Erityislapsi ja joulu, mites muilla?
Mua harmittaa aivan vietästi varsinkin joulun aika tuon meidän erityislapsen kanssa.
Oikein ottaa kaaliin mainokset jossa hehkutetaan, että syödään rauhassa, sitten ollaan vaan ja möllötetään. EI meillä vaan. Lapsi vaatii huomiota 110% kokoajan, ei puhettakaan että istuisi pöydän vieressä syömässä ja meidän on aina vuoroteltava vahtimisessa.
Lahjojen jakaminen on yhtä kaaosta. Lapsi ei ymmärrä niiden päälle mitään ja aistiyliherkkänä vain kirkuu kun papereita revitään.
Kynttilöitä ei voi polttaa. Kuusi menee jotenkuten nykyään.
Niin odotin, että perhe-elämä olis semmoista että ollaan rauhassa yhdessä, pelataan lautapelejä jne. rauhallista ja tasaista. Pikkulapsiajan ymmärtää, mutta meillä lapsi on jo 13v. Huoh.
Kommentit (25)
Tsemppiä kaikille erityislasten vanhemmille! Meilläkin 7 v autistinen lapsi, ja vaikka hänen kanssaan joulun vietto varmasti sujuukin ilman erityisiä järjestelyitä niin ymmärrän kyllä mitä haasteita erityisyys voi aiheuttaa. Mekin "joudumme" jättämään sukujoulun väliin kun vieraaseen paikkaan meneminen erityislapsen kanssa ei tosiaan ole kovin rentouttavaa kun saa vahdata koko ajan ettei tee mitää hölmöyksiä... Loma-ajat eivät tosiaan ole mitään rentoutumisen paikkoja erityslapsiperheessä, kun saa olla keksimässä järkevää tekemistä toiselle koko ajan.
Tsemppiä meille kaikille! Minulle ainakin se paras hetki on kun lapset nukkuvat ja voi rauhassa istahtaa telkkarin eteen ja vaikka nauttia pienen viinilasillisen! Ainakin tuntee ansaitsevansa sen pienen oman rauhallisen hetken ja osaa nauttia siitä täysillä! Turhaan sitä vertaa omaa perhettään muiden jouluihin. Itse en ainakaan ajattele, että joulun pitäisi sujua jotain tiettyä kaavaa noudattaen. Ja vaikka meillä onkin erityislapsi haasteineen, on meillä silti asiat paremmin kuin monessa muussa perheessä, joss esimerkiksi alkoholi pilaa joulun tai vanhempien riitely.
Meillä joulu ei juurikaan eroa muista päivistä, paitsi että lapset saavat lahjoja. Sukulaiset ovat loukkaantuneita jo ajat sitten, joten saadaan kyllä olla ihan rauhassa. Itse olen huomannut, että joulu sujuu parhaiten, jos se muistuttaa mahdollisimman paljon arkea. Rutiinit, rutiinit ja vielä kerran rutiinit!
Tässäkin ketjussa huomaa, etteivät kaikki osaa asettua toisten asemaan. Jos teillä on helppoa kehitysvammaisen kanssa, se ei tarkoita, että kaikilla erityislasten vanhemmilla on helppoa ja silti he voivat olla hyviä vanhempia ja tehdä enemmän kuin kaikkensa lastensa eteen. On muitakin vammoja kuin kehitysvamma, on olemassa erilaisia tiloja/oireita jotka voivat lisätä lapsen haastavuutta, samallakin diagnoosilla olevat lapset voivat olla oireiltaan täysin erilaisia. Onko lapsi levoton (ADHD) vai rauhallinen? Ymmärtääkö lapsi puhetta? Kykeneekö lapsi ilmaisemaan itseään puheella tai muilla kommunikointimenetelmillä? Onko haastavaa käytöstä (liittyen esim. autismiin)? Onko allergiaa, aistivammaa, aistiyliherkkyyksiä? Osaako tulkita itseään ja kertoa tarpeistaan (miten oireilee kuumaa/kylmää/nälkää/janoa/pissahätää/kipua)? Onko lapsella fyysisiä sairauksia, jotka aiheuttavat kipua? Onko sopivaa lääkitystä löytynyt? Aiheuttaako välttämätön lääkitys ikäviä sivuoireita? Kuinka monta kertaa yössä joudutte heräämään? Kuinka monta vaippaa vaihdatte päivän aikana? Mitä tapahtuisi jos molemmat vanhemmat istuisivat 10 minuuttia yhtäjaksoisesti pöydän ääressä, ja lapset olisivat toisessa huoneessa: soitettaisiinko ambulanssi? menisikö tv rikki? olisiko seinät piirretty täyteen sotkua? olisiko ulostetta levitetty pitkin huonekaluja? joutuisitteko soittamaan poliisit puhumattoman ja puhetta ymmärtämättömän sisävaatteissa ilman kenkiä uloslähteneen lapsen perään?
Itse olen nähnyt paljon erilaisia lapsia ja erilaisia erityislapsiperheitä. Ja voin sanoa, että tilanteet eroavat niin paljon toisistaan. Jotkut vammat vain ovat vaikeampihoitoisia kuin toiset. Jotkut oirekuvat ovat vaikeampia kuin toiset. Esim. se ymmärtääkö lapsi puhetta ja kykeneekö ilmaisemaan itseään vaikuttaa todella paljon moniin asioihin. Myös vilkkaus vaikuttaa suhteessa älykkyyteen. Jos on isokokoinen ADHD-oireinen, autistinen, puhumaton lapsi, joka toimii merkittävästi ikäistään nuoremman tavoin, tilanne on aivan eri kuin vaikkapa lievästi kehtysvammaisen lapsen tilanne (jolla ei merkittäviä lisäpulmia kehitysvamman lisäksi) tai pyörätuolia käyttävän liikuntarajoitteisen lapsen tilanne.
Onneksi tässä ketjussa oli myös ymmärtäväisiä ihmisiä! Hyvää joulua kaikille ja tsemppiä, tammikuu tulee kyllä ja koulu, iltapäivähoito ja päivähoito alkaa! Me lomailemme sitten tammikuussa työpaikalla pitkän työrupeaman jäkeen (joulu).
Onneksi on ihanat terveet lapset.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on ihanat terveet lapset.
Niin, onneksi. Mutta ei sun itsesi takia vaan sen paljon pelätyn erityisen takia. En minäkään erityistä halunnut, eikä varmasti kukaan muukaan vaan joskus on vain otettava vastaan mitä annetaan. Mutta onneksi sinulla ei tosiaan ole erityistä, sillä lapsi ansaitsee parempaa.
19,
pystytkö sitten rajaamaan omia suoriutumisen vaatimuksia hiukan? MItä jos ihan oikeasti sanot jo etukäteen ennen sukulaisten tai vieraiden tuloa, että lapsi vaatii sen verran paljon apua, että tarvitset itse apua aterian laiton kanssa? Jos ihan suoraan pyydät heitä tuomaan mukanaan valmiita ruokia, tekemään kattauksen puolestasi tai kerta kaikkiaan olemaan sen lapsen kanssa seuraavat 2h, kun touhuat keittiössä?
Jos heillä ei riitä omia hoksottimia, väännä muutama rautahengari malliksi. ja JOS tämänkin jälkeen kaikki kaatuu sinun niskaasi kun vieraat vain istuvat, lopetat näiden juhlien järjestämisen. Seuraavana vuonna kutsutatte itsenne valmiiseen pöytään. Saat kyllä sanoa, ettet jaksa enää. Oikeasti!
Joku tuonne väliin kirjoitti ihanasti, että olisi hienoa kun erityisperheisiin saataisiin edes jouluksi avustaja. Tosi kaunis ajatus! Moni ei ehkä tulekaan ajatelleeksi, että vammaisten tai vaikeiden lasten kanssa loma-ajat ovat oikeastaan kaikkein raskaimpia.
T: monta erityistä