En luvannut enää tarjota valmista pöytää, sukulaiset jättävät tulematta
Monta vuotta menty niin, että kun meidän pienten lasten kanssa hankala lähteä mihinkään ja toisaalta meillä on hyvin tilaa, niin koko lähisuku (15hlö) on tullut meille joulun viettoon. Muitten panos on olut lähinnä joku 1 viinipullo ja suklaarasia.
Nyt ehdotin, että voitaisiin jakaa jouluruokien tekemistä hiukan enemmän. Vaikka kaikki vieraat toisi laatikot, rosollit, salaatit, kalat, mulle jää kuitenkin kinkku, sinapit, perunat, kattaus, koristeet, kuusi, joulupukki, kahvit, juustot, jälkkärit, leivät, levitteet, ym. ym. Tuomisia ei päätä kohden edes olisi paljoa.
Tulos oli se, että yksitellen jokainen peru tulonsa. Kuka meneekin mökille tai viettää joulua oman perheen kesken.
Valmiiseen pöytään kiva tulla, mutta muuten ei meidän seura huvita. Kiva suku meillä, nyt me sit ollaan joulu ihan vaan oman perheen kesken =(
Olinko ahne tms??
Kommentit (102)
Eikös oo ihanaa vaihteeksi rauhoittua perheen kesken jouluksi. Eihän kukaan jaksa konvehtia vastaan tehdä n. 20 hengelle ruokaa. Vai jaksaako?
Kauheeta. Sulla on ap törkee suku! Olen huomannut että suuri osa suomalaisista kuvittelee että on okei mennä syömään ilmaiseksi sukulaisen luokse. Onneksi mun suvussa kaikilla on oma juttunsa tehtäväksi ja katsotaan vähän mihin kukakin pystyy. Sen joka antaa kotinsa käyttöön ei yleensä tarvitse muuta kuin tarjota kahvipuolen. Nyt olen aloittanut oman joulutraditioni oman perheen kanssa koska mun isovanhemmat ja vanhemmat ovat kuolleet. En enää änkeä muiden sukulaisten kanssa jouluksi juhlimaan. Itsellä neljä lasta hyvää vauhtia aikuistumassa. Toivon että heidän valitsemansa puolisoehdokkaat/puolisot haluavat jakaa perinteen kanssamme tulevaisuudessa. Nyt jo isoimmilla lapsilla on omat juttunsa joulupöydän suhteen. Toinen tekee aina rosollin ja toinen joulutortut:) Pikkuisemmat auttavat vähän kaikessa pienessä. Joskus miehen vanhemmat ovat mukana ja siskot mutta asuvat kaikki ulkomaila. Silloin kun ovat paikan päällä niin anoppi tykkää siivota pöydän ja tiskata ne mitä tiskikoneeseen ei voi laittaa. Siskot tekee/ tuo mitä pyydetään.
Aina kun menen jonnekin isompiin kotona järjestettäviin juhliin, niin kysyn emännältä haluaako hän minun tuovan jotakin. Sanon myös, että jos emäntä huomaa jotakin puuttuvan, voin käydä sen tullessani hakemassa kaupasta tai ottaa itseltäni jos on mahdollista. Autan siellä myös parhaani mukaan niin, että emäntä pääsee istahtamaan pöytään itsekin. En usko edes osaavani olla kaksi kättä heiluen passattavana.
Suvun isoissa juhlissa me naiset jaamme ruokavastuun ja miehet huolehtivat lapsista, näin on ollut jo ensimmäisen lapseni kastejuhlista saakka ja se toimii todella hyvin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:24"]
Hyvänen aika. Kyse on kuitenkin 15 hengen ruokkimisesta. Oikeus ja kohtuus että muut osallistuu.
[/quote]
Herranen aika: ei ole pakko kutsua ketään, jos ei aio tarjota mitään!
Miksi laittaisin ensin omassa kodissani joulun ja sitten menisi laittamaan joulun toisen kotiin siksi, että hän on kutsunut minut vieraaksi?
[/quote]
Miksi sun pitäisi laittaa jotain erityistä joulua sitten kotonasi, ellet siellä jouluna edes ole? :D Ap ei tiemmä ollut erityisesti kutsunut lähisukua luokseen, se oli vain muodostunut perinteeksi. Perinteeksi joka kelpasikin kummasti lähisuvulle niin kauan kuin saivat kaiken passauksen ja ruoan ilmaiseksi.
[/quote]
Meillä joulu on muutakin kuin aattona klo 12.00 - 21.00 välinen aika, joten kyllä meillä on kotona ihan kaikki jouluruuat silloinkin, jos joku kutsuu yhdelle aterialle luokseen syömään. Meillä syödään ainakin 1 lämmin ateria päivässä, myös joulupäivänä ja tapanina.
[/quote]
Ja sen ruoan on luonnollisesti pakko olla jouluruokaa ja kaiken pitää olla itse tehtyä? Kaikin mokomin, jos tuntuu vaikealta, niin jääkää ihmeessä kotiin.
[/quote]
Saattaa tuntua sinusta hullulta, mutta meidän perheellä on 2 sukua: miehen suku ja minun sukuni. Jos mennään aattona miehen suvun luokse, ollaan joulupäivänä tai tapanina kutsuttu vanhempani ja/tai sisarukseni meille. Ehdottomasti valmiiseen pöytään, koska on loukkaus kutsujaa kohtaan sanoa, että en syö laittamiasi ruokia vaan tuon omat mukanani.
Ja vaikka meille ei vieraita olisi tulossa, niin haluan syödä jouluna oman perinteeni mukaisia jouluruokia eikä niitä, joita muissa perheissä on tarjolla. Toki voisin viedä sinne kutsujaperheeseen mukanani katkarapukastiketta, mutta se ei ole kenenkään muun joulupöydän herkku, joten mitä luulet kutsujan sanovan, kun kannan omat ruuat mukanani?
Et ollut.
Nyt saatte viettää mukavan ja rauhallisen joulun oman perheenne parissa.
Hyvää joulua! :)
Et ollut.
Nyt saatte viettää mukavan ja rauhallisen joulun oman perheenne parissa.
Hyvää joulua! :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:19"]
Jos joku sanoisi minulle, että tervetuloa meille jouluna, mutta tuo lanttu- ja porkkanalaatikot tullessasi, niin ymmärtäisin heti, että en oikeasti ole tervetullut. Tavallisesti vierailukutsuun ei liitetä mitään erityisiä ehtoja, joten joku tuollainen tuo ruuat/ osallistu siivoamiseen/ maksa meidän sähkölasku kertoo selkeästi, että kutsuja ei oikeasti halua minua vieraakseen.
Eiköhän se suku ole tajunnut samoin eli ap:n esitys maksullisesta joulusta luonaan tarkoittaa sitä, että ap ei toivo vieraita. Jokaisella on kuitenkin kotonaan ne omat jouluruuat, joten (heidänkin lastensa kasvettua) on kiva olla vihdoinkin omassa rauhassa kotona omanlaisia ruokia syöden.
[/quote]
Niin sitä voi ajatella eri lailla asioista. Kun minun perheeni kutsutaan päivällisille, oli ne sitten jouluna tai kesällä mökillä, ensimmäinen kysymys kuuluu, mitä voimme tuoda tullessamme tai miten voimme osallistua. Isäntäperhe voi sanoa, ettei muuta tarvitse tuoda kuin "itsensä". Se on ok. Mutta täysin yhtä ok, on että jokainen tuo jotain tullessaan ja tästä sovitaan ennakkoon. Päävastuu järjestelyistähän on joka tapauksessa isäntäväellä.
[/quote]
Kun minut kutsutaan päivälliselle, niin ilmoitan, ettei kutsujan tarvitse nähdä vaivaa, tuon tietenkin tullessani ruuat. Olisihan se liikaa vaadittu, että joku esittää kutsun ja sitten vielä näkisi vaivaa takiani. Minulla on tuttu pitokokki, joka menee kyläpaikkaan aamulla ja tuttu siivouspalvelu, josta ostan siivouksen ennen ja jälkeen vierailun. Näin kaikki ovat tyytyväisiä eikä kutsujalle tule kuluja siitä, että haluaa nähdä minut.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:19"]
Jos joku sanoisi minulle, että tervetuloa meille jouluna, mutta tuo lanttu- ja porkkanalaatikot tullessasi, niin ymmärtäisin heti, että en oikeasti ole tervetullut. Tavallisesti vierailukutsuun ei liitetä mitään erityisiä ehtoja, joten joku tuollainen tuo ruuat/ osallistu siivoamiseen/ maksa meidän sähkölasku kertoo selkeästi, että kutsuja ei oikeasti halua minua vieraakseen.
Eiköhän se suku ole tajunnut samoin eli ap:n esitys maksullisesta joulusta luonaan tarkoittaa sitä, että ap ei toivo vieraita. Jokaisella on kuitenkin kotonaan ne omat jouluruuat, joten (heidänkin lastensa kasvettua) on kiva olla vihdoinkin omassa rauhassa kotona omanlaisia ruokia syöden.
[/quote]
Niin sitä voi ajatella eri lailla asioista. Kun minun perheeni kutsutaan päivällisille, oli ne sitten jouluna tai kesällä mökillä, ensimmäinen kysymys kuuluu, mitä voimme tuoda tullessamme tai miten voimme osallistua. Isäntäperhe voi sanoa, ettei muuta tarvitse tuoda kuin "itsensä". Se on ok. Mutta täysin yhtä ok, on että jokainen tuo jotain tullessaan ja tästä sovitaan ennakkoon. Päävastuu järjestelyistähän on joka tapauksessa isäntäväellä.
[/quote]
Kun minut kutsutaan päivälliselle, niin ilmoitan, ettei kutsujan tarvitse nähdä vaivaa, tuon tietenkin tullessani ruuat. Olisihan se liikaa vaadittu, että joku esittää kutsun ja sitten vielä näkisi vaivaa takiani. Minulla on tuttu pitokokki, joka menee kyläpaikkaan aamulla ja tuttu siivouspalvelu, josta ostan siivouksen ennen ja jälkeen vierailun. Näin kaikki ovat tyytyväisiä eikä kutsujalle tule kuluja siitä, että haluaa nähdä minut.
[/quote]
Tietysti kuule on eri asia jos kutsutaan kerran. Mutta yleensä jos kutsuun vastataan myöntävästi on tapana viedä joku pieni lahja ja kutsua puolestaan oman pöydän viereen jonakin muuna kertana. Ainakin täällä ulkomailla loppuu kutsujat hyvin pian jos ei tajua itse antaa vastakutsua koskaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:42"]
Jos tuomisia päätä kohden ei olisi ollut paljon, niin kai sinä nyt olisit itsekin ne voinut hankkia? Miksi ylipäätään olet kutsunut teille väkeä, jos et ole halunnut heille tarjota ruokaa ja nyt haluat, että tulla saa, kunhan on omat eväät.
[/quote]
Jos isäntäväki tarjoaa kinkun, suuren tilan, kattauksen, joulutunnelman, siivouksen yms, ei ole paljon vaadittu, jos vieraat tuovat jotain tullessaan. Kuitenkin se helpottaa isäntäväkeä, jos ei tarvitse huolehtia vaikkapa jälkiruuasta, leivonnaisista ja kaloista. Olen itse järjestämässä laajennettua perhejoulua ja pidän itsestään selvyytenä, että jokainen tuo sitä tullessaan, mitä etukäteen on sovittu. Muuten käy liian raskaaksi, jos kaikki kaatuu omaan niskaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:01"]
Aina kun menen jonnekin isompiin kotona järjestettäviin juhliin, niin kysyn emännältä haluaako hän minun tuovan jotakin. Sanon myös, että jos emäntä huomaa jotakin puuttuvan, voin käydä sen tullessani hakemassa kaupasta tai ottaa itseltäni jos on mahdollista. Autan siellä myös parhaani mukaan niin, että emäntä pääsee istahtamaan pöytään itsekin. En usko edes osaavani olla kaksi kättä heiluen passattavana.
Suvun isoissa juhlissa me naiset jaamme ruokavastuun ja miehet huolehtivat lapsista, näin on ollut jo ensimmäisen lapseni kastejuhlista saakka ja se toimii todella hyvin.
[/quote]
Tuttu juttu. Meillä oli ristiäisissä lähes 50 vierasta ja pitopalvelusta ruuat. Anoppi toi lohikeittoa, käly täytekakun ja toinen käly kotikaljaa. Oli siinä sitten miettimistä, kun syviä lautasia ei ollut lainkaan ja ruokapöytä täynnä jo muutenkin. Meillä passataan myös kutsujen emäntää, ei ole tarvis vieraiden tiskata.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:20"]
[/quote]
Tuttu juttu. Meillä oli ristiäisissä lähes 50 vierasta ja pitopalvelusta ruuat. Anoppi toi lohikeittoa, käly täytekakun ja toinen käly kotikaljaa. Oli siinä sitten miettimistä, kun syviä lautasia ei ollut lainkaan ja ruokapöytä täynnä jo muutenkin. Meillä passataan myös kutsujen emäntää, ei ole tarvis vieraiden tiskata.
[/quote]
Tää on jännä, miten en näihin väkisin ja yllättäin ruokaa tuoviin törmää kuin av:lla. Oikeassa elämässä tuttavapiirin ja suvun kesken näistä asioista on sovittu etukäteen niin, että kysytään emännältä (tai siis isäntäväeltä, kuka nyt pääjärjestelyvastuussa huushollissa on), mitä hänen mielestään voi tai kannattaa tuoda, vai tarvitseeko mitään.
Olen kyllä ap:n puolella. Minusta on kyllä paljon helpompaa ja vähemmän stressaavaa tehdä ja kuljettaa esim 1 salaatti tai jälkiruoka 15 ihmiselle kuin järjestää joulu kotonani 15 ihmiselle. Kiitos äidille ja anopille, joille tämä järjestely sopii! Ja tsemppiä ap, todella ikävää käytöstä suvulta :(
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:42"]
Jos tuomisia päätä kohden ei olisi ollut paljon, niin kai sinä nyt olisit itsekin ne voinut hankkia? Miksi ylipäätään olet kutsunut teille väkeä, jos et ole halunnut heille tarjota ruokaa ja nyt haluat, että tulla saa, kunhan on omat eväät.
[/quote]
Jos isäntäväki tarjoaa kinkun, suuren tilan, kattauksen, joulutunnelman, siivouksen yms, ei ole paljon vaadittu, jos vieraat tuovat jotain tullessaan. Kuitenkin se helpottaa isäntäväkeä, jos ei tarvitse huolehtia vaikkapa jälkiruuasta, leivonnaisista ja kaloista. Olen itse järjestämässä laajennettua perhejoulua ja pidän itsestään selvyytenä, että jokainen tuo sitä tullessaan, mitä etukäteen on sovittu. Muuten käy liian raskaaksi, jos kaikki kaatuu omaan niskaan.
[/quote]
Just täsmälleen näin!
ymmärrän pointtisi
muttei meillekkään vieraat tuo ruokia. Se tekee joulun jonka luona ollaan
me tehdään kaikki sisarukset omiin koteihimme jouluruuat myös joten olisi ylimääräistä ruveta siihen viereen tekemään vielä lisää perinne kotiin.
Tarjoava perhe tekee ruokaa muutenkin. Viiniä ja muuta helppoa kaupasta napattavaa karkkia ja tuliaisia kahvia yms ollaan aina viety, mutten rupeaisi omien ruokien lisäksi tekemään vielä kutsuille ruokaa.
Meille kun tullaan niin minä leivon, ressaan ja teen kaiken.
Toivottavasti ymmärrät pointin heillä on kotonaankin ruoka laitettavana.
Täytyy myös tosiaan muistaa ne matkat. Satojakilometreja pienten lasten kanssa ensin matkattuaan tuntuu kohtuulliselta saada mennä valmiiseen joulupöytään. Jos kaikki asuvat lähekkäin niin nyyttärityylin ymmärtää paremmin.
Meillä on tänäkin jouluna pöydässä noin 20 ruokailijaa, mutta ei ole ikinä käynyt mielessä, että pitäisi pyytää vieraita tuomaan omat ruokansa. Samalla vaivalla tekee lanttulaatikon 20:lle kuin 5:lle, kinkun paistaa joka tapauksessa uuni enkä minä, salaattiaineksi ei pitkään pilko jne. Olisiko kyse siitä, että ap ei osaa laittaa ruokaa vai mikä on syynä, jos ei kykene tavallista joulupöytää ilman apua laittamaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:20"]
[/quote]
[/quote]
Tää on jännä, miten en näihin väkisin ja yllättäin ruokaa tuoviin törmää kuin av:lla. Oikeassa elämässä tuttavapiirin ja suvun kesken näistä asioista on sovittu etukäteen niin, että kysytään emännältä (tai siis isäntäväeltä, kuka nyt pääjärjestelyvastuussa huushollissa on), mitä hänen mielestään voi tai kannattaa tuoda, vai tarvitseeko mitään.
[/quote]
No ei oikeassa elämässä törmää kutsujiin, jotka käskee tuomaan ruuat mukanaan. Kyllä tosielämässä jouluksi muut luokseen kutsuva tarjoaa ruuat eikä oleta, että jostain 100 km päästä tuodaan salaatit ja kalat.
Hullua, sanon minä! Että sukujouku on jokin ihmeellinen väkisin väännetty perinne, jossa kutsuja tekee kaiken (koska raukat vieraathan ajavat satoja kilometrejä palaten kuitenkin samana päivänä takaisin koteihinsa syömään tekemiään jouluruokia. Miten muuten vaikkapa kotikalja käyttäytyy autossa eri tavalla 20km:n kuin 200km:n matkalla?). Minusta on järkevää toimia niin, että kaikilla on mukavaa. Ja se on jopa mahdollista! Ei ole reilua, että jos ap:n sukuun on syntynyt perinne viettää joulua hänen kodissaan, hän joutuu laittamaan koko porukalle ruuat vuodesta toiseen. Olen pahoillani puolestasi, että sukulaiset eivät tajunneet pointtiasi. Ihmettelen myös niitä, jotka tulkitsevat perinteen muokkaamisen "emme tahdo teitä enää meille"-viestiksi. Eikö sen nimittäin voi sanoa ihan suoraan "tänä jouluna haluamme olla ihan omalla perheellä".
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:29"]
Hullua, sanon minä! Että sukujouku on jokin ihmeellinen väkisin väännetty perinne, jossa kutsuja tekee kaiken (koska raukat vieraathan ajavat satoja kilometrejä palaten kuitenkin samana päivänä takaisin koteihinsa syömään tekemiään jouluruokia. Miten muuten vaikkapa kotikalja käyttäytyy autossa eri tavalla 20km:n kuin 200km:n matkalla?). Minusta on järkevää toimia niin, että kaikilla on mukavaa. Ja se on jopa mahdollista! Ei ole reilua, että jos ap:n sukuun on syntynyt perinne viettää joulua hänen kodissaan, hän joutuu laittamaan koko porukalle ruuat vuodesta toiseen. Olen pahoillani puolestasi, että sukulaiset eivät tajunneet pointtiasi. Ihmettelen myös niitä, jotka tulkitsevat perinteen muokkaamisen "emme tahdo teitä enää meille"-viestiksi. Eikö sen nimittäin voi sanoa ihan suoraan "tänä jouluna haluamme olla ihan omalla perheellä".
[/quote]
Minua kummastuttaa paljon enemmän se, että on mitään väkisin väännettyjä sukujouluja, joissa kenelläkään ei ole hyvä olla. Kutsuja on ihme marttyyri, joka laskee suupaloja ja miettii, miten paljon lysti maksaa ja vieraat laskevat minuutteja, että pääsevät kotiin oikeaan jouluun.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:24"]
Hyvänen aika. Kyse on kuitenkin 15 hengen ruokkimisesta. Oikeus ja kohtuus että muut osallistuu.
[/quote]
Herranen aika: ei ole pakko kutsua ketään, jos ei aio tarjota mitään!
Miksi laittaisin ensin omassa kodissani joulun ja sitten menisi laittamaan joulun toisen kotiin siksi, että hän on kutsunut minut vieraaksi?
[/quote]
Miksi sun pitäisi laittaa jotain erityistä joulua sitten kotonasi, ellet siellä jouluna edes ole? :D Ap ei tiemmä ollut erityisesti kutsunut lähisukua luokseen, se oli vain muodostunut perinteeksi. Perinteeksi joka kelpasikin kummasti lähisuvulle niin kauan kuin saivat kaiken passauksen ja ruoan ilmaiseksi.
[/quote]
Meillä joulu on muutakin kuin aattona klo 12.00 - 21.00 välinen aika, joten kyllä meillä on kotona ihan kaikki jouluruuat silloinkin, jos joku kutsuu yhdelle aterialle luokseen syömään. Meillä syödään ainakin 1 lämmin ateria päivässä, myös joulupäivänä ja tapanina.
[/quote]
Ja sen ruoan on luonnollisesti pakko olla jouluruokaa ja kaiken pitää olla itse tehtyä? Kaikin mokomin, jos tuntuu vaikealta, niin jääkää ihmeessä kotiin.