En luvannut enää tarjota valmista pöytää, sukulaiset jättävät tulematta
Monta vuotta menty niin, että kun meidän pienten lasten kanssa hankala lähteä mihinkään ja toisaalta meillä on hyvin tilaa, niin koko lähisuku (15hlö) on tullut meille joulun viettoon. Muitten panos on olut lähinnä joku 1 viinipullo ja suklaarasia.
Nyt ehdotin, että voitaisiin jakaa jouluruokien tekemistä hiukan enemmän. Vaikka kaikki vieraat toisi laatikot, rosollit, salaatit, kalat, mulle jää kuitenkin kinkku, sinapit, perunat, kattaus, koristeet, kuusi, joulupukki, kahvit, juustot, jälkkärit, leivät, levitteet, ym. ym. Tuomisia ei päätä kohden edes olisi paljoa.
Tulos oli se, että yksitellen jokainen peru tulonsa. Kuka meneekin mökille tai viettää joulua oman perheen kesken.
Valmiiseen pöytään kiva tulla, mutta muuten ei meidän seura huvita. Kiva suku meillä, nyt me sit ollaan joulu ihan vaan oman perheen kesken =(
Olinko ahne tms??
Kommentit (102)
Meillä luovuttiin sukujoulujen nyyttärimeiningistä kun kahtena jouluna peräkkäin saatiin lievä ruokamyrkytys. Ei ole helppoa kuljettaa ruokia tunnin, parin mittaista matkaa siten, että kylmäketju ei katkea. Junassa matkaavat tietävät ettei siellä mitään jääkaappeja ole ruokia varten. Kun autossa täytyy lahjojen olla lapsilta piilossa, kuljetetaan ruoka usein matkustajatilassa eikä siellä ole vaadittavaa noin 5 asteen lämpötilaa vaan paljon lämpimämpää. Eri asia, jos asutaan lähekkäin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:13"]
Monta vuotta menty niin, että kun meidän pienten lasten kanssa hankala lähteä mihinkään ja toisaalta meillä on hyvin tilaa, niin koko lähisuku (15hlö) on tullut meille joulun viettoon. Muitten panos on olut lähinnä joku 1 viinipullo ja suklaarasia.
Nyt ehdotin, että voitaisiin jakaa jouluruokien tekemistä hiukan enemmän. Vaikka kaikki vieraat toisi laatikot, rosollit, salaatit, kalat, mulle jää kuitenkin kinkku, sinapit, perunat, kattaus, koristeet, kuusi, joulupukki, kahvit, juustot, jälkkärit, leivät, levitteet, ym. ym. Tuomisia ei päätä kohden edes olisi paljoa.
Tulos oli se, että yksitellen jokainen peru tulonsa. Kuka meneekin mökille tai viettää joulua oman perheen kesken.
Valmiiseen pöytään kiva tulla, mutta muuten ei meidän seura huvita. Kiva suku meillä, nyt me sit ollaan joulu ihan vaan oman perheen kesken =(
Olinko ahne tms??
[/quote]
Ihan oikein teit,ap. Jos suku käy teillä vain ruuan takia,ette taida olla kovin läheisiä. Vietä siis sinäkin joulu vain oman perheen kesken,pääset vähemmällä kokkauksellakin.
Jos kaipaat vieraita, pyydä meidät. 2 aikuista ja yksi hyväkäytöksinen lapsi. Valmis pöytä houkuttelee ja tietenkin toisimme oman osuuden, jos meidän osuus löytyy suoraan kaupasta. Viis sukulaisista.
Jos minulle esitetään kutsu joulupöytään7-viettoon, on itsestäänselvyys, että kohteliaasti kysyn voisinko tuoda jotain tullessani tai tehdä avuksi jotakin.
vaikea tilanne.
Itse henkilökohtaisesti en kehtaisi kutsua meille jouluaterialle joulun viettoon ketään jos en tarjoaisi ruokaa.
sen takia tuskin ottaisin tuollaista perinnettä. Jos jonain vuonna olisi energinen ja jaksavainen ja haluaisi pyyteettömästi että lapset tapaavat sukua ja on paljon ihmisiä, niin voisin kerran järjestää syömingit ja juomingit tuommoiselle ihmisjoukolle, tosin ei ehkä tilaakaan olisi tarpeeksi meillä. Mitään perinnettä en tekisi.
Mutta ei ole mahdollista meillä koska matkaa sukulaisiin on liikaa.
Luulen että tässä on kyse saavutetuista eduista. Ihminen on siitä jännä olento että jos on tottunut johonkin niin hän kuvittelee että asian kuuluu olla niin eivätkä useimmat kykene helposti näkemään että muitakin vaihtoehtoja on paljon ja ne ovat aivan täysin yhtä mahdollisia ja yhtä oikein, jopa se käytössä oleva voi ollakin huonoin ja epäreiluin. Siihen on vain totuttu ja monilla aikuisilla on tosi huono mielikuvitus eikä kyetä näkemään mitään vaihtoehtoja.
Ehkä suku oikeasti luuli, että ap halusi järjestää joulun noin? Joka vuosi kärvistelivät halutessaan tehdä toisin, mutta kun ap hyvissä ajoin syksyllä ilmoitti, että tulette sitten meille jouluna, niin kukaan ei kehdannut kieltäytyä. Tänä vuonna suvulle selvisi, että ap ei oikeastaan sitä joulua haluakaan laittaa ja he ovat huokaisseet helpotuksesta: vihdoinkin saa olla kotona! Ei velvollisuuksia, ei reissaamista, ei tuskaista aikataulutusta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:01"]
Aina kun menen jonnekin isompiin kotona järjestettäviin juhliin, niin kysyn emännältä haluaako hän minun tuovan jotakin. Sanon myös, että jos emäntä huomaa jotakin puuttuvan, voin käydä sen tullessani hakemassa kaupasta tai ottaa itseltäni jos on mahdollista. Autan siellä myös parhaani mukaan niin, että emäntä pääsee istahtamaan pöytään itsekin. En usko edes osaavani olla kaksi kättä heiluen passattavana.
Suvun isoissa juhlissa me naiset jaamme ruokavastuun ja miehet huolehtivat lapsista, näin on ollut jo ensimmäisen lapseni kastejuhlista saakka ja se toimii todella hyvin.
[/quote]
Tuttu juttu. Meillä oli ristiäisissä lähes 50 vierasta ja pitopalvelusta ruuat. Anoppi toi lohikeittoa, käly täytekakun ja toinen käly kotikaljaa. Oli siinä sitten miettimistä, kun syviä lautasia ei ollut lainkaan ja ruokapöytä täynnä jo muutenkin. Meillä passataan myös kutsujen emäntää, ei ole tarvis vieraiden tiskata.
[/quote]
Tää on jännä, miten en näihin väkisin ja yllättäin ruokaa tuoviin törmää kuin av:lla. Oikeassa elämässä tuttavapiirin ja suvun kesken näistä asioista on sovittu etukäteen niin, että kysytään emännältä (tai siis isäntäväeltä, kuka nyt pääjärjestelyvastuussa huushollissa on), mitä hänen mielestään voi tai kannattaa tuoda, vai tarvitseeko mitään.
[/quote]
Jännä juttu, mun anoppi toi viime kesänä lapsen rippijuhliin ämpärillisen lihakastiketta. Vähän siinä olin hölmönä että mitä sille ämpärille teen kun ei sopinut muihin tarjottaviin, ei ollut keitettyä perunaa tms. edes tarjolla. Vein kylmiöön ja unohdin sinne, viikon päästä mies heitti pois. Että kyllä näitä törppöjä on ihan tosielämässä jotka ei kysy etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:01"]
Aina kun menen jonnekin isompiin kotona järjestettäviin juhliin, niin kysyn emännältä haluaako hän minun tuovan jotakin. Sanon myös, että jos emäntä huomaa jotakin puuttuvan, voin käydä sen tullessani hakemassa kaupasta tai ottaa itseltäni jos on mahdollista. Autan siellä myös parhaani mukaan niin, että emäntä pääsee istahtamaan pöytään itsekin. En usko edes osaavani olla kaksi kättä heiluen passattavana.
Suvun isoissa juhlissa me naiset jaamme ruokavastuun ja miehet huolehtivat lapsista, näin on ollut jo ensimmäisen lapseni kastejuhlista saakka ja se toimii todella hyvin.
[/quote]
Tuttu juttu. Meillä oli ristiäisissä lähes 50 vierasta ja pitopalvelusta ruuat. Anoppi toi lohikeittoa, käly täytekakun ja toinen käly kotikaljaa. Oli siinä sitten miettimistä, kun syviä lautasia ei ollut lainkaan ja ruokapöytä täynnä jo muutenkin. Meillä passataan myös kutsujen emäntää, ei ole tarvis vieraiden tiskata.
[/quote]
Tää on jännä, miten en näihin väkisin ja yllättäin ruokaa tuoviin törmää kuin av:lla. Oikeassa elämässä tuttavapiirin ja suvun kesken näistä asioista on sovittu etukäteen niin, että kysytään emännältä (tai siis isäntäväeltä, kuka nyt pääjärjestelyvastuussa huushollissa on), mitä hänen mielestään voi tai kannattaa tuoda, vai tarvitseeko mitään.
[/quote]
Jännä juttu, mun anoppi toi viime kesänä lapsen rippijuhliin ämpärillisen lihakastiketta. Vähän siinä olin hölmönä että mitä sille ämpärille teen kun ei sopinut muihin tarjottaviin, ei ollut keitettyä perunaa tms. edes tarjolla. Vein kylmiöön ja unohdin sinne, viikon päästä mies heitti pois. Että kyllä näitä törppöjä on ihan tosielämässä jotka ei kysy etukäteen.
[/quote]No höh, meille ruoka taas ei olisi koskaan turha tuominen, joillakin on loistava ruokahalu. Imettävä äit on nälkäinen, äkkiäköks ämpärillinen lihakastiketta olisi mennyt.
Kyllä huomaa tän palstan tason ja katkerat ämmät, tääl on heti mammat kyräilemässä "ovatpahan helpottuneita kun ei tarvii teille tulla jouluksi...". Haloo saatana, kyllä varmaan osaa aikuiset ihmiset kieltäytyä kutsusta tai ilmottaa että tänä vuonna ei tulla, jos ei oikeesti tahdota. Ja jos ei osaa, niin sit on kyllä jotain vinossa ja pahasti.
Mä ymmärrän ainakin hyvin, että jos on isompi porukka niin vähän jaetaan menoja, ja onhan se reiluakin että kaikki tuo mukanaan jotain. Paitsi jos teillä paremman luokan mutseilla on niin paljon rahaa, että voitte helposti kestittää pienen kylän verran ihmisiä hienoissa omakotitaloissanne jotka on rakennettu saatanallista velkaa vastaan, niin mikäs siinä jos te ette ymmärrä sellasta vaihtoehtoa. Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 21:52"]
Kyllä huomaa tän palstan tason ja katkerat ämmät, tääl on heti mammat kyräilemässä "ovatpahan helpottuneita kun ei tarvii teille tulla jouluksi...". Haloo saatana, kyllä varmaan osaa aikuiset ihmiset kieltäytyä kutsusta tai ilmottaa että tänä vuonna ei tulla, jos ei oikeesti tahdota. Ja jos ei osaa, niin sit on kyllä jotain vinossa ja pahasti.
Mä ymmärrän ainakin hyvin, että jos on isompi porukka niin vähän jaetaan menoja, ja onhan se reiluakin että kaikki tuo mukanaan jotain. Paitsi jos teillä paremman luokan mutseilla on niin paljon rahaa, että voitte helposti kestittää pienen kylän verran ihmisiä hienoissa omakotitaloissanne jotka on rakennettu saatanallista velkaa vastaan, niin mikäs siinä jos te ette ymmärrä sellasta vaihtoehtoa. Huhhuh.
[/quote]
Eiköhän täällä närkästyneitä ole ne, joilla on ollut tapana mennä muiden joulupöytään vuodesta toiseen pistämättä itse tikkua ristiin. On törkeää mennä muiden luokse aina vaan viemättä mitään, jos itse ei kutsu koskaan mihinkään itse. Meillä on pidetty itsestään selvänä, että jokainen tekee osansa kun (jos= menemme lapsuudenkotiini. Veli vie kinkkun ja laatikoita sekä jotain muita ruokia, minä lteen ja vein eivonnaiset, salaattitarpeet sekä kaikenlaista pientä lisuketta kuten herneitä, luumuja, maitoa, kahvia yms. ja teen siivouksista pääosan ja talonväki ostaa sen, mikä tästä puuttuu. Joka vuosi on jako toiminut näin. Suklaata ei tuo kukaan, koska sitä tulee paketeissa ja alkoholia siellä ei käytetä, kotilkaljaa vain ja sen hommaa talon väki.
[/quote]
Ainakaan meillä kälylle ei sanota ei, koska hän kokee olevansa jonkinlainen miehen äidin manttelinperijä lapsuudenkaltaisten joulujen järjestäjänä. Jos kieltäytyy, soittaa käly joka päivä joulukuussa ja syyllistää siitä, miten lapset jäävät vaille hyviä muistoja, serkuilla on ikävä, joulu voi olla mummin viimeinen jne. Siinä kokee olevansa oikeasti huono ihminen, jos ei mene sukujouluun.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:24"]
Meillä on tänäkin jouluna pöydässä noin 20 ruokailijaa, mutta ei ole ikinä käynyt mielessä, että pitäisi pyytää vieraita tuomaan omat ruokansa. Samalla vaivalla tekee lanttulaatikon 20:lle kuin 5:lle, kinkun paistaa joka tapauksessa uuni enkä minä, salaattiaineksi ei pitkään pilko jne. Olisiko kyse siitä, että ap ei osaa laittaa ruokaa vai mikä on syynä, jos ei kykene tavallista joulupöytää ilman apua laittamaan.
[/quote]
Turha nyt yrittää ap:tä solvata, vuosikausia hän on kyennyt sitä ruokaa koko suvulle jo laittamaankin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:29"]
Hullua, sanon minä! Että sukujouku on jokin ihmeellinen väkisin väännetty perinne, jossa kutsuja tekee kaiken (koska raukat vieraathan ajavat satoja kilometrejä palaten kuitenkin samana päivänä takaisin koteihinsa syömään tekemiään jouluruokia. Miten muuten vaikkapa kotikalja käyttäytyy autossa eri tavalla 20km:n kuin 200km:n matkalla?). Minusta on järkevää toimia niin, että kaikilla on mukavaa. Ja se on jopa mahdollista! Ei ole reilua, että jos ap:n sukuun on syntynyt perinne viettää joulua hänen kodissaan, hän joutuu laittamaan koko porukalle ruuat vuodesta toiseen. Olen pahoillani puolestasi, että sukulaiset eivät tajunneet pointtiasi. Ihmettelen myös niitä, jotka tulkitsevat perinteen muokkaamisen "emme tahdo teitä enää meille"-viestiksi. Eikö sen nimittäin voi sanoa ihan suoraan "tänä jouluna haluamme olla ihan omalla perheellä".
[/quote]
Mutta nythän kaikki on hyvin: perinne vaihtuu ja muu suku juhlii todennäköisesti keskenään, ap perheineen keskenään. Kukaan ei tunne itseään riistetyksi ja muu suku saa haluamansa joulun.
Ihmisiä on erinlaisia. Jospa kaikki halusivat viettää vaihteeksi erinlaisen joulun. Jos ensivuonna ihmiset kyselevät sukujoulun perään niin silloin voi aloittaa tyhjältäpöydältä ja ehdottaa, että jaettaisiin ruokien tuomiset sun muut ja vaikka paikkakin jos joku haluaa. Nyt on pikkuisen marttyyri tyyliä ap;lla kun aika on kulunut voi aloittaa uuden sukujuhla perinteen jossa valta ja vastuu on kaikilla.
Itse olen ihminen joka ei jaks anäitä kestitsemiskuvioita. Kun meneen kylään kutsuttuna niin en odota mitään passausta ja koenkin sen kiusallisena jos minua passataan hirveästi ja selkeästi odotetaan vastavierailulle kutsua jossa taas minu olisi passattava. Tosille ihmisille nämä vierailut ovat tätä ja kaikki lasketaan ja on joku kaava miten toimitaan.
Aina kun tarjoaa jotain täytyy miettiä tekeekö sen pyytettä sillä jos tarjouksessa on jokin näkymätön "hintalappu" on reilua kertoa se vieraalle jotta tämä voi kieltäytyä jos kokee ettei pysty maksamaan "hintaa".
Ihmisten on vain avattava suunsa ja sanottava suoraan vaikka, että" pidän näistä sukujuhlista, mutta en jaksa tehdä kaikkia ruokia itse joten haluatteko te säilyttää tämän perinteen ja jaettasiinko työt?"
Kun työt jaetaan niin silloin myös valta päättää jolunsisällöstä ja tarjottavista on kaikilla.
v[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 22:11"]
[/quote]
Eiköhän täällä närkästyneitä ole ne, joilla on ollut tapana mennä muiden joulupöytään vuodesta toiseen pistämättä itse tikkua ristiin. On törkeää mennä muiden luokse aina vaan viemättä mitään, jos itse ei kutsu koskaan mihinkään itse. Meillä on pidetty itsestään selvänä, että jokainen tekee osansa kun (jos= menemme lapsuudenkotiini. Veli vie kinkkun ja laatikoita sekä jotain muita ruokia, minä lteen ja vein eivonnaiset, salaattitarpeet sekä kaikenlaista pientä lisuketta kuten herneitä, luumuja, maitoa, kahvia yms. ja teen siivouksista pääosan ja talonväki ostaa sen, mikä tästä puuttuu. Joka vuosi on jako toiminut näin. Suklaata ei tuo kukaan, koska sitä tulee paketeissa ja alkoholia siellä ei käytetä, kotilkaljaa vain ja sen hommaa talon väki.
[/quote]
En ole närkästynyt, mutta martyyri tyyli ärsyttää. En mene kenenkään muun joulupöytään Jouluisin kuin omaani.
Tuli mieleen sellainen asia vielä, että ruokavastuun jakamisella korvataan aikuisten lahjat. Ruokapöytä on kaikkien siihen osallistuneiden lahja muille pöydän ympärillä oleville. Lapsille tavaralahjat. Aikuiset voivat sitten omissa kodeissaan antaa toisilleen lahjat jouluyönä, jos haluavat.
En muista enää numeroani
Minkälaisia sukulaisia teillä on? Minä nyt oletan että on lähisuvusta, eli omista vanhemmista ja sisaruksista kyse, joiden kanssa on samat geenit ja eletty pitkä aika perheenä aikoinaan.... Ettekö te osaa puhua mitään omien vanhempienne ja sisarustenne kanssa???
Miettikää nyt omia lapsianne, voitteko kuvitella että sitten kun lapsenne ovat aikuisia, he eivät osaa tuollaisesta asiasta puhua keskenään, tai teille vanhemmille? Täytyy olla todella omituinen kasvatus.
Meille 15 hengen jouluruuat on jo taloudellisesti sellainen kysymys että en todellakaan alkaisi järjestämään sitä omalla kustannuksella joulusta toiseen, ellei kyse olisi pelkästään omista lapsista ja lapsenlapsista.
Asia voi olla niinkin päin että koska ap on touhunnut porukalle joulun, niin kukaan ei ole kehdannut kieltäytyä, mutta nyt kun "perinne" on murkkoksessa, niin on hyvä tilaisuus viettääkkin joulua jotenkin muuten.
[/quote]Haloo vain itsellesi, nythän ne vieraat kieltäytyi ja viettää joulunsa muualla. Veikkaan myös että "perinne" ei ole ollut niin huisin mielyttävä, mutta ei ole kehdattu keiltäytyä kun se on mielletty ap:lle niin tärkeäksiksi. Nyt kun kävi selväksi että ei jouluruokien valmistaminen ei olekkaan ap:lle henki ja elämä, niin kivi putosi harteilta ja voivat viettää joulunsa ilman vierailun velvollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:13"]
ymmärrän pointtisi
muttei meillekkään vieraat tuo ruokia. Se tekee joulun jonka luona ollaan
me tehdään kaikki sisarukset omiin koteihimme jouluruuat myös joten olisi ylimääräistä ruveta siihen viereen tekemään vielä lisää perinne kotiin.
Tarjoava perhe tekee ruokaa muutenkin. Viiniä ja muuta helppoa kaupasta napattavaa karkkia ja tuliaisia kahvia yms ollaan aina viety, mutten rupeaisi omien ruokien lisäksi tekemään vielä kutsuille ruokaa.
Meille kun tullaan niin minä leivon, ressaan ja teen kaiken.
Toivottavasti ymmärrät pointin heillä on kotonaankin ruoka laitettavana.
[/quote]
jos kerran vieraat kotonakin tekevät jouluruokia, eikö sitä yhtä sorttia voi samalla tehdä pikkasen enemmän ja viedä se mukanaan kutsuttuun joulupöytään?
ihan älytöntä ajatella, että yksi ihminen valmistaa 15 ihmisen joulun. Ja jos kerran pyytää apua, sukulaiset eivät enää halua tulla?