Olen kätilöopiskelija, kysyttävää?
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:33"]Kuule, minulla ei ole kertaakaan mennyt synnytyksessä pää sekaisin, ja olen synnyttänyt neljästi. Otathan synnyttäjät yksilöinä.
[/quote]
Tietysti otan, ei ole ollut tarkoitus antaa ymmärtää että synnyttäjät olisivat mielestäni kaikki samanlaisia...
[/quote]
Ihanan asiallinen keskustelu oli kunnes tämä yksi neljän lapsen äiti tuli purkamaan pahaa oloaan. Kyllä itse ainakin olen ollut sekaisin jokaisen lapsen kohdalla, sekaisin onnesta. Ap vaikuttaa pätevältä, empaattiselta ja asialliselta, eikä onneksi provosoitunut tästä väkisin väännetystä negatiivisesta asiasta. Harmi, että jotkut meistä pahoittavat aina kaikesta mielensä.
Hei :) Odotan kaksosia viikolla 27. Minulle on äitipolikäynneillä sanottu, että synnytyksessä on läsnä paljon henkilökuntaa. Ketä kaikkia sinne tulee? Ja sanoivat myös, että mielellään ohjaavat paikalle myös opiskelijat, koska geminisynnytyksiä ei ole joka päivä. Voinko kuitenkin sanoa, että haluan paikalle vaikka vain maks. yhden opiskelijan? Voiko kaksosia ponnistaa missään muussa asennossa kuin sängyssä puoli-istuvassa? Haluaisin olla pystyssä tai mielellään jopa jakkaralla. Sänkyyn en suostu.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 14:32"]Hei :) Odotan kaksosia viikolla 27. Minulle on äitipolikäynneillä sanottu, että synnytyksessä on läsnä paljon henkilökuntaa. Ketä kaikkia sinne tulee? Ja sanoivat myös, että mielellään ohjaavat paikalle myös opiskelijat, koska geminisynnytyksiä ei ole joka päivä. Voinko kuitenkin sanoa, että haluan paikalle vaikka vain maks. yhden opiskelijan? Voiko kaksosia ponnistaa missään muussa asennossa kuin sängyssä puoli-istuvassa? Haluaisin olla pystyssä tai mielellään jopa jakkaralla. Sänkyyn en suostu.
[/quote]
Hei, ainakin niissä sairaaloissa joissa olen ollut harjoitteluissa on ollut nimenomaan ehdotonta että paikalla on vain yksi kätilöopiskelija tai kandi, ei enempää. Molemmilme lapsille tulee omat lastenhoitajat/kätilöt, sinua hoitaa yksi kätilö ja lääkäreistä paikalle tulee lastenlääkäri ja gynekologi. He siis ainakin tulevat!
Vapaammat synnytysasennot edellyttävät, että molemmilta vauvoilta saadaan syke hyvin piirtymään ts vointia voidaan seurata luotettavasti. Synnytyksen kulku riippuu myös siitä, miten päin kaksosesi ovat kohdussa asettuneet. A:n synnyttyä on riskinä se että B luiskauttaa kätensä tai muun väärän osan kohdunsuusta, jolloin alatiesynnytystä ei voida jatkaa. Tee toivelista ennen synnytystä ja tuo toiveesi ponnistusasennoista esille rohkeasti. Yhdessä sitten katsotte kätilön kanssa tilanteen mukaan mitä voi tehdä. Hienoa että olet ajatellut asiaa etukäteen ja olet aktiivinen! :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:33"]Kuule, minulla ei ole kertaakaan mennyt synnytyksessä pää sekaisin, ja olen synnyttänyt neljästi. Otathan synnyttäjät yksilöinä.
[/quote]
Tietysti otan, ei ole ollut tarkoitus antaa ymmärtää että synnyttäjät olisivat mielestäni kaikki samanlaisia...
[/quote]
Ihanan asiallinen keskustelu oli kunnes tämä yksi neljän lapsen äiti tuli purkamaan pahaa oloaan. Kyllä itse ainakin olen ollut sekaisin jokaisen lapsen kohdalla, sekaisin onnesta. Ap vaikuttaa pätevältä, empaattiselta ja asialliselta, eikä onneksi provosoitunut tästä väkisin väännetystä negatiivisesta asiasta. Harmi, että jotkut meistä pahoittavat aina kaikesta mielensä.
[/quote]
Kiitos! :)
Hei, minulla on molemmat synnytykset olleet nopeita ja kaikki on mennyt hyvin. Yksi asia jäi mietittymään kuopuksen syntymästä, että kun minut kärrättiin pyörätuolilla kiireesti saliin, nousin sängylle ja sain saman tien luvan ponnistaa, niin miksi minut käskettiin puoli-istuvaan asentoon vaikka sanoin, että haluaisin kokeilla muuta, esim. olla kontillaan (siihen asentoon olisin sängylle jäänyt koska se tuntui parhaimmalta). Oliko tämä kätilöstä kiinni vai joku lääketieteellinen juttu?
Onko nopeita synnytyksiä muuten paljon? Omani kesto kaiken kaikkiaan kolme tuntia molemmilla kerroilla.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 14:49"]Hei, minulla on molemmat synnytykset olleet nopeita ja kaikki on mennyt hyvin. Yksi asia jäi mietittymään kuopuksen syntymästä, että kun minut kärrättiin pyörätuolilla kiireesti saliin, nousin sängylle ja sain saman tien luvan ponnistaa, niin miksi minut käskettiin puoli-istuvaan asentoon vaikka sanoin, että haluaisin kokeilla muuta, esim. olla kontillaan (siihen asentoon olisin sängylle jäänyt koska se tuntui parhaimmalta). Oliko tämä kätilöstä kiinni vai joku lääketieteellinen juttu?
Onko nopeita synnytyksiä muuten paljon? Omani kesto kaiken kaikkiaan kolme tuntia molemmilla kerroilla.
[/quote]
Uudelleensynnyttäjillä synnytyksen kesto on usein vain muutamia tunteja. Puoli-istuva asento on kätilölle helpoin pään ja välilihan tukemisen kannalta, joten kätilö on saattanut säikähtää nopeaa syntymää. Jos vauva syntyy liian nopeasti, voi vauva tarvita enemmän apua käynnistyäkseen ja toisaalta sinun kohtusi ei välttämättä ymmärtäisi syntymän jälkeen supistua, mistä seuraisi massiivivuoto. Muuta selitystä en keksi, nykyään on myös aika harvinaista on että haluaisi ponnistaa jossain muussa kuin puoli-istuvassa joka on se perinteisin, ei tokikaan luonnollisin. :)
Rehellinen mielipiteesi synnytyspelkoisista? En nyt puhu pikku jännityksestä,vaan pakokauhunomaisesta pelosta. Miten pelko otetaan huomioon synnytyksessä? Onko pelko sinusta pätevä syy sektioon?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 14:49"]Hei, minulla on molemmat synnytykset olleet nopeita ja kaikki on mennyt hyvin. Yksi asia jäi mietittymään kuopuksen syntymästä, että kun minut kärrättiin pyörätuolilla kiireesti saliin, nousin sängylle ja sain saman tien luvan ponnistaa, niin miksi minut käskettiin puoli-istuvaan asentoon vaikka sanoin, että haluaisin kokeilla muuta, esim. olla kontillaan (siihen asentoon olisin sängylle jäänyt koska se tuntui parhaimmalta). Oliko tämä kätilöstä kiinni vai joku lääketieteellinen juttu?
[/quote]
Uudelleensynnyttäjillä synnytyksen kesto on usein vain muutamia tunteja. Puoli-istuva asento on kätilölle helpoin pään ja välilihan tukemisen kannalta, joten kätilö on saattanut säikähtää nopeaa syntymää. Jos vauva syntyy liian nopeasti, voi vauva tarvita enemmän apua käynnistyäkseen ja toisaalta sinun kohtusi ei välttämättä ymmärtäisi syntymän jälkeen supistua, mistä seuraisi massiivivuoto. Muuta selitystä en keksi, nykyään on myös aika harvinaista on että haluaisi ponnistaa jossain muussa kuin puoli-istuvassa joka on se perinteisin, ei tokikaan luonnollisin. :)
[/quote]
Jos ei se ole luonnollisin asento, niin miksi hitsissä siinä asennossa ponnistutetaan yhä vain? Kätilön työn helpottamiseksi?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]
Hui, en tiennytkään että keho ei välttämättä osaa seurata perässä jos synnytys on nopea. Kiitos paljon vastauksesta, ja hyvää joulua sinulle :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:16"]Miten mamut, joiden alapää on silvottu pystyvät synnyttämään? Pitääkö aina leikata, ettei tule pahoja repeämiä? Kuvottavaa ajatellakin, että sellaisella tuhotulla arpeutuneella värkillä joutuu seksiä harrastamaan ja synnyttämään.
[/quote]
Hieman asiaton tyyli kysyä mutta saamme koulutusta ympärileikkauksista. Arpikudos repeää helpommin synnytyksessä. Tarvittaessa tehdään ns avausleikkaus suunnitellusti hyvissä ajoin jo raskauden aikana tai tarvittaessa synnytyksessä. Tämä asia ei ole mustavalkoinen niin kuin ei mikään tässä maailmassa.
[/quote]
Kun nainen, jolle on tehty infibulaatio ja synnytyksen jälkeen halutaan uudelleen ommella kiinni, tekeekö sen kätilö/lääkäri jälkitarkastuksessa, vai onko julkinen terveydenhuolto sanoutunut irti kokonaan tästä toimenpiteestä?
Käsittääkseni somalien kulttuurissa nimenomaan on yleinen tuo ympärileikkauksen muoto.
Kuinka yleistä on sellainen, että lapsivesien mentyä ennenaikaisesti raskaus jatkuu normaalisti? Minulla vedet meni rv 29 ja lapsi syntyi yhdeksän viikkoa myöhemmin. Reikä sikiökalvossa meni umpeen ja veden määrä normalisoitui. Tulehdustakaan ei tullut.
Miten luot synnyttävää naista kunnioittavan ja arvostavan ilmapiirin?
Millainen on lohkoutunut istukka?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:21"]Millainen on lohkoutunut istukka?
[/quote]
Siinä näkyy selkeästi lohkoja eli ei ole tasaisen kiinteä. Aivan normaali istukka kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:17"]Miten luot synnyttävää naista kunnioittavan ja arvostavan ilmapiirin?
[/quote]
Luon hyvän synnytysilmapiirin huumorilla, kysymällä ja toteuttamalla synnyttåjän toiveita mahdollisuuksien mukaan, huomioimalla tukihenkilöä, selittämällä ja perustelemalla toimintaani ja kunnioittamalla synnyttäjän tahtoa. Luvan kysyminen esim sisätutkimuksiin on erittäin tärkeää, haluan että synnyttäjällä on hallinnan tunne omasta synnytyksestään ja kehostaan.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:12"]Kuinka yleistä on sellainen, että lapsivesien mentyä ennenaikaisesti raskaus jatkuu normaalisti? Minulla vedet meni rv 29 ja lapsi syntyi yhdeksän viikkoa myöhemmin. Reikä sikiökalvossa meni umpeen ja veden määrä normalisoitui. Tulehdustakaan ei tullut.
[/quote]
Enpä olekaan koskaan kuullut tällaisesta mutta on tosiaan mahdollista! Tosi kiva että kaikki meni hyvin :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:16"]Miten mamut, joiden alapää on silvottu pystyvät synnyttämään? Pitääkö aina leikata, ettei tule pahoja repeämiä? Kuvottavaa ajatellakin, että sellaisella tuhotulla arpeutuneella värkillä joutuu seksiä harrastamaan ja synnyttämään.
[/quote]
Hieman asiaton tyyli kysyä mutta saamme koulutusta ympärileikkauksista. Arpikudos repeää helpommin synnytyksessä. Tarvittaessa tehdään ns avausleikkaus suunnitellusti hyvissä ajoin jo raskauden aikana tai tarvittaessa synnytyksessä. Tämä asia ei ole mustavalkoinen niin kuin ei mikään tässä maailmassa.
[/quote]
Kun nainen, jolle on tehty infibulaatio ja synnytyksen jälkeen halutaan uudelleen ommella kiinni, tekeekö sen kätilö/lääkäri jälkitarkastuksessa, vai onko julkinen terveydenhuolto sanoutunut irti kokonaan tästä toimenpiteestä?
Käsittääkseni somalien kulttuurissa nimenomaan on yleinen tuo ympärileikkauksen muoto.
[/quote]
Suomessa ei saa periaatteessa ommella ympärileikattua enää takaisin ennalleen. Toki ompelemme vuotavat alueet mutta enempää emme saa tehdä, ei lääkärit eikä kätilöt.
Ei kai kipua voi käyrältä arvioida? Minulle sanottiin, ettei supistukset ole kovin kivuliaita vielä, että kyllähän nämä kestää, kun kätilö käyrää katseli..ja sattui helvetisti!
Minulla murtui häntäluu alatiesynnytyksessä. Kukaan ei tajunnut mistä oli kyse, vaikka kuvailin sekä synnärillä että neuvolassa oireeni (ettei sattunut episitomian kohtaan ym). Eikö teille opeteta lainkaan tätä mahdollisuutta, että luusto hajoaa synnytyksessä ja eikö sitä huomaa? Kärsin 6kk kivuista ilman että asiaa koskaan tutkittiin ja se vaikutti vauvan ja minun vuorovaikutukseenkin selvästi.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 13:09"]89 kiittää vastauksesta. Ceridal on ollut käytössä ihan alusta asti. Seksuaalineuvojaa en ole itse edes ajatellut, joten ehkäpä sinne sitten. Ne harvat kerrat, kun olemme olleet yhdynnässä, kirvely ja repeämisen tunne alkavat heti ekasta työnnöstä (vaikka siis oikeasti todella käytämme liukastetta ihan lotraamalla), ja vaikka touhun lopettaisi heti siihen, on alapää kipeä ja turta seuraavana päivänäkin. En edes ymmärrä, miksi mulle on eppari tehty, kosksa vauvalla ei ollut mitään hätää ja olisin jaksanut ponnistaa vielä vaikka kuinka. Mutta eteenpäin sano elävän mieli :)
[/quote]
Seksuaalineuvojat ovat juuri tällaisia tilanteita varten ja he ovat seksuaalielämän ongelmien asiantuntijoita. He ovat ammattiryhmä joka ei onneksi aliarvioi ongelmasi vakavuutta (kuten valitettavan usein esim. neuvolassa käy). Toivottavasti löydät avun ja pääset pian jatkamaan seksielämääsi raskautta edeltävällä tavalla! :)