Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En luvannut enää tarjota valmista pöytää, sukulaiset jättävät tulematta

Vierailija
21.12.2013 |

Monta vuotta menty niin, että kun meidän pienten lasten kanssa hankala lähteä mihinkään ja toisaalta meillä on hyvin tilaa, niin koko lähisuku (15hlö) on tullut meille joulun viettoon. Muitten panos on olut lähinnä joku 1 viinipullo ja suklaarasia.

Nyt ehdotin, että voitaisiin jakaa jouluruokien tekemistä hiukan enemmän. Vaikka kaikki vieraat toisi laatikot, rosollit, salaatit, kalat, mulle jää kuitenkin kinkku, sinapit, perunat, kattaus, koristeet, kuusi, joulupukki, kahvit, juustot, jälkkärit, leivät, levitteet, ym. ym. Tuomisia ei päätä kohden edes olisi paljoa.

Tulos oli se, että yksitellen jokainen peru tulonsa. Kuka meneekin mökille tai viettää joulua oman perheen kesken.

Valmiiseen pöytään kiva tulla, mutta muuten ei meidän seura huvita. Kiva suku meillä, nyt me sit ollaan joulu ihan vaan oman perheen kesken =(

Olinko ahne tms??

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika yllättynyt. Varmasti asiaan liittyi muutakin. Kenellekään ei ole ylivoimaista ostaa tulomatkalla kaupasta pari laatikkoa tai rosolli samalla kun tuo sen tuliaisviininkin.

Vierailija
22/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä teit ihan oikein. Törkeetä porukkaa sanon mä! On se niin helppo mennä valmiiseen pöytään. No nythän tänä jouluna näkevät mitä se maksaa ja minkä vaivan teettää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:42"]

Jos tuomisia päätä kohden ei olisi ollut paljon, niin kai sinä nyt olisit itsekin ne voinut hankkia? Miksi ylipäätään olet kutsunut teille väkeä, jos et ole halunnut heille tarjota ruokaa ja nyt haluat, että tulla saa, kunhan on omat eväät.

[/quote]

Kai se on nyt eri asia, jos tuo esim. lanttulaatikkoa 15 hengelle kuin että tarjoaa koko jouluaterian 15 hengelle? Vähän nyt järkeä tuohon provoamiseenkin...

[/quote]

Kai se on eri asia saada olla koko aatto kotonaan ja valmistaa siellä ruokia kaikessa rauhassa kuin joutua ajamaan kymmeniä kilometrejä jouluruuat kyydissä jonkun toisen kotiin, kun omassakin mielellään joulunsa viettäisi.

Miksi kutsua ihmisiä jouluksi kotiinsa, jos ei halua antaa heille ruokaa? Kutsuisi vaikka kahville tapanipäivänä, jos kyse on rahasta.

Vierailija
24/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:36"]

Meillä on suvussa se periaate, että kun muut näkevät lähtemisen vaivan eli joutuvat ajamaan kymmeniä kilometrejä ja tulemaan vieraaseen kotiin joulunviettoon, niin vähintä mitä isäntäväki voi tehdä, on tarjota koko ilta! Suurin osa porukasta olisi oikeasti mieluummin kotonaan kaikessa rauhassa omissa aikatauluissaan, mutta jonkun epämääräisen perinteen vuoksi lähtee yhteiseen jouluun, vaikka se itselle olisi miten epämukava tahansa.

Jos et halua muille joulua tarjota, on minusta ihan OK, että porukka ei vuoksesi enää uhraudu. Heillä on tiedossa kiva joulu - todennäköisesti ensimmäinen oikeasti ihana joulu vuosiin. Ja saavat syödä ihan sitä mitä tahtovat ihan silloin kun heille sopii.

[/quote]

vahingosa painoin yläpeukkua. siis haloo, uhrautuneet?

Toinen on monta vuotta tehnyt valmiin joulupöydän, se ei ole ihan halpaakaan tuolle määrälle, saati vaiva.

meille tulee nyt 13 ihmistä ja osa jaksaa Ruotsista asti raahata panoksensa ruuanlaittoon. Tota kuusi ja koristelu osuutta vähän ihmettelen, mitäs teille sitten jää?

Vierailija
25/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden täytyy tehdä teidän joulu? Tätä en ole ikinä ymmärtänyt, että joku marttyyri kutsuu kotiinsa sukulaisia ja sitten sanoo, että tästä on niin kamalasti vaivaa, kun minä teidät kutsuin, että kyllä teidän nyt täytyy vastapalvelukseksi tuoda kotoanne ruokaa. Ja kun sukulaiset jäävät mieluummin ruokiensa kanssa kotiin, niin ap vetää vesimelonin nenään, kun ei heidän joulu kelpaa.

Teillä ei varmaan enää ole pieniä lapsia, joten miksi porukan pitäisi tulla teille? Eikö jo olisi aika tehdä omat joulutavat ja nauttia joulusta siellä, missä on mukavaa ja läheisiä ihmisiä eikä aina teillä sinun säännöilläsi.

Vierailija
26/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:36"]

Meillä on suvussa se periaate, että kun muut näkevät lähtemisen vaivan eli joutuvat ajamaan kymmeniä kilometrejä ja tulemaan vieraaseen kotiin joulunviettoon, niin vähintä mitä isäntäväki voi tehdä, on tarjota koko ilta! Suurin osa porukasta olisi oikeasti mieluummin kotonaan kaikessa rauhassa omissa aikatauluissaan, mutta jonkun epämääräisen perinteen vuoksi lähtee yhteiseen jouluun, vaikka se itselle olisi miten epämukava tahansa.

Jos et halua muille joulua tarjota, on minusta ihan OK, että porukka ei vuoksesi enää uhraudu. Heillä on tiedossa kiva joulu - todennäköisesti ensimmäinen oikeasti ihana joulu vuosiin. Ja saavat syödä ihan sitä mitä tahtovat ihan silloin kun heille sopii.

[/quote]

vahingosa painoin yläpeukkua. siis haloo, uhrautuneet?

Toinen on monta vuotta tehnyt valmiin joulupöydän, se ei ole ihan halpaakaan tuolle määrälle, saati vaiva.

meille tulee nyt 13 ihmistä ja osa jaksaa Ruotsista asti raahata panoksensa ruuanlaittoon. Tota kuusi ja koristelu osuutta vähän ihmettelen, mitäs teille sitten jää?

[/quote]

Minusta on kamala kutsua vieraita, jos laittaa heidät piikomaan. Teidän suvussa se voi olla tapana, meillä kutsuja haluaa, että vieraat ovat tervetulleita eikä mitään talkooporukkaa, jolle tarjottavan ruuan hinta lasketaan etukäteen ja laskutetaan vierailta.

Vierailija
27/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, saatte kerrankin viettää joulun oman perheen parissa, siitä se lähtee.

Vierailija
28/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen noin 4 - 5 hengen joulaterian. Siinä on aika paljon tekemistä. Lapset vaativat aikaa ja olen vielä viikonlopun töissä. Tiistaina pitäisi olla valmista, saan tedä ruokia yömyöhään. Kovin mutkikas menu meillä ei ole kuitenkaan.

Jos syöjiä olisi 15 ja vielä useammalla aterialla ja ruokalajejakin enemmän, esim. kaloja monenlaisia, paljon leivonnaisia ja erikoisuuksia tavallisten lisäksi, en todellakaan selviäisi jouluaterian valmistamisesta ilman apua. Olen ian yvä laittamaan ruokaa, mutta haluan tehdä muutakin. Maailman kätevin en ole ja rahaa menee jo noiden parin ruokavieraan ja oman perheen kestitsemiseen ihan liikaa. Pihikään en ole, mutta aika vähävarainen. 15 hengen ruokiin ei vain olisi varaa lainkaan, ei siis mahdollisuuksia.

Ei muuten minuakaan ole kutsuttu muualle syömään, vaikka meillä on usein vieraita jouluna ja muulloinkin. Tarjoan mielelläni, minkä voin. Mutta aika usein saakin olla tarjoomapuolella.

Vierailija
29/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aikoinani kutsunut ketään, he vaan tulivat kuin kotiinsa konsanaan. Talo on miehen lapsuudenkoti ja äitinsäkin oli voimissaan. Alkuvuosina suku kävi siivoamassa ja touhuamassa, mutta sitten se alkoi jäädä minun kontolleni. Minä olen aina viettänyt varsin vaatimatonta joulua enkä ole ollenkaan pahoillani, kun saamme viettää joulua oman perheen kesken.

Mistä eräillä vastaajille tulee mieleen, että sukujoulussa joku uhrautuu: joko tulemaan paikalle (valmiiseen pöytään) tai järjestämällä kunnon pidot kaikille?

Vierailija
30/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoisi minulle, että tervetuloa meille jouluna, mutta tuo lanttu- ja porkkanalaatikot tullessasi, niin ymmärtäisin heti, että en oikeasti ole tervetullut. Tavallisesti vierailukutsuun ei liitetä mitään erityisiä ehtoja, joten joku tuollainen tuo ruuat/ osallistu siivoamiseen/ maksa meidän sähkölasku kertoo selkeästi, että kutsuja ei oikeasti halua minua vieraakseen.

Eiköhän se suku ole tajunnut samoin eli ap:n esitys maksullisesta joulusta luonaan tarkoittaa sitä, että ap ei toivo vieraita. Jokaisella on kuitenkin kotonaan ne omat jouluruuat, joten (heidänkin lastensa kasvettua) on kiva olla vihdoinkin omassa rauhassa kotona omanlaisia ruokia syöden.

Vierailija
31/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika. Kyse on kuitenkin 15 hengen ruokkimisesta. Oikeus ja kohtuus että muut osallistuu.

Vierailija
32/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:18"]

Minä en aikoinani kutsunut ketään, he vaan tulivat kuin kotiinsa konsanaan. Talo on miehen lapsuudenkoti ja äitinsäkin oli voimissaan. Alkuvuosina suku kävi siivoamassa ja touhuamassa, mutta sitten se alkoi jäädä minun kontolleni. Minä olen aina viettänyt varsin vaatimatonta joulua enkä ole ollenkaan pahoillani, kun saamme viettää joulua oman perheen kesken.

Mistä eräillä vastaajille tulee mieleen, että sukujoulussa joku uhrautuu: joko tulemaan paikalle (valmiiseen pöytään) tai järjestämällä kunnon pidot kaikille?

[/quote]

Huomaa: kumpi tekee aloitteen, kutsuja vai kutsuttu? Jos ei halua järjestää pitoja, ei kutsu ketään! Silloin kukaan ei tule. Jos on uhraus kutsua muut, niin kannattaa muistaa, että niille vieraille on monesti yhtä iso ellei isompi uhraus luopua omasta joulustaan vain siksi, ettei pahoita kutsujan mieltä. Todella moni haluaa olla jouluna omassa kodissaan, mutta ei kehtaa kieltäytyä.

Vierailija
33/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä joku kulttuurinen juttu, itä vs. länsi tai jotain, mutta en todellakaan kehtaisi vuodesta toiseen mennä jonnekin passattavaksi valmiiseen joulupöytään. Todellakin itse kysyisin, mitä voisin tuoda. Kysyn jopa normaalilla illallisella (jolloin ei yleensä pyydetä tuomaan mitään, tuon vain siis ruokaviiniä tai vastaavaa tuliaisiksi), mutta joulupöytä nyt on sellainen satsaus, että minusta on kaikille osapuolille mukavampaa, että siihen mahdollisimman moni osallistuu.

Vierailija
34/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:24"]

Hyvänen aika. Kyse on kuitenkin 15 hengen ruokkimisesta. Oikeus ja kohtuus että muut osallistuu.

[/quote]

Herranen aika: ei ole pakko kutsua ketään, jos ei aio tarjota mitään!

Miksi laittaisin ensin omassa kodissani joulun ja sitten menisi laittamaan joulun toisen kotiin siksi, että hän on kutsunut minut vieraaksi?

Vierailija
35/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh, et tosiaan ollut ahne! Nauttikaa joulusta ihan vain oman perheen kesken! Tehkää siitä juuri sellainen, kuin itse haluatte! Hyvää ja rauhallista Joulua!

Vierailija
36/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:25"]

[/quote]

Miksi laittaisin ensin omassa kodissani joulun ja sitten menisi laittamaan joulun toisen kotiin siksi, että hän on kutsunut minut vieraaksi?

[/quote]

Miksi sun pitäisi laittaa jotain erityistä joulua sitten kotonasi, ellet siellä jouluna edes ole? :D Ap ei tiemmä ollut erityisesti kutsunut lähisukua luokseen, se oli vain muodostunut perinteeksi. Perinteeksi joka kelpasikin kummasti lähisuvulle niin kauan kuin saivat kaiken passauksen ja ruoan ilmaiseksi.

Vierailija
37/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet köyhä, kutsu ensi vuonna väki teelle joulupäivänä. Pyydä, että ottavat teepussit ja kuuman veden kotoa. Sinä tarjoat korvattomat mukit.

Vierailija
38/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pitänyt mennä kälyn luokse jo melkein kymmenenä jouluna, koska hän kutsuu jo kesällä eikä kutsusta voi kieltäytyä, koska se on perinne. Hänelle. Anoppi on kuollut, apelle jonkun toisen laittama joulu on OK ja lastenlasten takia on sitten kälyn luokse porukalla kutsuttuina menty ja vihattu jokaista hetkeä (sekä minä että miehen sisko yhdessä).

Appi joutui palvelutaloon syksyllä eikä pääse sieltä joulunviettoon. Käly kutsui yhä heille jouluksi ja laati listat siitä, mitä vieraiden on ruuaksi tuotava, koska on niin kallista teille kaikille joulu laittaa. Yhdessä miehen siskon kanssa hurrasimme salaa ja päätimme, että vihdoinkin vietetään omat joulut. Ei ole enää velvollisuutta lähteä 80 km päähän esittämään joulua vaan saadaan olla kotona kaikessa rauhassa. Appi haetaan aattona puurolle, sen verran jaksaa kyläillä, mutta muuten ei mitään aikatauluja, määräyksiä lahjojen määrästä (max 3 kpl/lapsi), ikuista luumurahkahyytelöä ja kälyn kiukuttelua siitä, jos joku lapsista nukahtaa liian aikaisin.

Ihanaa - vihdoinkin oma joulu!

Vierailija
39/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:19"]

Jos joku sanoisi minulle, että tervetuloa meille jouluna, mutta tuo lanttu- ja porkkanalaatikot tullessasi, niin ymmärtäisin heti, että en oikeasti ole tervetullut. Tavallisesti vierailukutsuun ei liitetä mitään erityisiä ehtoja, joten joku tuollainen tuo ruuat/ osallistu siivoamiseen/ maksa meidän sähkölasku kertoo selkeästi, että kutsuja ei oikeasti halua minua vieraakseen.

Eiköhän se suku ole tajunnut samoin eli ap:n esitys maksullisesta joulusta luonaan tarkoittaa sitä, että ap ei toivo vieraita. Jokaisella on kuitenkin kotonaan ne omat jouluruuat, joten (heidänkin lastensa kasvettua) on kiva olla vihdoinkin omassa rauhassa kotona omanlaisia ruokia syöden.

[/quote]

Niin sitä voi ajatella eri lailla asioista. Kun minun perheeni kutsutaan päivällisille, oli ne sitten jouluna tai kesällä mökillä, ensimmäinen kysymys kuuluu, mitä voimme tuoda tullessamme tai miten voimme osallistua. Isäntäperhe voi sanoa, ettei muuta tarvitse tuoda kuin "itsensä". Se on ok. Mutta täysin yhtä ok, on että jokainen tuo jotain tullessaan ja tästä sovitaan ennakkoon. Päävastuu järjestelyistähän on joka tapauksessa isäntäväellä.

Vierailija
40/102 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 20:25"]

[/quote]

[/quote]

Miksi sun pitäisi laittaa jotain erityistä joulua sitten kotonasi, ellet siellä jouluna edes ole? :D Ap ei tiemmä ollut erityisesti kutsunut lähisukua luokseen, se oli vain muodostunut perinteeksi. Perinteeksi joka kelpasikin kummasti lähisuvulle niin kauan kuin saivat kaiken passauksen ja ruoan ilmaiseksi.

[/quote]

Meillä joulu on muutakin kuin aattona klo 12.00 - 21.00 välinen aika, joten kyllä meillä on kotona ihan kaikki jouluruuat silloinkin, jos joku kutsuu yhdelle aterialle luokseen syömään. Meillä syödään ainakin 1 lämmin ateria päivässä, myös joulupäivänä ja tapanina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme