Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitotyöläinen ja Lyrica

Vierailija
20.01.2014 |

Mitäs hoitoalan ihmiset ajattelevat tämäniltaisesta MOT-dokumentista joka käsitteli Lyricaa?

Mitä mieltä olette Lyricaa käyttävistä ihmisistä? Näkyykö käyttö päällepäin? Kuinka pystyy erottomaan Lyricasta oloja saavat ja saamattomat potilaat toisistaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Lyricaa hermokipuun monta kuukautta noin 300 mg päivässä. Aluksi nukutti ja oli tasapainovaikeuksia, mutta nämä oireet katosiva reilussa viikossa.

Alkuoireiden kadottua alkoi ruokahalu kasvamaan ja lisäksi muisti pätki ja unohtelin sanoja.

Jos nyt otan illalla Lyricaa tuon 300 mg, menee nuppi vähän sekaisin ja aamulla olen harvinaisen pirteä ja saattaa esiintyä huimausta. En enää siis käytä Lyricaa, mutta muutamana iltana kovissa kivuissa olen ottanut aiemmasta käytöstä jäljelle jääneitä kapseleita muiden lääkkeiden puutteesa.

Jos Lyricaa ottaa ison määrän satunnaisesti ja vielä sotkee mukaan muita lääkkeitä tai alkoholia, voin kuvitella vaikutuksen olevan sellainen, jota narkomaanit etsivät.

Vierailija
2/12 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseistä dokumenttia en ole katsonut, mutta terveydenhuollon työntekijänä olen tutustunut seuraaviin asioihin:

Lyrica on tällä hetkellä yksi katukauppojen suosituimmista lääkkeistä. Se ei kuitenkaan kerro siitä, että se tekisi erityisen hyvän olon, vaan siitä, että se aiheuttaa erittäin voimakasta riippuvaisuutta. Riippuvaisuus syntyy yleensä myös asianmukaisesta käytöstä lääkärin määräämillä annoksilla. Käsittämättömästä syystä Lyricaa kuitenkin kirjoitetaan melko kepein perustein sekä kipuun että ahdistukseen vaikka varsinainen hoitoteho on varsin huono (erityisesti haitat huomioon ottaen). Potilaana en itse ottaisi riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut ohjelmaa, mutta oikeasti, saako joku oloja lyricasta? Whaaaat????

Vierailija
4/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:29"]

[/quote]

Ohjelmassa väitettiin, että Lyricalla saa pään yhtä sekaisin kuin perinteisillä huumeilla. Ahdistuskin kuulemma häviää.

Vierailija
5/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä voi käsittää, itse söin lyricaa pari vuotta, annoksena kevyt 900-1200 mg päivässä eikä minkäänlaisia oloja tai haittavaikutuksia. Monella muulla lääkkeellä saa pään pienemmälläkin annoksella sekaisin tai oloja....

Vierailija
6/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksiin lääkkeet vaikuttavat voimakkaammin kuin  keski-ikäiseen ihmiseen.

Vierailija
7/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei toki näy Lyrican lääkärin määräyksen mukainen käyttö päällepäin. Kuten ei näy esim. bentsojenkaan. Toki henkilöllä jolle Lyricasta tulee sivuoireena vaikka heittohuimausta, kävelytyyli voi muistuttaa humalaista mutta usein nämä ihmiset haluavatkin vaihtaa lääkettä.

Väärinkäyttäjät on sitten eri juttu, ja useimmat näistä vielä käyttävät monia aineita sekaisin, esim. alkoholia ja lääkkeitä tai useampia eri lääkkeitä. Lyrican viihdekäyttöarvo yksinään on käsittääkseni melkoisen olematon, mutta se boostaa sekakäyttäjien mukaan muiden aineiden, kuten alkoholin, kannabiksen, tramalin, tsopiklonin tms vaikutusta. 

Vierailija
8/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tuola menee sitten paljon epileptikoita ja selkäkipuisia ihmisiä pää sekaisin.. se kuitenkin on se ensisijainen käyttötarkoitus. ahdistustakin lievittää. 

Monilla asiakkailla on käytössä lyricaa.. kenenkään en ole nähnyt menevän siitä sekaisin. varmaan riippuu annoksestakin..

Vierailija
9/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus söin yhden ja jynssäsin huonetta keskellä yötä lattiasta kattoon.. Toimi jotenkin piristävästi :D

Vierailija
10/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa täältä väärinkäyttäjien aitoja kokemuksia: summaisin, että yksinään onneton päihdepotentiaali, mutta monien mukaan toimii muiden aineiden kanssa: http://psyvault.net/viewtopic.php?t=703&f=2

Vierailija
11/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:29"]

[/quote]

Ohjelmassa väitettiin, että Lyricalla saa pään yhtä sekaisin kuin perinteisillä huumeilla. Ahdistuskin kuulemma häviää.

[/quote]

No, en tietenkään voi sanoa kenenkään toisen puolesta kun jokainen on yksilö ja reagoi erilailla lääkkeisiin. Itse kokeilin lyricaa hermosärkyyn ja siihen olisikin ollut tehokas nappi mutta sivuvaikutukset oli niin pahat (negatiivisia) ettei voinut mitenkään käyttää. Vaikka monta kertaa yritin aloittaa miniannoksella nostaen, ei vaan sopinut. Oloja ei kyllä tullut. Tosin, ei mulle tule niitä esim. Tramalistakaan. Jotkut siitäkin saa pörinät.

Vierailija
12/12 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikki ohjelman esimerkit olivat lääkekombinaatioita. Pelkästä Lyricasta ei tule autuaaksi huumemielessä. Mielestäni ohjelma leimaa kohtuuttomasti Lyrican käyttäjiä.