Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sanoa ei rikkomatta välejä, kun anoppi tahtoo 9 kk ikäisen lapsenlapsen yökylään

En "päästä"
05.10.2020 |

Anoppi on itkenyt puhelimessa ja tavatessa 8 kk ajan, että vauvan on "päästävä" anopin luokse viikonloppuhoitoon ilman vanhempaa. Tämän idean anoppi sai siskoltaan, joka on "saanut" oman lapsenlapsensa yökylään 1 kk iästä alkaen.

Anopin tunteenpurkaukset olivat alkuun hämmentäviä, sitten vaivaannuttavia ja nyt vaan ärsyttäviä. En jaksaisi joka kerta toistaa miksi yökylä ilman vanhempaa ei ole tarpeellista tai järkevää. Varsinkin, kun tämä saa joka kerta anopin itkemään.

Sinänsä tuo pakollinen teatteriesitys yökyläkysymyksestä ei haittaa. Se alkaa, etenee ja loppuu aina samalla tavalla niin ei ole tarvinnut keksiä uutta sanottavaa.

Jatkanko samaa rallia vai muutanko taktiikkaa?

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi sai tyttäreni silloin tällöin yökylään siitä lähtien kun tytär oli vähän yli puolivuotias enkä imettänyt enää. Tosi hyvä suhde oli heillä lähes 30 vuotta, kunnes mummi kuoli...itse olen ollut lapsenvahtina ystävien alle 1-vuotiaille, yökylässäkin ovat olleet. Ei lapset mene rikki, jos joku muu, kuin vanhemmat on heidän kanssaan joskus. Oppivat olemaan.

Mutta jos tarvetta yökyläilyyn ei ole, niin päiväkyläily on ihan tarpeeksi.

Minulla menisi hermot tuollaisen anopin kanssa ja sanoisin varmasti jo rumasti asiasta. Meillä anoppi ei onneksi tunkeutunut lastenhoitoon yhtään noin aggressiivisesti, vaan hän oli iloinen kaikista pienistäkin hetkistä lasten kanssa. Lapsemme ovat jo isoja teinejä, yksi on aikuinenkin ja heillä on erittäin hyvät välit, joten eivöt ne välit parane yhtään mistään yökyläilystä.

Vierailija
22/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni vauva kokenee eroahdistusta?!? Eli ehdoton, ei. Muistan itse olleeni pakosta yökylässä mummon luona 3 v 10 kk ikäisenä, kun pikkusiskoni syntyi. Olin kuulemma itkenyt koko yön äitiä... Yökyläilyt vasta sitten, kun lapsi on tarpeeksi vanha ilmaisemaan haluavansa jäädä mummulaan. Ja jos mummon "mummutauti" oireilee jo nyt, niin ikävä kyllä se on hänen oma ongelma, johon ei pitäisi sekoittaa pientä vauvaa!

t. Itsekin "mummuikäinen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja että olen onnellinen omista rakkaista isovanhemmistani, joilla oli 100% luottamuksellinen suhde äitini kanssa. Sain olla heidän luonaan tarvittaessa siitä lähtien kuin imettäminen loppui. Mummin ja ukin koti ja syli oli yhtä turvallinen ja tuttu kuin äidin ja isän.

Ehkä siksi opin luottamaan muihinkin aikuisiin, niin että esim. ollessani sairaalassa pienenä en tuntenut itseäni hylätyksi. Siellähän oli kilttejä tätejä ja setiä.

Mutta nuo kummalliset anopit, jotka vaativat saada vauvan itselleen, nimenomaan yöksi JA ilman äitiä. He nähtävästi tyydyttävät jotain hämärää omaa tarvettaan.

Voin myös kuvitella syntyvän kitkaa miehen ja vaimon välille, jos mies on lapatossu, eikä sano äidilleen "meillä tehdään näin".

Vierailija
24/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että lapsesi on imeväisikäinen eikä siksi tule yökylään. Ja sano, että aikomuksesi on imettää lasta viisi vuotta. Eskari-iässä voi sitten tulla yöksi jos itse haluaa. Mummo voi kyllä muuten varmaankin saada hoitaa pilttiä pari tuntia päiväseltään aina joskus?

Vierailija
25/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet lisää lapsia ni se tasaantuu :D Tokan kans ei niin kiinnosta ja kolmannen kohal sitä alkaa ahistaa et joutuis ottaa ne kaikki yökylään :D

Vierailija
27/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli muutaman kuukauden ikäisestä lähtien mummilassa yötä vähintään kerran kuussa. Pakko oli saada nukkua kun lapsi herätti joka yö tunnin välein.

Vierailija
30/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet lisää lapsia ni se tasaantuu :D Tokan kans ei niin kiinnosta ja kolmannen kohal sitä alkaa ahistaa et joutuis ottaa ne kaikki yökylään :D

Ei kun sitten otetaan vain se suosikki lapsenlapsi yökylään, muut ovat ylimääräisiä ajan haaskaajia.

