Aattoabsolutistit: saako teille ottaa omat juomat mukaan?
Jos teillä ei tarjota juotavaa edes ruoan kanssa, saanko vieraananne ottaa oman viinipullon mukaan, jos lupaan tarjota muillekin? Vai onko alkoholi niin iso tabu perheessänne, että käännytätte ovelta?
Kommentit (54)
Ihan ohis, mutta käykä teillä koskaan ulkomaalaisia vieraita? Tiedän kyllä että esim. Vanhanen tarjosi arvovaltaisille vierailleen mehua ruokajuomaksi, mutta useimmille ulkomaalaisille se viini kuuluu ruokajuomaksi. Ihan tavallisiä työssäkäyviä ihmisiä, hyviä äitejä ja isiä vaikka alkoholia ottavat (lasillisen!) varmaan joka päivä. Ja täällä Suomessa ei sitten saa edes sitä ruokajuomaa tai saunakaljaa nauttia, sairasta.
Niinhän se on, kukaan ei voi juoda viiniä joulupöydässä, jos seurana on alaikäinen tai alkkis.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:52"]
Jos teillä ei tarjota juotavaa edes ruoan kanssa, saanko vieraananne ottaa oman viinipullon mukaan, jos lupaan tarjota muillekin? Vai onko alkoholi niin iso tabu perheessänne, että käännytätte ovelta?
[/quote]
Siis nyt en kyllä ymmärrä aloituksesi merkitystä. Jos en käytä alkoholia, niin miksi muiden alkoholinkäyttä minulle kuuluisi. Miksi alkoholi pitäisi olla tabu, jos en käytä alkoholia. Pitääkö minun väkisin alkaa juomaan viiniä, että se ei aiheuttaisi kenellekään ahdistusta.
Olen todellakin huomannut, kuinka suomalaisilla on erikoinen suhtautuminen alkoholiin tai oikeastaan siihen, jos ei juo. Sitä joutuu selittelemeään ja puolustelemaan ja sitä vastaan hyökätään.
En ymmärrä miksi. Ei kukaan hyökkää sitäkään vastaan, jos ei tykkää keltaisesta jaffasta ja juo cocista. Ei täällä ole aloituksia, että te keltaisesta jaffasta kieltäyjät, saako teillä juoda keltaista jaffaa muut.
Onko sinulle toisten juomattomuus jotenkin ongelma?
Ja vastaus. Meiltä löytyy viinaa kaapista aika lailla, koska saamme sitä pullotolkulla lahjaksi. Mies on opettaja ja sai 5 pulloa punaviiniä. Minä sain asiakkailta 2 konjakkia, 1 baileysin, 1 hehkuviinin.
Jos jollekin vieraalle ei merkki kelpaa, hän voi ihan vapaasti tuoda lempiviiniään.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:52"]
[/quote]
Jos haluaisin vieraideni juovan alkoholia, tarjoilisin sitä heille.
No mun mielestä on kummallista, että alkoholia pitää löytyä pöydästä. Miten voi olla niin suuri ongelma, että pitää tuoda omat viinit mukana jos tietää, ettei isäntäväki tarjoa? Mun pöytään ei ainakaan tuollainen tyyppi olisi tervetullut. Ihan sama jos tarjoaa kasvisruokaa ja sit vieras tuo lihat mukanaan kun ei kelpaa.
Jos otat mukaasi viinipullon, annat sen isännälle. Hänen asiansa on päättää, mitä sille tekee, laittaako pöytään vai kaappiin.
Pitäisin kyllä todella moukkamaisena, jos olisin kutsunut jonkun päivälliselle ja hän tulisi meille oman viinipullon kanssa. En siis ihmettelisi sitä, jos vieras toisi viinipullon tuliaiseksi (ja jättäisi isäntäväen päätettäväksi, korkataanko se nyt vain joskus myöhemmin). Sen sijaan minusta osoittaisi alkeellistenkin käytöstapojen puutetta se, että tultaisiin oman viinipullon kanssa ruokapöytään siihen tyyliin, että tämä on minun pulloni, mutta voin kyllä tarjota siitä muillekin. Tekeekö joku ihan oikeasti niin?
En myöskään ymmärrä sitä, etttä jollekin alkoholi on niin tärkeä, että ei pärjää sitä ilman, jos se ei kuulu isäntäväen tapoihin. Meillä itse asiassa välillä juodaan ruokapyödässä lasillinen viiniä / aikuinen silloinkin, kun lapset ovat paikalla.
Olen absolutisti. En ole koskaan maistanut alkoholia. En juo olutta enkä edes siideriä Suurin loukkaus, jonka vieraani voi minulle tehdä, on tuoda kotiini alkoholijuomia. Onneksi kukaan kotiini tullut ei ole vielä alkoholia mukanaan tuonut. Minun kotonani ollaan minun ehdoillani. Jos se ei kelpaa, voi jättää tulematta.
Mun mielestä pitää kunnioittaa isäntäperheen tapoja. Jos alkoholia ei ole tarjolla, on todella törkeää ottaa oma pullo mukaan. Enkä ymmärrä, miksi pitäisi? Ei kaikki halua alkoa mukaan edes ruokapöytään ja sen pitäisi olla ok myös vieraille.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:33"]
Ihan ohis, mutta käykä teillä koskaan ulkomaalaisia vieraita? Tiedän kyllä että esim. Vanhanen tarjosi arvovaltaisille vierailleen mehua ruokajuomaksi, mutta useimmille ulkomaalaisille se viini kuuluu ruokajuomaksi. Ihan tavallisiä työssäkäyviä ihmisiä, hyviä äitejä ja isiä vaikka alkoholia ottavat (lasillisen!) varmaan joka päivä. Ja täällä Suomessa ei sitten saa edes sitä ruokajuomaa tai saunakaljaa nauttia, sairasta.
[/quote]
Yksi lasi viiniä nousee jo päähän ainakin minulla. Mitä sairasta siinä on, että tahdon ruokailla selvinpäin?
Meille kutsutaan jouluna vain mummot ja papat ja he ovat absolutisteja. Jos joku meillä kotona alkaa ryypiskelemään, hän saa kyllä osakseen pitkiä katseita. Voisi suorittaa ryypiskelynsä jossain muualla ja tulla meille vasta selvinpäin. Minulle on ihan ok, että ihmiset juovat omissa kodeissaan sivistyneesti sen viinilasillisen, mutta meidän kotimme on alkoholivapaa vyöhyke.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:55"]
Olen absolutisti. En ole koskaan maistanut alkoholia. En juo olutta enkä edes siideriä Suurin loukkaus, jonka vieraani voi minulle tehdä, on tuoda kotiini alkoholijuomia. Onneksi kukaan kotiini tullut ei ole vielä alkoholia mukanaan tuonut. Minun kotonani ollaan minun ehdoillani. Jos se ei kelpaa, voi jättää tulematta.
[/quote]
Minkä vuoksi suhtaudut alkoholiin noin hysteerisesti? -ap
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:33"]
Yksi lasi viiniä nousee jo päähän ainakin minulla.
[/quote]
Mitä se haittaa? Mukavaltahan se tuntuu, kun pikkuisen kupliva olo.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 22:03"]
[/quote]
[/quote]
Ensimmäinen muistoni tässä elämässä on juuri 3 vuotta täyttäneenä, kuinka eräs sukulaiseni alkoholin vaikutuksen alaisena hyökkäsi äitini kimppuun hyvin väkivaltaisesti. Eikä tämä ollut ainoa kerta kun hän löi ihmisiä kännipäissään. Päätin siis jo lapsena, etten ikinä maista alkoholia. Eikä sitä päätöstä ole ollut yhtään vaikea pitää. Elämä on ihan yhtä hyvää ilman alkoholiakin.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 22:03"]
[/quote]
[/quote]
Ensimmäinen muistoni tässä elämässä on juuri 3 vuotta täyttäneenä, kuinka eräs sukulaiseni alkoholin vaikutuksen alaisena hyökkäsi äitini kimppuun hyvin väkivaltaisesti. Eikä tämä ollut ainoa kerta kun hän löi ihmisiä kännipäissään. Päätin siis jo lapsena, etten ikinä maista alkoholia. Eikä sitä päätöstä ole ollut yhtään vaikea pitää. Elämä on ihan yhtä hyvää ilman alkoholiakin.
[/quote]
Itse olen ollut raittiina (ei alkoholia missään muodossa) noin viisitoista vuotta. Kadun, että koskaan edes maistoin. Ei sovi, kuin auton pissapojan nesteeksi. Sinne ne munkin viimeiset kirkkaat meni ja loput viemäriin. Arvostan sinunlaisiasi ihmisiä.
Elämä on ihan yhtä hyvää ilman alkoholiakin.
[/quote]
Tätä sinä et voi mitenkään tietää, kun et ole kokeillut alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 22:31"]
Elämä on ihan yhtä hyvää ilman alkoholiakin.
[/quote]
Tätä sinä et voi mitenkään tietää, kun et ole kokeillut alkoholia.
[/quote]
Alkoholin haitat voi nähdä silmillään, kuulla korvillaan ja tuntea nahoissaan. Ei tartte välttämättä edes maistaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:19"]
Miksi muiden pitää olla kuivin suin?
-ap
[/quote]
Hehheh. Meillä saat olla märin suin. On vettä, mehua, maitoa, limsaa, teetä, kaakaota jne. Eikä ruokakaan ole niin kuivaa, ettei sitä alas saisi.
Kysynpä sinulta, ap, saman minkä kysyin eräässä toisessa ketjusssa. Jos et pysty syömään ilman viinaa, miten yleensä säilyit hengissä elämäsi ensimmäiset 18 vuotta? Nautitko mistään ruuasta lapsena? Millainen ahaa-elämys oli, kun täysi-ikäiseksi tultuasi yllättäen huomasit, että ruoka onkin hyvää nyt kun sitä saa nieltyä viinan avulla? Jos lapsi ei pidä ruuasta, sanotko hänelle, että yritä kestää, kyllä se aikuisena viskipaukun kanssa hyvältä maistuu?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 22:39"]
Alkoholin haitat voi nähdä silmillään, kuulla korvillaan ja tuntea nahoissaan. Ei tartte välttämättä edes maistaa.
[/quote]
Alkoholin hyödyistä ei kyllä tule kokemusta tuola tapaa. Varmaan lapsiperheen arkikin näyttää lkopuolisesta aika kurjalta.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:19"]
Sosiaalisempi ja joviaalimpi naapuri tai sukulainen on aika karu näky. Uskon, että jokainen voi juoda yhden lasin voi juoda ilman, että muuttuu sosiaaliseksi tai joviaaliksi. Jos huomaat yhden lasin vaikuttavan, jätä mieluummin juomatta.
[/quote]
Näin vain Suomessa...
[/quote]
Niiiin...Italiassa pari vuotta Faon hommissa olleena en voi kun ihmetellä tätä absolutismia. Siellä ei sellaista työntekijää ollutkaan joka ei olisi ottanut paria viinilasillista lounaalla ja viitta päivällisellä...mutta pikku humalakaan ei oikeasti ketään häirinnyt (paikalla siis paljon muitakin kansallisuuksia). Mutta moralistit sieltä puuttui kokonaan, siksi ehkä taloustilanne pääsi siihen mihin pääsi. Mutta töissä oli hauskaa :)