Sukulainen kontrolloi muiden sukulaisten suhteita
Melkein 80v isäni alkoi eläkkeelle jäätyään kytätä sitä, miten nuoremmat sukulaiset on keskenään tekemisissä ja velvoittaa meitä muita kyläilemään ja muistamaan toistemme merkkipäiviä ym.
Olen 52v ja tuntuu sekä hassulta että ärsyttävältä, kun isäni tenttaa, olenko lähettänyt synttärikortin jollekin, koska olen viimeksi käynyt katsomassa kauan sitten kuolleiden sukulaisten taloa tai onko jonku sukulainen kutsuttu lapseni rippijuhliin. Hän myös lukee 30v sitten kuolleen enonsa nuoruuden päiväkirjoja ja arvostelee, ettei eno ollut tekemisissä jonkun sukulaisen kanssa.
En koe olevani tilivelvollinen näistä tekemisistäni. Vastaan lyhyesti ja lopetan keskustelun aiheesta. Joskus en vastaa ollenkaan. Mistähän tuollainen käytös johtuu? Ei isäni työvuosinaan ollut tuollainen.
Kommentit (4)
Onko hän sitten itse tekemisissä sukulaisten kanssa, voisiko heijastaa omaa syyllisyydentuntoa?
On kyllä jonkin verran. Työvuosinaan oli hyvin työkeskeinen ja itse muistan hänet aika etäisenä isänä siihen asti, kun jäi eläkkeelle.
Ainakin kuulostaa siltä, että elämässä on liian vähän muuta. Mutta niin kai vanhoilla usein on. Ympyrät pienenee.
Yksinäisyyttä?