Miten käytöksestä voi saada kympin?
Meidän lapsella taas kerran vain 9, laskee keskiarvoa kivasti...On hiljaa tunneilla ja viittaa paljon sekä kunnioittaa opettajia syvästi. On kuitenkin ns. räyhäluokalla, lieneekö tässä syy ettei kymppiä heru? Vituttaa lapsen puolesta.
Kommentit (68)
Tässä yksi yläastetta 2006-2009 käynyt vastaa.
10: Luokan hiljainen ja nirppanokka oppilas sai kympin, ei todellakaan ollut osallistuva tai yhteishenkeä edistävä.
9: Normaaleja iloisia ja puheliaita oppilaita, myös höpöttäviä ja tunnilla hieman häiritseviä. Läksyt tehtynä ja eivär myöhästele.
8: Normaaleja, mutta häiritsevät tuntia enemmän kuin 9 oppilaat tai sitten myöhästelevät tunneilta ja jättävät läksyjä tekemättä paljon.
7: Selkeästi huono ja epäkunnioittava käytös opettajia kohtaan tai sitten erittäin paljon lintsaamista, myöhästelyä ja tehtävien tekemättä jättämistä.
6: Jatkuva lintsaaminen ja täydellinen laiskottelu yhdistettynä erittäin epäkunnioittavaan käyttäytymiseen.
4-5: en tiedä ketään, joka olisi saanut näin huonoa arvosanaa.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:24"]8: Niinkö? Minä sain kympin käytöksestä aina.
Minusta käytös on eri asia kuin aktiivisuus. En ymmärrä, miksi pitäisi olla "aktiivinen vähän kaikessa", kuten 5 sanoo.
t: vuoden 1990 ylioppilas
[/quote]
Minä olen vuoden 1998 ylioppilas ja käytös oli tuohon aikaan selviönä 10. Kerran metelöidyttyäni tunnilla sain 9 ja kyllä oli kotona selittelemistä.
[/quote]
Onko tästä siis johtopäätös, ettei nr.8 ollut ihan oikeassa väittäessään sääntöjen muuttuneen jo 1980-luvulla? Minun kokemukseni mukaan näin ei todellakaan käynyt.
-14
[/quote]
Minä olen vuoden 1984 ylioppilas ja kyllä kouluhallituksen (tms.) antamat käytöksen arviointiohjeet muuttuivat jo minun kouluaikanani. Voi tietysti olla, että kaikki kunnat eivät heti noudattaneet uusia ohjeita, vaan jatkoivat vanhalla systeemillä pitkäänkin.
Lisäksi ohjeita on vuosien varrella tiukennettu. Minun kouluaikanani (niillä uusilla ohjeilla) suurin osa oppilaista sai vielä arvosanan 9. Nykyisin tosiaan 8 on tyypillinen numero.
8
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:41"]
Tässä yksi yläastetta 2006-2009 käynyt vastaa.
10: Luokan hiljainen ja nirppanokka oppilas sai kympin, ei todellakaan ollut osallistuva tai yhteishenkeä edistävä.
9: Normaaleja iloisia ja puheliaita oppilaita, myös höpöttäviä ja tunnilla hieman häiritseviä. Läksyt tehtynä ja eivär myöhästele.
8: Normaaleja, mutta häiritsevät tuntia enemmän kuin 9 oppilaat tai sitten myöhästelevät tunneilta ja jättävät läksyjä tekemättä paljon.
7: Selkeästi huono ja epäkunnioittava käytös opettajia kohtaan tai sitten erittäin paljon lintsaamista, myöhästelyä ja tehtävien tekemättä jättämistä.
6: Jatkuva lintsaaminen ja täydellinen laiskottelu yhdistettynä erittäin epäkunnioittavaan käyttäytymiseen.
4-5: en tiedä ketään, joka olisi saanut näin huonoa arvosanaa.
[/quote]
Lisään vielä, että noissa 9 oppilaissa oli myös normi "hissukoita". Ja tiedän yhden hissukan joka sai 8 käyttäytymisestä koska ei koskaan puhunut MITÄÄN, siis edes vastannut opettajan kysymykseen.
Kasi on käytöksen perusnumero, jos ei ole jälki-istuntoja ym. Ysi tulee kilteille ja auttavaisille oppilaille. Kymppiin tarvitaan erityislahjoja sosiaalisissa taidoissa. terv ope
Käytösnumeroa ei lasketa keskiarvoon. Koskee sekä lukiota että amista.
Ne, jotka ovat saaneet kympin käytöksestä, ovat yleensä hiljaisia ja kilttejä tyttöjä, jotka käyttäytyvät poikkeuksellisen hyvin, eivät koskaan tee mitään väärin, edes jätä läksyjä tekemättä. Pojat eivät melkein koskaan saa kymppiä. Yleensä käytösnumero on 7 tai 8.
8/24:
Noinhan se tietysti voi myös olla. Olen tyytyväinen, että omassa koulussani annettiin kymppejä :).
Ja kuten tästäkin ketjusta näkee, joissakin kouluissa yhä saa kympin helpommalla.
En vain jotenkin pidä ajatusmallista, että arvoasteikossa on numero, jota ei voi saada kuin ylimaallisella toiminnalla. Minusta siinä opetetaan lapselle, että aikuiset saavat olla kieroja ja suosia toisia, mutta lapset eivät. Erityisen väärin tämä on juuri koskien käytösnumeroa.
-14
Sitä minäkin mietin, 12v poika sai käytöksestä numeron 9 VAIKKA ei koskaan häiriköi tunneilla, keskittyminen moitteetonta, avulias muita kohtaan, pidetty kaveri luokassa ja on vieläpä verso-oppilas toista vuotta eli ratkoo viikottain oppilaiden välisiä ristiriitoja!
Itse olen käynyt kouluni pääsääntöisesti 90-luvulla ja silloin kyllä kymppi oli normi käytöksessä. Minä sain "käytöksen alennuksen" yhdestä typerästä tempusta joka kaverin kanssa tehtiin ja juuri näitä sanoja oli käytetty vapaassa palautteessa joka todistuksessa 1996 oli kirjoitettu.
Alkuperäiseen viestiin, en tajua yhtään miksi 9 ei riitä. Käytös on ihan turha numero, eihän sitä mihinkään edes lasketa. Ja vaikka laskisi keskiarvoa niin entä sitten?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:51"]
Ne, jotka ovat saaneet kympin käytöksestä, ovat yleensä hiljaisia ja kilttejä tyttöjä, jotka käyttäytyvät poikkeuksellisen hyvin, eivät koskaan tee mitään väärin, edes jätä läksyjä tekemättä.
[/quote]
Niin, sitä käytösnumero osoittaa: että käyttäytyy hyvin. Jos halutaan antaa numero läksyjen tekemättäjättämisestä, niin siinä saavat loistaa ne laiskemmat.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:09"]
Tukioppiluus tai oppilaskuntatoiminta ei kyllä kiinosta, siinä on meidän koulussa mukana vain näitä räyhääviä nuoria. Joutuu jo tunnilla ojentamaan tarpeeksi muita (ansaitsisi jo tästä kympin). Ja vituttaa on sana mitä käytän koska opettajat antoivat myös monille näistä rähjälapsista 9 käytösnumeroksi. Ei ole oikea viesti, että saa höpöttää tunnilla jos on sitten mukana jossain tukioppilastoiminnassa.
[/quote]
Millainen on sun mielestä räyhääjä? Mistä tiedät, että nämä räyhät ovat räyhääjiä?
kuinka mones "yhyhyy lapseni ei saa kymppiä 1.lk joulutodistukseen" -aihe tää on jo tältä päivältä??? Relaa jo! Vähän eri asia, jos kyse olisi jostain yo-kokeesta!
Kasi on hyvä numero. Seiskaan on pitänyt jo tehdä jotain huonosti talven aikana, mutta ei jatkuvasti. Kutoset niille, jotka käyttäytyy usein, mutta ei jatkuvasti huonosti ja vitoset niille, jotka eivät suorita edes heille annettuja jälkkiä. Ysit niille, jotka ovat kohteliaita ja ystävällisiä. Kympit vain avuliaille.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:09"]
Tukioppiluus tai oppilaskuntatoiminta ei kyllä kiinosta, siinä on meidän koulussa mukana vain näitä räyhääviä nuoria. Joutuu jo tunnilla ojentamaan tarpeeksi muita (ansaitsisi jo tästä kympin). Ja vituttaa on sana mitä käytän koska opettajat antoivat myös monille näistä rähjälapsista 9 käytösnumeroksi. Ei ole oikea viesti, että saa höpöttää tunnilla jos on sitten mukana jossain tukioppilastoiminnassa.
[/quote]
Millainen on sun mielestä räyhääjä? Mistä tiedät, että nämä räyhät ovat räyhääjiä?
[/quote]
Tunnilla höpöttäjät ja tyhjän naurajat, jotka eivät tajua (vai eikö vanhemmat opettaneet) miten tunnilla ja koulussa käyttäydytään.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:50"]
Kasi on käytöksen perusnumero, jos ei ole jälki-istuntoja ym. Ysi tulee kilteille ja auttavaisille oppilaille. Kymppiin tarvitaan erityislahjoja sosiaalisissa taidoissa. terv ope
[/quote]
Tuntuu, että taidammekohan vaatia vähän liikaa LAPSILTA? Olen todella pitänyt tytärtäni aina esimerkillisesti käyttäytyvänä ja myös muista huolehtivana ihmisenä. Hän on 11 eikä ole koskaan tehnyt mitään kiellettyä, unohtanut läksyjään, myöhästynyt tms. Ei koskaan moitteen sanaa opettajalta. Hän on vain hiljainen ja ujo, mutta on opetellut olemaan rohkea uskaltaakseen viitata ja vastata ja olla kohtelias. On tukioppilas nuoremmalle. Ja hän sai kasin käytöksestä.
Ero niihin, jotka saivat seiskan on, uskoisin, aika suuri. Ja ero niihin, jotka saivat ysin tai kympin varmaankin hyvin pieni, mutta todennäköisesti mahdoton saavuttaa.
Minulle tuo numero on yks hailee, mutta hän stressaa siitä. Ja jos rima on utopistinen, tiedän kyllä mitä siitä seuraa.
Mielestäni käytösnumeron voisi antaa vasta yläkoulussa, nuoremmille kirjallinen arviointi.
Käytösnumeroon vaikuttaa myös käyttäytyminen muualla kuin tuntitilanteessa. Onko lapsi ollut kiltisti välitunnilla vai syrjinyt muita leikeistä? Onko lapsi mennyt aina reippaasti ulos vai nyhjännyt naulakolla ja vetkutellut joka välitunti vessassa? Onko lapsi syönyt lautasensa tyhjäksi ruokalassa ja vienyt siististi ajoissa ruokailuvälineensä sinne minne kuuluu? Onko lapsella joka päivä superpussi mukana karkkia, jota hän sitten mussuttaa ja antaa harvoille ja valituille maistiaisia ja heittelee paperit maahan? Livahtaako lapsesi epäviralliselle tupakkapaikalle tupakoimaan tai seuraksi päivittäin? Tuleeko lapsesi poika/tyttökaveri käymään pihassa luvattomasti päivittäin/joskus ja imuttelee lapsesi kaulaa? Ja niin edelleen...
Muistelkaas 90-luvulla ylioppilaaksi päässeet tarkemmin. Lukiossa ei ainakaan annettu käytösnumeroa, ei annettu edelliselläkään vuosikymmenellä. Olen itse työskennellyt lukiossa 80-luvun alusta lähtien enkä ole kertaakaan joutunut antamaan käytösnumeroita.
Peruskoulussa numero annettiin, mutta päätötodistukseen sitä ei muistaakseni annettu. Olen unohtanut, minä vuonna jäi pois.
Kuule ap, jos lapsellasi on samanlainen sanavarasto kuin sinullakin, niin saat olla hyvilläsi, että sai edes yhdeksikön. Olisi voinut olla numeron tai pari alhaisempikin.
Helposti. Pääsin yläasteelta vuonna 2009, joten tästä ei edes ole kovin kauaa.
Yksinkertaisesti olin kiltti muille, tervehdin opettajia, olin aktiivinen tunnilla ja kuuntelin mitä opettajalla oli asiaa, enkä höpötellyt kavereille kesken tunnin.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:24"]8: Niinkö? Minä sain kympin käytöksestä aina.
Minusta käytös on eri asia kuin aktiivisuus. En ymmärrä, miksi pitäisi olla "aktiivinen vähän kaikessa", kuten 5 sanoo.
t: vuoden 1990 ylioppilas
[/quote]
Minä olen vuoden 1998 ylioppilas ja käytös oli tuohon aikaan selviönä 10. Kerran metelöidyttyäni tunnilla sain 9 ja kyllä oli kotona selittelemistä.
[/quote]
Onko tästä siis johtopäätös, ettei nr.8 ollut ihan oikeassa väittäessään sääntöjen muuttuneen jo 1980-luvulla? Minun kokemukseni mukaan näin ei todellakaan käynyt.
-14