Asennoituminen maskinkäyttäjiin pitäisi olla täysin päinvastainen
Sen sijaan että ihmeteltäisiin ja naureskeltaisiin niin pitäisi miettiä että tuokin maskinkäyttäjä sietää rättiä lärvinsä edessä vain sen takia että hänen pisaransa eivät osuisi minuun. Mitä minä olen tehnyt pandemian nujertamiseksi? En mitään. Yskinyt pitkin poikin, kosketellut kasvojani, vähät välittänyt turvaväleistä, hypistellyt kauppojen tuotteita, jäänyt vaihtamaan kuulumisia käytäville ja yleisesti norkoillut pitkin kyliä altistamassa satoja.
Kommentit (69)
Minä kuljen ihmisten ilmoilla ihan huvikseni, ilman pakottavaa syytä. Niinhän moni muukin näyttää tekevän. Ja ilman maskia, kerran täällä vaan eletään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa minua lukuun ottamatta kukaan ei pidä bussissa maskia. Ihan uskomatonta kun miettii.
Äsken Oulun yliopiston kirjastossa oli täysi tungos päällä, eikä tietty kenelläkään (paitsi mulla) ollut maskia. Myös erään ravintolan buffa veti porukkaa.
Mikä suomalaisia vaivaa? Jos me kaikki pitäisimme maskia ja suljettaisi ei-välttämätön liiketoiminta kuukaudeksi (kahvilat, ravintolat, baarit ja harrastukset) niin tämä kurimus olisi nopeasti ohi. Mä itse en halua olla koko talvea 4 seinän sisällä.
Eli kuljet itse marketista toiseen vahtaamassa muiden maskin käyttöä? Miksi et itse pysy kotona vaan odotat että joku sanoo että sinun tulee pysyä kotona?
En tod kulje missään ellei ole pakko. Mutta valitettavasti töissä on käytävä. Kaikki ei voi tehdä etätöitä.
nro 11
Lähes 60% työtätekevistä kuitenkin siirtyi keväällä etätöihin ja yli puolet tekee etätöitä normaaliolosuhteissa, joten tuolla pitäisi liikkua vain hyvin harvan, mutta yhdet jaksaa vaahtopallot pöksyissä meuhkata jostain maskeista.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun maskisuositus oli vasta tullut, eikä juuri kukaan vielä niitä käyttänyt, sain erittäin töykeää palvelua, kun menin maski naamalla kauppaan. Maski oli siksi, koska kotonani oli flunssaa sairastava, koronatestitulosta odottava lapsi (jolle olin ruokaa ostamassa).
Nyt, kun maskit ovat yleistyneet, sniihin ei enää suhtauduta niin ennakkoluuloisesti.
Millä tavalla sua palveltiin töykeästi? En nyt millään kyllä usko tätä. Omassa päässäsi koko juttu. Ketään ei sun maskit kiinnostanu.
Olen käyttänyt maskia kotioven ulkopuolella yli 6 kuukautta koko ajan kuten muutkin 80 miljoonaa.
Täällä ei ole saapuvien matkustajien karanteenin ulkopuolella ole ollut koko maassa yhtään koronatartuntaa 5 kuukauteen.
M. 55
Bangkok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ihmettelevät miksi korona ei keväällä hävinnyt. No se johtui siitä että hallitus ja viranomaiset ovat koko ajan vähätelleet taudin vakavuutta ja sen takia kansa ei usko. Ei ollut maskipakkoa ja ulkonaliikkumiskieltoa, pelkkiä suosituksia. Lisäksi ihmiset kokoontuivat kaikesta huolimatta.
Kummasti yli 80 milj. asukkaan Saksassa tilanne on paremmin hallinnassa kuin meillä.
Ei. Vaan jos lukisit tarkemmin, niin huomaisit että tuolla ehdotettiin samoja toimenpiteitä, jotka on kokeiltu jo. Ja sillä kuulemma taltutettais virus. Ehei. Ei tästä päästä nyt eroon! Uskokaa jo. Se on tullut jäädäkseen.
Ja sille on tulossa jo jälkeläinenkin ja tulevina vuosina puhutaan kausikoronoista, kuten kausi-influenssatakin. Ja jos olet tänä keväänä sairastanut kausi-influenssan, sait terveisiä aiemmilta vuosilta. Kausi-influenssat kiertävät maapalloa, muuttuvat matkalla, mutta eivät katoa.
Eipä ap:n asenteessakaan kehumista ole.
En käytä maskia mutta kun poistun kotoani en enää avaa suutani ollenkaan, en koske naamaani ja pidän turvavälit joka tilanteessa.
-astmaatikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa minua lukuun ottamatta kukaan ei pidä bussissa maskia. Ihan uskomatonta kun miettii.
Äsken Oulun yliopiston kirjastossa oli täysi tungos päällä, eikä tietty kenelläkään (paitsi mulla) ollut maskia. Myös erään ravintolan buffa veti porukkaa.
Mikä suomalaisia vaivaa? Jos me kaikki pitäisimme maskia ja suljettaisi ei-välttämätön liiketoiminta kuukaudeksi (kahvilat, ravintolat, baarit ja harrastukset) niin tämä kurimus olisi nopeasti ohi. Mä itse en halua olla koko talvea 4 seinän sisällä.
Eli kuljet itse marketista toiseen vahtaamassa muiden maskin käyttöä? Miksi et itse pysy kotona vaan odotat että joku sanoo että sinun tulee pysyä kotona?
En tod kulje missään ellei ole pakko. Mutta valitettavasti töissä on käytävä. Kaikki ei voi tehdä etätöitä.
nro 11
Kävitkö buffetissa?
Vierailija kirjoitti:
Minä kuljen ihmisten ilmoilla ihan huvikseni, ilman pakottavaa syytä. Niinhän moni muukin näyttää tekevän. Ja ilman maskia, kerran täällä vaan eletään!
YOLO on totaalisen vajakin vastaus kysymykseen: Miksi olet noin typerä?
Mitä muuten Ruotsiin kuuluu? Kun ei suomen eri mediat enää siitä samalla tavalla meuhkaa kuin keväällä? Tajuttu, että Suomi teki virheen?
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia mutta kun poistun kotoani en enää avaa suutani ollenkaan, en koske naamaani ja pidän turvavälit joka tilanteessa.
-astmaatikko
Se on jännä miten paljon maskittomuudesta täällä kirjoittaa itseään astmaatikoiksi tituleeraavat. Luulisi heidän keskittyvän toivomaan enemmänkin sitä, että muut käyttäisivät niitä mahdollisimman paljon. Astmaatikko kun ei kovin hyvin covidille pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten Ruotsiin kuuluu? Kun ei suomen eri mediat enää siitä samalla tavalla meuhkaa kuin keväällä? Tajuttu, että Suomi teki virheen?
Ruotsissa 5895 kuollutta ja Suomessa 346 kuollutta. Nämä numerot kun olisi toisin päin niin sä olisit täällä täsmälleen tolla samalla viestillä ja tiedät sen.
Tiukassa istuu tuo luulo, että maski ei suojaa
käyttäjää. Tietenkin suojaa. Ei niitä muuten kukaan käyttäisi.
Aiheesta on vaikka kuinka paljon tutkimuksiä aina sitä myöten että miten erilaiset kangasmateriaalit suodattavat.
Suomessa ei _vieläkään_ puhuta viruskuormasta, jonka saat limakalvoillesi: silmiin, nenään ja suuhun. On vissi ero siinä, saatko sata yksikköä, vai maskin käyttäjänä 50 tai hyvän hengsuojaimen käyttäjänä 5 tai 2 yksikköä.
Siksi maski, käsienpesu, turvavälit, tuuletus, ja vastustuskyvystä huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-astmaatikko
Se on jännä miten paljon maskittomuudesta täällä kirjoittaa itseään astmaatikoiksi tituleeraavat. Luulisi heidän keskittyvän toivomaan enemmänkin sitä, että muut käyttäisivät niitä mahdollisimman paljon. Astmaatikko kun ei kovin hyvin covidille pärjää.
Astmaatikko jonka astma on hoitotasapainossa ei kuulu edes riskiryhmään, mutta koska maski lisää hengitysvastusta se voi pahentaa oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa 5895 kuollutta ja Suomessa 346 kuollutta. Nämä numerot kun olisi toisin päin niin sä olisit täällä täsmälleen tolla samalla viestillä ja tiedät sen.
En kysynyt kuolleiden määrää vaan mikä on tilanne? Nousussa vain laskussa? Sitä tietoa kun en löytänyt kuin keväältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on prosentti suhteutettuna asukas lukuun?
Vierailija kirjoitti:
Maskista kieltäytyjiä pitäisi sheimata, paitsi ehkä jos heillä olisi astma tai jotain.
Mutta astmasta kärsijän pitäisi pysyä karanteenissa, koska korona olisi erittäin haitallinen.
Toki voit yrittää, jos sillä itsesi jotenkin paremmaks, ja muita ylemmäks tunnet ..
Ettei vaan kävis niin, ettet julkisella paikalla uskalla pesemättömälle pers .. le löyhkäävää leipäläpeäsi avata, vaan luikit pakoon, tai yrittäessäsi tulet itse sheimatuksi .. Myös nenäsi saattaa tulla kipeäksi, ja vaihtaa paikkaa ..
Vierailija kirjoitti:
Tiukassa istuu tuo luulo, että maski ei suojaa
käyttäjää. Tietenkin suojaa. Ei niitä muuten kukaan käyttäisi.Aiheesta on vaikka kuinka paljon tutkimuksiä aina sitä myöten että miten erilaiset kangasmateriaalit suodattavat.
Suomessa ei _vieläkään_ puhuta viruskuormasta, jonka saat limakalvoillesi: silmiin, nenään ja suuhun. On vissi ero siinä, saatko sata yksikköä, vai maskin käyttäjänä 50 tai hyvän hengsuojaimen käyttäjänä 5 tai 2 yksikköä.
Siksi maski, käsienpesu, turvavälit, tuuletus, ja vastustuskyvystä huolehtiminen.
Ei sillä ole mitään väliä onko 5 vai sata yksikköä, kun solut lähtee saman tien viivana kopioitumaan ja monistumaan. Lopputulokseen ei mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytään meidän lapsilta ja lapsenlapsilta mielummin miten meni verrattuna Ruotsiin. He tulevat maksamaan hintaa vuosikymmeniä... Jos sekään riittää. Todella lyhytnäköinen, joskin tietyssä mielessä inhimillinen, näkökulma tarkastella ainoastaan kuolleiden määrää muutaman kuukauden perusteella.
Ohis
Maskista levitetään maskin käyttöön taivuttelevaa ehdottelua. Propagandaan kuuluu suggestion antaminen esitettynä saattaa olla, voi olla, ja niin edelleen muodoissa. Seuraavassa esimerkki sellaisesta:
Just how much coronavirus we encounter & viral load could be key to recovery, studies show
Kysessä on harhauttava tutkimuksen kuvaus, tai hyvin harhaan johtava artikkeli, mahdolllisesti molemmat, joka tapauksessa toimii peittämään sitä, että hoitohenkilökunta oli tartuttamassa laitoksia keväällä Italiassa ja Espanjassa. Heille, henkilökunnalle on ollut mieluinen näkökanta että lääkärille olisi ollut erityisen varallista kohdata koronaa sairastava potilas, ja saada suuri annos virusta. Tätä on esitetty ja tarjottu selitykseksi sille, että monia heistä kirjattiin koronaan kuolleeksi; aika paljonkin keväällä Italiassa.
Tuollaiset tulokset ja lehtikirjoittelut ovat kuitenkin ristiriidassa vaikkapa Koch periaatteen kanssa, joka kertoo, että alussa saadulla annoksella (virus dose) ei ole merkitystä lopullisen viruskuorman kanssa (virus load), eikä myöskään sairauden vakavuuden kanssa.
Sen sijaan toisaalta pienikin annos voi olla haitallinen:
https://www.semanticscholar.org/paper/Repeated-Low-Dose-Influenza-Virus…
Olen sitä mieltä, että tuon artikkelin vale, ongelman projosointi pitää tällä hetkellä vaikkapa Italian ja Espanjan kansaa allaan. Sanoisinko kuin psykopaattinen johtaja toimisi. Sellaista on ollut liikkeellä. Pakotusta. Ehdotteluja, Suggestiota.
No niin. Mutta artikkeli on harhauttava vielä muustakin syystä:
Aloituksen artikkelissa lisäksi on erittäin harhaanjohtava kohta. siinä todetaan että ne potilaat joiden elimistostä saatiiin mitattua suurempi viruskuorma (virus load) olivat sairaampia. Toisin kuin artikkelista tulee käsitys, tämä on täysin normaali asia. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä sairauden tarttuessa saadun virusannoksen (virus dose) kanssa. Kyseessä on kaksi eri asiaa: Tartunnassa elimistöön saatu virusannos (virus dose) ja lopussa sairauden puhjettua ja virusten lisäännyttyä elimistossä oleva viruskuorma (virus load).
Ja aivan erityisesti:
(jatkuu)
Ei. Vaan jos lukisit tarkemmin, niin huomaisit että tuolla ehdotettiin samoja toimenpiteitä, jotka on kokeiltu jo. Ja sillä kuulemma taltutettais virus. Ehei. Ei tästä päästä nyt eroon! Uskokaa jo. Se on tullut jäädäkseen.