Milloin on sinusta ärsyttävää olla nainen?
Tänään oli lapsella joulujuhlat koulussa. Siinä ei ollut mitään vikaa. Laitoin luonnollisestikin mekon päälle ja sukkahousut pitää olla mekon kanssa. Normaali homma, eikö? Matkalla koululle mekko tahtoi nousta polvipituisesta minimekoksi, koska kannoin nuorimmaista välillä. Vaikka normaalipainoinen olenkin, en enää 35-vuotiaana oikein kehtaa julkisesti esiintyä minimekossa. Joten kävellessä kiskoin mekkoa alas ja mietin kuinka pitkä se takana oleva pieni halkio olikaan...
Juhlasalissa olin helpottunut. Penkit olivat tummat ja ilman pehmusteita. Kuukautisten runsain päivä ja kahden tunnin istuminen on stressaava yhdistelmä. Mitkään superpaksut vaipat eivät onnistuneet niiden kamppeiden takia. Ja ne sukkahousut! Jalkojen kanssa piti olla tarkkana. Ei saanut istua jalat harallaan, mutta piti muistaa ettei riko sukkahousuja kenkien soljella.
Loppujen lopuksi selvisin ilman noloja tahroja ja reikäisiä sukkahousuja. Ilman niitä sukkiksia, kuukautisia ja mekkoa olisin ollut rentoutuneempi. Jos olisin ollut mies, ainoa stressinaiheeni olisi varmaan ollut jotain tyyliin: "tiukkanutturaisen rehtorin katsominen aiheuttaa erektion, jota pitää peitellä".
Olkaa kilttejä ja kertokaa omat "kauheaa olla nainen" kokemuksenne. En kai ole ainoa, jota ärsyttää välillä?
Kommentit (161)
Tasa-arvon puute ärsyttää, sukupuolen takia tuomitseminen. Monen mielestä olen naisena automaattisesti miestä tyhmempi, kykenemätön loogiseen ajatteluun ja tunteiden vietävissä, kaikessa huonompi ja arvottomampi. Naisena pitää todistaa jatkuvasti pystymään samaan kuin mies. Ihmisarvo määritellään ulkonäön perusteella. Feministejä sitten haukkuvat jopa naiset, ja naisten tasa-arvosta ei voida keskustella ilman, että joku väittää sen sortavan miesten tasa-arvoa. Lisäksi ärsyttää (hormonaalisen) ehkäisyn lankeaminen naisen harteille. naisille tuputetaan hormonilääkkeitä, eikä ketään hetkauta niiden aihettamat kuolemantapaukset.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:11"]
Se, miten miehet kuvittelevat olevansa muka järkevämpiä kaikessa, mm. ostokäyttäytymisensä suhteen. Joo, mies ei ehkä intoudu haistelemaan uusimpaa hajuvettä tai uppoudu koristekrääsän ihmeelliseen maailmaan puoleksi tunniksi, mutta ihan yhtä tunteella ne miehetkin ostavat poppikoneensa, autonosansa ja vastaavat. Myyjänä ollessani huomasin, että miehet eivät pitäneet meteliä ostamisistaan samaan tapaan kuin naiset, mutta kahdenkeskisissä ostotapahtumissa tuli kyllä tietty brassailuntarve selväksi. Siinä missä nainen mietti budjettia, omia tarpeitaan jne., niin saman tuotteen kohdalla mies osti lähes aina kalliimman (koska mielsi sen automaattisesti parhaaksi) ja ostos saattoi olla aivan täysin heräteostos ilman että mies sitä itse edes rekisteröi (= "minä en harrasta mitään heräteostoksia, naisten juttuja ne"). Miksi se on niin vaikeaa myöntää, että ihmisiä miehetkin ovat- eivät kaikessa aina parempia, viisaampia, järkevämpiä?
[/quote]
Tällainen yleistäminen saa mut melkein häpeämään naiseuttani.
Menkat!
