Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kätilöopiskelija, kysyttävää?

Vierailija
20.12.2013 |

.

Kommentit (180)

Vierailija
1/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi yksi kysymys johon voi olla vaikea vastata. Voiko olla normaalia, että on synnytyksen jälkeen niin käsittämättömän väsynyt ettei pysty tekemään mitään päiviin? Muistan hämärästi sekavan ajan, kun en pystynyt käymään edes vessassa puoleentoista vuorokauteen, enkä kävelemään paria kolmea metriä pidempään. Ruokaa en hakenut käytävältä moneen päivään. Hengästyin pahasti parin askeleen jälkeen enkä pystynyt edes hoitamaan vauvaa, mies hoito sen kokonaan, seisominen esim. suihkussa ei onnistunut ollenkaan. Hengästyminen ja tajun menetyksen tunne olivat todella pahat ja joka paikkaan sattui. Pyysin ottamaan hemoglobiinin, mutta totesivat että ei sen ottamisesta mitään hyötyä ole, hb oli ok synnytykseen tullessa eikä vuotoa ollut paljon. Ts. kukaan ei ottanut ongelmaa tosissaan.

Meni monta viikkoa ennenkuin onnistuin kävelemään 100 m hengästymättä. Sittemmin kyllä normalisoitui. Mulla on itsellä käynyt mielessä mm. veritulppa, kovin paljoa en jaksanut kiinnittää sairaalassa huomiota tähän tai mihinkään muuhunkaan, kun olin kaikin puolin ihan tosi sekaisin.

Vierailija
2/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi yksi kysymys johon voi olla vaikea vastata. Voiko olla normaalia, että on synnytyksen jälkeen niin käsittämättömän väsynyt ettei pysty tekemään mitään päiviin? Muistan hämärästi sekavan ajan, kun en pystynyt käymään edes vessassa puoleentoista vuorokauteen, enkä kävelemään paria kolmea metriä pidempään. Ruokaa en hakenut käytävältä moneen päivään. Hengästyin pahasti parin askeleen jälkeen enkä pystynyt edes hoitamaan vauvaa, mies hoito sen kokonaan, seisominen esim. suihkussa ei onnistunut ollenkaan. Hengästyminen ja tajun menetyksen tunne olivat todella pahat ja joka paikkaan sattui. Pyysin ottamaan hemoglobiinin, mutta totesivat että ei sen ottamisesta mitään hyötyä ole, hb oli ok synnytykseen tullessa eikä vuotoa ollut paljon. Ts. kukaan ei ottanut ongelmaa tosissaan.

Meni monta viikkoa ennenkuin onnistuin kävelemään 100 m hengästymättä. Sittemmin kyllä normalisoitui. Mulla on itsellä käynyt mielessä mm. veritulppa, kovin paljoa en jaksanut kiinnittää sairaalassa huomiota tähän tai mihinkään muuhunkaan, kun olin kaikin puolin ihan tosi sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 05:52"]Mulla olisi yksi kysymys johon voi olla vaikea vastata. Voiko olla normaalia, että on synnytyksen jälkeen niin käsittämättömän väsynyt ettei pysty tekemään mitään päiviin? Muistan hämärästi sekavan ajan, kun en pystynyt käymään edes vessassa puoleentoista vuorokauteen, enkä kävelemään paria kolmea metriä pidempään. Ruokaa en hakenut käytävältä moneen päivään. Hengästyin pahasti parin askeleen jälkeen enkä pystynyt edes hoitamaan vauvaa, mies hoito sen kokonaan, seisominen esim. suihkussa ei onnistunut ollenkaan. Hengästyminen ja tajun menetyksen tunne olivat todella pahat ja joka paikkaan sattui. Pyysin ottamaan hemoglobiinin, mutta totesivat että ei sen ottamisesta mitään hyötyä ole, hb oli ok synnytykseen tullessa eikä vuotoa ollut paljon. Ts. kukaan ei ottanut ongelmaa tosissaan.

[/quote]

Huomenta! Oireesi kuulostavat kyllä hemoglobiinin laskulta. On niin kovin yksilöllistä, minkä kokoinen vuoto ja siitä aiheutuva hbn lasku vaikuttavat eri ihmisiin. Harmillista ettet saanut apua sairaalassa! Veritulpassa vointisi oli huonontunut jatkuvasti, onneksi olosi helpotti lopulta itsestään!

Vierailija
4/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohdunkaulaa jäljellä kolme-neljä senttiä, niin kuinka nopeasti voidaan päästä itse asiaan? onko sen häviäminen kivuliasta vai voiko tapahtua huomaamatta?

-malttamaton-

Vierailija
5/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:01"]Jos kohdunkaulaa jäljellä kolme-neljä senttiä, niin kuinka nopeasti voidaan päästä itse asiaan? onko sen häviäminen kivuliasta vai voiko tapahtua huomaamatta?

-malttamaton-

[/quote]

Yleensä kanavan häviäminen tapahtuu huomaamatta. Ensisynnyttäjillä ensin häviää kanava ja sen jälkeen kohdunsuu aukeaa ja uudelleensynnyttäjillä kohdunsuu voi olla monta viikkoakin auki kanavan ollessa vielä jäljellä. Kanavan 'häviämisnopeus' on tosi yksilöllistä kuten kaikki synnytykseen liittyvät asiat mikä on varmasti ärsyttävää kuulla uudestaan ja uudestaan :D

Vierailija
6/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mamut, joiden alapää on silvottu pystyvät synnyttämään? Pitääkö aina leikata, ettei tule pahoja repeämiä? Kuvottavaa ajatellakin, että sellaisella tuhotulla arpeutuneella värkillä joutuu seksiä harrastamaan ja synnyttämään.

Vierailija
7/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:16"]Miten mamut, joiden alapää on silvottu pystyvät synnyttämään? Pitääkö aina leikata, ettei tule pahoja repeämiä? Kuvottavaa ajatellakin, että sellaisella tuhotulla arpeutuneella värkillä joutuu seksiä harrastamaan ja synnyttämään.

[/quote]

Hieman asiaton tyyli kysyä mutta saamme koulutusta ympärileikkauksista. Arpikudos repeää helpommin synnytyksessä. Tarvittaessa tehdään ns avausleikkaus suunnitellusti hyvissä ajoin jo raskauden aikana tai tarvittaessa synnytyksessä. Tämä asia ei ole mustavalkoinen niin kuin ei mikään tässä maailmassa.

Vierailija
8/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:01"]Jos kohdunkaulaa jäljellä kolme-neljä senttiä, niin kuinka nopeasti voidaan päästä itse asiaan? onko sen häviäminen kivuliasta vai voiko tapahtua huomaamatta?

-malttamaton-

[/quote]

Yleensä kanavan häviäminen tapahtuu huomaamatta. Ensisynnyttäjillä ensin häviää kanava ja sen jälkeen kohdunsuu aukeaa ja uudelleensynnyttäjillä kohdunsuu voi olla monta viikkoakin auki kanavan ollessa vielä jäljellä. Kanavan 'häviämisnopeus' on tosi yksilöllistä kuten kaikki synnytykseen liittyvät asiat mikä on varmasti ärsyttävää kuulla uudestaan ja uudestaan :D

[/quote]

kiitos, toista odotan. Voiko kohdunsuu siis olla jo auki, vaikka kanavaa on jäljellä?

Vierailija
9/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:09"]

-malttamaton-

[/quote]

[/quote]

kiitos, toista odotan. Voiko kohdunsuu siis olla jo auki, vaikka kanavaa on jäljellä?

[/quote]

Voi olla esim. 4-5 senttimetriäkin vaikkei synnytys vielä olisi käynnissä. Tiedät ja tunnet kyllä kun synnytys käynnistyy! :) Tiedän että odottavan aika on pitkä...

Vierailija
10/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, minulla ei ole kertaakaan mennyt synnytyksessä pää sekaisin, ja olen synnyttänyt neljästi. Otathan synnyttäjät yksilöinä.

Vierailija
11/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako valita keisarinleikkauksen, jos ei halua alatiesynnytystä? 

Vierailija
12/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:33"]Kuule, minulla ei ole kertaakaan mennyt synnytyksessä pää sekaisin, ja olen synnyttänyt neljästi. Otathan synnyttäjät yksilöinä.

[/quote]

Tietysti otan, ei ole ollut tarkoitus antaa ymmärtää että synnyttäjät olisivat mielestäni kaikki samanlaisia...

Vierailija
13/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:35"]Saako valita keisarinleikkauksen, jos ei halua alatiesynnytystä? 

[/quote]

Keisarileikkaus pyritään Suomessa tekemään vain lääketieteellisestä syystä, mutta sinut ohjataan tod näk pelkopolille jossa keskustelette asiasta. Ei kukaan voi sinua alatiesynnytykseen pakottaa.

Vierailija
14/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:52"]Minulle nousi synnyttäessä korkea kuume ja tärisin kylmyydestä, mistähän se johtui? Lapsivesi oli vihreää ja vuorkaus synnytyksen jälkeen vauva vietiin teholle korkeiden tulehdusarvojen takia. Mikä nostatti tulehdusarvot?

[/quote]

Sinulla on ollut todennäköisesti korionamniitti eli sikiökalvojen tulehdus, joka aiheuttaa juuri nuo oireet, siis sinulle kuumetta ja sikiölle infektio eli tulehdus. Sille altistavat tietyt normaalit bakteerit emättimessä ja pitkä aika (yli 18 h) lapsiveden menosta syntymään.

[/quote]

Hei! Voiko mainitsemasi sikiökalvontulehdus tuntua raskaanaollessa aristuksena kohtua paineltaessa? Minulla todettiin b streptokokki ja edellisiin raskauksiin verrattuna on täysin uutta että kohtua paineltaessa tunnen kipua?

Streptokokista haluaisin kysyä että millaisia kokemuksia sinulla on sen vaikutteista vauvaan ollut?

Kiitos!

Vierailija
15/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laskettu aika katsotaan ultraäänen mukaan, vaikka naisella olisi ovulaatiopäivä tiedossa ja se ei täsmäisi ultran antaman päivän kanssa?

Minulla oli ovulaatiopäivä tasan tarkkaan tiedossa, mutta ultrannut kätilö oli sitä mieltä, että sikiö oli muutaman päivän vanhempi kuin ovulaation mukaan laskettuna. Hyvä, etten turpaani saanut, kun otin asian puheeksi. Ovulaatiotestit ovat kuulemma ihan epäluotettavia (gynekologini oli kylläkin toista mieltä).

Vierailija
16/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:52"]Minulle nousi synnyttäessä korkea kuume ja tärisin kylmyydestä, mistähän se johtui? Lapsivesi oli vihreää ja vuorkaus synnytyksen jälkeen vauva vietiin teholle korkeiden tulehdusarvojen takia. Mikä nostatti tulehdusarvot?

[/quote]

Sinulla on ollut todennäköisesti korionamniitti eli sikiökalvojen tulehdus, joka aiheuttaa juuri nuo oireet, siis sinulle kuumetta ja sikiölle infektio eli tulehdus. Sille altistavat tietyt normaalit bakteerit emättimessä ja pitkä aika (yli 18 h) lapsiveden menosta syntymään.

[/quote]

Hei! Voiko mainitsemasi sikiökalvontulehdus tuntua raskaanaollessa aristuksena kohtua paineltaessa? Minulla todettiin b streptokokki ja edellisiin raskauksiin verrattuna on täysin uutta että kohtua paineltaessa tunnen kipua?

Streptokokista haluaisin kysyä että millaisia kokemuksia sinulla on sen vaikutteista vauvaan ollut?

Kiitos!

[/quote]

Kohdun voimakas aristus on yksi korionamniitin oireista, mutta sen mahdollisuutta ei pitäisi olla, jos sikiökalvot ovat ehjät. Jos kohtuasi aristaa kovasti, soita synnytysvastaanotolle ja kysy neuvoa!

Joillekin beetastreptokokille altistuneille tulee infektioita kuten myös osalle niistä vastasyntyneistä, jotka eivät ole sille altistuneet. Pelätyin mutta harvinaisin tuon streptokokin vaikutuksista on sepsis eli verenmyrkytys, siksi sitä seulotaan. Vastasyntyneiden infektiot ovat verrattain yleisiä ja vain pieni osa niistä johtaa sepsikseen, muut hoituvat muutaman päivän antibioottikuurilla.

Vierailija
17/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 11:58"]Miksi laskettu aika katsotaan ultraäänen mukaan, vaikka naisella olisi ovulaatiopäivä tiedossa ja se ei täsmäisi ultran antaman päivän kanssa?

Minulla oli ovulaatiopäivä tasan tarkkaan tiedossa, mutta ultrannut kätilö oli sitä mieltä, että sikiö oli muutaman päivän vanhempi kuin ovulaation mukaan laskettuna. Hyvä, etten turpaani saanut, kun otin asian puheeksi. Ovulaatiotestit ovat kuulemma ihan epäluotettavia (gynekologini oli kylläkin toista mieltä).

[/quote]

Meitä on tällä alalla eri koulukuntia ts. osa luottaa enemmän ovulaatioon ja osa uskoo ultraäänen olevan luotettavin. Totuus on siinä välissä ja ultraäänessä kokoa yms verrataan 'keskiarvosikiöön', eli ovulaatiosi ja sen perusteinen laskettu aika voivat hyvinkin pitää paikkansa ja teidän vauvanne on ollut isompi/pienempi uässä kuin tämä keskiarvosikiö.

Vierailija
18/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Voitko kertoa, voiko episiotomian tekemisestä seurata jotain pysyvää haittaa? Itselle tehty esikoisen kohdalla, lapsi on nyt 1 v ja 2 kk. Ponnistusvaihe kesti 10 minuuttia. Minulla on edelleen alapäässä kipuja ja seksi on tosi tuskallista, liukuvoiteesta huolimatta. Tuntuu kuin se epparin kohta ei antaisi ollenkaan periksi, vaan siinä ikäänkuin sormin tunnustelemalla tuntuu se arpi, ja jos sitä yhtään venyttää, niin tuntuu, että koko alapää repsahtaa rikki. Masentaa aika lailla. Olen käynyt gynellä näyttämässä, ja lääkäri oli sitä mieltä, että normaalilta näyttää. Imetyksen olen lopettanut jo aikoja sitten, joten en usko että kuivista limakalvoista on enää kysymys.

Nimimerkillä Toiste en uskalla synnyttää :(

Vierailija
19/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 12:47"]Moi. Voitko kertoa, voiko episiotomian tekemisestä seurata jotain pysyvää haittaa? Itselle tehty esikoisen kohdalla, lapsi on nyt 1 v ja 2 kk. Ponnistusvaihe kesti 10 minuuttia. Minulla on edelleen alapäässä kipuja ja seksi on tosi tuskallista, liukuvoiteesta huolimatta. Tuntuu kuin se epparin kohta ei antaisi ollenkaan periksi, vaan siinä ikäänkuin sormin tunnustelemalla tuntuu se arpi, ja jos sitä yhtään venyttää, niin tuntuu, että koko alapää repsahtaa rikki. Masentaa aika lailla. Olen käynyt gynellä näyttämässä, ja lääkäri oli sitä mieltä, että normaalilta näyttää. Imetyksen olen lopettanut jo aikoja sitten, joten en usko että kuivista limakalvoista on enää kysymys.

Nimimerkillä Toiste en uskalla synnyttää :(

[/quote]

Arpikudos ei yleensä anna yhtä hyvin periksi kuin normaali kudos. Oletko kokeillut öljytä arpea esim. Ceridal-öljyllä? Kokeile myös liukasteen käyttöä runsaalla kädellä ennen yhdyntää. Jollei nämä helpota oloasi yhtään, kysy neuvolasta miten pääsisit seksuaalineuvojalle, jolla on laajempi arsenaali kipujesi hoitoon ja yhdyntöjen onnistumiseen. Muistakaa harrastaa myös muuta seksiä kuin yhdyntöjä ettei läheisyys pääse katoamaan kokonaan. Rohkeutta uuteen raskauteen ja synnytykseen jos niistä haaveilet, uudelleen synnyttäjät selviävät usein vähemmillä vaurioilla ts eivät tarvitse ompeleita ollenkaan! Hae rohkeasti apua vaivaasi :)

Vierailija
20/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

89 kiittää vastauksesta. Ceridal on ollut käytössä ihan alusta asti. Seksuaalineuvojaa en ole itse edes ajatellut, joten ehkäpä sinne sitten. Ne harvat kerrat, kun olemme olleet yhdynnässä, kirvely ja repeämisen tunne alkavat heti ekasta työnnöstä (vaikka siis oikeasti todella käytämme liukastetta ihan lotraamalla), ja vaikka touhun lopettaisi heti siihen, on alapää kipeä ja turta seuraavana päivänäkin. En edes ymmärrä, miksi mulle on eppari tehty, kosksa vauvalla ei ollut mitään hätää ja olisin jaksanut ponnistaa vielä vaikka kuinka. Mutta eteenpäin sano elävän mieli :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi