5-2 -dieetti - pskan marjat!
Onko muilla parempia kokemuksia 5-2 -dieetistä? Kokeilin sitä kuukauden, enkä laihtunut yhtään kiloa. Kolesteroliarvojen muutoksesta en tiedä, ehkä ne sitten edes hiukan kohenivat. Mutta ainakaan laihtumiseen siitä ei välttämättä ole.
Sen sijaan sydämen rytmihäiriöitä oli todella paljon paastopäivinä, vaikka yritin jakaa ne 500 kaloria fiksusti aamuun, iltapäivään ja iltaan. Kuukautisetkin jäivät väliin.
En siten ainakaan itse suosittele tuota muotidieettiä kenellekään.
Kommentit (137)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 14:07"]
Tämä on jo vanha aloitus, mutta jos ap lukee joskus, niin täällä toinen keski-ikäinen nainen, kenelle pikkuhiljaa alkoi tulla kiloja huomaamatta.
Kokeilin pari diettiä, mutta sitten tajusin, että se on ihan höpöhommaa. Minulla toimi niin päin tämä homma, että 5 päivää (eli arki) lautaselle suhde niin päin, että enemmän vihanneksia ja salaattia ja vähemmän tavallista ruokaa ja viikonloppuna sitten vapaammin. Paino on tippunut ja takaisin siihen, mitä oli nuorena.
Oma kokemus näistä 5+2 laihduttajista on, että kenelläkään ei ole tapahtunut muuta muutosta, kuin korkeintaan hieman lihoneet. Paastopäivä laukaisee ahmisishalun ja ovat sitten niinä viitenä päivänä ahmineen ruokaa kaksin kourin.
Mutta ehkä jollekin muulle toimii, kuin työkavereilleni, jotka tätä ovat kokeilleet.
Tsemppiä kaikille vaihdevuosia läheneville naisille t. ikänsä hoikka, mutta kenelle hiipui huomaamatta 5 kiloa lisää vaihdevuosien kynnyksellä
[/quote]
Että sellaista mutu-tietoa :) Kiloja ei ole hirveästi lähtenyt tässä kolmen kuukauden aikana, mutta normaalipainoon olen päässyt. Eikä ole hyväkään, että se pudotusvauhti on kova, vaan parempi että pikkuhiljaa se rasva sisäelinten ympäriltä katoaa. 5:2 kautta ruokailutottumukset ovat muuttuneet paremmiksi; kasviksia tulee nyt syötyä enemmän, höttöhiilarit on taaksejäänyttä elämää. Tämä elämäntapamuutos näkyy myös verikokeissa, mm. verensokeri on laskenut, hemoglobiini kohonnut jne.
Että tälleen, terveisin yks vaihdevuodet ohittanut viiskakkoslainen
[/quote]
Vaihdevuodet ohi ja 2,5 kiloa kevyempi kuin maaliskuussa. 5:2 tai 6:1 teen lähinnä siksi että se vie nopeasti turvotuksen pois eli ennen juhlia tai muita tilaisuuksia missä pitää olla ok kondiksessa. Mulla ei montaa senttiä ole lähtenyt eikä tunnu paino tuosta enää putoavan mutta hyvä näin, bmi n 24.
Mulle ei ikääntyminen hiivityttänyt yhtään kiloa lisää - olen ollut samanpainoinen 37-54v ja nyt siis aavistuksen kevyempi:)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 16:26"]
"On ihan selvää, että syömällä ituja ja liikkumalla intohimoisesti laihtuu. Mutta pointti olikin, että esim. minä olen näin liki viisikymppisenä ja vaihdevuosien lähestyessä alkanut lihoa jo ihan perusterveelliselläkin ruokavaliolla. Jotta tässä elämäntapoja muuttamalla laihtuisi, pitäisi karsia todellakin KAIKKI herkut pois ja puolet normaalista ruuasta. Se ei kuulkaas ihan nyt houkuta, koska se se vasta raskas dieetti olisikin."
Näin yli viisikymppisenä jätin suurimman osan herkuista pois ja kilot karisevat mukavasti. Aluksi tosin yritin luopua kaikesta makeasta, jotta makeanhimo lähtisi. Ja lähtihän se. Nyt voin silloin tällöin ottaa tarjottua kakkua, palan suklaata tms. ilman, että homma riistäytyy käsistä. Eikä tunnu ollenkaan raskaalta dieetiltä.
[/quote]
Ja lisään tuohon vielä, että tuollainen 5-2-dieetti vasta raskaalta tuntuisi, kun pitäisi kahtena päivänä viikossa kärsiä nälkää.
[/quote]
Jostain kumman syystä noina 2 päivänä ei ole ollenkaan nälkä?? Periaatteessa vaihdan vain lounaan 125gr rahkaa+ 1/2 banaaniin ja sokerittomaan mehukeittoon enkä syö välipalaa enkä jälkiruokaa. Päivällinen ihan normaali kasvis/salaattipainoitteinen kotiruoka. Normipäivinä syön 1300-1500 kalorin edestä, sitä pitäisi vähän nostaa.
96
Helvetin tyytyväinen tähän dieettiin. Kirjotin jo aiemmin tänne, aloituspaino oli 86kg nyt painoa on 74kg n. vuoden jälkeen. Lopettaminen on haastavinta.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:00"]
Minä olen noudattanut koko elämäni dieettiä jossa paastoan 1-2 päivää viikossa, riippuen siitä kuinka muina päivinä on tullut syötyä.
Eipä ole ollut paino-ongelmia, saa syödä ja juoda ihan mitä huvittaa eikä tarvitse laskea kaloreita. Tosin nykyään monelle se syöminen itsessään tuntuu olevan ylipäätään elämän ykkösasia ja silloinhan tällainen elämäntyyli ei sovi. Koko ajan pitää leuat keikkua, olikohan se tällä palstalla kun joku suri jo kuukausia etukäteen miten onnistuu parin tunnin lento vuoden ikäisen kanssa yksin, kun ei pysty syömään eikä noin pitkää aikaa oikein mitenkään kestä syömättäkään...
Mutta siis en suosittele niille, jotka ajattelevat pelkästään ruokaa ja jotka eivät selviä kahta tuntia syömättä.
[/quote]
Se on se verensokerin pitää pysyä tasaisena -uskonto. Kuvitellaan että ihmisnisäkäs on suunniteltu puputtamaan jotain tunnin-parin välein eikä selviä hengissä ilman. Toisin kuin muut eläimet, ihmisnisäkäs ei selviä ilman lehmän poikasille tarkoitettua ravintoa ja viljasta jalostettua leipää.
[/quote]
Kyllä verensokeri pitää olla tasainen. Muuten se on epäterveellistä!
Up! Lisää kokemuksia kaivataan, löysin tän keskustelun vasta äsken :)
Hei. Olen jo pitkään kokeillut 5/2 dieettiä ja laihtunut, kolestrooliarvot paranivat, sokeriarvot ovat hyvät ja verenpaine normalisoitui. Idea on se että syödään monipuolisesti, proteenia myöskin oikeassa suhteessa ja LIIKUTAAN.Kirjan lukeminen auttaa tässä. Toivottavasti jatkossa onnistut.
Täällä reseptejä ja haulla 5:2 dieetti löytyy myös paljon
http://www.reseptitaivas.fi/reseptit/dieettireseptit/52
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:28"]
Eikö riitä jos paastoaa kerrallaan 24 h? Esim ma klo 16 - ti klo 16?
[/quote]
Näitä pätkäpaastoja on erilaisia, kokeile googlella tarkempia ohjeita.
ei ole tehokas laihdutuskeino eikä sovi kaikille.
olen pätkäpaastonnut elokuusta. paino pudonnut vain 6-7kg mutta diabetesta ennustavat oireet ovat kadonneet, vyötärö on kapeampi ja naamasta lähtenyt turvotus. eli melkoinen sika olinkin - tai no olen vieläkin :D
mä kanssa miettisin että ei sovi jos on sydänoireita tms mutta sopii jos on II-diabetesta suvussa ja taipumusta pöhöttymiseen, kuten mulla. nesteet lähtee hyvin kun tulee juotua paljon vettä ja insuliinintuotanto vaimikälie on virkistynyt. ei enää alhaisen verensokerin aiheuttamia sekoamis- ja käsientäsinäkohtauksia ja siedän nälkää, jalat/nilkat on hoikassa kunnossa ja naamasta erottaa poskipäät ja leuan :D verenpainekin on laskenut hieman, kolesteroliarvot mulla on aina olleet hyvät joten siihen eos.
jos saan tällä II-diabeteksen pysymään poissa niin jatkan vaikka loppuelämäni.
Nostanpa vanhan ketjun. Aloitin 20.11. 5:2-dieetin ja olen nyt tähän aamuun mennessä pudottanut 5kg ja päässyt tavoitepainooni, kyse oli siis ihan vain kahden vatsamakkaran hävittämisestä, lähtöpaino 60kg ja nyt 55kg. (Pituus 168cm). Olen nyt pari viikkoa pitänyt enää vain yhden paastopäivän koska tästä painosta en halua laihtua enää, tämä on mulle aina ollut se optimi (mutta nyt 30 tullessa mittariin aineenvaihdunta on pysähtynyt niin paljon että 5kg tuli aivan itsestään vaikken elämäntapoja muuttanutkaan). 5:2 on kyllä helpoin dieetti koskaan...
2 päivää viikossa, yleensä arkena että vkloppuna saa olla vapaasti, menee todella helposti. Syön yleensä päivän aikana yhden jogurtin/maitorahkan enkä edes hoksaa ajatella ruokaa/nälkää ennenkuin illalla, jolloin voi sitten ottaa hedelmän, raejuustoa, vaikka yhden reissarin tai munakkaan tms. "oikeaa" ruokaa, niin että mukava kylläisyyden tunne rauhoittaa illankin. Alkuun en voinut urheilla paastopäivinä mutta nopeasti siihen tottui, että illalla "ison" aterian jälkeen kävely- tai juoksulenkki ei tuntunut sen kummemmalta kuin tavallisinakaan päivinä. Muina päivinä tuli syötyä normaalisti, ruokavalioni on muutenkin perus terveellinen, mutta kyllä tämä vähensi mässäilyä kun normipäivinä tajusi ettei sitä ruokaa oikeasti tarvitse mättämällä mättää.
Parasta oli se, että tämä toimi myös joulun pyhinä! :D Eli kun alkuviikosta ennen joulua piti yhden paastopäivän, sitten söi normaalisti jouluherkkuja välipäivinä niinkuin olisi muutenkin syönyt, ja sitten pe tai la pidin toisen paastopäivän... paino ei noussut jouluviikolla ollenkaan, vaan jatkoi laskuaan 200 grammalla! Ei siis rajoita normielämää ollenkaan, päin vastoin. Koen että olen alkanut nauttia ruoasta enemmän välipäivinä: kaikki tuoksuu ja maistuu todella hyvälle, niitä oikein makustelee eikä ahmi kuin viimeistä päivää. Suosittelen!
Luin vain osan ketjusta, en ole tähän kyseiseen dieettiin perehtynyt muuta kuin jostain lehdestä lukenut, ja olenko mä nyt ainoa tampio joka ymmärsi väärinpäin nuo numerot? :D Mä siis olen syönyt kahtena päivänä viikossa normaalisti, ja viitenä kaloreita on kertynyt 0-500/päivä. No, ainakin on paino tippunut :D
Minä noudatan tuota klo 14 - 14 mallia niin ei tarvitse koko päivää kärvistellä. Aloitin joulun jälkeen 3 viikon Nutrilet-kuurilla jolloin vedin ketoosiin 500-600kcal/päivä. Tästä oli helppo jatkaa lisäämällä ruokaa maltillisesti noihin 5 päivään kun vatsa oli jo valmiiksi tottunut vähempään syömiseen. Nyt 3kk uutta elämäntapaa takana ja -16kg. Olo ei voisi olla parempi.
Jatkan vielä -5kg ja sen jälkeen siirryn 6:1 moodiin. Saatan viikonloppuna mässätä pizzaakin mutta ei mulla mene kuin korkeintaan kolmasosa - ei vaan jaksa enempää. Normipäivinäkin otan mielummin salaatin kuin esim makaroonilaatikkoa.
Tämä ei ole mikään ihmedietti vaan todellakin elämäntapamuutos. Liikuntaa en ole lisännyt yhtään normaalista koiran kanssa kävelystä.
Mä olen ollut tällä dieetillä vuoden, ja mulle se on sopinut tosi hyvin. Paino on pudonnut ja kolesteroliarvot tippuneet reippaasti, ja rasva on palanut juuri sieltä missä sitä olikin eli vatsasta. Eikä ole ollut edes vaikeaa, mutta en ole ikinä ollutkaan mikään mässäilijä, tykkään syödä kasviksia ja kestän hyvin pientä nälän tunnetta. Aion jatkaa hamaan tulevaisuuteen.
Mä aloitan tän maanantaina! Pitänyt jo jonkun aikaa kokeilla, mutten ole saanut aikaiseksi. Laittakaa reseptejä jakoon!
Eikö riitä jos paastoaa kerrallaan 24 h? Esim ma klo 16 - ti klo 16?
Olisitko valmis kertomaan kielteisistä kokemuksista lyhyessä lehtihaastattelussa? Tai joku muu? Ota yht. mahd pian tarja@vireakivi.com
Kokeilin, ei sovi minulle, kun kuntoilen suht paljon. Ei riitå energia tuolla ruokavaliolla.
Kokeilin, ei sovi minulle, kun kuntoilen suht paljon. Ei riitå energia tuolla tavalla.
Hyvin sopii ja toimii, kahdessa kuukaudessa miinus neljä kiloa ja vyötäröltä - 10 senttiä!
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 10:38"]
Onko muilla parempia kokemuksia 5-2 -dieetistä? Kokeilin sitä kuukauden, enkä laihtunut yhtään kiloa. Kolesteroliarvojen muutoksesta en tiedä, ehkä ne sitten edes hiukan kohenivat. Mutta ainakaan laihtumiseen siitä ei välttämättä ole.
Sen sijaan sydämen rytmihäiriöitä oli todella paljon paastopäivinä, vaikka yritin jakaa ne 500 kaloria fiksusti aamuun, iltapäivään ja iltaan. Kuukautisetkin jäivät väliin.
En siten ainakaan itse suosittele tuota muotidieettiä kenellekään.
[/quote]
Surullista, että sulle tuli tuollaisia oireita. Montako päivää paastosit kuukauden aikana? Minusta tämä ei ole mikään muotidieetti, eikä oikeastaan dietti ollenkaan. Ainakin itse aloin vähän tarkemmin syynäämään mitä syön välipäivinäkin, joten kohti terveellisempää elämää on matka. Toivotaan, että löydät itsellesi sinulle sopivan ruokavalion, jolla saat pudotettua painoa terveellisesti. Kaikkea hyvää!