Pitää aina suunnitella joko menot menkkojen mukaan tai menkat menojen mukaan. Esim elokuviin ei voi mennä istumaan moneksi tunniksi menkkojen aikana, en saa elokuvasta mitään irti kun mietin vaan että vuotaako yli. Viikonloppureissua anopille/kylpylään/mihinvaan suunniteltaessa pitää miettiä menkkojen siirto jo etukäteen. Olo on koko viikon epämukava ensinnäkin kipujen ja mahavaivojen takia ja toisekseen siteet hiostaa ällösti ja kokoajan pelkää ylivuotoja. Vaaleat vaatteet ei tule kysymykseenkään viikon aikana.
Pissaaminen!
Pitkää matkaa ajaessa ei voi pysähtyä puskapissalle (varsinkaan talvella) vaan pitää pidättää huoltoasemalle, jonne on yleensä aina pissahädän yllättäessä ainakin 50km matkaa. Festareilla vessajonot on pitkät kun nälkävuosi. Miehenä voisi vain käydä puskassa. Yleisissä vessoissa, varsinkin junassa, saa aina katsoa tarkkaan että istuin on puhdas.
Meikkaaminen yms valmistautuminen!
Miehelläni kestää 15-25min käydä suihkussa, kuivata hiukset, pukea päälle, pestä hampaat, olla kengät jalassa eteisessä odottamassa minua. Minulla taas kestää noin 1-2h käydä suihkussa, pukea päälle, kuivata ja suoristaa ja laittaa hiukset, meikata. Eli jos olemme mieheni kanssa lähdössä aamulla johonkin, minun pitää herätä ainakin tunti ennen häntä.
Loputon purkkiarmeija
Miehelläni on dödö, hajuvesi, partavaahto. Suihkussa shampoo ja saippua.
Minulla on suihkussa pari erilaista shampoota ja hoitoainetta, suihkusaippua, kasvojen pesuaine. Lisäksi tietenkin loputon määrä tavaraa meikkipussissa, hiuslakkaa, muotovaahtoa, hoitoainetta, hiusöljyä, hiusvahaa, lämpösuojaa, muotoilutuotteita, kasvorasvaa, kasvovettä, jalkarasvaa, vartalorasvaa, pari dödöä ja hajuvettä ja ja ja ja ..........
Näitä voisi jatkaa loputtomiin!
Mä olen ehkä elänyt jonkinlaisessa tasa-arvokuplassa, kun juuri mikään naisena olossa ei harmita. Mun mies toimii tasa-arvoisesti kotiasioissa ja töissä ei ole syrjitty ja menkat on helpot. Kun treenaan salilla tai juoksua niin vertaan itseäni omii aiempiin tuloksiini, en muihin (mutta ymmärrän kyllä tämän harmituksen).
Mutta ehkä vähän ärsyttää se, että lapsia saadakseni mun täytyy venyttää ja vanuttaa ja vaurioittaa ruumistani. Samalla pidän mahdollisuutta raskauteen ja imetykseen suurena etuoikeutena, mutta kuitenkin.
Naisten elämä olisi helpompaa jos
1) ei olisi sellaista (omasta itsestään lähtevää!!) pakkoa olla parisuhteessa vaan osattaisiin nauttia sinkkuudesta. Kuitenkin väkisin hankitaan parisuhde jonkun tollon kanssa ja uhraudutaan, jotta se tollo ei jättäisi. Siedetään mieheltä kaikenlaista, pettämistä, juopottelua, emotionaalista ja fyysistä etäisyyttä (miinus seksi). Käytetään hormonaalista ehkäisyä, vaikka sillekin olisi jo markkinoilla parempia vaihtoehtoja, jos naiset kieltäytyisivät siitä. Kumpi tässä diilissä voittaa? Voit myös olla oman elämäsi herra (rouva) eikä se ole ollenkaan huono valinta. Tällöin miestenkin pitäisi ryhdistäytyä, jos haluavat parisuhteen. Ja jos mies ei kaipaa perhe-elämää, älkää ihmetelkö, kun se perhe-elämä ei olekaan auvoisaa.
2) ei ottaisi kaikenlaisia turhia muiden asettamia roolimalleja ja ihanteita niin vakavasti vaan toimisi oman päänsä mukaan.
#YOLO
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:33"]
1) ei olisi sellaista (omasta itsestään lähtevää!!) pakkoa olla parisuhteessa vaan osattaisiin nauttia sinkkuudesta. Kuitenkin väkisin hankitaan parisuhde jonkun tollon kanssa ja uhraudutaan, jotta se tollo ei jättäisi. Siedetään mieheltä kaikenlaista, pettämistä, juopottelua, emotionaalista ja fyysistä etäisyyttä (miinus seksi). Käytetään hormonaalista ehkäisyä, vaikka sillekin olisi jo markkinoilla parempia vaihtoehtoja, jos naiset kieltäytyisivät siitä. Kumpi tässä diilissä voittaa? Voit myös olla oman elämäsi herra (rouva) eikä se ole ollenkaan huono valinta. Tällöin miestenkin pitäisi ryhdistäytyä, jos haluavat parisuhteen. Ja jos mies ei kaipaa perhe-elämää, älkää ihmetelkö, kun se perhe-elämä ei olekaan auvoisaa.
2) ei ottaisi kaikenlaisia turhia muiden asettamia roolimalleja ja ihanteita niin vakavasti vaan toimisi oman päänsä mukaan.
#YOLO
[/quote]
Yhteisö rankaisee tällaisia naisia. Olen kieltäytynyt naisen rooleista ja saanut siitä kyllä seurauksia.
#YOLO
[/quote]
Word! "uhriutuminen" on se sana jota olen hakenut koko tämän keskustelun ajan. Tän viestin myötä se tuli mieleen.
Jos miehellä on ollut kymmenen petikumppania viimeisen kuukauden aikana, hän on kingi, pelimies, panomies, varmasti hyvä sängyssä, vitun hyvännäköinen ja haluttava, tosimies, äijä ... ... ...
Jos naisella on ollut kymmenen petikumppania viimeisen vuoden aikana, hän on huora, halpa, lutka.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:37"]
#YOLO
[/quote]
Yhteisö rankaisee tällaisia naisia. Olen kieltäytynyt naisen rooleista ja saanut siitä kyllä seurauksia.
[/quote]
Voit varmaan kertoa vähän tarkemmin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:00"]
1. MENKAT! Kiva kun suurimman osan kuusta saa suunnitella kaikki tekemisensä menkkojen aikataulun mukaan. Menkkojen alkaessa saan kamalan oksennuspaskannuskohtauksen ja sen iskiessä on parempi pysyä kotona pari kolme päivää. Sitä ei passaa saada julkisella paikalla, ei tule nimittäin kaunista jälkeä. Viimeksikin voimani olivat niin lopussa aikani "synnytettyäni" etten pysynyt enää pöntöllä vaan oli pakko maata pyyhkeellä vessan lattialla..ja voi sitä kivun määrää! Sai purra pyyhettä ettei olisi huutanut suoraa kurkkua aina kun se kipuaalto lähestyi ja kaikki suolet tuntuivat haluavan paiskautua paineella perärööristä ulos. Noin menee menkkaviikko, ja sitä edeltävä viikko on myös todella vatsakipuinen ja oksettava. Liian huono olo lähteäkseni mihinkään. Ovulaatioviikko on myös hyvin kivulias.
2. Meikkaaminen. En ole mikään luonnonkaunis, joten meikkiä on melkein pakko laittaa edes vähän ja sekin näyttää kamalalta. Yleensäkin ulkonäköasiat on mulle tosi vaikeita. En osaa pukeutua ja kaikki naisellinen tuntuu epämukavalta päällä..esim korkokengillä kävely tuntuu vammaiselta, niin luonnoton se liikehdintä mitä jalkaterä, jalka siitä ylöspäin ja lonkat tekevät.
2. Olen lyhyt (160cm) ja saan myös sen mukaista kohtelua. Olisi hienoa olla pitkä ja vahvempi ja siten ns. viedä enemmän tilaa sosiaalisissa tilanteissa eikä olla tällainen pieni tantta täällä alhaalla näin.
