempään kuin on sanonut. Ihan riippumatta missä on, ei tarvitse olla mitään ryyppyreissuja. Sanoo lähtevänsä käymään kaupassa (sadan metrin päässä) ja tulee kolme tuntia myöhemmin käytyään myös parturissa ja postissa ja kebabilla ja ostamassa uusia paitoja. Ryyppyreissujen osalta myös lähes aina vähättelee asiaa etukäteen, menee muka "parille" ja tulee "ihmisten aikaan", mutta lopulta kömpiikin kotiin kännissä kello neljältä. Näitä nyt on tosin melko harvoin näitä reissuja.
Tämä ei mua sinänsä vaivaa yhtään, tehköön vapaa-ajallaan mitä haluaa, mutta on niitäkin tilanteita joissa haluan oikeasti tietää milloin toinen on tulossa. Silloin kun on, kerron etukäteen miksi haluan tarkempaa tietoa, ja mies osaa vastatakin paremmalla osumatarkkuudella. Siihen ei voi millään alkeellisellisellakaan tasolla luottaa että se tulisi esim. kymmenen maissa kun on sanonut tulevansa kymmenen maissa, mutta siihen voi jo huomattavasti paremmin luottaa jos se on vastannut että "vuokraa joo leffa ja tilaa pizzat, olen siinä vaiheessa jo kotona": Ja vaikka vastaus olisi että "älä nyt sentään lähde mitään pizzoja tilaamaan, en tiedä milloin tulen", niin se on silti kunnon vastaus joka säästää mut turhalta ärtymykseltä.
No vastaa aina - tai ainakin melkein aina heti puhelimeen tai viesteihin. Toki voi joskus olla, ettei vaikka melulta kuule heti, mutta näprää sen verran usein puhelintaan, että soittaa kyllä viim. 5 min kuluttua takaisin jos näin on.
Mies usein sanoo, että ei mene ulos, istuu vain iltaa kavereiden kanssa ja tulee sitten kotiin. Joku toinen kerta tulee, joka toinen kerta meneekin ulos. Mutta ei mua haittaa, osaan odottaa sitä, että saattaa muuttaakin mielensä. Ei tuo niin usein käy, ettäkö ongelmaksi asti olisi.
Mä ainakin ymmärrän mitä haet takaa. Mun mies ei koskaan pidä sovituista ajoista kiinni. Ei edes silloin jos mulla olisi tärkeä meno sovittuna (lääkäri tms.) ja hänen täytyisi tulla katsomaan lapsia. Mun mielestä se on todella rasittavaa, jos jotain on sovittu siitä pidetään kiinni tai sitten ilmoitetaan että nyt meneekin myöhempään. Oma ukko ilmoitti kahdeksalta käyväsä pikaseen parkkipaikalla, kun joku kaveri tulee siinä pyörähtämään. No puoltuntia sitten soitin ja kysyin että meneeköhän vielä pitkään niin ryyppäämäänhän se oli kavereittensa kanssa lähtenyt, tulee kuulema hetken päästä (eli huomenna aikasintaan). Eikä kyse ole siitä että ei olisi missään käynyt hetkeen kun vasta to-la oli viettämässä omaa aikaa ja minä peruin menoni kun ei ollut lapsille hoitajaa ja lapsia en mukaan voinut ottaa.
Eli ymmärrän täysin turhautumisesi odottamiseen, nuppi tässä hajoaa.
Älkää hyvät naiset vaatiko meiltä miehiltä kotiintuloaikaa. Minunkin vaimoni soittelee kotiintuloajoista. Painostuksen vuoksi yritämme antaa aikaisen kotiintuloajan, joka ei sitten kuitenkaan toteudu. Kun kysytte kotiintuloaikaa, niin kysykää esim. tuletko ennen neljää tms. niin voimme hyvillä mielin todeta, että tulemme kyllä jo aikaisemmin, esim. klo kaksi yöllä, ja se varmaankin kyllä toteutuu.
Miksi ei mene millään kellekään perille, etten minä sano miehelleni "palaa sitten klo 21:13 kotiin" vaan mieheni lupaa yleensä tulevansa johonkin tiettyyn aikaan kotiin ja pettää toistuvasti lupauksensa. Ei aina sano mitään aikaa ja silloin on tietenkin ok olla niin kauan kuin hauskuutta riittää, mutta silloinkaan ei vastaa viesteihin. Ja ettei jää kellekään epäselväksi: lähetän siis 1-3 viestiä, jotka ovat tämän tyylisiä: "Onko kivaa? Jos tuut kohta kotiin, niin voisin laittaa meille iltapalaa." ja viestiin ei tule vastausta kuin vasta parin tunnin päästä. Vastaukseksi riittäisi siis ihan hyvin "Menee viel pari tuntia, öitä!"
AP
Kyllä tämä varmaan menee perille ja aivan oikeinkin, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta... :)
[/quote]
En tykkäisi jos yli 40-v mieheni ja lasteni isä ravaisi baarissa jatkuvasti, mutta ne harvat kerrat, ehkä 4x vuodessa kun on kaveriporukalla liikkeellä niin en soittele enkä viestittele perään. Toki hän useimmiten itse ilmoittaa jos menee myöhään ja pitää lupaukset muulloinkin. Työn merkeissä hänellä on illanviettoja useammin ja silloin en varsinkaan voi vaatia vastaamaan viesteihin tms,kun hänen viipymisensä riippuu asiakkaista, on tavallaan työaikaa.
Ymmärrän tunteesi, mutta jotenkin tuntuu että sun kannattais vaan antaa miehen olla rauhassa, tuollainen viestittely voi olla ahdistavaa. Onko sulla vastaavia menoja ystävien kanssa? Kehitä sellaisia ja testaa miten miehes suhtautuu samanlaiseen käytökseen?! Itselleni on tärkeää kokea oloni vapaaksi kun olen kavereiden, tai mieheni kanssa iltamenoissa. Kun olen jatkuvasti sidottu pieniin lapsiimme ja joudun laittamaan omat tarpeeni kakkoseksi, niin en kaipaisi juhlimassa/ rentoutumassa ollessa turhia, vastausta vaativia viestejä lasten hoitajalta tai mieheltäni.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 22:37"]
Mä en oikein ymmärrä, miksi on niin tärkeää, että miehellä on "kotiintuloaika"? Jos minä lähden kavereideni kanssa ulos, niin en tosiaan tahdo olla sidottu mihinkään aikaan. Jos on hauskaa, olen pitkään, jos alkaa väsyttää niin tulen aiemmin. Katson, että olen riittävän kypsä asiasta itse päättämään ja niin on myös mieheni.
[/quote]
AP
[/quote]
Mä en vaan pysty käsittää, että miksi niitä viestejä pitää laittaa yhtään!!? Siis se mies on YHDEN illan pois! Oli niiden viestien sisältö mikä tahansa, niin kyllähän tuosta paistaa läpi se että haluat kontrolloida miehesi menoja... Kai sä nyt siltä mieheltä voit kysyä aamullakin, että oliko hauskaa...
Mua itteäni ainakin ärsyttäis jos mies laittelis perään viestejä kun olen iltaa viettämässä! Meillä on selvä peli, että tullaan ku näkyy ja aina on viimestään pilkun aikaan näkyny! :) Sen kerran kuussa kun käydään ni sit ollaan eikä kelloja vilkuilla tai viestejä lähetellä.
Ihan turha puolustella sitä, ettei pidä sanaansa sillä, että toinen vahtii ja painostaa kotiintuloaikoja. Jos itse lupaa tulla tiettyyn aikaan niin lupaus on parasta pitää tai vähintäänkin ilmoittaa, että menee pitempään. Ei ole aikuisen ihmisen mikään pakko kertoa tulevansa tiettyyn aikaan! Varsinkaan kannata siitä laittaa vastuuta kumppanille. Voi kertoa ajan, johon mennessä varmasti tulee (esim. tulen kyllä aamuun mennessä). Ja jossain vaiheessa olisi syytä vastata puhelimeen ihan jo sillä, ettei tarvitse olla huolissaan. Kun toista ei aamullakaan vielä kuulu kotiin eikä saa puhelimella kiinni niin kyllä siinä ehtii jo pelätä, mitä sille on sattunut.
Lastenhoidon kanssa on niitäkin tilanteita, että oikeasti pitää jotain pystyä sopimaan ja pitämään kiinni sovitusta. Exä oli sitä tyyppiä, että unohti ajankulun ja vähän muutakin, ja aika pitkämielisesti siihen mielestäni suhtauduin (ei kaatunut siihen suhde), mutta kyllä se nyppi kun toinen unohtaa jälleen kerran hakea lapsen päiväkodista ajoissa. Lopulta esim. soitin muistutussoiton aina kun hänen piti hakea päiväkodista.
[/quote]
AP