5-2 -dieetti - pskan marjat!
Onko muilla parempia kokemuksia 5-2 -dieetistä? Kokeilin sitä kuukauden, enkä laihtunut yhtään kiloa. Kolesteroliarvojen muutoksesta en tiedä, ehkä ne sitten edes hiukan kohenivat. Mutta ainakaan laihtumiseen siitä ei välttämättä ole.
Sen sijaan sydämen rytmihäiriöitä oli todella paljon paastopäivinä, vaikka yritin jakaa ne 500 kaloria fiksusti aamuun, iltapäivään ja iltaan. Kuukautisetkin jäivät väliin.
En siten ainakaan itse suosittele tuota muotidieettiä kenellekään.
Kommentit (137)
Moikka! Mulla toimii hyvin 5:2 paastodieetti. Aikaisemmin olen laihduttanut painonvartijat-points dieetillä, jolla pudotin 15 kiloa, kilot tulivat takaisin kun en jaksanut pointsia loppua elämääni, se oli liian rajoittavaa ja raskasta joka päivä laskea kaloreita. Pointsilla söin 18p/päivä. Paastodieetti on paljon rennompi ja jaksan sitä helpommin noudattaa, paastopäivää voi siirtää ja niitä voi tarpeen mukaan lisätä tai vähentää. Ei tietenkään sovi kaikille! sehän on selvä!
Mulla on ihan päinvastainen kokemus: olen ollut sillä nyt 10 kk ja painoa mennyt alas melkein 20 kg. Olo on ihan mieletön ja virkeä, en tunne yhtään nälkää "paastopäivinä" ja "normaalipäivinä" pystyn syömään enää ehkä puolet siitä, mitä ennen mätin naamaani. Mutta tiedän parikin tyyppiä, joille tämä ei sopinut, juuri mm. rytmihäiriöiden ja huonon yleisolon takia.
Kuinka pitkä pätkä se paastopäivä on? Eli onko se 24 tuntia vai esim. normaalipäivän iltapalasta seuraavan normaalipäivän aamupalaan, vaikkapa ma klo 19 - ke klo 8 väli?
Mulla on sujunut hyvin. Olin normaalipainon ylärajoilla kun aloitin vuoden vaihteessa, nyt on tippunut kolme kiloa. Aion jatkaa tätä kyllä ihan ihannepainon saavutettuanikin, mutta siinä vaiheessa en enää laske kaloreita, eli en ole niin tarkka. Eka dieetti joka ei kaadu makeanhimoon, kun nyt tiedän että seuraavana päivänä saan syödä normaalisti, eli ei ole tuskaa. Paastopäivinä tosin väsyttää, paleltaa ja ärsyttää. En siis nauti niistä, todellakaan!
Olen ollut neljä viikkoa tällä pätkäpaastolla, ja nyt on tippunut rapiat 3 kiloa. Ostin Michael Mosleyn Fast Diet 5:2 kirjan (Adlibriksessä vain 17 ekua) ja luin sen kannesta kanteen ennen kuin aloitin. Olen noudattanut sen ohjeita. Lisätietoja löytyy googlaten mm. http://www.kuntovinkki.com/52-dieetti-jaksottaisen-paaston-salat/
Pidän kaksi paastopäivää viikossa; ma ja to. Yleensä syön silloin lounaan puoliltapäivin - se on salaattia, vihanneksia, kananmunaa. Sitten syön seuraavan kerran klo 16-17, joka on pääateria. Sillä on kalaa/kanaa/lihaa vihanneslisukkeiden kera. Ja jos illalla vielä nälättää niin saatan syödä iltapalaa. Tässä siis 500 kaloria jaettuna koko päivälle. Juon paljon vettä (n. 2,5 l) päivän mittaan, lisäksi mustaa kahvia, vihreää teetä.
Alussa oli päänsärkyä, mutta se hävisi, kun lisäsin hiemaa suolaa ruokavalioon. Vatsan toimintaa kannattaa myös tehostaa esim. luumuilla tai pellavansiemenillä. Toki ajoittain myös paleltaa ja unet jäävät lyhyeksi - se voi olla myös positiivinen asia - saapahan enemmän tehdyksi :)
Ensimmäiset paastopäivät olivat hieman hankalia, varsinkin kun en ollut tottunut kaloreita laskemaan. Olokin oli hieman hutera, otin silloin manteleita tai pähkinöitä. Toisella viikolla alkoi sujumaan jo rutiinilla, varsinkin kun hiffasin kalorilaskennan eikä tarvinnut sitä enää miettiä. Jotenkin se päivärytmi vaan ohjautui tuohon lounas-päivällinen malliin. Se pitää itse testata, mikä sopii. Joillekin sopii puuroaamiainen ja sitten päivällinen. Aluksi maha murisee, mutta joka murahdus ei tarkoita nälkää ;)
Minulle tämä ei ole mikään "dieetti" vaan elämäntapa, jota on suhteellisen helppo noudattaa. Jos jollekin paastopäivälle ilmaantuu tärkeä meno, siirrän paastopäivän seuraavalle päivälle. Ei siis tarvitse jättää kaverin nimppareita väliin. Ja tokihan suuremmat menot tietääkin jo reilusti ajoissa, jotta voi suunnitella paastoaikataulun.
Jahka pääsen tavoitteeseen, siirryn 6:1 systeemiin. Ja jos verikokeet näyttävät vihreää valoa, niin sillä sitten tulen pysymäänkin. Tämä on jotenkin niin ihanan vapaa metodi, kun kuitenkin välipäivinä saa syödä niitä ruokia mitä halajaa. Muutaman viikon paaston jälkeen ei enää tule mitään ihmemättöjä suklaan ja roskaruoan kanssa. Kunhan vaan alun jaksaa sinnitellä.
Huom! Jos sinulla on ykköstyypin diabetes tai syömishäiriöitä, en suosittele. Neuvottele lääkärin kanssa.
Normipäivänä, esim. sunnuntaina, syön illalla klo 20 iltapalan. Seuraavan aterian syön maanantaina (joka on ainakin minulla se paastopäivä) puoliltapäivin ja sitten varsinaisen pääaterian klo 16. Säästän jokusen kalorin vielä illaksi, ettei tarvitse mennä nälkäisenä nukkumaan ;) eli voin syödä illalla vielä jotain pientä. Aina ei kuitenkaan tarvitse. Seuraavan kerran syön sitten normaalisti tiistaina, vaikka heti aamusta, jos tuntuu siltä että tarvitsen heti ruokaa. Keskiviikkona syön normaalisti ja torstaiaamusta aloitan taas paastoateriat. Perjantai, lauantai ja sunnuntai normaalisti.
Tuota paastopäivää sanotaan vähän virheellisesti "paastopäiväksi", koska silloin saa kuitenkin syödä, sen 500-600 kalorin edestä. Toki jos päivään kuuluu paljon liikuntaa, voi syödä enemmänkin.
Entäs miten tämä sopii PALJON liikkuvalle? Itse käyn jumpassa ja kuntosalilla 2 kertaa viikossa, lisäksi liikun melkein päivittäin, juoksen, kävelen ja pyöräilen. Sopivatko paastopäivät tähän yhtään? Jaksaako sitä edes juoksulenkille paastopäivänä?
En haluaisi liikuntaa jättää väliin koska se antaa hyvän mielen ja auttaa muuten jaksamaan arjessa. Istumatyötä teen.
Piru vieköön kun kilot eivät lähde vaikka liikun paljon :(. Ajattelen että tarvitsen varmaan jonkun 'boostin' että lähtisi aineenvaihdunta käyntiin!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 21:00"]
Minä olen noudattanut koko elämäni dieettiä jossa paastoan 1-2 päivää viikossa, riippuen siitä kuinka muina päivinä on tullut syötyä.
Eipä ole ollut paino-ongelmia, saa syödä ja juoda ihan mitä huvittaa eikä tarvitse laskea kaloreita. Tosin nykyään monelle se syöminen itsessään tuntuu olevan ylipäätään elämän ykkösasia ja silloinhan tällainen elämäntyyli ei sovi. Koko ajan pitää leuat keikkua, olikohan se tällä palstalla kun joku suri jo kuukausia etukäteen miten onnistuu parin tunnin lento vuoden ikäisen kanssa yksin, kun ei pysty syömään eikä noin pitkää aikaa oikein mitenkään kestä syömättäkään...
Mutta siis en suosittele niille, jotka ajattelevat pelkästään ruokaa ja jotka eivät selviä kahta tuntia syömättä.
[/quote]
Se on se verensokerin pitää pysyä tasaisena -uskonto. Kuvitellaan että ihmisnisäkäs on suunniteltu puputtamaan jotain tunnin-parin välein eikä selviä hengissä ilman. Toisin kuin muut eläimet, ihmisnisäkäs ei selviä ilman lehmän poikasille tarkoitettua ravintoa ja viljasta jalostettua leipää.
[/quote]
Kyllä verensokeri pitää olla tasainen. Muuten se on epäterveellistä!
[/quote]
Totta, että verensokerin pitää olla tasainen, mutta ihmiselimistö osaa kyllä pitää sen tasaisena ilman jatkuvaa syömistäkin, kunhan sen siihen totuttaa. Sitä vartenhan energiaa kerätäään varastoihin, kuten maksaan ja rasvasoluihin, että sitä voidaan näistä varastoista ottaa paastojaksojen aikana. Jos opettaa kroppansa siihen että ruokaa tulee suusta sisään parin tunnin välein, todennäköisesti tosiaan tulee ikävä olo jos on syömättä vaikka 6 tuntia, mutta sen kropan VOI myös totuttaa pidempiin ateriaväleihin, ja keho oppii käyttämään energiavarastojaan niin ettei huonoa oloa (verensokerin laskua) tule.
mä laihduin kahdessa kuukaudessa 5 kg, 67:stä 62 kiloon, pituutta 174, ja on pysynyt paino 62 kilossa, mulla toimi, kaikilla ehkä ei..
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 12:48"]
23, niin SINÄ laihduit, vaikka söitkin välipäivinä mitä huvittaa. Kuten minä ja moni muukin tässä ketjussa on kertonut, sama ei päde kaikkiin. Ikävä kyllä, minustakin dieetti olis sinänsä ollut helppo toteuttaa - mutta jos ei laihdu, ei ole järkeä jatkaa ja hommata tosiaan noita ikäviä sivuoireita.[/quote]
Kaikki dieetit ovat tuollaisia. Joillekin ne toimivat hyvin, joillekin jotenkin ja kaikilla eivät ollenkaan - ja jokaisen ympärillä on fanaattinen profeettajoukko, joka luulee että mikä toimii minulle toimii aina kaikille. Muiden kokemuksia on turha kysellä ainakaan omaa päätöksentekoaan tukemaan, oli kyse sitten dieetin aloittamisesta tai lopettamisesta. Jos huvittaa kokeilla, sen kun, ja jos tuntuu pahalta, niin sitten kokeilee jotain muuta.
Ma kokeilin 5/19 tunnin dieettia ja laihduin. Uusi tyttoystavas syotti mut takaisin porsaaksi, mutta lihakset eivat palautuneet, hoikkaan varteen on nyt juntattu kasoittain laskia :-)
Ma kokeilin 5/19 tunnin dieettia ja laihduin. Uusi tyttoystavas syotti mut takaisin porsaaksi, mutta lihakset eivat palautuneet, hoikkaan varteen on nyt juntattu kasoittain laskia :-)
Hei,
minusta dieetti toimii hyvin, kunhan juo tarpeeksi nestettä. Mitä pitempään on syömättä sen helpompaa on. Eli yksi ateria alkuillasta ja kevyt iltapala, muuten nestettä.
Kokeilin 5:2 diettiä kahden kuukauden ajan ja paino laski kokonaista kaksi kiloa. Ylimääräistä on lähes 20 kiloa. 4 päivänä pyrin syömään kohtuudella ja yhtenä päivänä sallin myös herkkuja. Hienoa jos joillakin toimii, mutta ajattelin että itselläni toimii lähinnä niin, ettei paino enää nouse kunhan pääsen muilla keinoilla normipainoon.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 14:07"]
Tämä on jo vanha aloitus, mutta jos ap lukee joskus, niin täällä toinen keski-ikäinen nainen, kenelle pikkuhiljaa alkoi tulla kiloja huomaamatta.
Kokeilin pari diettiä, mutta sitten tajusin, että se on ihan höpöhommaa. Minulla toimi niin päin tämä homma, että 5 päivää (eli arki) lautaselle suhde niin päin, että enemmän vihanneksia ja salaattia ja vähemmän tavallista ruokaa ja viikonloppuna sitten vapaammin. Paino on tippunut ja takaisin siihen, mitä oli nuorena.
Oma kokemus näistä 5+2 laihduttajista on, että kenelläkään ei ole tapahtunut muuta muutosta, kuin korkeintaan hieman lihoneet. Paastopäivä laukaisee ahmisishalun ja ovat sitten niinä viitenä päivänä ahmineen ruokaa kaksin kourin.
Mutta ehkä jollekin muulle toimii, kuin työkavereilleni, jotka tätä ovat kokeilleet.
Tsemppiä kaikille vaihdevuosia läheneville naisille t. ikänsä hoikka, mutta kenelle hiipui huomaamatta 5 kiloa lisää vaihdevuosien kynnyksellä
[/quote]
Että sellaista mutu-tietoa :) Kiloja ei ole hirveästi lähtenyt tässä kolmen kuukauden aikana, mutta normaalipainoon olen päässyt. Eikä ole hyväkään, että se pudotusvauhti on kova, vaan parempi että pikkuhiljaa se rasva sisäelinten ympäriltä katoaa. 5:2 kautta ruokailutottumukset ovat muuttuneet paremmiksi; kasviksia tulee nyt syötyä enemmän, höttöhiilarit on taaksejäänyttä elämää. Tämä elämäntapamuutos näkyy myös verikokeissa, mm. verensokeri on laskenut, hemoglobiini kohonnut jne.
Että tälleen, terveisin yks vaihdevuodet ohittanut viiskakkoslainen
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 14:07"]
Tämä on jo vanha aloitus, mutta jos ap lukee joskus, niin täällä toinen keski-ikäinen nainen, kenelle pikkuhiljaa alkoi tulla kiloja huomaamatta.
Kokeilin pari diettiä, mutta sitten tajusin, että se on ihan höpöhommaa. Minulla toimi niin päin tämä homma, että 5 päivää (eli arki) lautaselle suhde niin päin, että enemmän vihanneksia ja salaattia ja vähemmän tavallista ruokaa ja viikonloppuna sitten vapaammin. Paino on tippunut ja takaisin siihen, mitä oli nuorena.
Oma kokemus näistä 5+2 laihduttajista on, että kenelläkään ei ole tapahtunut muuta muutosta, kuin korkeintaan hieman lihoneet. Paastopäivä laukaisee ahmisishalun ja ovat sitten niinä viitenä päivänä ahmineen ruokaa kaksin kourin.
Mutta ehkä jollekin muulle toimii, kuin työkavereilleni, jotka tätä ovat kokeilleet.
Tsemppiä kaikille vaihdevuosia läheneville naisille t. ikänsä hoikka, mutta kenelle hiipui huomaamatta 5 kiloa lisää vaihdevuosien kynnyksellä
[/quote]
Että sellaista mutu-tietoa :) Kiloja ei ole hirveästi lähtenyt tässä kolmen kuukauden aikana, mutta normaalipainoon olen päässyt. Eikä ole hyväkään, että se pudotusvauhti on kova, vaan parempi että pikkuhiljaa se rasva sisäelinten ympäriltä katoaa. 5:2 kautta ruokailutottumukset ovat muuttuneet paremmiksi; kasviksia tulee nyt syötyä enemmän, höttöhiilarit on taaksejäänyttä elämää. Tämä elämäntapamuutos näkyy myös verikokeissa, mm. verensokeri on laskenut, hemoglobiini kohonnut jne.
Että tälleen, terveisin yks vaihdevuodet ohittanut viiskakkoslainen
[/quote]
Hiukan nyt käytöstapoja, kiitos.
Tuo kommentoija kertoi omista kokemuksistaan, totta KAI ne ovat mutua. Ihan kuten sinunkin kommenttisi on mutua.
Ei tässä ketjussa ole yksikään mitään tieteellistä tutkimustietoa tarjonnutkaan, vaan tässä puhutaan kokemuksista.
Itselläni todella kokemukset olivat huonot. Yhtään en laihtunut, rytmihäiriöt pahenivat selvästi, kuukautiset jäivät väliin.
Ja kyllä, ON mutua, mutta siitähän tässä juuri puhuttiin.
ap
Aloitin tammikuussa syömään 400-800 kaloria päivässä. Sillä laihtuu eikä oo näläntunnetta enää. Kokeile.
"On ihan selvää, että syömällä ituja ja liikkumalla intohimoisesti laihtuu. Mutta pointti olikin, että esim. minä olen näin liki viisikymppisenä ja vaihdevuosien lähestyessä alkanut lihoa jo ihan perusterveelliselläkin ruokavaliolla. Jotta tässä elämäntapoja muuttamalla laihtuisi, pitäisi karsia todellakin KAIKKI herkut pois ja puolet normaalista ruuasta. Se ei kuulkaas ihan nyt houkuta, koska se se vasta raskas dieetti olisikin."
Näin yli viisikymppisenä jätin suurimman osan herkuista pois ja kilot karisevat mukavasti. Aluksi tosin yritin luopua kaikesta makeasta, jotta makeanhimo lähtisi. Ja lähtihän se. Nyt voin silloin tällöin ottaa tarjottua kakkua, palan suklaata tms. ilman, että homma riistäytyy käsistä. Eikä tunnu ollenkaan raskaalta dieetiltä.
Eihän tämä kaikilla toimi. Mutta juuri siitä syystä ei kannattaisi heti tyrmätä täydeltä laidalta, koska jollekulle toimii. Ei sellaista ruokavaliota löydykään joka toimisi kaikilla. Kunpa THL:kin sen joskus oivaltaisi....
Minulla takana tätä viiskakkosta nyt muutama kuukausi, paino on pudonnut sellaista tasaista vauhtia ja välillä ollut jumejakin. Olen silloin vaihtanut 4:3 moodiin tai tarkistanut mitä syön välipäivinä. Ja aina on paino liikahtanut pieniä muutoksia tekemällä. Siis suorastaan odotan että saan lääkäriltäni verikokeitten tulokset.
Ei tässä jäniksen selässä olla, sillä eivät nämä kilotkaan tulleet kahdessa kolmessa kuukaudessa.....sen kun ihmiset sisäistäisivät ruokaremonttia tehdessään.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 12:01"]
Minun painoni on pudonnut 8 kiloa. Ja tämä tyyli on sopinut minulle. Olen huomannut, että suhtautumiseni ruokaan ja syömiseen on muuttunut tämän myötä myös muina päivinä.
[/quote]
6 viikkoa takana ja -6 kg ja mielettömän hyvä olo. Siirryimme viikko sitten toteuttamaan kevytpaastoa joka toinen päivä ja tällä mennään kunnes tavoitepaino saavutettu, eli hiukan nopeutettua dieettiä ja sitten siirrytään ylläpitoon eli kerta viikossa kevytpaastoa. Suunnittelen etukäteen päivän syömiset, jaan ne kolmeen osaan ja hienosti menee. Suhtautuminen ruokaan on muuttunut kokonaan, karkit jääneet pois ja paastopäivinäkin saa syödä todella hyvin ja terveellisesti kun viitsii nähdä vaivaa ja katsoa kalorit ja käyttää grammavaakaa ja kirjoittaa ylös mitä syöt. Välipäivinä keventää luontaisesti koska ei halua sitä tukkoista oloa liiasta energiasta. Ei ole päänsärkyjä, ei väsymystä, ei turvotusta ja kiva tuntea ihan oikeaa nälkää mitä heti ei mene hoitelemaan jääkaapille. Tässä on kyse siitä, että suhde ruokaan muuttuu en koe tätä edes dieetiksi vaan oman terveyden hoitamisen projektiksi. Ei sovi ahmintaan taipuvaisille.