5-2 -dieetti - pskan marjat!
Onko muilla parempia kokemuksia 5-2 -dieetistä? Kokeilin sitä kuukauden, enkä laihtunut yhtään kiloa. Kolesteroliarvojen muutoksesta en tiedä, ehkä ne sitten edes hiukan kohenivat. Mutta ainakaan laihtumiseen siitä ei välttämättä ole.
Sen sijaan sydämen rytmihäiriöitä oli todella paljon paastopäivinä, vaikka yritin jakaa ne 500 kaloria fiksusti aamuun, iltapäivään ja iltaan. Kuukautisetkin jäivät väliin.
En siten ainakaan itse suosittele tuota muotidieettiä kenellekään.
Kommentit (137)
Hei!
Minä aloitin paaston heinäkuun puolessa välissä, mitat tuolloin 173cm/73,7kg. Ensimmäinen tavoite oli alle 70 kg ja saavutin sen kuukaudessa! Nyt seuraava kuukausi on junnannut, tosin todella kiireinen stressaava ajanjakso, jolloin varmaan normipäivinä tuli syötyä yli ja liikuttua vähemmän. Kuitenkaan paino ei ole noussut, mistä olen tyytyväinen :).
Tällä/viime viikolla taas nytkähti taas reilu 500 g alaspäin (vaikka toinen paastopäivä piti viime viikolla keskeyttää flunssan vuoksi) ja paino oli ma paaston jälkeen 69,3 kg. Keskimääräinen pudotustahti siis 440g/viikko (takana 10 viikkoa). Tavoite olisi saada paino pysyvästi alle 68 kg:n.
Alkuun paastot oli vaikeita (1-2 viikkoa), mutta nyt menee jo rutiinilla. Lenkkeillä voin kevyesti noina päivinä, mutta salilla ei oikein jaksa samoilla painoilla. Tämä on ainut dieetti, joka minulla on toiminut näin vähällä vaivalla ja mikä parasta, 5 päivänä saa syödä mitä haluaa kunhan ei syö liikaa! Paastoan yleensä ma ja to. Kun pääsen tavoitteeseeni, ajattelin jatkaa 6/1 paastoa esim. joulujen/pyhien herkuttelujen ohella 5/2
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 09:25"]
Mä olen varmaan aiemminkinn vastannut tähän mutta vielä kerran - epäsäännöllisen säännöllisesti 1-2 pvää paastoa 600-800 kaloria ja muut normaalisti n 1500 kalorin päiviä.
Syksyllä putosi normaalipainon sisällä 4 kiloa, sitten tyssäsi 2 kuukaudeksi. Joulun jälkeen putosi kilo ja nyt näyttää menevän alaspäin vaikkei noita paastopäiviä joka viikko ole ollutkaan, yhtä enempää en pidä enää koska olen tavoitteessani. Yleensä "paastoan" maanantain niin saan viikonlopun herkuttelut ja turvotukset pois heti.
[/quote]
Palaan aiheeseen - mulla toimii kuin unelma. Ja mieliala on aivan pirteä ja hyväntuulinen paastopäivinä - olen todella energinen. Tässä mun esimerkkipäivä, tärkeintä on se että syö oikeaa ruokaa eikä mitään jauheita tai riisikakkuja:
- rasvattomaan piimään tehty marjasmoothie 67 kcal, maitokahvi 13kcal
- lounas 1/2 rahka tai lidlin ihana rahkajugurtti, 1/2 banaani ja tilkka sokeroimatonta marjakeittoa 115 kcal
- päivällinen normaalia kotiruokaa 3 dl ka 350kcal
- illalla samaa kuin lounaalla 115 kcal tai vaikka jäätelöä 170 kcal
Noista tulee päivälle 660 - 715 kaloria eikä ole ollenkaan nälkä. Vettä sitten janojuomaksi. Mulla paino humahtaa heti alaspäin jos pidän yhdenkin tuollaisen päivän. Alku oli hidasta mutta kun aineenvaihdunta käynnistyi painokin putosi.
Hei! Olen ollut dieetillä nyt kolme viikkoa ja painoa on pudonnut 1,6 kg normaalipainon sisällä. Olen 161cm ja aloittaessani dieetin painoin 64,4 kg ja nyt painan 62,8 kg. Aion jatkaa niin kauan, että olen tavoitepainossani ( 55 kg ). Tämä 5:2 dieetti on ainakin minulle sopinut hyvin. Dieettipäivinä välillä on päänsärkyä ja paleltaa, mutta muuten päivät menevät ihan hyvin. Liikuntaa en juurikaan harrasta dieettipäivinä. Välillä käyn kävelemässä. Olen todella innostunut ja motivoitunut! Helmikuussa lähdetään aviomieheni kanssa Thaimaahan, ja jos sama pudotustahti säilyy ( n. 0,5kg/viikko ) olen tavoitepainossa sillon :)
Vanha ketju, mutta ehkä joku noudattaa tätä nytkin. Paastopäivinä kun on tuo 500 kilokaloria, liikutteko silloin? Ja jos liikutte, lasketteko siitä kaloreita eli 500+kävelylenkki eli syöttekin 750 kilokaloria?
Liikun normaalisti, ei mitään rankkaa salirääkkiä kylläkään. Esim. tunnin reipas kävely menee paastopäivänä hyvin. En lisää kulutettuja kaloreita syömisiin, enkä ole huomannut että enempi liikuntaa lisäisi nälkää.
Päätin minäkin sitten kokeilla tuota 5/2 ihmediettiä. Alku menikin mukavasti, mutta tuota viidettä päivää en enää sitten nähnytkään.
Tässä yli 60-vuotiaan naisen kokemuksia kuukauden paastoilun jälkeen - tämä dieetti toimii loistavasti! Pituus 170 cm ja alkupaino 74 kg, ja vyötärönympärys reilusti yli suositusten. Painosta on lähtenyt ainakin 3 kiloa ja vyötäröltä useita senttejä. Lievästi kohonnut verenpaine ei vielä ole lähtenyt laskuun, mutta tavoitteena on varsinkin sen normalisointi. Paastopäivien aamuna syön normaalin puuroannoksen (2,5 dl vettä ja 1 dl hiutaleita), marjoja ja raejuustoa, lounaaksi lämmin kuppi, sosekeitto tai muuta kevyttä keittoa, välipalaksi minitomaatteja tai hapankorppuja ja iltapalaksi kahden munan munakas, jossa on muutamia ohuita juusto- tai kinkkusiivuja välissä. En laske kaloreita kovin tarkkaan.
Toteutan nyt toista viikkoa mutta 800 kcal versiolla, ilmeisesti on joku päivitetty malli tästä. Painoa lähtenyt noin 2 kiloa. Noina 2-päivinä on ollut välillä vähän heikotusta enkä suosittele mitään ylimääräistä liikkumista niille päiville ainakaan alkuun. Minut tämä on saanut syömään vähemmän myös 5-päivinä. Ei tunnu olevan tarvetta olla koko ajan mussuttamassa jotain. Vettäkin olen oppinut juomaan paljon enemmän nyt. Aion jatkaa ja tarkoitus olisi pudottaa semmoiset 10+kiloa. Lähtöpaino 86, normaalipaino ois varmaan n 70.
Mä aloitin nyt 1.6. 5:2 paaston, tosin tähän alkuun aion vetää 3:4 että saan pahimmat läskit pois. Mulle paastopäivät ei ole mikään ongelma ja siedän hyvin nälkää.
Aikanaan tällä menetelmällä laihdutin 16kg suht helposti. Sitten tuli niin paljon ruuhkaa elämään, et elämäntavat heitti häränpyllyä, mutta nyt kun rauhoittunut hieman elämä niin otan taas itseäni niskasta kiinni.
Eilen oli siis eka paastopäivä, söin eilen 333kcal, tänään pidän heti perään toisen paastopäivän. Pyrin syömään illalla, jotta ei tarvitse mennä nälkäisenä nukkumaan. Huomenna normiruokailu ja torstain taas paastopäivä. Se, että vaadin aamukahvin herätyksekseni vähän harmittaa, kun ei tule niin pitkää paastoa. Päivän aikana siis juon max. 2kuppia kahvia + jos on kova nälkä syön kurkkua jonkun verran (300-400g) noista tulee vajaa 100kcal. Sit iltapala sen 400kcal, mihin saa syödäkin jo ihan hyvin :) Eilen jä aika paljon vajaaksi, kun ei sitten ollut enempää nälkä.
Paastopäivät ei ennen eikä jälkeen aiheuta mitään mässäilyä, päinvastoin mahalaukku tottuu pienempään ruokamäärään, joten muinakaan päivinä ei tule syötyä niin paljon. Lisäksi, kun tottuu siihen, ettei koko ajan tunge ruokaa naamaansa ei muinakaan päivinä tarvitse ruokaa kuin 2-3krt
Jos ei puolipaasto tehoa sitten karppaamaan vaan. Kaikki ruoka"dieetit" eivät sovi kaikille, edes se puolipaasto. Pitää löytää tapa joka sopii OMALLE kropalle.
Olen 5:2 paastoillut vuoden alusta. Paino on pudonnut 4kg. Käyn vaa'alla kerran viikossa.
Paaston toteutan niin, että aloitan ma iltana 5-6 aikaa. Syön ti aamuna puuron. Lounaaksi jotain kevyttä ja välipalaksi samoin jotain pientä. Normiruoan syön taas ti iltana 5-6 aikaan. Annoskoot ovat muutenkin pienentyneet ja kaloritietous takaraivossa koko ajan. Ihan tyytyväinen olen ja aion jatkaa. Tavoite pudottaa yhteensä 15kg. Paastoan siis ti ja to. Nälkä on mutta jotenkin se ei haittaa enää.
Mulla on tässä menossa 5:2 keksijän Mosleyn uudempi dieetti. Olen 800 kcal per päivä jatkuvasti vaiheessa, myohemmin sitten tulee 5:2 vaihe. Mutta kommentoin eroja tuohon aiempaan kirjaan:
- Nyt enemmän ylipainoisille suositellaan alkuun 2-12 viikon jaksoa jossa ollaan ketoosissa ja syödään 800 kcal per päivä joko kirjan ohjeiden mukaisilla ruoilla tai ateriankorvikkeilla
- 5:2 vaihe tulee tämän jälkeen. Enää ei suositella 500-600 kcal vaan 800 kcal paastopäivänä. Ruoan pitää olla myös silloin vähähiilihydraattista ja pitää syödä ruoat joko 8 tai 10 tunnin vuorokautisen syömisikkunan aikana ja paastota muu aika.
- myös paastopäivien ulkopuoliseen aikaan suositellaan mietoon ketoosiin johtavaa vähähiilihydraattista ruokavaliota ja 16/8 syömisrytmiä ja alkoholin pois jättöä kokonaan niin kauan kuin on laihdutustarvetta
Nämä siis kirjasta Mosley metodi - Helppo kolmen askeleen menetelmä
Olisi hyvä, jos ihmiset mainitsisivat iän, lähtöpainon ja sukupuolen. Minulla on teoria, että 5:2 toimii paremmin iäkkäille ja ylipainoisille, kuin esim. normaalipainon ylärajalla oleville lisääntymisikäisille naisille. Itselläni ainakin paastosta tulee kamala olo.
T. N29, 164 cm 63 kg
Hei ap,
Haluaisitko kertoa kokemuksistasi lyhyessä lehtihaastattelussa? Jos, ota pikaisesti yhteyttä. tarja@vireakivi.com