Vierailija
31/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi oispa mullakin anoppi tai mummo joka ottais yökylään. Toisen kohdalla ei ole kumpikaan pyytänyt saatikka vaatinut lasta yökylään. Mut ehkä sit saa huilia kun koulu alkaa. Tai teini-ikä 😑

Vierailija
32/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi oispa mullakin anoppi tai mummo joka ottais yökylään. Toisen kohdalla ei ole kumpikaan pyytänyt saatikka vaatinut lasta yökylään. Mut ehkä sit saa huilia kun koulu alkaa. Tai teini-ikä 😑

Laita osoite. Lähwtän sulle itkevän hullumummon.

Vierailija
33/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä anoppi teille yöksi hoitamaan vauvaa. Käykää miehesi kanssa illalla vaikka syömässä kahdestaan. Sitten nukutte yön rauhassa ja anoppi saa hoitaa mahdolliset heräilyt. Ehkä ei olekaan niin hohdokasta mitä muisteli? :D

Vierailija
34/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikset antaisi lastasi yökylään? Eikö olisi ihana nukkua kokonainen yö kunnolla? Mennä illalla nukkumaan rauhassa ja nukkua aamulla pitkään. Anoppi on sinun miehesikin kasvattanut, kyllä hän osaa pientä lasta hoitaa vallan mainiosti. Ja vaikka kaikki arvot eivät ihan yksiin osuisikaan, niin ei se pieni lapsi yön aikana rikki mene.

Miksi kuvittelet, että tuo ei olisi mahdollista ihan joka yö, vaikka kotona olisi alle 1v ikäinen? Meillä on 7kk ikäinen lapsi, joka menee nukkumaan klo 23 tienoilla ja nukkuu klo 8 asti. Jos en halua herätä aamulla, ilmoitan miehelle, että hoitaa lasta aamun.

Vierailija
35/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jokainen viekööt vaikka päivän ikäisen vauvan yökylään, jos haluaa. Mutta kaikkien ei ole pakko vaikka koskaan päästää lasta yökylään yhtään mihinkään. Sehän on jokaisen vanhemman päätettävissä, ei isovanhempien, sukulaisten tai tuntemattomien.

Ei se mummona oleminen ole vain yökyläilyä, eikä yksikään mummo ole sen parempi jos on lapsenlapsia yökylässä. Eikä tosiaan kannata hänelle luvata yhtään mitään, ennen kuin itse on asiaan valmis. Jos on valmis.

Toivottavasti myöskin se 1kk ikäisestä asti yökylään laittava, tekee niin koska itse haluaa eikä ole taipunut isoäidin syyllistämispuheisiin.

Vierailija
36/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen siskon lapset ovat lähes alusta asti vauvana säännöllisesti olleet yötä isovanhemmillaan.

Taitaa olla Keski-Euroopassa vähän eri meni, kuin täällä tiukkis-Suomessa? Tässä maassa on yökyläily normaalia ja lapset ovat tutkitusti onnellisimpia, joten tuskin mönkään menee. 😅

Vierailija
37/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen siskon lapset ovat lähes alusta asti vauvana säännöllisesti olleet yötä isovanhemmillaan.

Taitaa olla Keski-Euroopassa vähän eri meni, kuin täällä tiukkis-Suomessa? Tässä maassa on yökyläily normaalia ja lapset ovat tutkitusti onnellisimpia, joten tuskin mönkään menee. 😅

Linkki ko tutkimukseen?

Vierailija
38/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on italialainen eikä hän tunnista tuollaista. Siellä ollaan yhdessä perheenä ja jos vauva menee yökylään, menevät vanhemmat mukaan. Sama saksalaisella serkullani.

Vierailija
39/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se käsittämätön ajatus, että lapsella olisi useampi läheinen ja tärkeä aikuinen ihminen elämässään vanhempien lisäksi.

Niin läheinen, että voi yökylään mennä jo tuossa iässä (en käsitä missä ongelma, jos vauva itse viihtyy anopin kanssa).

Mä olisin kiljunut riemusta, jos mun lasten isovanhemmat olisivat alusta alkaen olleet noin innokkaita viettämään aikaa lapsenlasten kanssa.

Vierailija
40/150 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se käsittämätön ajatus, että lapsella olisi useampi läheinen ja tärkeä aikuinen ihminen elämässään vanhempien lisäksi.

Niin läheinen, että voi yökylään mennä jo tuossa iässä (en käsitä missä ongelma, jos vauva itse viihtyy anopin kanssa).

Mä olisin kiljunut riemusta, jos mun lasten isovanhemmat olisivat alusta alkaen olleet noin innokkaita viettämään aikaa lapsenlasten kanssa.

Tuo ei ole lapselle hyvästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi