Asennoituminen maskinkäyttäjiin pitäisi olla täysin päinvastainen
Sen sijaan että ihmeteltäisiin ja naureskeltaisiin niin pitäisi miettiä että tuokin maskinkäyttäjä sietää rättiä lärvinsä edessä vain sen takia että hänen pisaransa eivät osuisi minuun. Mitä minä olen tehnyt pandemian nujertamiseksi? En mitään. Yskinyt pitkin poikin, kosketellut kasvojani, vähät välittänyt turvaväleistä, hypistellyt kauppojen tuotteita, jäänyt vaihtamaan kuulumisia käytäville ja yleisesti norkoillut pitkin kyliä altistamassa satoja.
Kommentit (69)
Varmaan HUSin alueella yleisempää mutta pohjoisemmassa ei monikaan maskia vielä käytä vaikka tartunnat ovat paikallisesti kiihtymisvaiheessa
En aio muuttaa käytöstäni suurin osa heistäkin voisi pysyä kotona, eikä haahuilla tuolla raportoimassa muiden maskin käyttöa.
Muistan kuinka maaliskuun alkupuolella muutamat tutut pilkkäsivat somessa laskien käyttäjiä. Kummasti viikossa ääni muuttui ja alkoivat parkua miten lepsusti täällä hoidetaan asiat. Eivät ole enää maskien käyttäjiä pilkanneet sen jälkeen, eivätkä muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka maaliskuun alkupuolella muutamat tutut pilkkäsivat somessa laskien käyttäjiä. Kummasti viikossa ääni muuttui ja alkoivat parkua miten lepsusti täällä hoidetaan asiat. Eivät ole enää maskien käyttäjiä pilkanneet sen jälkeen, eivätkä muutkaan.
Voihan nakkisormet. Pilkkasivat somessa maskien käyttäjiä siis...
Maskista kieltäytyjiä pitäisi sheimata, paitsi ehkä jos heillä olisi astma tai jotain.
Mutta astmasta kärsijän pitäisi pysyä karanteenissa, koska korona olisi erittäin haitallinen.
Itse olen maaliskuusta alkaen käyttänyt hengityssuojainta FFP2/FFP3 silloin kun ollut _välttämätöntä_ liikkua jossain ihmisten ilmoilla (niitä kertoja ei ole paljon). Olihan se alkuun raskasta olla trendsetteri, selvästi huomasi että tuijotettiin, mutta nykyään maskit ei enää kiinnitä huomiota, toki ihmiset tekee vaistomaisen "jotain vierasta/outoa"-vilkaisun, jota ei voi estää, mutta eivät katso toista kertaa.
Silloin, kun maskisuositus oli vasta tullut, eikä juuri kukaan vielä niitä käyttänyt, sain erittäin töykeää palvelua, kun menin maski naamalla kauppaan. Maski oli siksi, koska kotonani oli flunssaa sairastava, koronatestitulosta odottava lapsi (jolle olin ruokaa ostamassa).
Nyt, kun maskit ovat yleistyneet, sniihin ei enää suhtauduta niin ennakkoluuloisesti.
Oulussa minua lukuun ottamatta kukaan ei pidä bussissa maskia. Ihan uskomatonta kun miettii.
Ongelma on, että ihmiset noudattavat ohjeita ainoastaan julkisilla paikoilla. Kun tullaan kotiin, ei ole enää maskia suojaamassa ja sitten kosketellaan kasvoja, ei pidetä turvavälejä, harrastetaan seksiä jne.
https://www.apu.fi/artikkelit/korona-leviaa-tuttujen-kesken-kun-varovai…
Vierailija kirjoitti:
Oulussa minua lukuun ottamatta kukaan ei pidä bussissa maskia. Ihan uskomatonta kun miettii.
Äsken Oulun yliopiston kirjastossa oli täysi tungos päällä, eikä tietty kenelläkään (paitsi mulla) ollut maskia. Myös erään ravintolan buffa veti porukkaa.
Mikä suomalaisia vaivaa? Jos me kaikki pitäisimme maskia ja suljettaisi ei-välttämätön liiketoiminta kuukaudeksi (kahvilat, ravintolat, baarit ja harrastukset) niin tämä kurimus olisi nopeasti ohi. Mä itse en halua olla koko talvea 4 seinän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken Oulun yliopiston kirjastossa oli täysi tungos päällä, eikä tietty kenelläkään (paitsi mulla) ollut maskia. Myös erään ravintolan buffa veti porukkaa.
Mikä suomalaisia vaivaa? Jos me kaikki pitäisimme maskia ja suljettaisi ei-välttämätön liiketoiminta kuukaudeksi (kahvilat, ravintolat, baarit ja harrastukset) niin tämä kurimus olisi nopeasti ohi. Mä itse en halua olla koko talvea 4 seinän sisällä.
Höpsis! Kaikkihan oli keväällä kiinni! Ei se mihinkään hävinnyt. Ei tarvi ku se yks tartuttaja, ni homma leviää taas vähitellen käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitten näin tapahtunut keväällä? Kaikki oli kiinni.
Hengityssuojaimen käyttäjänä voin kertoa, että se on sen verran inhottava, että sitä vain hoitaa asiansa mahd pian että pääsee kotiin ja saa suojaimen pois.
Sen läpi on raskas hengittää, se haisee ja pölyää. Tehty likaisin pikku sormin kiinalaisessa törkyisessä hikipajassa, Suomen apteekki myy à 5€. Se haittaa näkyvyyttä, hiertää korvien takaa, huurtaa lasit ja kutittaa.
"Mulkoilu" mistä täällä valitetaan on keskittynyttä ympäristön tarkkailua, ettei kompuroi tai törmää kehenkään.
Suojain on tyyppiä ffp, se suodattaa n. 95% bakt ja vir, eli varsin hyvä.
Pidän suojaimen käyttöä pienempänä pahana kuin koronatartuntaa.
Kangasmaskia en käytä, koska sen teho on paljon huonompi. Siinä pitäisi olla non-woven filtteri ja niitä pitää pestä. Paperimaskin kun lepuuttaa kuivassa paikassa 5 pvää ja suihkauttaa 60% vodkalla, niin se on valmiina uuteen palvelukseen. Tietysti jos se kastuu tai likaantuu, niin sit roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kuljet itse marketista toiseen vahtaamassa muiden maskin käyttöä? Miksi et itse pysy kotona vaan odotat että joku sanoo että sinun tulee pysyä kotona?
Ne jotka ihmettelevät miksi korona ei keväällä hävinnyt. No se johtui siitä että hallitus ja viranomaiset ovat koko ajan vähätelleet taudin vakavuutta ja sen takia kansa ei usko. Ei ollut maskipakkoa ja ulkonaliikkumiskieltoa, pelkkiä suosituksia. Lisäksi ihmiset kokoontuivat kaikesta huolimatta.
Kummasti yli 80 milj. asukkaan Saksassa tilanne on paremmin hallinnassa kuin meillä.
Minulla on maski päässä muiden takia. Ei se minua suojaa oikeastaan mitenkään. Jos asia jotakuta haittaa voi tulla juttelemaan, niin otan sen siksi aikaa pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua vaivaa? Miksi tunget julkisille paikoille kyyläämään mitä muut tekevät? Kirjat saa e-kirjoinakin. Ainakin suurin osa opiskelumateriaalista. Ja älä vaan sano et kävit itsekin buffassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kuljet itse marketista toiseen vahtaamassa muiden maskin käyttöä? Miksi et itse pysy kotona vaan odotat että joku sanoo että sinun tulee pysyä kotona?
En tod kulje missään ellei ole pakko. Mutta valitettavasti töissä on käytävä. Kaikki ei voi tehdä etätöitä.
nro 11
Vierailija kirjoitti:
Minulla on maski päässä muiden takia. Ei se minua suojaa oikeastaan mitenkään. Jos asia jotakuta haittaa voi tulla juttelemaan, niin otan sen siksi aikaa pois...
Ja minä pysyn kotona ja sen ei pitäisi haitata ketään, mutta...
Enpä ole ainoankaan nähnyt, tai kuullut naureskelevan yhdellekään rättinaamalle, ihan ovat saaneet kulkea rauhassa omissa oloissaan, kuten kaikki muutkin.