Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käytöksestä voi saada kympin?

Vierailija
20.12.2013 |

Meidän lapsella taas kerran vain 9, laskee keskiarvoa kivasti...On hiljaa tunneilla ja viittaa paljon sekä kunnioittaa opettajia syvästi. On kuitenkin ns. räyhäluokalla, lieneekö tässä syy ettei kymppiä heru? Vituttaa lapsen puolesta.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:24"]8: Niinkö? Minä sain kympin käytöksestä aina.

Minusta käytös on eri asia kuin aktiivisuus. En ymmärrä, miksi pitäisi olla "aktiivinen vähän kaikessa", kuten 5 sanoo.  

t: vuoden 1990 ylioppilas

[/quote]

Minä olen vuoden 1998 ylioppilas ja käytös oli tuohon aikaan selviönä 10. Kerran metelöidyttyäni tunnilla sain 9 ja kyllä oli kotona selittelemistä.

[/quote]

Onko tästä siis johtopäätös, ettei nr.8 ollut ihan oikeassa väittäessään sääntöjen muuttuneen jo 1980-luvulla? Minun kokemukseni mukaan näin ei todellakaan käynyt.

-14

[/quote]

Olen ylioppilas vuodelta 1985, ja jo omana kouluaikanani käyttäytymisen arvostelu muuttui. Alaluokilla se oli aina 10 lähes kaikille, mutta ylemmillä luokilla se minullakin laski ysiin.

Vierailija
42/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin 90-luvulla peruskoulua ja minulla on sellainen muistikuva, että 80% oppilaista sai käytöksestä kympin. Jotkut hassut saivat ysin ja pari huligaania kasin. Esim. itselläni käytös oli 10 ja olin ihan tavallinen. Ala-asteella taisin kerran vuodessa olla aina jälki-istunnossakin (yleensä lumipallojen heittelystä :D) ja joskus läksytkin tekemättä jne. Kuudella luokalla sain sen kympin rinnalle vielä hymytyttöpatsaankin. ...Nykyisin taitaa olla paaaaljon vaativammat kriteerit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä ymmärrä tätä nykyajan meininkiä, että kympin saavuttamiseksi tulisi olla jotenkin yli-ihminen. Tottakai ysiä tulisi arvostaa kiitettävänä arvosanana, mutta miksi arvosteluasteikossa on edes se kymppi mukana, jos se on käytännössä hurjan vaikea saavuttaa. Kuten joku jo ylempänä totesikin, utopistinen rima saattaa aiheuttaa oppilaalla motivaatioromahduksen. Olisi mukava kuulla, että mitä pedagogisia perusteluja tällaiselle käytännölle on. 

Itse muistan omilta kouluajoiltani sen kuinka harmitti miten luokan hulivilipojilla nostettiin arvosana kasiksi, jos he kerran kurssin aikana jaksoivat tsempata. Tunnollisena tyttönä arvosanaani taas meinattiin laskea välittömästi kasiin, jos pari kertaa tunnilla kuiskuttelin tyttökaverilleni, huolimatta niistä kiitettävistä koearvosanoista. Ai kuinka tuollaiset asiat tuntuivatkin isoilta silloin. :')

Vierailija
44/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on näköjään muuttunut sitten mun lapsuuden. Olin aivan normaali, kiltti nuori, en kovin aktiivinen, ja aina oli käytösnumero 10. Mun mielestä koko käytösnumeron voisi poistaa todistuksesta. Jos on normaali lapsi, ei olisi mitään erityistä, mutta jos häirikkö tai täysin poissaoleva, aiheuttaisi se keskustelun open ja vanhempien välillä.

Vierailija
45/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:26"]

Itse en kyllä ymmärrä tätä nykyajan meininkiä, että kympin saavuttamiseksi tulisi olla jotenkin yli-ihminen. Tottakai ysiä tulisi arvostaa kiitettävänä arvosanana, mutta miksi arvosteluasteikossa on edes se kymppi mukana, jos se on käytännössä hurjan vaikea saavuttaa. Kuten joku jo ylempänä totesikin, utopistinen rima saattaa aiheuttaa oppilaalla motivaatioromahduksen. Olisi mukava kuulla, että mitä pedagogisia perusteluja tällaiselle käytännölle on. 

Itse muistan omilta kouluajoiltani sen kuinka harmitti miten luokan hulivilipojilla nostettiin arvosana kasiksi, jos he kerran kurssin aikana jaksoivat tsempata. Tunnollisena tyttönä arvosanaani taas meinattiin laskea välittömästi kasiin, jos pari kertaa tunnilla kuiskuttelin tyttökaverilleni, huolimatta niistä kiitettävistä koearvosanoista. Ai kuinka tuollaiset asiat tuntuivatkin isoilta silloin. :')

[/quote]

Olen ihan samaa mieltä. Jos tavoite on ihan mahdoton saavuttaa, niin turha edes yrittää.

Vierailija
46/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluista löytyy yhä niitä oppilaita joille peruskoulu on helppoa ja oppinaineet niin innostavia, että opettelevat itsekseen opsin sisältöjä enemmän. Kouluista löytyy myös niitä, joilla on moitteettomat käytöstavat ja sen lisäksi he ovat avuliaita ja osallistuvia ryhmähengen luojia ja kiusaamisen torjujia.

Ennen kymppejä sai puolet luokasta, eikä tämä huippuoppilaiden ryhmä erottunut joukosta. Eikö ole hienoa, että nyt näille todellisille huipuille on oma numeronsa (10) ja tavallisille lahjakkaille omansa (9)? Kymppi on tarkoitettu niille muutamille prosenteille oppilaista, jotka sen todella ansaitsevat ja jotka erottuvat oppilasjoukosta poikkeuksellisesti edukseen. Miksi näin ei saisi olla?

Vierailija
47/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin oppilas on esimerkillisen vastuullinen, puolustaa heikompia ilman kehotusta, edistää vahvasti luokkahenkeä ja yhteistoimintaa luokassa.

Näin meidän koulussa.

Vierailija
48/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:24"]

8: Niinkö? Minä sain kympin käytöksestä aina.

Minusta käytös on eri asia kuin aktiivisuus. En ymmärrä, miksi pitäisi olla "aktiivinen vähän kaikessa", kuten 5 sanoo.  

t: vuoden 1990 ylioppilas

[/quote]

Niin minäkin, ylioppilas vuonna 1994. Ja aina oli kokokaksitoista vuotisen koulu-urani kymppi käytöksestä. Eli ei varmaan muuttunut ihan silloin vielä. En minä nyt niin esimerkillinen ollut.

Vierailija
49/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kympin käytöksestä voi saada vain olemalla ruskeakielinen.....eli 8-9 on entisajan 10. Jos nykyään saa kympin niin siihen vaaditaan niin paljon opettajien mielistelyä että harvasta lapsesta siihen on. Täytyy toki olla myös muuten hyvä oppilas eli numerot 9-10 luokkaa mutta aktiivisuutta se ei välttämättä vaadi eikä edes ystävällisyyttä muita oppilaita kohtaan vaan opettajia.

Vierailija
50/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus se oli käyttäyminen ja huolellisuus.

Vierailija
51/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 36, sun lapsesi on varmaan tosi kiva ja kiltti, mut hän ei ole riittävän "tyrkky" opejen edessä. Tarvitaan näyttelijän lahjoa ja sitä (nro 50) mainitsemaa ruskeaa kieltä ja se ei kaikille lapsille sovi. Eli lapsesi on aito eikä teeskentelijä ja hyvä niin!

Vierailija
52/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä "ysin" oppilaan kielenkäyttö muistuttaakin kotoa saatua mallia, sillä lapsen vanhempien asenteet ja kielenkäyttö siirtyy lapselle.

Hyvään käytökseen ei kuulu "vittu-sana", ei aikuisen, eikä lapsen.

Vierailija
53/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa "ns ruskeakielisyys" ja mielisteleminen laskevat käytösnumeroa. Luuletteko ettei tämän päivän opettajat tuollaisia yrityksiä huomaa... Käytösnumerossa korostuu käytös toisia kohtaan.

Mistä tulee se ajatus, että jokaisella oppilaalla pitäisi olla mahdollisuus saada kymppi? Ei kaikilla ole edellytyksiä kymppiin asti.

Vierailija
54/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 12:09"]

Tukioppiluus tai oppilaskuntatoiminta ei kyllä kiinosta, siinä on meidän koulussa mukana vain näitä räyhääviä nuoria. Joutuu jo tunnilla ojentamaan tarpeeksi muita (ansaitsisi jo tästä kympin). Ja vituttaa on sana mitä käytän koska opettajat antoivat myös monille näistä rähjälapsista 9 käytösnumeroksi. Ei ole oikea viesti, että saa höpöttää tunnilla jos on sitten mukana jossain tukioppilastoiminnassa.

[/quote]

Millainen on sun mielestä räyhääjä? Mistä tiedät, että nämä räyhät ovat räyhääjiä? 

[/quote]

Tunnilla höpöttäjät ja tyhjän naurajat, jotka eivät tajua (vai eikö vanhemmat opettaneet) miten tunnilla ja koulussa käyttäydytään.

[/quote]

Onko sinun lapsesi arka, tuppisuu, joka ei saa koskaan sanaa suustaan ja jää katselemaan seinille jos joku lähestyy? Siksikö haukut iloisesti pälpättäviä, normaaleita lapsia?

Vierailija
55/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että taas ärsyttää tämmöiset vanhemmat kun numero 9 on huono ja se vituttaa.. Pitääkö aina tavoitella sitä täydellisyyttä.. Jos lapsesi pärjää ja saa hyviä arvosanoja, miksi niihin ei voi tyytyä? Jotenkin tuntuu että "vituttaa" enemmän sinua kuin lastasi.

Vierailija
56/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta, joilla kaikilla 10 käytöksestä, ollut siitä asti, kun käytösnumeroita on annettu eli muistaakseni kolmannelta luokalta alkaen. Ovat juuri näitä oppilaskunnassa toimivia, rauhallisia, kunnollisia nuoria, joilla koulu sujuu hyvin eikä ole ongelmia mihinkään suuntaan. Rohkenen väittää, että jälleen kerran se tempperamentti vahvasti vaikuttaa tähänkin numeroon (sillähän aina osoitetaan, miksi lapsi EI voi olla paikallaan tai ei voi olla lyömättä).

Vierailija
57/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu opettajasta, riippuu koulusta. Minä olen syntynyt 70-luvulla. Ala-asteen ensimmäinen opettajani ilmoitti, ettei anna kymppiä koskaan kenellekään. Keskiarvoni hänen opetuksessaan oli 8,5. Opettajan vaihduttua keskiarvoni nousi 9,5:een, jossa se pysyi lukion loppuun saakka.

Käytös taas oli ala-asteella kymppi aina ja kaikilla. Yläasteella 90-luvun puolivälissä siirryttiin koulussamme tähän nykysysteemiin, eikä kukaan luokallamme saanut enää käytöksestä kymppiä. Samalla tavalla käyttäydyttiin siitä huolimatta.

Mikä oli jorinani pointti? Se, että arvostelu voi olla monenlaista, kunhan perusteet ovat selvät. Oppilaan motivaatio ja itsearvostus tulevat paljon monimutkaisemmista asioista kuin siitä, onko niitä kymppejä jaossa vai ei. Ja toivottavasti sama pätee vanhempiin.

Vierailija
58/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis yläasteella olin tietenkin aivan 90-luvun alussa enkä puolivälissä. Dementia alkaa painaa päälle. Korjataan ennen kuin joku alkaa huomautella luokallejäämisistä. T. 58.

Vierailija
59/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
60/68 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan usein 9 tai 10 on arvosanana myös niillä oppilailla, jotka ovat kultaoppilaita aikuisten edessä ja takanapäin mitä ilkeimpiä kiusaajia ja manipuloijia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme