En luvannut enää tarjota valmista pöytää, sukulaiset jättävät tulematta
Monta vuotta menty niin, että kun meidän pienten lasten kanssa hankala lähteä mihinkään ja toisaalta meillä on hyvin tilaa, niin koko lähisuku (15hlö) on tullut meille joulun viettoon. Muitten panos on olut lähinnä joku 1 viinipullo ja suklaarasia.
Nyt ehdotin, että voitaisiin jakaa jouluruokien tekemistä hiukan enemmän. Vaikka kaikki vieraat toisi laatikot, rosollit, salaatit, kalat, mulle jää kuitenkin kinkku, sinapit, perunat, kattaus, koristeet, kuusi, joulupukki, kahvit, juustot, jälkkärit, leivät, levitteet, ym. ym. Tuomisia ei päätä kohden edes olisi paljoa.
Tulos oli se, että yksitellen jokainen peru tulonsa. Kuka meneekin mökille tai viettää joulua oman perheen kesken.
Valmiiseen pöytään kiva tulla, mutta muuten ei meidän seura huvita. Kiva suku meillä, nyt me sit ollaan joulu ihan vaan oman perheen kesken =(
Olinko ahne tms??
Kommentit (102)
Miksi niin moni kuvittelee, että sukulaiset huokaisevat helpotuksesta kun nyt ei tarvikaan tulla ja muka aikaisemmin ei vain ole kehdanneet kieltäytyä. Kuinka usein itse menette jonnnekin joulunviettoon tai muuten juhliin, vain koska ette kehtaa kieltäytyä??
Heillä on joka vuosi ihan vapaa mahdollisuus valita ja päättää, mennäkö Lappiin, etelään, mökille, toisen puolen suvun joulunviettoon, taikka vaan olla keskenään kotona. Ilmeisesti onkin ollut niin, että meille on ollut helpoin tulla, mutta väitän että ihan aidosti kaikki ovat viihtyneet. Ketään ei ole koskaan pakotettu tulemaan! Eikä pakoteta nytkään..
ap.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:29"]
Hullua, sanon minä! Että sukujouku on jokin ihmeellinen väkisin väännetty perinne, jossa kutsuja tekee kaiken (koska raukat vieraathan ajavat satoja kilometrejä palaten kuitenkin samana päivänä takaisin koteihinsa syömään tekemiään jouluruokia. Miten muuten vaikkapa kotikalja käyttäytyy autossa eri tavalla 20km:n kuin 200km:n matkalla?). Minusta on järkevää toimia niin, että kaikilla on mukavaa. Ja se on jopa mahdollista! Ei ole reilua, että jos ap:n sukuun on syntynyt perinne viettää joulua hänen kodissaan, hän joutuu laittamaan koko porukalle ruuat vuodesta toiseen. Olen pahoillani puolestasi, että sukulaiset eivät tajunneet pointtiasi. Ihmettelen myös niitä, jotka tulkitsevat perinteen muokkaamisen "emme tahdo teitä enää meille"-viestiksi. Eikö sen nimittäin voi sanoa ihan suoraan "tänä jouluna haluamme olla ihan omalla perheellä".
[/quote]
Kysymys on siitä, että jos vierailijat oikeasti arvostaisivat näitä sukujuhlia he todella tekisivät kaikkensa jotta se säilyy. Koko idea on voinut olla ap;n kuvitelma yhteisestä kivasta joulusta ja muut ovat tulleet vain koska ap haluaa ja koska siellä on se joulupöytä.
Mionet haluavat viettää tressittömän joulun ja tuollainen sukujoulu on monelle vain velvollisuus. Itseäni ärsytti kun eräiden sukulaisten tyyli vinkua käymään niin, että aina me matkustimme. Ei väliä kuinka väsynyt on mutta hirveä syyllistäminen jos ei mene. Tuollaisessa tilanteessa se, että vielä odotettaisiin vielä perillä kokkailuja olisi raivostuttanut.
Minusta tuo ap;n kertoma käytös oli selkeä viesti siitä, että muut eivät sukujouluista niin olleet innostuneet. Jos se olisi ollut kaikkien pitämä perinne varmasti uusi järjestely olisi sopinut.
Tyylejä on monia. Minusta tärkeintä on sopia _yhdessä_, miten toimitaan. Kuten täälläkin näkyy, monenlaisia toimivia tapoja on järjestää (suku)joulua. Minua ainakin ärsyttäisi, jos jostain tulisi ukaasit, mitä minun pitää tuoda johonkin joulupöytään. Jos taas on yhdessä sovittu, kuka tuo mitäkin, se on ok. Sittenpähän jokainen saa varmasti sitä, mitä itse toivoo joulupöydässä olevan.
Joulun pakolliset herkut tuntuvat vaihtelevan perheittäin aika paljon. Voin osallistua joulun järjestelyihin, mutta en jonkun toisen mallin mukaisen joulun. Jos minä teen/tuon jotain ruokapöytään, teen/tuon sellaista mistä itse pidän. Kotona joulua viettäessä voin tietenkin ostaa tarjolle sellaistakin, mistä en itse pidä, kunhan joku osaa kertoa, mitä pitää purkissa/pullossa/paketissa lukea ja mistä päin kauppaa se löytyy, mutta jos joku haluaa hifistellä kaloilla/viineillä/... niin parempi tuoda itse haluamaansa sorttia.
Mä en ymmärrä näitä, joiden mukaan ei voi viedä yhteiseen jouluun mitään, koska laittaa joulun myös kotonaan. Sen sijaan tarjoajalle ei ole ongelma tehdä kaikki 5-6 kertaisena koko porukalle. HÄH.
Eikös se olisi sikapaljon helpompaa, kun yksi yhteisen joulun viettäjistä tekisi ne laatikot isommalle porukalle samalla kun valmistaa oman joulunsa, yksi pilkkoisi rosollia samalla isomman porukan tarpeisiin jne. Miten hemmetissä se on isompi vaiva näiltä valmiiseen pöytään pääseviltä tehdä jotain sorttia koko porukalle kuin yhden tehdä kaikki koko porukalle?
Meillä kaikki tuovat omasta joulupöydästään parhaat palat. Emäntä tietysti koordinoi ettei tule pällekkäisyyksiä ja vastaa yleensäkin tarjoilusta ja esillepanosta. Näin ollaan tehty vuosien ajan ja tiettävästi kaikilla on ollut kivaa eikä kukaan ole työskennellyt itseään uuvuksiin. Tökeröt sukulaiset ap:lla!
Meidän sukujoulussa jaetaan ruokavastuu. Sähköpostitse ollaan sovittu asioista, ja tällä hetkellä alkuruokia on tulossa kymmentä sorttia, pääruuaksi kinkku, kastike, laatikot, herneitä jne. Sitten on jälkiruoka ja muut makeat herkut. Ihan oikeastiko jotkut voivat hyvällä omallatunnolla vuodesta toiseen istua valmiiseen pöytään, koska totta kai emäntä tarjoaa kaiken?
Meidän sukulaiset asuu kaikki 5-15km päässä, ja yksi vanha täti 100km päässä. Joten mistään matkojen päästä raahautumisesta ei suurimmalla osalla ole kyse. Se nyt vaan on niin helppoa ollut tulla valmiiseen pöytään. Kaikki ovat hyvin toimeentuleva ja työikäisiä (paitsi se vanha täti). Minusta olisi ihan jees tarjota koko joulu suvulle, jos edes joskus homma olisi VASTAVUOROISTA.
Ketään ei ole koskaan pakotettu, tai en ainakaan tiedä että olisivat vastahkoisesti tulleet. Hyvin ovat viihtyneet pikkutunnielle asti kunhan tarjoulu on pelannut, ja onhan se. Kahvit, konjakit, likööörit kaikki kelvanneet.
ap.
et ollut, kyllä meillä jaetaan tuomiset eikä lasketa rahassa vaan autetaan toisiamme. isäntäperhe joutuu kuitenkin tekemään eniten töitä, siivoamaan ym ym.
tuomiset voi todellakin jakaa ja jokainen voi tuoda oman spesiaalinsa.
Älä vedä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Perinteet vain joskus tulevat tiensä päähän. Niiden katkaiseminen on vaikeaa, ja kaikki ovat tyytyväisiä jos joku uskaltaa sen tehdä.
Viettäkää kiva joulu perheen kesken! :)
Meillä vietetään sukujoulua vaihtelevalla kokoonpanolla eri paikoissa, ja aina tulijat ovat emännältä kysyneet, mitä voi tuoda. Oma sovittu osuuteni on tänä vuonna graavisuolattu kala ja sienisalaatti, mikä on hyvin kohtuullista. Muut tuovat jotain muuta niin kuin on etukäteeen sovittu. Kun joukko on kuitenkin toistakymmentä henkeä, on mielestäni ihan kohtuullista, että kaikki jollain tavalla osallistuvat. Kyllä isäntäväelle jää aina joka tapauksessa suurin työmäärä ja kulutkin varmasti isoimmat.
Ei enää eletä Fannyn ja Alexanderin aikoja, jolloin kokoonnuttiin isoäidin luokse viettämään isolla joukolla sukujoulua. Isoäidillä oli henkilökuntaa joka teki ruuat, siivosi, koristeli, tiskasi, järjesti yöpalat jne jne.
Nyyttärit ovat jakamista (työn, vastuun jne). Mikä siinä jakamisessa niin vaikeaa on? Eikö jouluna nimenomaan pitäisi olla hyvä tahto ihmisten kesken, avuliaisuutta? Kuka panee sukulaisensa palvelemaan itseään?
Ei ole ollenkaan epätavallista että jouluvieraat, jotka kuitenkin yleensä ovat sukulaisia ja siis aika epämuodollista vierasporukkaa, tuovat jotain mukanaan. Myös ap:n jouluvieraat ovat aikaisemminkin tuoneet jotain mukanaan, jos ovat kerran viinipullon ja suklaarasian kanssa tulleet. Ei todellakaan voisi kuvitella että viinipullon ja suklaarasian sijasta vaikka graavilohen tuominen olisi niin kynnyskysymys että sen takia pitäisi perua koko joulunvietto. Eihän se edes maksa sen enempää kuin se viini ja suklaa!
Kyllä tuossa on nyt pakko olla takana jotain muuta. Ei kukaan jätä menemättä kivaan joulunviettopaikkaan siksi että pyydetään ostamaan kala sen sijaan että ostaisi viinipullon.
Onko mahdollista että ap olisit kuitenkin esittänyt asian jotenkin syyllistävästi niin, että ihmisiltä olisi mennyt maku teille tulemisesta? En oikeasti keksi muuta selitystä, sillä ei ole mitään ahnetta siinä ettei halua monta suklaarasiaa vaan mieluummin vaikka lanttulaatikon.
Voi kuulkaa, kyllä ihmiset mielellään ajelevat pitkiäkin matkoja kun joku tarjoaa ilmaiseksi jouluruuat, kyselevät vielä hyvissä ajoin että onko sama systeemi kuin aikaisempina vuosina. Jos sitten vaikka sanoo että sopiiko että tuot vaikka lanttulaatikon tänä vuonna niin löytyykin muita kiireitä. Joskus vieraat voi olla niinkin törkyjä että kysyvät voiko ottaa ruuantähteet mukaansa:)))Kaikkee olen nähnyt;)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 15:02"]
Voi kuulkaa, kyllä ihmiset mielellään ajelevat pitkiäkin matkoja kun joku tarjoaa ilmaiseksi jouluruuat, kyselevät vielä hyvissä ajoin että onko sama systeemi kuin aikaisempina vuosina. Jos sitten vaikka sanoo että sopiiko että tuot vaikka lanttulaatikon tänä vuonna niin löytyykin muita kiireitä. Joskus vieraat voi olla niinkin törkyjä että kysyvät voiko ottaa ruuantähteet mukaansa:)))Kaikkee olen nähnyt;)
[/quote]
Onko sinulla teoriaa siitä, miksi pyyntö tuoda viinipullon sijaan lanttulaatikko on liikaa, ja siksi ihminen ei mene joulunviettopaikkaan jonne oikeasti haluaisi mennä?
Onko se teoria, että oikeasti hän ei olisi alunperinkään halunnut mennä, ja käyttää lanttulaatikkoa tekosyynä? Onko mitään muita teorioita?
Siitä en ole eri mieltä etteikö tuo olisi todella tylyä käytöstä, yritän vain ymmärtä että miksi joku tekisi jotain noin törppöä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 15:02"]
[/quote]
Onko sinulla teoriaa siitä, miksi pyyntö tuoda viinipullon sijaan lanttulaatikko on liikaa, ja siksi ihminen ei mene joulunviettopaikkaan jonne oikeasti haluaisi mennä?
Onko se teoria, että oikeasti hän ei olisi alunperinkään halunnut mennä, ja käyttää lanttulaatikkoa tekosyynä? Onko mitään muita teorioita?
Siitä en ole eri mieltä etteikö tuo olisi todella tylyä käytöstä, yritän vain ymmärtä että miksi joku tekisi jotain noin törppöä.
[/quote]
Ei, kyllä se kuule on niin etteivät nuo tyypit tuo edes sitä viinipulloa tai yhtikäs mitään. Että sellaista. Eikä kenenkään luokse ole pakko mennä sukujoulua viettämään. Ne on muuten yleensä ne jotka itse haluaa tehdä joulun jotka osaavat sanoa ei vaikka olisi ilmaiset ruuat. se on tietty ihmistyyppi joka vuosi toisensa jälkeen rahoittaa omat joulusyömisensä muiden rahapusseista tuomatta itse mitään. Ja ne on myös niitä jotka ovat kovimpia valittamaan eivätkä koskaan tarjoa muille mitään.
Minulla on ollut tuollaisia kavereita. Kun huomasin pelin hengen niin lakkasin kutsumasta ja muutenkin lopetin yhteydenpidon. Olisivat vaan mielellään edelleen osallistuneet kaikkiin kissanristiäisiin ja pippaloihin ja kyselivät niiden peräänkin ennen kuin tajusivat että ylläpito on loppu.
Kun kutsuu jonkun syömään ekaa kertaa kyse on puhtaasti halusta tarjota vieraille pyytteettömästi ja toisen ja kolmannenkin kerran mutta sitten kun vieraat eivät osoita mitään vastavuoroisuutta vaan päinvastoin alkavat jo esittämään omia vaatimuksiaan ja arvostelemaan niin on aika puhaltaa peli poikki.
Mutta ap sanoi aloitusviestissään että ovat aiemmin tuoneet viiniä ja suklaata, nyt kaikkosivat kun pitikin viedä sitä lanttulaatikkoa (tms.).
Meillä käly hermostui yhteisiin jouluihin, kun hän teki listan, mitä kenenkin on tuotava ja sitten väki toi valmislaatikoita, -salaatteja ja jopa pakastejuustokakun. Hän ei voinut ymmärtää, miksi porukka haki ruuat kaupasta sen sijaan että olisi itse ne väkertänyt.
Toivottavasti saatte mukavan joulun oman perheen kesken. :) Oli minustakin sukulaisilta aika törkeä temppu. Kerran, pari pyytteetön tarjoaminen ei varmasti haittaa mutta jos joka koulu on se tasan yksi joka saa hoitaa ihan kaiken, niin ei se ole reilua ei. Ja jos kyse on tosiaan ollut halusta muuttaa perinne, niin tuli aika typerään aikaan. Tahditonta.
Minulle muuten sukujoulu on ollut aina mukava. :) Ei ole meidän suvussa ollut kiusaannuttavaa pönötystä ja teeskentelyä, vaan oikeasti mukavaa aikaa. Näitä joulun "kauhutarinoita" lukiessa kyllä tuntee, että on saanut sukulaisten suhteen lottovoiton.
Ai niin, ja kyllä meillä on tapana edes tarjota apua, nyt teimme joulusiivot ja tarjouduimme auttamaan mummoa ruoissa (vietämme nykyään joulut siellä, kun mummo ei jaksa enää matkustaa). Ja mitä ihmettä, miten nyyttäri-idean voi tulkita siten, että "emännän ruoat on niin pahoja että tuon omani"? Sehän on kivaa jos voi ilahduttaa juhlien emäntää ja isäntää jollakin omalla bravuurilla!
Ja "vaivautua matkustamaan" ja istahtaa valmiiseen joulupöytään... Ei kai tuohon tarvitse kommentoida mitään. :) Ehkä tosiaan 79:n tapauksessa on ehkä ollut vähän turhan korkeat odotukset kälyllä, ei minunkaan mielestäni tarvitse joulusta itselleen tehdä liian vaikeaa. Joskus se kaupan valmislaatikko voi olla ihan ok.
Ei meillä ainakaan viedä mitään spesiaalia yhteiseen jouluun. Yleensä käydään nappaamassa punaisella merkittyjä -30% maksalaatikoita kaupasta pari kappaletta ja valmista punajuurisalaattia. Ne ei maksa paria euroa enempää eikä kutsuja kehtaa sanoa mitään, koska eihän se ruoka ole pääasia vaan yhdessäolo.
Ison sukujoulun järjestäminen VUODESTA TOISEEN on vähän eri asi kuin "kutsut". Eihän sukujoulussa saa itse edes päättää vieraslistaa. Toki jos joku toinen perhe sitten järjestää suku-uudenvuoden, yksi sukupääsiäisen ja yksi sukujuhannuksen niin homma muuttuu reilummaksi. Noloa suvulta jos on ilman vastavuoroisuutta tällasta perinnettä pitäneet yllä että yksi laittaa aina kaiken, muut vaan istuu pöytään.
Ap ei oo ahne, mutta ilmeisesti teidän perhe on eniten sukujoulua halunnut? Muut ehkä haluaa viettää välillä muutakin kuin pikkulapsiperhejoulua. Miten "hankala" teillä nyt on lähteä jonnekin? Onko erityislapsia tms? Ettekö koskaan käy missään?