Auttakaa valitsemaan kirja, jonka mieheni tulisi lukea
Olemme sopineet mieheni kanssa, että kumpikin valitsee toiselle kirjan, jonka tämän tulee lukea. Nyt mietin pääni puhki, minkä kirjan valitsisin miehelleni. Hän on muutaman viimeisen vuoden aikana lukenut joitakin kirjoja, jotka käsittelevät enimmäkseen johtamista, vakoilua, sotaa ja taitaa joukossa olla muutama elämänkerta. Aikaisemmin ei lukenut mitään. Nyt minulla olisi ainutlaatuinen tilaisuus saada mies lukemaan jotain klassisempaa kirjallisuutta!
Minkä kirjan valitsisin? Olen miettinyt ainakin näitä: Sinuhe, Lasihelmipeli, Exodus, Tuulen nimi (parasta fantasiaa!!), Sodalla ei ole naisen kasvoja, Karamazovin veljekset, Linnunradan käsikirja liftareille, Kafka rannalla sekä Vihan hedelmät. Toisaalta houkuttelisi joku lasten kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyvä kirja.
Kommentit (67)
Näkymättömät naiset: näin tilastot paljastavat miten maailma on suunniteltu miehille
Takakannen tekstiin on valittu vähän kökköjä esimerkkejä, mutta kirja avasi silmiäni monien asioiden suhteen. Kirja jopa kuumensi hieman tunteita, ainakin kun naisena sitä luki.
Vierailija kirjoitti:
Dune
Tai Joku Richard Morganin tarina (tunnettu tuosta altered carbon kirjasta josta tehtiin sarja). Ne mitä lie 500 sivua tosin lukee ennätyksellisen nopeasti. Toimintaa riittää eikä ole hetkeäkään tylsää. Arvoitus ei tosin aukea kellekkään sherlock holmesilla. Pitänee olla ainakin Mycroftin veroinen.Tai Maan Antimet -Semonjov. Siinä on tarinaa, historiaa ja kauniimpaa kieltä ku missään nykyaikana. Oppii samalla kalosta, mineraaleista, kasveista ja eläimistä. Saanee antikvariaatista parilla eurolla.. melkein surullisen halvalla.
Miten unohdinkaan Dyynin, laitan ehdottomasti harkintaan!
Muista en ole tietoinen, mutta kuulostavat niin kiinnostavinta, että tutustun niihin ja luen ehkä itse. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa morgan kane tai vaikka ne kaikki.
Ehkä jotain syvällisempää.
Robert M. Pirsig - Zen ja moottoripyörän kunnossapito
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adolf Hitler: Taisteluni. Vähän pitkähkö, mutta kiinnostava teos joka avartaa sitä, miten Saksa päätyi ratkaisuihinsa.
Olen yrittänyt lukea, mutta se on niin sakeaa että en pysty. Kannattaa sen sijaan kokeilla Hans-Ulrich Rudel: ”Stuka-lentäjä”. Natsikulmakerroin on Mein Kampf-tasolla, mutta vauhtia ja vaarallisia tilanteita on tasapainon vuoksi. Hyvä kirja.
Laitan nimen ylös. Mies tosiaan jonkin verran on lukenut ditakirjoja eli nyt ehkä haluaisin joko uutta, poikkeavaa näkökulmaa sotaan tai sitten jotain muuta genreä.
Miten olisi Andrei Makine: Idän sielunmessu.
En ole itse lukenut. Laitan tutustumislistalle tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääni Sinuhelle. Aivan saakelin hyvä kirja.
Tai... Juoppohullun päiväkirja - jos ei haittaa että ukko nauraa itsensä tärviölle monta kertaa illassa.
Minua ainakaan ei naurattanut ollenkaan tuo juoppohullun päiväkirja. Yritin lukea sitä joskus ja se suorastaan ärsytti. Sen kirjoittajakin on ihan umpiouto tapaus.
No... sinä olet luultavasti perin tylsä ihminen, joka ei osaa kuvitella elämää lestadiolaisseurojensa ulkopuolella. En minäkään ole elänyt juoppohullun alkoholistin elämää, mutta niin prkeleesti ne jutut naurattivat.
Tasankojen susi. Sarjassa on 5 kirjaa joten ei tarvitse heti lopettaa jos pitää.
https://www.goodreads.com/book/show/18112321-tasankojen-susi
Hussein al-Maadidi: 361 päivää helvetissä. Irakilaistoimittajan tie läpi Abu Ghraibin ja muiden vankiloiden
Kirja kertoo irakilaisista, joita amerikkalaiset kiduttavat. Kaikkien jenkkien palvojien pitäisi lukea tuo kirja. Voisi se jenkkienpalvonta loppua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa morgan kane tai vaikka ne kaikki.
Tex Willerin Kirjasto, osat 1-20 aluksi.
”— Olen miettinyt ainakin näitä: Sinuhe, Lasihelmipeli, Exodus, Tuulen nimi (parasta fantasiaa!!), Sodalla ei ole naisen kasvoja, Karamazovin veljekset, Linnunradan käsikirja liftareille, Kafka rannalla sekä Vihan hedelmät. Toisaalta houkuttelisi joku lasten kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyvä kirja.”
Tuosta listasta Sinuhe ja Vihan Hedelmät on ehdottomat kaksi, joista valita.
Vihan hedelmät leffa on myös aivan mainio katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Tosimies ei torttuun tukehdu.
Seppo Hyrkäs on loistava
Deborah Spugen: Nancy
John Irving: Ystäväni Owen Meany
Jean M Untinen-Auel: Luolakarhun klaani
Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Michelle Obaman elämäkerta. Ei ehkä klassikko, mutta todella avartava lukukokemus.
Zana Muhsen Myyty tai Juang Chang Villijoutsenet.
John Kennedy Toole: Typerysten salaliitto
Vierailija kirjoitti:
Deborah Spugen: Nancy
John Irving: Ystäväni Owen Meany
Jean M Untinen-Auel: Luolakarhun klaani
Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Nancy ei ehkä sitä, mitä etsin. Irvingiltä itse tykkään enemmän Garpin maailmasta ja Kaikki isäni hotellit. Noista ensimmäistä mietin aiemmin yhdeksi vaihtoehdoksi, mutta jotenkin sitten päädyin hylkäämään vaihtoehdon. Ehkä Irving on vaikeasti lähestyttävä, jos vertaa vaikka Steinbeckiin.
Luolakarhunk laani ei mielestäni ole lähes keski-ikäiselle miehelle nappivalinta ja Kyröstä en itse pidä. Kiitos kuitenkin ehdotuksista :)
Jokaisen pitäisi lukea Raamattu kerran kannesta kanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Sven Hassel mainittu tai Morgan kane sarjaa?
Sven Hassel on hyvä, kunhan ei ala kuvitella sitä muuksi kuin sotafantasiaksi; historiallisesti se on ilmiselvä iljetys. V i t tu rangaistuspataljoona ajelemassa ympäriinsä tankeilla 🤣🤣
Teininä luulin noita tositapahtumiin pohjautuviksi, kunnes rangaistuspataljoona komennettiin Suomen rintamalle.
Ehdotukseni: Kalle Päätalon Huonemiehen poika. Joko jättää kesken, tai sitten ahmii 16 000 sivua Kallea.
Seitsemän veljestä.
Klassikko ja oikein hyvä lukukokemus. Pidin itse siitä ja suosittelin miehelleni ja hän piti siitä myös ja oikeastaan enemmän kuin minä (ei kyllä yllättänyt)
Miten olisi Andrei Makine: Idän sielunmessu.