3. Naiseksi syntyneenä saa usein kuulla ihmisiltä mutta etenkin lääkärissä, että: "Sinulla on vain paniikkihäiriö. Olet vielä niin nuori. Monesti elämäntilanne aiheuttaa tuollaista." Eli siis olen vain paniikissa koska satun nyt olemaan VAIN nainen ja vielä nuori?! Ei kenenkään paniikkikohtaus kestä vuotta, ääliö, vaan tutki tämä vaivani nyt ja unohda ne panikointikohtaushöpinät! Kohta voit sinä olla paniikissa kun suutun kunnolla jos et tutki vaivaani.
[/quote]
Mä en ikinä ottaisi sua töihin.
[/quote]
Öö..jaa? No olenko kysynyt "sulle töihin"? Mikä sua risoo? :D Menehän muualle kiukkuamaan kun täällä muut ihmiset keskustelee..
T. 44
[/quote]
En mä ole mitään kiukunnut. Minua ihmetyttää tuollainen uhoaminen.
"Ei kenenkään paniikkikohtaus kestä vuotta, ääliö, vaan tutki tämä vaivani nyt ja unohda ne panikointikohtaushöpinät! Kohta voit sinä olla paniikissa kun suutun kunnolla jos et tutki vaivaani."
ja mikä tuo "panikointikohtaushöpinät"-juttu on? Olet kertonut vaivoistasi lääkärille ja sitten perutkin...?
[/quote]
Voi luoja.. :'D Mitenkähän sen vääntäisi sinulle vieläkin yksinkertaisemmin? Siis, kun menee lääkäriin jostakin kivusta (esim. rytmihäiriöstä ja verenpaineongelmista kuten minulla oli ja on edelleen), lääkäri diagnosoisi sen mielellään paniikissa olemiseksi ja olisi ojentamassa paperipussia paniikkihäiriölääkkeiden kanssa sen sijaan että ottaisi tuntemukseni todesta ja ohjaisi tutkimuksiin. Aikani sain minäkin NAISENA vääntää ja pääsinkin sydämen kuvauksiin ja niinhän sieltä syy vaan löytyi..
T.44
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:30"]
Menkat!
Pitää aina suunnitella joko menot menkkojen mukaan tai menkat menojen mukaan. Esim elokuviin ei voi mennä istumaan moneksi tunniksi menkkojen aikana, en saa elokuvasta mitään irti kun mietin vaan että vuotaako yli. Viikonloppureissua anopille/kylpylään/mihinvaan suunniteltaessa pitää miettiä menkkojen siirto jo etukäteen. Olo on koko viikon epämukava ensinnäkin kipujen ja mahavaivojen takia ja toisekseen siteet hiostaa ällösti ja kokoajan pelkää ylivuotoja. Vaaleat vaatteet ei tule kysymykseenkään viikon aikana.
[/quote]
Kuukautissuojiakin on monenlaisia. Varmasti on epämukavaa, jos käyttää pelkkiä kertakäyttösiteitä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:00"]
1. MENKAT! Kiva kun suurimman osan kuusta saa suunnitella kaikki tekemisensä menkkojen aikataulun mukaan. Menkkojen alkaessa saan kamalan oksennuspaskannuskohtauksen ja sen iskiessä on parempi pysyä kotona pari kolme päivää. Sitä ei passaa saada julkisella paikalla, ei tule nimittäin kaunista jälkeä. Viimeksikin voimani olivat niin lopussa aikani "synnytettyäni" etten pysynyt enää pöntöllä vaan oli pakko maata pyyhkeellä vessan lattialla..ja voi sitä kivun määrää! Sai purra pyyhettä ettei olisi huutanut suoraa kurkkua aina kun se kipuaalto lähestyi ja kaikki suolet tuntuivat haluavan paiskautua paineella perärööristä ulos. Noin menee menkkaviikko, ja sitä edeltävä viikko on myös todella vatsakipuinen ja oksettava. Liian huono olo lähteäkseni mihinkään. Ovulaatioviikko on myös hyvin kivulias.
2. Meikkaaminen. En ole mikään luonnonkaunis, joten meikkiä on melkein pakko laittaa edes vähän ja sekin näyttää kamalalta. Yleensäkin ulkonäköasiat on mulle tosi vaikeita. En osaa pukeutua ja kaikki naisellinen tuntuu epämukavalta päällä..esim korkokengillä kävely tuntuu vammaiselta, niin luonnoton se liikehdintä mitä jalkaterä, jalka siitä ylöspäin ja lonkat tekevät.
2. Olen lyhyt (160cm) ja saan myös sen mukaista kohtelua. Olisi hienoa olla pitkä ja vahvempi ja siten ns. viedä enemmän tilaa sosiaalisissa tilanteissa eikä olla tällainen pieni tantta täällä alhaalla näin.
3. Naiseksi syntyneenä saa usein kuulla ihmisiltä mutta etenkin lääkärissä, että: "Sinulla on vain paniikkihäiriö. Olet vielä niin nuori. Monesti elämäntilanne aiheuttaa tuollaista." Eli siis olen vain paniikissa koska satun nyt olemaan VAIN nainen ja vielä nuori?! Ei kenenkään paniikkikohtaus kestä vuotta, ääliö, vaan tutki tämä vaivani nyt ja unohda ne panikointikohtaushöpinät! Kohta voit sinä olla paniikissa kun suutun kunnolla jos et tutki vaivaani.
[/quote]
Mä en ikinä ottaisi sua töihin.
[/quote]
Öö..jaa? No olenko kysynyt "sulle töihin"? Mikä sua risoo? :D Menehän muualle kiukkuamaan kun täällä muut ihmiset keskustelee..
T. 44
[/quote]
En mä ole mitään kiukunnut. Minua ihmetyttää tuollainen uhoaminen.
"Ei kenenkään paniikkikohtaus kestä vuotta, ääliö, vaan tutki tämä vaivani nyt ja unohda ne panikointikohtaushöpinät! Kohta voit sinä olla paniikissa kun suutun kunnolla jos et tutki vaivaani."
ja mikä tuo "panikointikohtaushöpinät"-juttu on? Olet kertonut vaivoistasi lääkärille ja sitten perutkin...?
[/quote]
Voi luoja.. :'D Mitenkähän sen vääntäisi sinulle vieläkin yksinkertaisemmin? Siis, kun menee lääkäriin jostakin kivusta (esim. rytmihäiriöstä ja verenpaineongelmista kuten minulla oli ja on edelleen), lääkäri diagnosoisi sen mielellään paniikissa olemiseksi ja olisi ojentamassa paperipussia paniikkihäiriölääkkeiden kanssa sen sijaan että ottaisi tuntemukseni todesta ja ohjaisi tutkimuksiin. Aikani sain minäkin NAISENA vääntää ja pääsinkin sydämen kuvauksiin ja niinhän sieltä syy vaan löytyi..
T.44
[/quote]
No niin, tulihan se sieltä! Ensimmäinen viestisi oli pelkkää uhoamista, mutta kerroithan sä sen asiasikin lopulta. Sori kun en osannut päätellä.
Silloin minusta on ärsyttävää olla nainen kun olen jossakin tapahtumassa, harrastuksessa, leirillä, mökillä tutuilla y.m.s jossa osallistujat tekevät työt. Kun on osa porukasta tekee "miesten työt" ja osa porukasta "naisten työt" joudun aina inhottavaan tilanteeseen. Hakkaan mieluummin halkoja, kannan sementtisäkkiä kuin häärään tunkkaisessa keittiössä.
Kun kieltäydyn keittiötöistä joudun aina selittelemään. Pahimmassa tapauksessa miehet eivät tykkää kun alan "miesten töihin" ja joudun todistelemaan oikeuttani näihin mielestäni mukavampiin töihin, naiset ovat useammin ymmärtäväisiä.
Olenkin jättänyt monta juttua väliin koska en jaksa näitä rooleja.
Olen jopa laittanut joskus jonnekkin juhliin tulon ehdoksi sen, että minulta ei odoteta mitään keittiötöitä ( nyt joku tunnistaa minut ;) ) vaan autan jossain muussa jos apua tarvitaan.
Inhoan sitä, että jos kutsun kylään ihmisiä minun täytyisi leipoa jotain sun muuta, jos olisin mies kukaan ei odottaisi minulta mitään. Miehet pääsevät rentoutumaan, mutta naisilta odotetaan aina kotiaskareiden tekoa ja passausta.
RUNSAAT JA KIVULIAAT KUUKAUTISET
1. Naisen odotetaan haluavan ainakin syvällä sisimmässään lapsia, lapsettomuus kyseenalaistetaan
2. Vaikeampi sterilisaatio
3. MENKAT
4. Korkokengät
5. Rinnat ja niiden roikkuminen
6. Rintaliivit...
Naisilla ei saisi olla huumorintajua, kuin vain sellaista pientä ja kesyä. Kun nainen vitsaillee se otetaan tosissaan ja ronskia huumoria heittävä nainen leimataan kevytkenkäiseksi ja mustaa huumoria viljelevät hulluksi.
Miehet saavat kertoa vaikka mitä juttuja vaikka työpaikalla eikä kukaan kyseenalaista heidän osaamistaan. Jos nainen meinaa yletä töissä taikka olla vakavastiotettava jossakin, hänen täytyy olla aina tylsä ja asiallinen puheissaan.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 00:00"]
1. Naisen odotetaan haluavan ainakin syvällä sisimmässään lapsia, lapsettomuus kyseenalaistetaan
2. Vaikeampi sterilisaatio
3. MENKAT
4. Korkokengät
5. Rinnat ja niiden roikkuminen
6. Rintaliivit...
[/quote]
Korkokenkien tai rintaliivien käyttö ei ole pakollista.
Ärsyttää se, että minä olen meillä ainoa, joka voi tulla raskaaksi ja synnyttää. Meillä mies haluaa lapsia minua enemmän; itse olisin onnellinen ilmankin. Saisi tuo mies sitten itse uhrata työvuoden per lapsi pahoinvointiin, hormonimyrskyihin, synnytykseen, yöheräilyyn ja imetykseen.
Sitten ärsyttää se että miesporukassa olen kuin minua ei olisi olemassa. Jos lohkaisen hauskan jutun, kukaan ei edes kuule sitä. Sitten kun joku porukan miespuolinen sanoo ihan saman jutun hetkeä myöhemmin, muut räjähtävät nauramaan! Sama eräässä miesvaltaisessa työyhteisössä: sain (hyvät) ideani läpi vain ja ainoastaan syöttämällä ne kahden kesken miespuoliselle kollegalleni, joka sitten esitti ne pomolle ominaan. Minun esittäminäni niitä ei pidetty minään.
Ja minunkin mielestäni miesten puhdetyöt (esim. mökillä) ovat mukavampia kuin naisten. Keittiöhommissa olen aivan hyödytön ja vihaan naisporukoissa syntyvää juoruilun ja sosiaalisen nokittelun ilmapiiriä. Tästä syystä olen monta menoa jättänyt väliin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 19:04"]
Se, kun muut naiset kiroavat kuukautisiaan ja minä olen vaikeana, kun en keksi mitään asiallista sanottavaa. Jonain päivänä sanon vielä sen, mitä oikeasti ajattelen, eli: "Mä en osaa auttaa, menee lääkäriin jos on noin vaikeeta" Mikä vittu siinä kuukautissuojien käytössä on niin saatanan vaikeaa?
[/quote]
Taisi kolahtaa, kun noin paljon tullut miinusta. Minusta olisi hirveää, jos jokin normaali ruumiintoimintoni aiheuttaisi minulle erityisen paljon vaivaa/huolta/inhotusta. Ei miehilläkään mitään sellaista ole.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:12"]
2) Olen lisääntymisiässä, joten työnantajat pelkäävät raskauttani.. työllistyminen vakituiseen työsuhteeseen vaikeaa.
[/quote]
Tämän ketjun perusteella pelkäisin työnantajana ennemminkin sitä "Tarvin viikon saikkuu joka kuukausi kun mulla on menkat"
Eipä yhtään ihmetytä lisääntymisiässä olevien naisten huono työllisyystilanne.