Onko naisen koulutuksella väliä parisuhteessa?
Usein kuulen miesten sanovan, että näin ei ole. Mutta onko totta?
Itse työskentelen eräällä naiselliseksi luonnehditulla alalla, johon opiskelin vuosia valmistumatta. Vaikka työni puolesta minut luokitellaan akateemiseksi, en sitä kuitenkaan koe olevani, koska en ole valmistunut. Työni vuoksi joudun myös tekemään paljon taustatutkimusta, joten joudun opiskelemaan monia erilaisia aloja saadakseni tarttumapintaa työhöni. Tästä syntyy ongelma, jossa olen koulutetuille miehille ((DI-)insinöörit, eri alojen maisterit) liian vähän koulutettu, mutta matalasti koulutetuille / kouluttamattomille ylikoulutettu. Tiedän, että myös kouluttamaton ihminen voi olla itseoppinut ja älykäs, mutta näitä harvemmin tulee vastaan.
Kommentit (130)
Naisen koulutuksella ei ole tapailu ja avosuhteen aikaan väliä.
Mutta sitte perheen perustamisen jäljeen normaalilla työajalla ja vähintään keskitason palkalla on erittäin paljon väliä. Matalapalkkainen vetää koko perheen mukanaan taloudellisesti tukalaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Omalle miehelle ei omien sanojensa mukaan ollut merkitystä, millainen koulutus minulla on. Sitten opiskelin itseni insinööriksi, ja hän (jolla on myös AMK-koulutus mutta toiselta alalta), alkoi yhtäkkiä esitellä itsensä myös insinööriksi aina, kun tavattiin uusia ihmisiä. Nyt hän suorittaa MBA-opintoja, ja saan kuulla vähätteleviä kommentteja insseistä...
Oma mieheni haaveilee myös MBA-koripallopelaajan urasta.
Opintojen ohella treenaa ahkerasti ja ehkä joskus joku huomaa miten lahjakas hän on ja pääsee jenkkeihin pelaamaan miljoonien tuloilla oikeaa korista.
Öö... MBA = Master of Business Administration. Mutta selevä. :D
Ei koulutuksella sinänsä väliä ole mutta tulot pitää olla yli 5000 € / kk. Ei kiinnosta elättää mitään siipeilijöitä koska olen tasa-arvon kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kiinnosta. Jos ulkonäkö on kunnossa miehelle on ihan sama oletko lähihoitaja, lääkäri vai työtön opiskelija. Itse olen ikuinen opiskelija ja duunari mutta naama on nätti ja kroppa treenattu. Deittailemani miehet ovat kaikkea DI:n ja putkarin väliltä. Myöskään itse en arvota miestä työn tai koulutustaustan perusteella vaan ihan muut asiat merkkaa synkkaako.
En minä ainakaan voisi ottaa mitään lähärilissua. Naisella kiinnostaa treenatut aivot. Kroppa on tarpeeksi hyvä, jos sillä pääsee paikasta toiseen.
Koulutuksella ei niinkään ole väliä mutta palkalla on. En halua naisten jonka kanssa joutuu elämään kahden elintason elämää.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei takaa älykkyyttä, eikä sen puuttuminen välttämättä tarkoita, ettei olisi älykäs. En itse ole puolisoani valinnut koulutuksen perusteella.
Tietyn alan koulutus kyllä korreloi myös korkean älykkyysosamäärän kanssa. Esimerkkinä fyysikot ja matemaatikot. Ei vaan pysty valmistumaan näiltä aloilta ilman älykkyyttä. Joten mikä tahansa koulutus ei takaa älykkyyttä, mutta tietyille aloille opiskelemaan pääsee vain kaikkein älykkäimmät. Yleensä älykkäät ihmiset kyllä tietävät, mitä nämä alat ovat, eivätkä niputa esim. akateemisia samaan muottiin.
Kyllä pitää korkeakoulutus olla, ei väliä onko AMK vai yliopisto. Itsellänikin on, en voisi kuvitella seurustelevani amispohjaisen/duunarin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tustustumisvaiiheessa voi olla, sitten jos toiseen ihastuu ja ihmisenä tykkää, ei enää.
Ei ehkä kannata treffi/tapailuvaiheessa ollenkaan kertoa tuota, ettei ole valmitunut. Ei niinkään se loppututkinto-tittelin puute varmaan moniakaan haittaa, mutta siitä että on jättänyt opinnot kesken voi tulla osalle olo että onko tuo muutenkin vähän sellainen höseltäjä joka ei tee asioita perusteellisesti loppuun ja haahuilee elämässään sinne tänne.
Itselläni myös niin että menin alan töihin jo kesken yliopisto-opintojen enkä saanut sitten työelämän ohessa aikaiseksi koskaan tehdä gradua, kun ei sillä tutkinnolla lopulta ole edes alallani merkitystä. Jos jossain deittikuvioissa kysytään opinnoista, kerron missä yliopistossa ja mitä oppiainetta olen opiskellut, ja missä firmassa teen alan töitä ja millä tittelillä. En kerro että "joo minä muuten lopetin jo kolmannen opintovuoden kesken kun sain töitä alan firmasta enkä sitten viitsinyt tehdä tutkintoa loppuun". Sen kerron vasta sitten, jos suhteesta vaikuttaa tulevan syvempikin.
Eikö ansioluettelossa pidä olla koulutus?
Myöskään esim. työnantajani ei tiedä ettei minulla ole loppututkintoa. En ole valehdellut että on, eivät ole vaan koskaan kysyneet vaan olettaneet että koska olen alan töitä kauan tehnyt, se on.
"Eikö ansioluettelossa pidä olla koulutus?" En ole koskaan ansioluetteloa tehnyt tai tarvinnut. En ole myöskään koskaan aktiivisesti hakenut alan töitä vaan minua on kyselty. Ensimmäisen kerran opintojen aikana, sitten olin siellä firmassa yli 10 vuotta, minkä jälkeen headhuntattiin muualle. Aina mennyt niin päin että työnantaja ottaa yhteyttä ja houkuttelee. Ovat tienneet että olen hyvä, koska ex-kollegat jotka vaihtaneet siihen firmaan kertoneet, tai tehty projektissa yhdessä ko. firman kollegoiden kanssa työtä ja heille on jäänyt hyvä kuva osaamisestani.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksella ei niinkään ole väliä mutta palkalla on. En halua naisten jonka kanssa joutuu elämään kahden elintason elämää.
Kannattaa sitten myös unohtaa mahdolliset lapsitoiveet, muuten saatatte päätyä isoihin tuloeroihin lopulta kuitenkin, kun naisen ura- ja palkkakehitys tyssää hänen uhrautuessa lastesi äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten myös unohtaa mahdolliset lapsitoiveet, muuten saatatte päätyä isoihin tuloeroihin lopulta kuitenkin, kun naisen ura- ja palkkakehitys tyssää hänen uhrautuessa lastesi äidiksi.
Miksi oletus, että nainen jää kotiin? Miksei 2020-luvulla voisi jo pitää oletuksena, että hoitovapaat jaetaan? Ensin jää kotiin äiti, sen jälkeen yhtä pitkäksi ajaksi isä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei takaa älykkyyttä, eikä sen puuttuminen välttämättä tarkoita, ettei olisi älykäs. En itse ole puolisoani valinnut koulutuksen perusteella.
Tietyn alan koulutus kyllä korreloi myös korkean älykkyysosamäärän kanssa. Esimerkkinä fyysikot ja matemaatikot. Ei vaan pysty valmistumaan näiltä aloilta ilman älykkyyttä. Joten mikä tahansa koulutus ei takaa älykkyyttä, mutta tietyille aloille opiskelemaan pääsee vain kaikkein älykkäimmät. Yleensä älykkäät ihmiset kyllä tietävät, mitä nämä alat ovat, eivätkä niputa esim. akateemisia samaan muottiin.
PASKAPUHETTA
FYYSIKKO TIETÄÄ ETTÄ TODELLINEN ÄLYKKYYS ON VOIMAA JA VOIMAN HALLINTAA.
TÄSTÄ PÄÄSTÄÄN SIIHEN, ETTÄ LIHAKSIKAS VAPAAPAINIJA ON ÄLYKKÄIN.
KOSKA TÄLLÄISEN KANSSA ARGUMENTOINTI TARKOITTAA NS. NOLLAPÖYTÄÄ.
JÄLJELLE JÄÄ VAIN LIHAKSIKAS VAPAAPAINIJA. MUUT ON POIS PELISTÄ, KOSKA EIVÄT OLLEET TARPEEKSI ÄLYKKÄITÄ SELVITÄKSEEN VAPAAPAINIJAN FYSIIKANTAIDOISTA.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitte perheen perustamisen jäljeen normaalilla työajalla ja vähintään keskitason palkalla on erittäin paljon väliä. Matalapalkkainen vetää koko perheen mukanaan taloudellisesti tukalaan elämään.
Niin köyhän naisen valitsemalla, mies valitsee myös oman asuinalueensa ja lastensa tulevan asuinalueen. Ja jos tulee ero, lapset muuttavat sinne köyhän äidin asuinalueelle ja saavat paljon huonommat mahdollisuudet elämään kuin hyvätuloisen äidin lapset. Siksi miesten tosiaan kannattaisi miettiä myös vaimon tulotasoa ja koulutusta.
Tunnen useita korkeassa asemissa olevia miehiä ja heille riittää se että nainen on naisellinen (eikä mikään telaketju feministi), huoliteltu ja mukava. Jos nyt joku yliopiston tohtori joka on vääntänyt kymmenen vuotta prseellään jotain tutkimusta haluaa akateemisesti koulutetun (ja ehkä työttömän) filosofi maisterin niin ei se kerro koko totuutta. Useamalle miehelle riittää, että nainen on kaunis, hoikka ja normaali älyllä varusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita korkeassa asemissa olevia miehiä ja heille riittää se että nainen on naisellinen (eikä mikään telaketju feministi), huoliteltu ja mukava. Jos nyt joku yliopiston tohtori joka on vääntänyt kymmenen vuotta prseellään jotain tutkimusta haluaa akateemisesti koulutetun (ja ehkä työttömän) filosofi maisterin niin ei se kerro koko totuutta. Useamalle miehelle riittää, että nainen on kaunis, hoikka ja normaali älyllä varusteltu.
Näin tämä menee
mies52v
Minä olen korkeastikoulutettu nainen. Minulle riittää jos mies kuulostaa akateemiselta ja näyttää sellaiselta. Mikään maisteri ei tarvitse olla.
Lievä nasaali ja vihervasemmistolainen elementti täytyy löytyä.
Boheemi taitelija on bueno ja jos osaa keskustella asioista, niin että menee ns. piireissä läpi kuin vettä vaan, niin riittänee.
Mitään ammattia ei tarvitse olla.
Riittää kun on hyvännäköinen ja terve mies.
Vierailija kirjoitti:
No ei vedä edyllyttäen että mies on kohtuu palkkaisissa töissä. Kyllä suomessa kaksi kohtuupalkkaisissa hommissa olevaa elää ihan hyvin. Pks on ehkä sitten eri asia.
mies52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletus, että nainen jää kotiin? Miksei 2020-luvulla voisi jo pitää oletuksena, että hoitovapaat jaetaan? Ensin jää kotiin äiti, sen jälkeen yhtä pitkäksi ajaksi isä.
eri
Koska hienoista puheista huolimatta tämä ei vielä 2020-luvullakaan toteutu - edelleen se on yleensä nainen, joka jää kotiin pidemmäksi aikaa. Sitä paitsi vanhempain-/hoitovapaiden jakautuminen on vain yksi osa ongelmaa. Kumpi jää yleensä kotiin, kun lapsi sairastuu? Äiti. Kummalla on useammin haasteita joustaa ja jäädä tekemään pitkää päivää töihin tai käydä työmatkoilla? Äidillä.
En usko, että saat miestä, vaikka suorittaisit tutkintosi loppuun, tai ainakaan juuri sen takia. Sinuna kyllä hoitaisin opiskelut valmiiksi ihan itseni ja mahdollisen tulevaisuudessa eteen tulevan työnhaun takia.
Oma mieheni haaveilee myös MBA-koripallopelaajan urasta.
Opintojen ohella treenaa ahkerasti ja ehkä joskus joku huomaa miten lahjakas hän on ja pääsee jenkkeihin pelaamaan miljoonien tuloilla oikeaa korista.