Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksivuotias ei saanut sitten mitään lahjaa mitä toivottiin, argh

Vierailija
24.12.2013 |

Iso suku joka mielellään myös ostaa kaikkea, joten tehtiin hyvissä ajoin lista ja "jaettiin" siitä jokaiselle jotain ostettavaa. Olivat vieläpä arvoltaan tosi pikkuisia juttuja, eli rahasta ei varmasti olisi jäänyt keneltäkään kiinni. 

Noh, lopputuloksena talo on täynnä krääsälelua jota meillä on ihan riittämiin jo ilman jouluakin ja ne oikeasti tarpeelliset, listalle ujutetut jutut jäivät saamatta. Ei siinä muuten mitään, mutta kun ihan oikeasti tehtiin jokaiselle selväksi, että me EI tarvita mitään muuta kuin siinä listassa lukee eikä haluta totuttaa lasta siihen, että jouluna edessä on 329864782347298 pakettia. 

Eipä kai auta muu kuin heti perjantaina lähteä hakemaan alesta pojalle kaikki se vaate, mitä toivottiin ja jäi saamatta ja toisaalta heittää roskiin kaikki siihen mennessä hajonnut kiinaromu. Niin, ja etsiä uusia säilytyslaatikoita, joihin mahtuvat nyt nuo Megablocksit muun muassa (ilmoitettiin, että tämän legopaketin X voisi ostaa, hintaa sillä about 10 euroa, saatiin 30 euron säkki feikkilegoja *huokaus*)

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä ajattelua täällä, että vain lelut ilahduttaisivat lapsia ja vaatteet olisivat lahja vanhemmille, ei lapselle. Vanhemmat ne ostaa lapselle niin vaatteet kuin lelutkin, jos ei lahjoina saa. Kiva vaate ilahduttaa huomattavasti enemmän kuin tylsä lelu :) 

Eikä legojen jälleenmyyntiarvoa mietitä vanhempien rahanahneuden takia vaan siksi, että sillä millä on hyvä jälleenmyyntiarvo on hyvä todennäköisyys päätyä jatkossakin järkevään käyttöön. Ainakin meillä jos leluja päädytään myymään, lapsi saa itse niistä tulevat rahat.

Vierailija
62/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla alkuperäinen on hieno ura hienoine koteineen, niin mihin sinä vielä jotain rahalistojakin olet tarvinnut???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tuota HIENO ura hieno mies-tekstiä, niin enpä voinut olla huomaamatta, mitä et ole onnistunut saamaan. Korviesi  väliin siis. No, aina ei voi kaikkea saada :)

Vierailija
64/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 14:21"]En käsitä suurinta osaa näistä kommenteista. Mielelläni ostan tasan sitä mitä pyydetään.

[/quote]

Joskus kyseistä lelua ei löytynyt paikkakuntani kaupoista (silloin ei ollut kovinkaan laajaa mahdollisuutta ostaa netistä), tarkalleen pyydetyn kaltaista vaatetta ei löytynyt ja joskus pyydetty lahja ei mahtunut budjettiini. Jokaisella kerralla olen kysynyt toisen lahjatoiveen.

Tosin lapsettomana voin sanoa, että olisi kiva jos minuakin joskus "muistettaisiin" muutenkin kuin lahjatoiveita listaamalla. Vaikkapa joulukortti tai kiitos lahjasta olisi kiva.

Vierailija
65/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettiikö joku tosiaan leluja ostaessaan omille tai toisten lapsille, että mikä on niiden jälleenmyyntiarvo? Että aina ja kaikkialla on vain mielessä raha?

Vierailija
66/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:52"]

Toinen pointti on sitten se, että meitä on kolme ihmistä kaksiossa, ei täällä ole loputtomiin säilytystilaa. Kaikki lahjoja antaneet tietävät tasan tarkkaan meidän asuinolosuhteemme ja niistä mainittiinkin lahjatoiveita esitettäessä. Onko kiva ostaa muiden nurkat täyteen paskaa, joka menee rikki seuraavan kuukauden kuluessa? 

T. AP

[/quote]

Aivan sama tilanne meillä. Ja kuten joku totesi, anoppi on pahin roskan ostaja. Kun sitä rojua ei tarvitse, parempi olisi ilman. Kasvattajalla pitäisi olla joku oikeus sanoa mitä kiinanmuovisia ääntelehtiviä ja vilkkuvia elukkajunia tänne tuodaan. Kivaa tekee katsella kun lapsi saa kaikkea sellaista mitä pitäisi kasvatuksellisista ja kehityksellisistä syistä juuri välttää. Ja sitten tuovat kyläilemään tullessaan omat vanhat kiinaromunsa meille tuliasina, kassikaupalla. Pientalosta pitää tyhjentää kerrostalokaksioon kamat, kun sinne 250 neliön taloon ei mahdu enää.

Miksi se oma roskanhamstraus-kulutushysteria pitää tuputtaa kaikille toisille väkipakolla? Sitten lapselle saa selittää miksi leluista osa pitää laittaa pois, kun eivät meille oikeasti mahdu. Ja pinna on vanhemmilla kireällä kun kinataan kenen sukulaiset ovat mitäkin roskaa tuoneet riesoiksi. Jos vuodessa lapsi saa 15-25 turhaa pakettia leluja, niitä kertyy 10 vuodessa noin 200 pakettia. Ne vie tilaa enemmän kuin yhteen huoneeseen mahtuu.

Ja tietenkään autorata ei saa olla samaa merkkiä kuin miehellä on lapsuudesta ja ennestään lapsi saanut viime jouluna. Antajalla pitää olla oikeus valita, mihin autorataan ostaa lisäpalansa. Vaan kun ei ole sitä autorataa mihin ne sopisivat ja kahdelle autoratasarjalle ei meillä ole tilaa.

Joulu on helvettiä.

[/quote]

Jotkut ei anna lahjoja ollenkaan. Ehkä sunkin olisi parempi sopia että ette ostele lahjoja toisillenne. Pääset ongelmasta eroon.

Vierailija
67/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meilläkin anoppi säästi miehen lapsuuden legoja lapsenlapsiaan varten. Arvaa mitä? Meidän lapset eivät ole leikkineet niillä juuri lainkaan, vaikka tykkäävätkin muuten legoista. Vaikka kuinka suunnittelisit asioita, että kaikki olisi yhteensopivaa ja kestäisi seuraavalle sukupolvelle, lasten mieltymykset eivät mene aina yksiin vanhempien haaveiden kanssa.

Sitten kun sun lapsesi on pari vuotta vanhempi, hän haluaa juuri ne samat muotilelut, joita kaikilla muilla lapsilla on. Ja ne ei ole niitä tyylikkäitä ja kehittäviä klassikoita, vaan jotain ihan muuta.

Vierailija
68/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 15:36"]

Miettiikö joku tosiaan leluja ostaessaan omille tai toisten lapsille, että mikä on niiden jälleenmyyntiarvo? Että aina ja kaikkialla on vain mielessä raha?

[/quote]

Totta. Sitä paitsi legojen jälleenmyyntiarvo ei ole kummoinen. Poikkeuksena on se, että koko paketti säästetään avaamatta ja säilytetään sellaisenaan mahdollisimman kolhiintumatta jossain. Sitten voidaan puhua jälleenmyyntiarvoista, ja  kenties joku keräilijä voi olla innoissaan juuri siitä legopaketista.Ratkaisevaa on, että paketti on täysin uudenveroinen ja käyttämätön, sillä avattuja ja käytettyjä samaa sarjaa olevia pakkauksia on tuhansittain liikenteessä eikä niillä ole juurikaan keräilyarvoa.

Mutta harvinaisen vähän iloa niistä legoista sitten on kenellekään. Ap:n kuvaamat eläintarhalegot (duplot?) ovat sellaisia, ettei lapsi niistä enää välitä 3-vuotiaana.

Vierailija
69/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni saa esittää joululahjatoiveita vasta kun toinen kysyy näistä toiveita. Eli on todella tökeröä jakaa lista ilman, että toinen on sellaista halunnut. En tykkäisi yhtään itse ainakaan.

Vierailija
70/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kyllä olisi Megablocksit olleet varmasti huonoin lahja koko jouluna, onneksi sellaisia ei tullut. Meilläkin on duploja tosi paljon, kyllä niillä leikitään, mutta ei ne mitään suosikkilahjoja koskaan ole olleet. Että mitä me tehtäisiin toisella rakennussarjalla, joka ei ole yhteensopiva? Veisi vaan kamalasti tilaa, joka muutenkin on kortilla. Sen sijaan ne muutama pieni duplopaketti, jotka lapset sai mummilta, on ihan jees. Meillä ei ennestään sellaisia duploja ollut, joten ne on hyvä lisä leikkeihin.

Itse annan mielellään vinkkejä siitä, mitä meidän lapsille voisi ostaa, ja ainakin tänä jouluna suosikkilahjat oli niitä, mitä itse olin ostanut (eivät olleet mitään kallista). Eli kyllä vanhemmat yleensä tietää parhaiten, mistä lapset ilahtuu. Toisaalta ymmärrän hyvin, jos joku haluaa itse valita ostamansa lahjan, eli en mene tyrkyttämään mitään lahjalistoja. Itsekin tykkään ostella lahjoja kyselemättä toiveita, jos jotain omasta mielestä hienoa tulee vastaan. Varsinkin silloin, kun ei omia lapsia vielä ollut, oli musta tosi ihanaa ostella tavaroita toisten lapsille. Toki tässä on sitten se, että kun ei omia lapsia ollut, niin virheostosten riski kasvaa, kun ei ole sitä näppituntumaa, mikä on oikeasti lasten kanssa hyvä juttu. Minullakin on paljon iäkkäitä tätejä, mummoja yms. jotka mielellään ostaa jotain kivaa lapsille. Aika usein ne kyllä on jotain sellaista, joka on ihan eri-ikäiselle tarkoitettu tai muuten toimimaton. Mutta ei voi mitään, sellaista on elämä ja ajatus on tärkein.

Vierailija
71/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Megablockit ja dublot on yhteensopivia. Meillä ne on samassa ratsiassa säilössä, eikä käytössä huomaa kumpia ne ovat.

Vierailija
72/144 |
25.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:32"]Esitittekö siis joululahjaTOIVEITA, vai jaoitteko shoppailulistaa, jota on pakko seurata?

[/quote]

Miksi kysyä toiveita ja sitten ostaa jotain muuta??

[/quote]

Koska se voi antaa vihjeitä mitä lapsi tekee.. Eli voi myös opastaa jonku muun jutun pariin!

Tai saattaa löytää jotain mikä sopii paremmin rahapussiin tai löytää jotain muuta / ei löydä sitä mitä toivottiin.

Puhutaanko toiveesta nykyään vaatimuksena? :O

Vierailija
73/144 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat yhdeltä tuttavaltani, joka möi häälahjansakin kirpputorilla. kun ei ollut lahjalistasta, niin möi kirpputorilla ja huutonetissä. jos on tiettyjä mitä tarvitsee, niin eikö niitä voi ostaa itse? joululahjat krääsää? ei kaikilla ole mahdollisuutta juosta tietyissä kaupoissa ostamassa niitä tiettyjä leluja ja vielä kalliita joihin kaikilla ei ole varaa laittaa. toisten mielestä samat lelut, vaikkakin eri merkiltä ovat ihan saman asian ajavia. Kuulostat ap erittäin vaikealta ihmiseltä.

Vierailija
74/144 |
26.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän lapsi on vasta 1-vuotias, niin ei tarvittu listoja. Yksi lahja vanhemmilta, yksi isovanhemmilta (joka ostettiin äidin kanssa) ja yksi yllätyslahja sukulaiselta (vaate). Lapsi yhtä tyytyväinen kuin kaikkina muinakin päivinä!

Vierailija
75/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut että toivelelut ostetaan itse ja muiden varaan ei lasketa yhtään.

Vierailija
76/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel :(. Saat varmaan ne kiinaromut vietyä esimerkiksi Kierrätyskesukseen? Huono provo, kehitä parempi :).

Vierailija
77/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoitteko vaatteita? En uskalla ostaa muiden lapsille vaatteita. Kannattaisi nyt rauhoittua, lapsi varmaan itse tykkää lahjoistaan.

Vierailija
78/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko feikkilegoissa se vika että eivät ole LEGOja vai mikä kyrsii?

Se vielä puuttuis että joku mun sukulaisista jakais joulun lahjalistaa sen Nico-Petterille, huhhuh!

Vierailija
79/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitittekö siis joululahjaTOIVEITA, vai jaoitteko shoppailulistaa, jota on pakko seurata?

Vierailija
80/144 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 23:30"]

Olen oppinut että toivelelut ostetaan itse ja muiden varaan ei lasketa yhtään.

[/quote]

Ei tuolla vielä oikeita toiveleluja ollut, mutta joo, sellainen vähän isompi legojuttu ostettiin ihan itse :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän