Nyt parhaat vinkit kehiin! Miten saat lapsen ottamaan antibiootin?
Mun pitäisi saada 3v 6kk vanha ottamaan 11 ml kahdesti päivässä. Vapaaehtoisesti hän ei lääkettä ota, enkä ole ruiskullakaan onnistunut sitä kokonaan perille saamaan.
Asiaa ei suinkaan helpota isä jonka mielestä lapsi ottaa sen verran lääkettä kuin haluaa... Minä olen kuulemma natsi, joka haluaa vain huudattaa sairasta lasta.
Eli nyt ovat hyvät neuvot tarpeen arvon av-väki.
Kommentit (27)
Toinen pitää päästä kiinni ja toinen ruiskuttaa. Ei kestä kauan ja toimii.
Lohdutukseksi vanukasta.
2 vuotiaalle syötän niin, että annan aina lääkkeen jälkeen puolikkaan suklaapalan palkinnoksi. Hyvin on jo monta päivää ottanut. Ja näytän siis sitä suklaata, että ensin lääke niin saat tämän..
Meillä tuo herkkujen tarjoaminen ei ole tehonnut. Ipana vain sylkee lääkkeen pois. Sanasolia voisi kokeilla.
Kiitos!
ap
Lahjonta. Meillä sai 3-vuotias lääkkeen jälkeen aina pienen määrän rusina-pähkinäsekoitusta (lapsen suurta herkkua).
11ml onkin todella iso määrä. Ihan eri asia ottaa 11ml kuin esim. 3ml. Meilläkin oli ongelmia kun piti 8ml antaa 2-vuotiaalle 2 kertaa päivässä 10 pv ajan angiinaan.
Järeä keino: lapsi kääritään vilttiin/ pyyhkeeseen ja toinen vanhempi pitää pakettia ja toinen ruiskuttaa lääkkeen nopeasti nileluun ja pitää päätä ylöspäin kunnes lapsi nielaisee.
Lahjonta herkulla tai muulla mukavalla on parempi ratkaisu ja esim. niin, että lapsi saa sitten ruiskuttaa äidin suuhun "lääkettä" ( vaikka mehua tai siirappia) kun on esin nielaissut omansa
Miksi puutut luonnonvalintaan? Niiden antibioottien jatkuva popsiminen on populaatiotasolla todella haitallista.
Mä selitän kokikseen, hämmentyy hiilihapoista niin et nielee vaa kaiken heti. Lapsi on siis 2,5v eikä normaalisti saa limua, mutta himoitsee sitä kun mummo antoi kerran, joten toimitaan näin. 6 vuotiaalle tuikkaan hillomunkkin hilloon. 6 vuotias söin pienenä pakastimen seinistä raavitun lumen kanssa, lumesta pallo ja lääke sinne
10 jatkaa! Vauvalle oon antanu niin et oon sekoittanut reilulla kädellä sokeria siihen lääkelitkuun
Pyydän lääkärissä antibiootin tablettimuotoisina. 1v nielee ne jo oikein hyvin.
10 jatkaa! Vauvalle oon antanu niin et oon sekoittanut reilulla kädellä sokeria siihen lääkelitkuun
En mä nyt mistään tabletteja saa, joten tuolla on mentävä.
Mun mies on kai nro 9:n kanssa samoilla linjoilla luonnonvalinnasta, mut mä tuon lääkekuurin syötän vaikka miten. Selkeä tulehdus on ja kuumekin korkealla.
Voiskohan tuon lääkkeen imeyttää sokeripalaan? Niitä kun tuo ipana himoitsee aina kun vanha isoäitini tulee kylään.
ap kiittää taas
11ml on aika paljon.ruiskuta posken suuntaan, ei siis nieluun tai kielen päälle.ei lasta tarvitse tukehduttaa, ei siis suoraan nieluun missään nimessä.kielen päältä taas helpompi sylkeä pois. Siis sinne poskeen.
(vanilja)jäätelö notkistetaan lusikalla pehmisjäätelön tyyppiseksi ja tähän sekoitetaan ab-mikstuura. Seos kauhotaan ipanan suuhun.
11 ml kahdesti? Ootko ihan varma?
Meillä 4v ottaa tänään vikan annoksen, 3,1 ml kahdesti päivässä, 16 kiloinen lapsi.
Meillä auttoi kun sekoitettiin lasiin tilkka maitoa ja antibiootti siihen sekaan, sitten ruiskulla annettiin se sekoitus.
Lääkärinne on määrännyt liian laimean ab-liuoksen, jos kerta-annos on noin suuri. Muista pyytää ensi kerralla vahvempi liuos. Meillä on mennyt ab alas ruiskuttamalla pieni määrä kerrallaan poskeen ja pillimehua heti päälle, ettei ehdi maistamaan lääkettä. Olen myös jutellut lapsen kanssa, miksi lääkkeen ottaminen on tärkeää ja pipi menee pois. Hurjasti kehumista, kun ottaa lääkkeen. Joskus olen joutunut pyytämään lääkäriltä uuden reseptin puhelimitse, kun lääkettä on mennyt niin paljon hukkaan lapsen kieltäydyttyä ottamaan lääkettä suosiolla.
Meilläkin joskus ollut noita isoja määriä. Jos ei ole mennyt nätisti, niin ollaan annettu väkisin: toinen pitää kiinni ja päätä paikallaan, toinen laittaa pienissä erissä ruiskulla poskeen. Kuulostaa kauhealta, mutta meidän mielestä lääkkeen otto ei ole neuvottelukysymys ja liian pieni määrä antibioottia voi vain haitata paranemista, samoin kuurin kesken jättäminen. Saa aina palkinnoksi jonkun namin, tarran, pillimehua tms vaikka olisikin kuinka taistellut vastaan. Muutaman päivän yleensä taistelee ja sitten toteaa, että ei kannata: ilmaisee mielipiteensä ja ottaa nuristen.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:45"]
Meilläkin joskus ollut noita isoja määriä. Jos ei ole mennyt nätisti, niin ollaan annettu väkisin: toinen pitää kiinni ja päätä paikallaan, toinen laittaa pienissä erissä ruiskulla poskeen. Kuulostaa kauhealta, mutta meidän mielestä lääkkeen otto ei ole neuvottelukysymys ja liian pieni määrä antibioottia voi vain haitata paranemista, samoin kuurin kesken jättäminen. Saa aina palkinnoksi jonkun namin, tarran, pillimehua tms vaikka olisikin kuinka taistellut vastaan. Muutaman päivän yleensä taistelee ja sitten toteaa, että ei kannata: ilmaisee mielipiteensä ja ottaa nuristen.
[/quote]
Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Monia antibiootteja on kyllä eri vahvuisina, mutta esim. V-peniä (penisilliini) ei ole, ja se on ensisijainen valinta esim. angiinan hoidossa. Ei edes tarvitse olla erityisen painava 3v saadakseen tuon 11ml.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:45"]
[/quote]
Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Monia antibiootteja on kyllä eri vahvuisina, mutta esim. V-peniä (penisilliini) ei ole, ja se on ensisijainen valinta esim. angiinan hoidossa. Ei edes tarvitse olla erityisen painava 3v saadakseen tuon 11ml.
[/quote]
Anteeksi -väärä lainaus. Piti lainata edellistä viestiä (18).
Laitat siihen ruiskuun antibiootin lisäksi Sanasolia ja annat viisi ksylitolipastillia päälle.