Vuokra-asunto, meneekö oikein?
Meneekö tää ihan oikein? En keksinyt muutakaan paikkaa mistä kysyä.
Asun asunnossa X, jossa mulla on meneillään 6kk irtisanomisaika, koska vuokranantaja ei jatkanut määräaikaista vuokrasopimusta, koska tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä. Sain uuden asunnon ja pääsen muuttamaan siihen 15päivä tätä kuuta. Täytyykö mun maksaa koko kuukauden vuokra tästä asunnosta vaikka en todellakaan jatka tässä asumista enää puolen kuun jälkeen? Vuokranantaja vastas mulle viestillä että täytyy maksaa lokakuun vuokra kokonaan.
Mulla ei kuitenkaan ole mitään erillistä 1kk irtisanomisaikaa, koska vuokranantajan toimesta on irtisanottu tää kämppä.
Kommentit (59)
Tietenkin kuuluu, vuokra maksetaan kuukausittain eikä päiväkohtaisesti.
Aina täytyy maksaa koko kuukuden vuokra vaikka asuisi vain yhden päivän toisen kuukauden puolella.
Jos vuokranantaja suostuu pienempään niin sitten ehkä vähemmän. mitään pakkoa suostua ei ole.
Sinulla on ihan normaali kuukauden irtisanomisaika, vaikka vuokranantaja on jo irtisanonut sopimuksen. Et tietenkään voi lähteä millään päivän varoajalla.
Okei, eli siis nykyinen asuntohan on sit mun käytössä myös koko kuukauden, eli mullla on muuttoa mahd alkaa tekemään 15.10 alkaen ja siivota vaikka nyk kämppä sit vaikka kuun lopussa? Meneeks tää niin??
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ihan normaali kuukauden irtisanomisaika, vaikka vuokranantaja on jo irtisanonut sopimuksen. Et tietenkään voi lähteä millään päivän varoajalla.
No ei kyllä ole normaalia kuukauden irtisanomisaikaa KUN vuokranantaja on irtisanonut vuokrasopimuksen!
Pitää maksaa, mutta tuossa kuvatussa tilanteessa olisi ollut vuokranantajalta ihan kohtuullista suostua puolen kuun vähennykseen. Niin monesti tehdään.
Nyt kun joudut koko kuun maksamaan, tottakai pidät kämpän loppuun asti niin voit rauhassa siivoilla ym.
alkup kirjoitti:
Okei, eli siis nykyinen asuntohan on sit mun käytössä myös koko kuukauden, eli mullla on muuttoa mahd alkaa tekemään 15.10 alkaen ja siivota vaikka nyk kämppä sit vaikka kuun lopussa? Meneeks tää niin??
Tottakai, miksi tätä edes tarvitsee kysyä?
Milloin irtisanomisaika loppuu? Lokakuun lopussa?
Määräikaiset vuokrasopimukset on huonoja, niissä täytyy maksaa niinpitkään kun on määräaika, ellei ole tuota omistajan omaan käyttöön pykälää.
Pahimmillaan joudut maksamaan kahta vuokraa päällekkäin, olkaa tarkkoja irtisanomisaikojen kanssa.
Kun maksat koko kuukauden vuokran, asunto on käytössäsi myös koko sen kuukauden. Sinun ei siis tarvitse luovuttaa asuntoa vielä 15. päivä, vaikka olisit jo varsinaisesti muuttanut uuteen asuntoon tuolloin.
T. Vuokranantaja
alkup kirjoitti:
aplodeja
alkup kirjoitti:
No tottakai asunto on sinulla käytössä jos siitä koko kuukauden maksat!
En minä ainakaan joutunut maksamaan kuin puolen kuun vuokran kun muutin pois 15. päivä. Aloittajan tapauksessa pitäisin asunnon käytössäni kuun loppuun asti, jos kerran joka tapauksessa joutuisin maksamaan koko kuun vuokran. Olisipa ainakin aikaa tehdä muuttoa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole normaalia kuukauden irtisanomisaikaa KUN vuokranantaja on irtisanonut vuokrasopimuksen!
Kuuden kuukauden irtisanomisaika vuokranantajan puolelta tarkoittaa, että jos vuokranantaja irtisanoo vuokrasopimuksen tänään, asunnosta on muutettava pois ensi huhtikuun lopussa. Vuokralainen saa kuitenkin siitä huolimatta irtisanoa sopimuksen yhden kuukauden irtisanomisajalla eli muuttaa pois marraskuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä haluat irtisanoa ennen hänen sopimaa päivää eli kumoat sen ensimmäisen sopimuksen.
Lokakuun vuokrahan olisi pitänyt jo maksaa? Ja kk irtisanomisaika tarkoittaisi että pitäisi maksaa myös ensi kuun vuokra. Eli kyllä, pitää maksaa koko kuun vuokra, uudesta asunnosta ei tarvitse maksaa kuin puolen kuun vuokra.
alkup kirjoitti:
Kyllä.
Joudut maksamaan myös ensi kuun.
Kuukausen irtisanomisaika tarkoittaa sitä, että väliin jää yksi täysi kuukausi.
Esim.
Irtisanot asunnon 1.8.
Sun täytyy maksaa myös 1.9 alkava kuukausi. 1.10 alkaen olet vapaa maksuista.
Eli jos irtisanot 31.7., sun pitää maksa 1.8. alkava kuukausi. 1.9. olet vapaa maksuista.
Kannattaa hoitaa asiat lain mukaan.
Eikä alkaa rettelöimään viime tipassa.
Jos ilmoitat kuun alussa 1 pv, osa vuokranantajista voi neuvotella asiasta vuokralaisen kanssa ja vuokralainen pääsee nopeasti pois.
alkup kirjoitti:
Totta kai, ja tuossahan kannattaa ottaa huomioon että vuokranantajalla voi olla myös kiire päästä muuttamaan, kun kerran tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä. Eli et todellakaan lähde tuolta kokonaan jo 15. päivä, tai vaikka lähtisit, niin pidät avaimet kuun loppuun, ja jos vuokranantaja kysyy voiko jo tuoda omia tavaroitaan, kun asunto kerran on tyhjä, niin kiellät ehdottomasti. Asunto on sinun kuukauden loppuun asti kun kerran vuokran maksat, vaikka et enää edes asuisi siellä.
Jos vuokranantaja ei yhtään jousta niin ei sinunkaan tarvitse.
Pitää maksaa.