Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksivuotias ei saanut sitten mitään lahjaa mitä toivottiin, argh

Vierailija
24.12.2013 |

Iso suku joka mielellään myös ostaa kaikkea, joten tehtiin hyvissä ajoin lista ja "jaettiin" siitä jokaiselle jotain ostettavaa. Olivat vieläpä arvoltaan tosi pikkuisia juttuja, eli rahasta ei varmasti olisi jäänyt keneltäkään kiinni. 

Noh, lopputuloksena talo on täynnä krääsälelua jota meillä on ihan riittämiin jo ilman jouluakin ja ne oikeasti tarpeelliset, listalle ujutetut jutut jäivät saamatta. Ei siinä muuten mitään, mutta kun ihan oikeasti tehtiin jokaiselle selväksi, että me EI tarvita mitään muuta kuin siinä listassa lukee eikä haluta totuttaa lasta siihen, että jouluna edessä on 329864782347298 pakettia. 

Eipä kai auta muu kuin heti perjantaina lähteä hakemaan alesta pojalle kaikki se vaate, mitä toivottiin ja jäi saamatta ja toisaalta heittää roskiin kaikki siihen mennessä hajonnut kiinaromu. Niin, ja etsiä uusia säilytyslaatikoita, joihin mahtuvat nyt nuo Megablocksit muun muassa (ilmoitettiin, että tämän legopaketin X voisi ostaa, hintaa sillä about 10 euroa, saatiin 30 euron säkki feikkilegoja *huokaus*)

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:35"]

On se rankkaa kun on annettu ostoslistat ja kaikkee. Ette sitten itse ostaneet mitään muksulle?

Hieman on muuttanut joulu merkitystään.

[/quote]

Me ostettiin itse pojalle yksi vähän arvokkaampi legojuttu. Kaikilta muilta toivottiin YHTÄ arvoltaan aika vaatimatonta lahjaa, eikä todellakaan vaatteita kaikilta, niin kuin monet näyttävät uskovan. Listalla oli paljon sellaisia about 10 euron legojuttuja, piirrustusvälineitä, pulkka... 

Ei tässä muuten mitään, mutta kun toiveissa oli yksi ja edullinen juttu ja sitten saadaan paljon, isoa ja kallista. Feikeistä kitiseminen olisi noloa, jos oltaisiin pyydetty jotain 200 euron legolinnoja, mutta kun ne ihan aidot olisivat olleet halvempia kuin nämä feikit, joista ei ole yhtä paljon iloa...

Vierailija
102/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nukkumaan, jos et parempaa stooria pysty keksimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa megablockesissa on? Ihan hyviä. Lapsi taatusti tykkää enemmän kuin jostain vaatteesta. En yhtään ihmettele, ettei sukulaiset suostuneet ostamaan vanhempien vaatimusten mukaan, en olisi minäkään ostanut.

Vierailija
104/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ja vaimonsa kysyivät mitä esikoiseni tarvitsee. Sanoin että pyjamat on vähissä, koko92 ja pakko olla yksiosainen koska on keksinyt räplätä pippeliä eikä ole kivaa kun sänky on märkä koska pippeli ei olekaan vaipassa. Ostivat sitten kaksiosaisen kun ei millään mistään löytänyt yksiosaista........... 

Vierailija
105/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se taas on kummaa ylipäätään ostaa tuon ikäiselle lahjoja. Ei tuon ikäinen niistä vielä mitään tajua tai osaa sanoa mielipidettään niihin. 

Vierailija
106/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:47"]

Isäni ja vaimonsa kysyivät mitä esikoiseni tarvitsee. Sanoin että pyjamat on vähissä, koko92 ja pakko olla yksiosainen koska on keksinyt räplätä pippeliä eikä ole kivaa kun sänky on märkä koska pippeli ei olekaan vaipassa. Ostivat sitten kaksiosaisen kun ei millään mistään löytänyt yksiosaista........... 

[/quote]

Niin?

Vierailija
107/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma, että lapsi ei nauti Kiina-krääsästä yhtä paljon, koska sen käyttöikä on huomattavasti lyhyempi. Se minua ap:n tilanteessa enemmän harmittaisi kuin vaatteiden puuttuminen, vaikka sekin aika ikävää on. En tiedä, miten ihmisille ilmaisisi nätisti, ettei halua kotiinsa epäeettistä ja kestämätöntä tavaraa. 

Vierailija
108/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotiaa tykkää noista megablokseista, niitä löytyy mm. neuvolasta, leikkipuistosta jne. Ihan kestäviäkin tuntuvat olevan, niitä on ollut markkinoilla jo vuosikausia (ne neuvolan megabloksit on ainakin 10 vuotta vanhoja). Olen miettinyt että ostettais niitä kotiinkin, siitä huolimatta että meillä on myös valtava määrä duploja. Miten ne sulkisi toisiaan pois?

Vierailija
109/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:28"]

Iso suku joka mielellään myös ostaa kaikkea, joten tehtiin hyvissä ajoin lista ja "jaettiin" siitä jokaiselle jotain ostettavaa. Olivat vieläpä arvoltaan tosi pikkuisia juttuja, eli rahasta ei varmasti olisi jäänyt keneltäkään kiinni. 

Noh, lopputuloksena talo on täynnä krääsälelua jota meillä on ihan riittämiin jo ilman jouluakin ja ne oikeasti tarpeelliset, listalle ujutetut jutut jäivät saamatta. Ei siinä muuten mitään, mutta kun ihan oikeasti tehtiin jokaiselle selväksi, että me EI tarvita mitään muuta kuin siinä listassa lukee eikä haluta totuttaa lasta siihen, että jouluna edessä on 329864782347298 pakettia. 

Eipä kai auta muu kuin heti perjantaina lähteä hakemaan alesta pojalle kaikki se vaate, mitä toivottiin ja jäi saamatta ja toisaalta heittää roskiin kaikki siihen mennessä hajonnut kiinaromu. Niin, ja etsiä uusia säilytyslaatikoita, joihin mahtuvat nyt nuo Megablocksit muun muassa (ilmoitettiin, että tämän legopaketin X voisi ostaa, hintaa sillä about 10 euroa, saatiin 30 euron säkki feikkilegoja *huokaus*)

[/quote]

mä en tajua noita alapeukkuja.

miksi kysytään lahjatoiveita, saadaan niitä, jopa järkevän lähes jokaisen toteuttamiskyvyn puitteissa olevia, jos ei ole aikomustakaan niitä sitten toteuttaa?

minäkin arvostan yhtä hyvää lahjaa kuin montaa krääsää.

Vierailija
110/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähisukulainen oli ostanut 116cm kummilapselle 150cm sukkahousut (-50% lukee vielä lapussa.) Ei muuta mutta lapsi haluaisi laittaa uudet sukkikset huomenna kun on niin kivan näköiset vaan saa nyt odottaa noin 5 vuotta ennen kuin sukkikset on sopivia. Oikeasti sukulaiset on ihania, mutta pientä mietintöä...

Vierailija
111/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän niin hyvin. Olen vuosien saatossa huomannut, että toivotuimmat lahjat pitää itse ostaa. Mm. täti (jolla ei rahasta puutetta) kysyi vuosia sitten mitä silloin 5v haluaa lahjaksi, mutta kuulemma sitä kovasti toivottua baby bornia ei kuulemma löytynyt mistään kaupasta! Hah! Antoi toisen vauvanuken tilalle, mutta se baby born käytiin itse ostamassa joulun jälkeen.

Vierailija
112/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:47"]

[/quote]

Niin?

[/quote] Rautalankaa: Halusivat ostaa jotain tarpeellista eikä mitään turhaa ja vaikka oli perusteltu millainen pitäisi olla niin ostivat jotain mistä ei nyt ole hyötyä. 

Vierailija
113/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:41"]

Järkyttävä ap, vai että pitäisi saada lelut myytyä hyvään hintaan. Kuules nyt, lapsesi nauttii yhtä paljon niistä vääränmerkkisistä leluistaan kuin merkkikamasta, vaikkette saisikaan siitä kirppiksellä paljon rahaa. Ostakaa myös itse vaatteet lapsellenne.

[/quote]

Se oli vain yksi pointti legot vs. megablocksit -perustelussani. Mä uskon, että poika olisi ihan aidosti ja oikeasti ilahtunut pidemmällä tähtäimellä enemmän lego-eläintarhaansa sopivasta eläinsetistä tai ajoneuvosta kuin palikoista, jotka ovat selvästi huonompilaatuisia ja joita ei voi samalla tavalla hitaasti vuosien varrella kerryttää. Sitä paitsi musta oli tosi kiva, että oma poika leikkii samoilla leluilla kuin millä minä olen aikoinani leikkinyt - varmasti olisi omastakin pojasta kiva, jos nuo kestäisivät sinne asti.

Toinen pointti on sitten se, että meitä on kolme ihmistä kaksiossa, ei täällä ole loputtomiin säilytystilaa. Kaikki lahjoja antaneet tietävät tasan tarkkaan meidän asuinolosuhteemme ja niistä mainittiinkin lahjatoiveita esitettäessä. Onko kiva ostaa muiden nurkat täyteen paskaa, joka menee rikki seuraavan kuukauden kuluessa? 

T. AP

Vierailija
114/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä kuolisin häpeästä jakaessani jotain toivelistaa 2-vuotiaan joululahjoista: 1 kpl Jukka-lelut keinuhevonen, musta (EI PUNAINEN!!!!), Lego sarjanumero xxxx 1 kpl, sarjanumero xxxx 1 kpl. Huppari, GANT, 98 cm (jos pieni koko niin 110 cm) , www.gant,com tai KVG. 4 x Astiasto, Villeroy & Boch, EI keijukainen vaan joku sukupuolineutraali! Avent silikonilusikka. Brio junarata, kaunis persupaketti, Maijan huone on sisustettu PUNAISELLA. Eikä mitään printtiä, jos haluat ostaa halpaa, osta pliiiiis valkoista!

Vierailija
115/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukkuja tulee varmaan ap:n asenteesta. Ensinnäkin, megablocksit eivät ole este legojen keräämiselle ja molemmat ovat kestäviä ja toimivat tuon ikäiselle hyvin.

Toiseksi, ap suhtautuu tavattoman ylimielisesti, eikä tunnu tajuavan, että sukulaisia saattaa ärsyttää, jos annetaan jokin tietty vaate tietyssä koossa. He varmaan tajuavat, ettei se 2-v osaa iloita sellaisesta lahjasta vaan iloitsee esim. jostain lelusta enemmän.

Vierailija
116/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:49"]

miksi kysytään lahjatoiveita, saadaan niitä, jopa järkevän lähes jokaisen toteuttamiskyvyn puitteissa olevia, jos ei ole aikomustakaan niitä sitten toteuttaa?

[/quote]

Miksi tätä jankutetaan? Aloituksessa ei mainita sanallakaan, että ystävät ja sukulaiset olisivat itse kysyneet lapsen lahjatoiveita, vaan ap ilmoittaa vaan jakaneensa listat muille.

Vierailija
117/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei megablockseja voi kerryttää? Tutustu niiden historiaan ja saatat yllättyä!

Vierailija
118/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun taloustiede

...

Joel Waldfogel on kirjassaan Scroogenomics (2009) tutkinut hyvinvointitappiota, joka aiheutuu sellaisista joululahjoista, joiden saajat olisivat itse mieluummin valinneet jotain muuta. Hän on laatinut kyselytutkimuksen, jossa ihmiset arvioivat itse, miten paljon heidän pitäisi saada rahaa, jotta se ilahduttaisi heitä yhtä paljon kuin heidän saamansa joululahjat.

Waldfogel on toistanut kokeen useissa maissa ja saanut aina samansuuntaisia tuloksia. Lahjat vaihdettaisiin mieluusti rahasummaan, joka on pienempi kuin lahjojen ostohinta. Erotus vaihtelee hieman, mutta on yleensä joitakin kymmeniä prosentteja.

Hän arvioi, että vuosittain maailmassa tuhlaantuu huonosti saajalleen sopivien joululahjojen vuoksi yli 15 miljardia euroa. Se on samaa luokkaa kuin Suomen koko bruttokansantuote kuukaudessa.

On kuitenkin täysin mahdoton ajatus, että aikuiset ihmiset antaisivat toisilleen rahaa. Kummit tai isovanhemmat voivat lahjoittaa sitä, mutta keskenään samanikäiset ihmiset eivät.

On jopa sellainen keksintö kuin lahjakortti. Sen ainoa tehtävä on tahallaan hävittää ylistetty valinnanvapaus, jonka raha normaalisti tarjoaa kuluttajalle.

Mutta toisaalta lahjakortin voi mieltää myös rahan lähimmäksi sosiaalisesti hyväksyttäväksi vastineeksi. Markkinat tarjoavat näin jonkinlaisen ratkaisun jopa itse herättämäänsä inhoon!

Waldfogel huomauttaa, että hyvin läheisten ihmisten, kuten sisarusten tai puolisoiden, väliset lahjat ovat poikkeus normaalista.

Niiden "ilahtumiskerroin" on yli yksi, eli lahjat tuovat lisäarvoa verrattuna hintaansa rahana.

Tämä osoittaa hänen lähestymistapansa rajat. Lahjoilla on myös tunnearvo. Jos saajasta välitetään jo valmiiksi, huonotkin lahjat vahvistavat tunnetta, että hänestä välitetään. Mutta ne eivät voi yksin luoda tätä tunnetta siellä, missä sitä ei jo ole. (Ja jos tunnearvo on myös hyvällä lahjalla, se on tietysti aina huonoa parempi.)

Waldfogel pyysi erikseen vastaajia kuvittelemaan, että lahjoilla ei ole erityistä tunnearvoa. Hänen olisi ehkä pitänyt kysyä, paljonko rahaa vaatisi, että ihmiset luopuisivat myös tästä tunnearvosta – ei vain itse lahjoista.

lähde: http://www.hs.fi/sunnuntai/Joulun+taloustiede/a1386995857324

Vierailija
119/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:49"]

Olen melko varma, että lapsi ei nauti Kiina-krääsästä yhtä paljon, koska sen käyttöikä on huomattavasti lyhyempi.

[/quote]

Niin. Voin kuvitella kaksivuotiaan ilmeen lahjapaperin repimisen jälkeen: WTF, ei tää kestä kuin vuoden!!!

Vierailija
120/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, tehdäänpä selväksi:

Me EI TOIVOTTU PELKKIÄ VAATTEITA! Mainitsin, että olisi kiva saada sen ja sen kokoisia pikkupöksyjä vaikkapa Lindexiltä kuivaksi opettelua vauhdittamaan. Ja kyllä, meidän poika olisi rakastanut vaikkapa Bamse-pikkuhousuja, kun niihin liittyy niin vahvasti "isojen poikien jutut". Poika on isojen poikien pikkuhousuistaan maailman ylpein ja olisi sellaisesta lahjasta tykännyt.

Toisekseen, musta jopa jouluna on ihan suotavaa miettiä ympäristöä ja muutakin kuin sitä, että on sitten paljon paketteja jotta lapsi nauttii lässynlässyn :))))) Tuon ikäinen ei joudu edes mitenkään vertailemaan niitä lahjojaan koulussa/päiväkodissa, joten todellakaan ei olisi tarvinnut hankkia kappalemäärältään yli VIITTÄKYMMENTÄ! pakettia.

En edes tiedä, ovatko ne feikkilegot merkiltään mitä, heitin tuon Megablocksin kun se tuli ekana feikeistä mieleen enkä nyt viitsi mennä makuuhuoneeseen kolistelemaan ja herättämään. Joka tapauksessa ihan erilaisesta muovista kuin legot ja laaduttomamman oloisia. Ja noh, mitä sitten, jos me oltiinkin toivottu nimenomaan LEGOJA? Ei teinityttökään ilahdu Kappahlin hupparista, jos toiveissa oli Wesc. 

T. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä