Nyt parhaat vinkit kehiin! Miten saat lapsen ottamaan antibiootin?
Mun pitäisi saada 3v 6kk vanha ottamaan 11 ml kahdesti päivässä. Vapaaehtoisesti hän ei lääkettä ota, enkä ole ruiskullakaan onnistunut sitä kokonaan perille saamaan.
Asiaa ei suinkaan helpota isä jonka mielestä lapsi ottaa sen verran lääkettä kuin haluaa... Minä olen kuulemma natsi, joka haluaa vain huudattaa sairasta lasta.
Eli nyt ovat hyvät neuvot tarpeen arvon av-väki.
Kommentit (27)
Melissa123 kirjoitti:
10 ml antobioottia 2,5-vuotiaalle pitäisi antaa 2 kertaa päivässä, nielurisatulehdukseen (joka ei vielä edes ole varma koska labratuloksia pitää odottaa maanantaihin). Ei suostu ottamaan pelkkää lääkettä millään, sen ekan kerran maistamisen jälkeen jolloin totesi että lääke on todella pahaa :D.
Antibiootti on V-Pen ja se pitäisi ottaa tyhjään vatsaan, mieluiten vähintään 2 tuntia ennen ateriaa. Jaahas, miten joku edes kuvittelee että tämä onnistuisi :D Sekoittelin kuitenkin eri ruokiia ja mehuihin, mutta maku tuli aina läpi ja lapsi kysyi "Onko tämä lääkemaitoa?" :D
Eikä varmasti ole hyvä että niitä nesteitä joihin on sekoitettu antobiootteia kaadetaan viemäriin...
Suunnitelmanani on mennä ensi viikolla homeopaatin vastaanotolle, olen kuullut niin paljon kertomuksia tutuilta perheiltä miten homeopaattiset lääkkeet tehoavat moniin vaivoihin.
Niin, homeopatialla on monta sellaista tapettu jotka antibiootti olisi saattanut pelastaa. Kokeile ihmeessä Kuhne-kylpyjä myös.
Mutta sehän nyt vaan on luonnonvalintaa kun hipit sortuu elon tiellä.
Meillä lapsi valitsee apteekista lääkkeenoston yhteydessä itsellensä karkkipussin josta saa ottaa aina yhden kun lääke on nielaistu. Lapseni ovat semmoisia herkkäkurkkuja ettei niille todellakaan ruiskuteta mitään väkisin suuhun tai lääke tulee heti oksun kera ulos. Noin suuren määrän antaisin ainakin neljässä osassa tai lapseni ruiskuttaisi sen itse haluamaansa tahtiin.
Itse sekoitin antibiootin vanukkaan sekaan, meni alas mutta erittäin epäilevästi ja vaikeasti sekin, taisi lääke maistua kuitenkin jonkun verran läpi. Onneksi kuitenkin löytyi jokin millä aineen sai lapselle, sillä itse antibiootti oli niin pahanmakuinen että lapsi ei suostunut ottamaan mitään lusikkalääkettä sen jälkeen, ei edes kuumelääkkeitäkään vaikka aikaisemmin on jopa pyytänyt niitä lisää..
Täytyy kuitenkin muistaa että tiettyjä antibiootteja (tetrasykliinit, fluorokinolonit kuten siprofloksasiini) ei saa sekoittaa maitotuotteisiin sillä maidon kalsium vie näiltä antibiooteilta tehon kelatoimalla niitä.
Ruiskutan antibioottia pieniä määriä poskeen ja puhallan otsaan. Puhaltaminen pakottaa lapsen nielemään. Näin eräs neuvolatäti opasti. Toimii. Mutta tosi kurjaa antaa lääkettä pakottamalla. Meillä ei herkut toimi, kun ei muutenkaan syö herkkuja (ei itse halua). Joten lelukauppa kutsuu kuurin päätteeksi.
Meillä erittäin lääkintävastaisen lapsen sai avaamaan suunsa kun tehtiin tarrataulukko johon sai aina tarran otetusta annoksesta. Kun oli kuuri ohi ja taulukko täynnä, sai luvatun palkkion. Palkkion kuva oli toki taulukossa muistuttamassa aina siitä, miten tavoite lähenee koko ajan ja aina laskettiin montakos annosta vielä. Mutta kyseessä onkin tavaroille erittäin ahne lapsi :P
Meillä nuorimmalla lapsella ollut pienempänä korvatulehduskierre joten vähän liiankin tutuksi tullut antibiootin anto. Ja hän vihasi sitä (aluksi). Oon tehnyt niin, että takaapäin (kun lapsi istuu) otsasta hellästi mutta varmasti kiinni, ruisku suuhun ja hitaasti painan. Aluksi painoin aina liian nopeasti kun halusin vaan sen olevan nopeasti ohi, mutta huomasin sen aiheuttavan lähinnä lisää kiukkua/inhotusta. Sen jälkeen tuhat kehua ja halia, miksei vaikka jotain konkreettistakin palkintoa ainakin aluksi. Nopeasti lapsi alkoikin ottamaan nätisti ja avasi pian jo suun valmiiksi 😊
10 ml antobioottia 2,5-vuotiaalle pitäisi antaa 2 kertaa päivässä, nielurisatulehdukseen (joka ei vielä edes ole varma koska labratuloksia pitää odottaa maanantaihin). Ei suostu ottamaan pelkkää lääkettä millään, sen ekan kerran maistamisen jälkeen jolloin totesi että lääke on todella pahaa :D.
Antibiootti on V-Pen ja se pitäisi ottaa tyhjään vatsaan, mieluiten vähintään 2 tuntia ennen ateriaa. Jaahas, miten joku edes kuvittelee että tämä onnistuisi :D Sekoittelin kuitenkin eri ruokiia ja mehuihin, mutta maku tuli aina läpi ja lapsi kysyi "Onko tämä lääkemaitoa?" :D
Eikä varmasti ole hyvä että niitä nesteitä joihin on sekoitettu antobiootteia kaadetaan viemäriin...
Suunnitelmanani on mennä ensi viikolla homeopaatin vastaanotolle, olen kuullut niin paljon kertomuksia tutuilta perheiltä miten homeopaattiset lääkkeet tehoavat moniin vaivoihin.