Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä valittavat

Vierailija
18.12.2013 |

Aloitan toisen ketjun ettei tämä hukkuisi kommenttitulvaan.

Henkilö valitti ettei ole saanut minkäänlaista työtä kovasta hakemisesta huolimatta.

Asuu pääkaupunkiseudulla.

Oletko ajatellut perustaa omaa yritystä?

Itse olen yrittänyt löytää Vantaalle kotiini siivousapua ja sitä hakiessani en tahdo uskoa että työttömyys olisi ongelma.

Siivoojaa ei tahdo vain löytyä, isoa firmaa en halua koska tekijä vaihtuu liian tiuhaan.

Enkä myöskään ole valmis maksamaan 40 e tunnissa joten osa yrityksistä on pois laskuista.

Esim nyt joulun alla olisit ollut tosi työllistetty siivous ym kodinavussa.

Joulun jälkeenkin toki, mutta olisit saanut yrityksellesi heti paljon tunnettuvuutta.

Alussa jäisi ehkä luppoaikaa mutta voisit silloin hakea alasi töitä jos vielä haluat.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suosittelet että tämä työtön alkaa siivousyrittäjäksi? Ja siinä samalla menettää työttömyyskorvauksensa? Mitäs jos töitä ei ole tarpeeksi? Kuten sinäkin sanot 40€/h on liian paljon taksaksi, jos tekee paljon töitä pienellä taksalla, voi jotenkin selvitä, mutta jos laskutettavia tunteja tuleekin vähän, milläs elät? Siinä on sitten sitä luppoaikaa, mutte et sitten syökään mitään. Ei sillä joulusesongin tuotolla kauaa elä.

Vierailija
2/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, millä palkalla itse tekisit? Hankit myös tarvittavat työvälineet, tarvtset ehkä autonkin. Asiakkaalta veloitetaan myös alv, eli yrittäjä saisi sinulta palkkaa n. 32 euroa, mistä vielä pitää maksaa muut verot ja kulut. Eli ruetkaa yrittäjäksi, mutta tehkää tappiolla...ei ole ap:lla kaikki inkkarit kanootissa. Esim. minun töistäni veloitetaan 50 euroa tunti ja siitä ei ihmeitä jää käteen, mutta olen alalla, missä kiinteät kulut on pienet. Itse saan tuosta kolmanneksen bruttona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sen toisen ketjun työtön, mutta vastaan silti.

- Yrittäjyys ei ole läheskään kaikille sopiva vaihtoehto. Se vaatii paljon ja voi olla henkisesti todella kuormittavaa, myös ja etenkin silloin jos työllistää vain itsensä.

- Ei ole mitään järkeä perustaa "väärän alan " yritystä ilman koulutusta tai työkokemusta. Siinä käy vain huonosti.

Vierailija
4/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 40 € tuntilaskutuksella siivoava tekee todennäköisesti töitä pimeästi. Ap, koita käsittää että se palkka minkä tekijä tuosta saa on ehkä kolmasosa. Pienenkin yrityksen täytyy maksaa alvit, eläkemaksut, kirjanpito ja jonkin sortin mainonta. Ne kulut menee vaikka ei olis asiakkaita. Monta sataa euroa kuukaudessa. Lisäksi pitäisi jollain pystyä kulkemaan, hankkia välineet. Ei se ole sellaista mitä kuka tahansa pystyy tuosta vain polkaisemaan pystyyn ja elämään (rehellisesti) sillä. 

Vierailija
5/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan nyt ilmaiseksi niitä töitä tee, kyllä siitä on jokin korvaus jäätävä myös tekijälle, onnea vaan etsintään ap!

Vierailija
6/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt sen erehdyksen, että perustin yrityksen kun oli yksi varma työnantaja. Sain kyllä lisähommia, mutta eteen tuli iso yllätysseinä: niin, näitä hommiahan et sitten voi tehdä kilpailjoille, tai muuten meidän sopimus loppuu. Muutenkin luvattuja töitä sai vähän miten sattuu, ihan siksi, että alalla on yrittäjiä. Minä olin kuulemma hyvä, mutta piti antaa uusillekin (halvemmille) tulijoille tilaa. Jatkajanakin on niin ja näin, jos onkin vakituinen henkilökunta. Usein se perustuu henkilöön ja itsekin olen jättänyt entisiä suosikkiliikkeitä taakseni, kun yrittäjä on vaihtunut eikä uusi ole enää pystynyt samaan. Kenenkään ei kannata perustaa yritystä tyhjästä, vaan aina pitää olla joku tuki taustalla, varmojen asiakkaiden lisäksi. Vain joku erikoiskauppa, jos ei ole kilpailua, voi kannattaa, jos on pääomaa tai saa lainaa millä hankkia alkuvarasto. Tosin näidenkin katetta syö nykyään nettikaupat. 

Vierailija
7/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alussa jäisi ehkä luppoaikaa mutta voisit silloin hakea alasi töitä jos vielä haluat."

Tuo nyt viimeistään paljastaa, ettei ap ymmärrä yrittäjyydestä hölkäsen pöläystä.

Vierailija
8/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen olettamus on että kaikki osaavat siivota?!? Ei se niin automaattisesti ole. Vaikka oman kämppänsä pystyisi jotenkin pitämään puhtaana, ei muiden kodissa siivoaminen ole niin simppeliä.

Aivan sama kuin olettaisi naapurin Pirjon oleva loistava kampaaja tai Pertsa-sedän huippukokki.

Vierailija
9/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tulla siivoamaan asuntosi,mutta joutuisit maksamaan minulle käteisellä.Tuollainen riskinotto on tyhmää,et sinäkään ap varmaan halua talouttasi nurin? Se ettei sinulle kelpaa isot ja liian kalliit firmat,ei automaattisesti tarkoita sitä että töitä olisi tarjolla ihan yrityksen perustamiseen ja pystyssä pitämiseen asti.Vaikka sun asuntos olisikin likainen.

Vierailija
10/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:13"]

Mikä ihmeen olettamus on että kaikki osaavat siivota?!? Ei se niin automaattisesti ole. Vaikka oman kämppänsä pystyisi jotenkin pitämään puhtaana, ei muiden kodissa siivoaminen ole niin simppeliä.

Aivan sama kuin olettaisi naapurin Pirjon oleva loistava kampaaja tai Pertsa-sedän huippukokki.

[/quote]

Näinpä. Itseäni on aina ihmetyttänyt joka koulussa olevat yrittäjyys opinnot. Ei se yrittäjyys ole siinä se jutun juju. Ensin täytyy olla jokin tuote tai taito jota myy, vasta sitten voi alkaa yrittäjäksi. 

Vierailija
11/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo homma....teen pc asennuksia ja tukihommia ihan oikeesti yrittäjänä ja kuitilla. Ja maksan alvit ja muut lakisääteiset maksut. Laskutushintani on 35e tunti (alv24%) ja hoidan kirjanpidon ihan ite. En mainosta mutta silti työtä riittää n. 130-250 tuntia/kk.

Keskimäärin tuloni riittävät minulle, toki laskutan kulkemiseni jos joudun liikkumaan.

Vierailija
12/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ollut 15 v itse yrittäjänä.

Tiedän varsin hyvin mitä viivan alle jää.

Pointtini onkin että jos valittaa ettei saa työtä vaikka kuinka yrittäisi ja on omasta mielestään valmis työhön kuin työhön...

Miksi ei?

Ja tämä työtön oli hakenut paikkoja missä tuntipalkka max 10 e/tunti.

Oletetaan että hän tekisi yrittäjänä töitä 20 e/tunti jäisi hänelle tuo kymppi kuitenkin palkaksi.

Työvälineet ja aineet tietty asiakkaan omat tuolla taksalla.

Ja tuolla taksalla saisikin töitä, voisi ajoittaa saman alueen kohteet samalle päivälle, ei tulisikohteesta toiseen suhaamista.

Täytyisi sinne mäkkärillekin jollain mennä.

Vierailija
13/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:12"]

"Alussa jäisi ehkä luppoaikaa mutta voisit silloin hakea alasi töitä jos vielä haluat."

Tuo nyt viimeistään paljastaa, ettei ap ymmärrä yrittäjyydestä hölkäsen pöläystä.

[/quote]

Suurin osa niistä, jotka ehdottavat työttömille yrittäjyyttä, eivät ymmärrä. Ätini oli kokoaikainen yrittäjä, veljeni on ollut kesätyöyrittäjä, toinen veljeni on myös pitänyt vähän aikaa yrtystä ja minä itse etätyöyritystä. Isälläni oli sivutoiminen yritys oman työn ohessa. Osa yrittäjistäkin on kyllä hölmöjä, kun valittavat tulojen pienuutta. Sekä minä että veljen lopetimme, koska emme tienanneet elämiseen riittävästi. itse lähdin uudelleenkoulutukseen, veli sai muita töitä, tekemänsä sivutyön ansiosta.

Vanhempieni yritykset olivat kannattavia siihen aikaan, mutta loppuivat vanhuuteen. Jatkaa niitä ei kannattanut, sillä kyseiset alat eivät enää vedä. Isäni yritykseen vaaditaan kyllä jo aika spesiaalia osaamista ja siinä olisi ollut kalliiden koneiden uusinta edessä, jotta olisi voinut jatkaa. Isä oli aikanaan ostanut halvalla ja tehnyt osan itse, mutta aika meni niistä ohi. 

Vierailija
14/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siivooja laskuttaa asiakasta esim. 30e/tunti ja tekee kuukaudessa 100 tuntia asiakkaalta laskutettavia töitä, firmalle kertyy liikevaihtoa 2280e ALVn maksujen jälkeen. Tästä sitten vähennät kulut kuten kirjanpidon, puhelimen, liikkumisen ja työntekovälineet esim. 500e, joten firmalle jää palkkoihin vain 1780e/kk. Tästä sitten vähennät työnantajan pakolliset maksut, jolloin bruttopalkaksi tulee jotakuinkin 1460e/kk, josta käteen jää 1380e/kk. Tämä siis kaikesta työstä, ei vain asiakkaalta laskutettavasta työstä. Ei ihme, että tuntihinnat yleensä lähempänä 40e/h (tästä sitäpaitsi saa kotitalousvähennyksen)

Vierailija
15/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:17"]

Outo homma....teen pc asennuksia ja tukihommia ihan oikeesti yrittäjänä ja kuitilla. Ja maksan alvit ja muut lakisääteiset maksut. Laskutushintani on 35e tunti (alv24%) ja hoidan kirjanpidon ihan ite. En mainosta mutta silti työtä riittää n. 130-250 tuntia/kk.

Keskimäärin tuloni riittävät minulle, toki laskutan kulkemiseni jos joudun liikkumaan.

[/quote]

Hyvät sulle. Sen lisäksi että jokainen työtön siis osaa siivota, osaavat he myös kirjanpidon ja asiakkaita tunkee sisään ovista ja ikkunoista vaikka et kerro kenellekkään tekeväsi siivoustyötä.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin onko ihan kilttiä maalailla tuollaista ruusunpunaista ansaa jo valmiiksi rahallisesti tiukilla oleville?

Vierailija
16/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:20"]

Pointtini onkin että jos valittaa ettei saa työtä vaikka kuinka yrittäisi ja on omasta mielestään valmis työhön kuin työhön...

Miksi ei?

Oletetaan että hän tekisi yrittäjänä töitä 20 e/tunti jäisi hänelle tuo kymppi kuitenkin palkaksi.

Ja tuolla taksalla saisikin töitä, voisi ajoittaa saman alueen kohteet samalle päivälle, ei tulisikohteesta toiseen suhaamista.

[/quote]

No niitä kohteita pitää olla enemmän kuin yksi, ennen kuin mitään yritystä kannattaa perustaa. Myös muilla kohteilla on oltava omat välineet jne.Mutta nyt on lamakausi ja tällaiset luksusjutut ovat sellaisia, mistä porukka karsii ensimmäisenä. Miksi et muuten työllistä jo olemassaolevaa kotipalveluyrittäjää? Nin, koska heillä on nyt sesonki ja et ollut ajoissa liikkeellä. Mutta entä sesongin ulkopuolella? Yritykseen tarvitaan vähintän 10 kohdetta, joissa käydään kerran viikossa ja jokaiselta pitäisi löytyä muutama tunti töitä. Onhan siinä siirtymäajatkin. 

Huom. itse en ole työtön. 

Vierailija
17/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei uskoisi.

Pointtihan ei ole pelkästään se, mitä viivan alle jää, vaan että käytännössä usutat ihmistä hyppäämään täysin tyhjän päälle, siivousalan yrittäjäksi ilman minkäänlaista koulutusta tai alan kokemusta. Se ei ole vain typerää, se on helvetin vastuutonta.

Vierailija
18/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrä ap hyvä,että vaikka ihminen sanoo että on valmis lähtemään mihin töihin vain niin se todella tarkoittaa lähtemistä,ei firman perustamista. Renkinä oleminen sopii suurimmalle osalle meistä,muutenhan Suomi olisi täynnä tyhjääkin tyhjempiä yrityksiä

Vierailija
19/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan varma että töitä on, siitä on ristiriitaa et onko työpanos ja palkka balanssissa? Pomot tienaa aivan järjettömiä (ilman syytä), ja hyvät duunarit nippa nappa saman kuin paskat!!!

Vierailija
20/37 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei?

[/quote]

Ja ihan varmasti saisikin keikkoja samalta alueelta samoina päivinä, mutta sopivasti peräkkäin... Sopii yrittää.

Ja aiempi tyyppi, joka laskutti matkakulut, vaikka teki muka niin paljon halvemmalla (35€/h) – paljonko oli todellinen lasku tunnin työstä.

Mäkkäriinkin pitää jollain mennä, mutta sieltä ei tarvitse saman päivän aikana ehtiä Heseen ja ABC:lle...