Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kätilöopiskelija, kysyttävää?

Vierailija
20.12.2013 |

.

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opiskelen kätilöksi, aikuispuolella. Ei kysyttävää :)

Vierailija
42/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:22"]Ei kai kipua voi käyrältä arvioida? Minulle sanottiin, ettei supistukset ole kovin kivuliaita vielä, että kyllähän nämä kestää, kun kätilö käyrää katseli..ja sattui helvetisti!

[/quote]

Ei tietenkään voi, kipu on aina subjektiivinen kokemus. SupistusteN voimakkuutta voi seurata sisäisellä paineenmittauksella, ulkoisella näkyy supistusten kesto. Hyvän supistuksen kesto on noin 60 s siis tehokkaan. Kätilö on ehkä väärin ilmaissut, kipua ei kuitenkaan saisi vähätellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:29"]Minulla murtui häntäluu alatiesynnytyksessä. Kukaan ei tajunnut mistä oli kyse, vaikka kuvailin sekä synnärillä että neuvolassa oireeni (ettei sattunut episitomian kohtaan ym). Eikö teille opeteta lainkaan tätä mahdollisuutta, että luusto hajoaa synnytyksessä ja eikö sitä huomaa? Kärsin 6kk kivuista ilman että asiaa koskaan tutkittiin ja se vaikutti vauvan ja minun vuorovaikutukseenkin selvästi.

[/quote]

Kyllä meille opetetaan eri traumamekanismeja. Opetetaan myös ettei jatkuva kipu ole normaalia, asiaa pitää tutkia ja siihen on löydettävä syy. En osaa sanoa, miksi avun saaminen sinulla on kestänyt, pahoittelut!

Vierailija
44/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielestäni on aika outoa, että usein täällä keskusteluissa haukutaan kätilöitä ja ihmetellään toimintatapoja sairaaloissa. Ihmettelen ettei teillä olekaan nyt minulle mitään sanottavaa!"

Et ole vielä valmistunut, joten et ole vielä kätilö. Ihmettelen, miksi esiinnyt täällä jonkinlaisena tietäjänä, vaikka ammattiurasi ei ole edes alkanut.

Vierailija
45/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:42"]"Mielestäni on aika outoa, että usein täällä keskusteluissa haukutaan kätilöitä ja ihmetellään toimintatapoja sairaaloissa. Ihmettelen ettei teillä olekaan nyt minulle mitään sanottavaa!"

Et ole vielä valmistunut, joten et ole vielä kätilö. Ihmettelen, miksi esiinnyt täällä jonkinlaisena tietäjänä, vaikka ammattiurasi ei ole edes alkanut.

[/quote]

Tämä on sellainen ala, jossa et ikinä voi tietää ja osata kaikkea. Vastaan kysymyksiin omalla osaamisellani ja tietämykselläni. Me opiskelemme siten, että voimme työskennellä heti valmistuttuamme. Harmi jollet usko, että opiskelija voisi asioista tarpeeksi tietää.

Vierailija
46/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun vastaat täällä kysymyksiin :) Mulla muutama:

1. Mikä on kätilön tehtävä keisarinleikkauksessa?

2. Tietäväkö kätilöt jos lapsi on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla?

3. Oletko ollut mukana synnytyksessä, jossa lapsi tai äiti on kuollut?

Vierailija
47/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:53"]Ihanaa, kun vastaat täällä kysymyksiin :) Mulla muutama:

1. Mikä on kätilön tehtävä keisarinleikkauksessa?

2. Tietäväkö kätilöt jos lapsi on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla?

3. Oletko ollut mukana synnytyksessä, jossa lapsi tai äiti on kuollut?

[/quote]

Kiva, kiitos! :)

1. Valmistella äiti sektioon, katsoa vauvan syntymäaika ja tarjonta ja huolehtia muutenkin vauvasta ensi hetkinä. Myös istukan vastaanotto ja tarkistus kuuluvat hoitavalle kätilölle. Kun haava on ommeltu, kätilö tarkkailee äidin vointia salissa ennen osastolle siirtoa. Hätäsektioissa kätilö toimii joissain sairaaloissa instrumenttisairaanhoitajana leikkaussalissa.

2. Yleensä tieto on neuvolakortilla, joten kyllä tietävät. Ei vaikuta mitenkään synnytyksen hoitoon, mutta tietysti tunnepuolella voi olla synnyttäjällä rankempaa kun pitkä odotus vihdoin palkitaan. Joten enemmän tarkkaillaan ja tuetaan tarvittaessa enemmän!

3. En ole, opiskelijat eivät saa osallistua kohtuun kuolleiden sikiöiden syntymien hoitoon eikä minulle ole vielä tullut vastaan akuutteja kuolemantapauksia.

Vierailija
48/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 14:49"]Hei, minulla on molemmat synnytykset olleet nopeita ja kaikki on mennyt hyvin. Yksi asia jäi mietittymään kuopuksen syntymästä, että kun minut kärrättiin pyörätuolilla kiireesti saliin, nousin sängylle ja sain saman tien luvan ponnistaa, niin miksi minut käskettiin puoli-istuvaan asentoon vaikka sanoin, että haluaisin kokeilla muuta, esim. olla kontillaan (siihen asentoon olisin sängylle jäänyt koska se tuntui parhaimmalta). Oliko tämä kätilöstä kiinni vai joku lääketieteellinen juttu?

Onko nopeita synnytyksiä muuten paljon? Omani kesto kaiken kaikkiaan kolme tuntia molemmilla kerroilla.

[/quote]

Uudelleensynnyttäjillä synnytyksen kesto on usein vain muutamia tunteja. Puoli-istuva asento on kätilölle helpoin pään ja välilihan tukemisen kannalta, joten kätilö on saattanut säikähtää nopeaa syntymää. Jos vauva syntyy liian nopeasti, voi vauva tarvita enemmän apua käynnistyäkseen ja toisaalta sinun kohtusi ei välttämättä ymmärtäisi syntymän jälkeen supistua, mistä seuraisi massiivivuoto. Muuta selitystä en keksi, nykyään on myös aika harvinaista on että haluaisi ponnistaa jossain muussa kuin puoli-istuvassa joka on se perinteisin, ei tokikaan luonnollisin. :)

[/quote]

Jos ei se ole luonnollisin asento, niin miksi hitsissä siinä asennossa ponnistutetaan yhä vain? Kätilön työn helpottamiseksi?

[/quote]

Sori huomasin vasta nyt. Kätilön ergonomia on yksi syy ja myös se että siinä asennossa on helpompi levätä ponnistusten=supistusten välillä jos on väsynyt esim pitkän synnytyksen vuoksi. Kyllä meille opetetaan eri asentoja ja rohkaidtaan niiden käyttöön, muutosta on siis toivottavasti luvassa.

Vierailija
49/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 15:04"]Rehellinen mielipiteesi synnytyspelkoisista? En nyt puhu pikku jännityksestä,vaan pakokauhunomaisesta pelosta. Miten pelko otetaan huomioon synnytyksessä? Onko pelko sinusta pätevä syy sektioon?

[/quote]

Tämäkin oli mennyt minulta ohi. Synnytyspelkoiset ovat haastavia mutta samalla erittäin palkitsevia asiakkaita. Pelko otetaan huomioon kertomalla asioista tarkemmin, ohjaamalla ja olemalla läsnä mahdollisimman paljon. Synnytyspelkoa on mielestäni vaikea lievittää ainakin tässä vaiheessa. Sektioon pitäisi päästä mielestäni pelon vuoksi kunhan käy keskustelemassa asiasta myös ammattilaisen kanssa.

Vierailija
50/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä on, ettei epiduraali eikä kohdunkaulanpuudutus puuduta? Toistuuko sellainen yleensä seuraavissakin synnytyksissä? Aquarakkulat, suihku, ilokaasu, ym. tuntui ihan turhalta. Onko mitään, mikä oikeasti auttaisi synnytyskipuun?

Vierailija
51/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka historian hahmo on lähellä sydäntäsi? Miksi?

Vierailija
52/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyypillistä on kätilön oma "missio" sen suhteen, että synnyttäjä ei vain ottaisi "pahaa" epiduraalia tai spinaalia? Minusta nimittäin tuntui siltä, että (sinänsä tosi kivat) kätilöt jotenkin pettyivät, kun sittenkin päädyin pyytämään epiduraalia, vaikka minulla olisi ollut vapaus synnyttää luomusti ja aktiivisesti ja niin edespäin. Siis jotenkin, että kun pitäisi olla aktiivisynnytykset ilman epiduraalia ja kaikkea, niin sitten kun "valistunut" ja tiedostava äiti ei olekaan "luomuhenkinen", vaan valitsee "väärin", niin sitten se on vähän kuin henkilökohtainen moga omalla uralla.

Ja oikeasti siis mä olen saanut aina tosi kivasti tukea ja ne epiduraalitkin tulivat nopeasti. Ei ikinä valittamista! Eka synnytys oli nukutettuna, mutta toka ja kolmas ihan alateitse ja niin päin pois. Tokassa oli opiskelija ja kolmannessa vastavalmistunut, kauhean kivoja ja päteviä naisia.

Vierailija
53/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:35"]Kuinka yleistä on, ettei epiduraali eikä kohdunkaulanpuudutus puuduta? Toistuuko sellainen yleensä seuraavissakin synnytyksissä? Aquarakkulat, suihku, ilokaasu, ym. tuntui ihan turhalta. Onko mitään, mikä oikeasti auttaisi synnytyskipuun?

[/quote]

Olen hoitanut noin kolmekymmentä synnytystä ja kahdessa epiduraali ei ole auttanut jostain syystä, joten ei kovin yleistä mutta mahdollista. Epiduraali on tällä hetkellä tehokkain kivunlievitysmenetelmä vaikkakin sillä on myös haittavaikutuksia. Kohdunkaulapuudute on lääkärin melko haastava laittaa ja muistaakseni noin 50% niistä onnistuu.

Vierailija
54/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:53"]Kuinka tyypillistä on kätilön oma "missio" sen suhteen, että synnyttäjä ei vain ottaisi "pahaa" epiduraalia tai spinaalia? Minusta nimittäin tuntui siltä, että (sinänsä tosi kivat) kätilöt jotenkin pettyivät, kun sittenkin päädyin pyytämään epiduraalia, vaikka minulla olisi ollut vapaus synnyttää luomusti ja aktiivisesti ja niin edespäin. Siis jotenkin, että kun pitäisi olla aktiivisynnytykset ilman epiduraalia ja kaikkea, niin sitten kun "valistunut" ja tiedostava äiti ei olekaan "luomuhenkinen", vaan valitsee "väärin", niin sitten se on vähän kuin henkilökohtainen moga omalla uralla.

Ja oikeasti siis mä olen saanut aina tosi kivasti tukea ja ne epiduraalitkin tulivat nopeasti. Ei ikinä valittamista! Eka synnytys oli nukutettuna, mutta toka ja kolmas ihan alateitse ja niin päin pois. Tokassa oli opiskelija ja kolmannessa vastavalmistunut, kauhean kivoja ja päteviä naisia.

[/quote]

Joillekin kätilöille se on merkittåvämpää, meitä on eri koulukuntia kivunlievityksen suhteen ja eri sairaaloissa on hieman eri henkisiä kätilöitä. Harmi että he ovat sinulle näyttäneet mahdollisen pettymyksensä, minulle on tärkeintä että äidin mielestä synnytys on sujunut hyvin ja että kaikki voivat hyvin synnytyksen jälkeen!

Vierailija
55/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:39"]Kuka historian hahmo on lähellä sydäntäsi? Miksi?

[/quote]

Aika hölmöä ehkä mutta vastaan Jeesus. Hänen suvaitsevaisuutensa oli erittäin kunnioitettavaa ainakin tarinoiden mukaan.

Vierailija
56/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä on, että alapää on synnytyksen jälkeen lähes viikon tunnoton (siis kipua ym tuntee paikoin, mutta ei esim virtsaamista, pidättämistä, lantionpohjan lihaksia jne.?

Vierailija
57/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:37"]Kuinka yleistä on, että alapää on synnytyksen jälkeen lähes viikon tunnoton (siis kipua ym tuntee paikoin, mutta ei esim virtsaamista, pidättämistä, lantionpohjan lihaksia jne.?

[/quote]

On mahdollista sen vuoksi, että synnytyksessä sikiön pää painaa lantion alueen hermoja ja voi aiheuttaa tuntopuutoksia ja kipua. Ei siis todella yleistä mutta tätä on kuitenkin jonkin verran, erityisesti virtsaaminen tuottaa alkuun usein hankaluuksia sen tunnottomuuden vuoksi.

Vierailija
58/180 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
59/180 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti luet ja vastailet näihin vielä,koska olen erittäin kiinnostunut kätilön ammattista ja haluaisin opiskella kätilöksi. Muutamia kysymyksiä haluisin esittää, joten toiv vastaat :)!!

1. Onko koulutus rankka ja pärjääkö sielä jos ei ole 10 oppilas ollut aiemmin?

2. Kuuluiko koulutukseen esim vanhusten hoitoa jne sairaanhoitaja vaiheessa?

3. Hoitaako opiskelija synnytyksiä, entä keisarileikkauksia jne?

4. Aloitetaanko sielä esim lääkelaskut sun muut ihan alkeista? 

5. Pitääkö osata kieliä hyvin?

Vierailija
60/180 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunlaisen kätilön toivoisin joskus hoitavan oman synnytykseni :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä