Työttömyyttä valittavat
Aloitan toisen ketjun ettei tämä hukkuisi kommenttitulvaan.
Henkilö valitti ettei ole saanut minkäänlaista työtä kovasta hakemisesta huolimatta.
Asuu pääkaupunkiseudulla.
Oletko ajatellut perustaa omaa yritystä?
Itse olen yrittänyt löytää Vantaalle kotiini siivousapua ja sitä hakiessani en tahdo uskoa että työttömyys olisi ongelma.
Siivoojaa ei tahdo vain löytyä, isoa firmaa en halua koska tekijä vaihtuu liian tiuhaan.
Enkä myöskään ole valmis maksamaan 40 e tunnissa joten osa yrityksistä on pois laskuista.
Esim nyt joulun alla olisit ollut tosi työllistetty siivous ym kodinavussa.
Joulun jälkeenkin toki, mutta olisit saanut yrityksellesi heti paljon tunnettuvuutta.
Alussa jäisi ehkä luppoaikaa mutta voisit silloin hakea alasi töitä jos vielä haluat.
Kommentit (37)
Työttömästä on vaikea siirtyä yrittäjäksi, ei ole kontakteja eikä valmiita asiakkaita - harvalla on edes alkupääomaa. Pitäisi saada edes starttirahaa, mutta jos liikeidea ei ole hyvä, ei sitä starttirahaa myönnetä.
Milläs sitten eletään, kun työtön yrittäjä ei saa työttömyystukia?
Eihän tuohon lähde kukaan järkevä ihminen, muuten menee äkkiä yritys konkkaan, ja voi mennä asunnot yms. alta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:20"]
Ap on ollut 15 v itse yrittäjänä.
Tiedän varsin hyvin mitä viivan alle jää.
Pointtini onkin että jos valittaa ettei saa työtä vaikka kuinka yrittäisi ja on omasta mielestään valmis työhön kuin työhön...
Miksi ei?
Ja tämä työtön oli hakenut paikkoja missä tuntipalkka max 10 e/tunti.
Oletetaan että hän tekisi yrittäjänä töitä 20 e/tunti jäisi hänelle tuo kymppi kuitenkin palkaksi.
Työvälineet ja aineet tietty asiakkaan omat tuolla taksalla.
Ja tuolla taksalla saisikin töitä, voisi ajoittaa saman alueen kohteet samalle päivälle, ei tulisikohteesta toiseen suhaamista.
Täytyisi sinne mäkkärillekin jollain mennä.
[/quote]
Ja ihan varmasti saisikin keikkoja samalta alueelta samoina päivinä, mutta sopivasti peräkkäin... Sopii yrittää.
Ja aiempi tyyppi, joka laskutti matkakulut, vaikka teki muka niin paljon halvemmalla (35€/h) – paljonko oli todellinen lasku tunnin työstä.
Mäkkäriinkin pitää jollain mennä, mutta sieltä ei tarvitse saman päivän aikana ehtiä Heseen ja ABC:lle...
[/quote]
Verollinen kilometrikorvaus on 80 senttiä jos työ tehdään asiakkaan tiloissa. Tuntihinta sama ja se on siis työn tuntihinta ei matkustusajan+työn
Ap jatkaa taas.
Yrittäjyys on siitä "hauska" elämäntapa että sitä ulkopuoliset vuoroin pelkäävät, vuoroin kadehtivat...
Ei se nyt niin kamalaa ole että noin kovasti tarvii pelätä.
Ja nämä hintaheitot olivat ihan siltä pohjalta mitä tämä työtön oli kirjoituksessaan kertonut.
Oli hakenut töitä missä tuntipalkka oli tuota luokkaa. Eli hän on valmis tekemään töitä tuolla summalla.
Kyse ei ollut toki siitä millä summalla minä olen valmis työskentelemään.
Ihmetyttää vain nämä ihmiset jotka sanovat että he ovat yrittäneet kaikkensa ja ovat valmiit mihin työhön vain eikä palkan pienuus ole este.
Ja sitten ei kuitenkaan...
Minulla on ollut siivousyrityksiä kotonani.
Isoilla yrityksillä homma kaatuu siihen että harva se viikko pitäisi opettaa uusi siivoaja talon tavoille. Vaihtuvuus työvoimassa on suurta. Yritysten täytyisi mielestäni hoitaa se puoli itse mutta se ontuu.
Sopimuksessa niin kyllä luvataan mutta käytännössä vedotaan aina siihen että uusi työntekijä nyt ei heti kaikkea voi tietää.
Pieniä yrityksiä, joille työn jälki olisi kunnia-asia, ei enää ole?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:45"]
Ap jatkaa taas.
Yrittäjyys on siitä "hauska" elämäntapa että sitä ulkopuoliset vuoroin pelkäävät, vuoroin kadehtivat...
Ja nämä hintaheitot olivat ihan siltä pohjalta mitä tämä työtön oli kirjoituksessaan kertonut.
Oli hakenut töitä missä tuntipalkka oli tuota luokkaa. Eli hän on valmis tekemään töitä tuolla summalla.
Ihmetyttää vain nämä ihmiset jotka sanovat että he ovat yrittäneet kaikkensa ja ovat valmiit mihin työhön vain eikä palkan pienuus ole este.
Isoilla yrityksillä homma kaatuu siihen että harva se viikko pitäisi opettaa uusi siivoaja talon tavoille. Vaihtuvuus työvoimassa on suurta. Yritysten täytyisi mielestäni hoitaa se puoli itse mutta se ontuu.
Sopimuksessa niin kyllä luvataan mutta käytännössä vedotaan aina siihen että uusi työntekijä nyt ei heti kaikkea voi tietää.
[/quote]
No mistähän se kertoo jos noita pieniä yrityksiä ei ole?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:21"]Jos siivooja laskuttaa asiakasta esim. 30e/tunti ja tekee kuukaudessa 100 tuntia asiakkaalta laskutettavia töitä, firmalle kertyy liikevaihtoa 2280e ALVn maksujen jälkeen. Tästä sitten vähennät kulut kuten kirjanpidon, puhelimen, liikkumisen ja työntekovälineet esim. 500e, joten firmalle jää palkkoihin vain 1780e/kk. Tästä sitten vähennät työnantajan pakolliset maksut, jolloin bruttopalkaksi tulee jotakuinkin 1460e/kk, josta käteen jää 1380e/kk. Tämä siis kaikesta työstä, ei vain asiakkaalta laskutettavasta työstä. Ei ihme, että tuntihinnat yleensä lähempänä 40e/h (tästä sitäpaitsi saa kotitalousvähennyksen)
[/quote]
No jos tekee mäkkärillä töitä 100 tuntia kuukaudessa niin ei muuten jää sitäkään....
Ja se puhelinkin pitää maksaa silloin itse.
Ap jatkaa taas.
[/quote]
Minä olen aivan toisen alan (osa-aikainen) yrittäjä, mutta jotain sentään minäkin tiedän. Yrittäjyys itsessään ei ole kamalaa eikä sitä tarvitse pelätä, mutta ehdottomasti sitä harkittaessa pitää punnita tarkasti myös omat henkiset vahvuudet. Ja kaikista ei ole yrittäjiksi, piste. Liian moni vain huomaa sen liian myöhään, silloin kun kaikki on jo mennyt.
On aivan eri asia tehdä hanttihommia pienellä palkalla toisen palveluksessa kuin tehdä hanttihommia omassa yrityksessä ja roikkua 24/7 löysässä hirressä.
Ajattele nyt itsekin. Lähtisit täysin vieraalle alalle, ei minkäänlaista kokemusta, ei koulutusta, ei ainuttakaan kontaktia muihin alan toimijoihin, pistäisit likoon koko omaisuutesi, kaiken, tienataksesi alle 10€/tunti. Olisiko sinusta siihen? Oikeasti?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:17"]
Outo homma....teen pc asennuksia ja tukihommia ihan oikeesti yrittäjänä ja kuitilla. Ja maksan alvit ja muut lakisääteiset maksut. Laskutushintani on 35e tunti (alv24%) ja hoidan kirjanpidon ihan ite. En mainosta mutta silti työtä riittää n. 130-250 tuntia/kk.
Keskimäärin tuloni riittävät minulle, toki laskutan kulkemiseni jos joudun liikkumaan.
[/quote]
Kaikki ei osaa kirjanpitoa, eikä sitä pidä tehdä jos ei osaa. Sinä luultavasti selviät yksinkertaisella, jos ei ole liiketilaa; no selviää siivoojakin, mutta ei silti kannata tehdä jos ei osaa. Minä olen tuo, jonka töistä veloitetaan 50 euroa, mutta meillä on toimitilat ja kirjanpidossa emme säästäisi mitään, koska se olisi laskutettavasta työstä pois - osaan tehdä sen ja minulla on alalle vahva koulutuskin sekä jopa vähän kokemusta tilitoimistosta, mutta silti ei kannata käyttää siihen aikaa.
Ap:lla ei taida olla töitä ihan noita tuntimääriä. Sinun työsi ei ole niin kausiluontoista kuin yksityiskotien siivous, ellei siivoojalla ole muutamaa vakioasiakasta.
[/quote]
Selvyyden vuoksi:
Ap on eri kuin tuo pc-tyyppi.
Ap jatkaa taas.
[/quote]
Ei ole tullut mieleenkään, että niitä ei ole siksi, koska ei kannata eli asikkaita ei ole tarpeeksi. Kyllä nyt daijumpikin tajuaa, että kun sanoo, että lähtisi töihin palkalla, mutta niin, että töitä olisi ueampi tunti joka päivä.Perustitko sitten itse yrityksen tilanteessa, että yksi asiakas tarjosi muutamaksi tunniksi töitä?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:21"]Jos siivooja laskuttaa asiakasta esim. 30e/tunti ja tekee kuukaudessa 100 tuntia asiakkaalta laskutettavia töitä, firmalle kertyy liikevaihtoa 2280e ALVn maksujen jälkeen. Tästä sitten vähennät kulut kuten kirjanpidon, puhelimen, liikkumisen ja työntekovälineet esim. 500e, joten firmalle jää palkkoihin vain 1780e/kk. Tästä sitten vähennät työnantajan pakolliset maksut, jolloin bruttopalkaksi tulee jotakuinkin 1460e/kk, josta käteen jää 1380e/kk. Tämä siis kaikesta työstä, ei vain asiakkaalta laskutettavasta työstä. Ei ihme, että tuntihinnat yleensä lähempänä 40e/h (tästä sitäpaitsi saa kotitalousvähennyksen)
[/quote]
No jos tekee mäkkärillä töitä 100 tuntia kuukaudessa niin ei muuten jää sitäkään....
[/quote]
Kenen sinä kuvittelet yrittäjän puhelimen maksavan? Verottajanko? Hehehhehe, lue tuo harhakäsitys-ketju.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:17"]
Outo homma....teen pc asennuksia ja tukihommia ihan oikeesti yrittäjänä ja kuitilla. Ja maksan alvit ja muut lakisääteiset maksut. Laskutushintani on 35e tunti (alv24%) ja hoidan kirjanpidon ihan ite. En mainosta mutta silti työtä riittää n. 130-250 tuntia/kk.
Keskimäärin tuloni riittävät minulle, toki laskutan kulkemiseni jos joudun liikkumaan.
[/quote]
Kaikki ei osaa kirjanpitoa, eikä sitä pidä tehdä jos ei osaa. Sinä luultavasti selviät yksinkertaisella, jos ei ole liiketilaa; no selviää siivoojakin, mutta ei silti kannata tehdä jos ei osaa. Minä olen tuo, jonka töistä veloitetaan 50 euroa, mutta meillä on toimitilat ja kirjanpidossa emme säästäisi mitään, koska se olisi laskutettavasta työstä pois - osaan tehdä sen ja minulla on alalle vahva koulutuskin sekä jopa vähän kokemusta tilitoimistosta, mutta silti ei kannata käyttää siihen aikaa.
Ap:lla ei taida olla töitä ihan noita tuntimääriä. Sinun työsi ei ole niin kausiluontoista kuin yksityiskotien siivous, ellei siivoojalla ole muutamaa vakioasiakasta.
[/quote]
Selvyyden vuoksi:
Ap on eri kuin tuo pc-tyyppi.
[/quote]
Tajusin kyllä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:57"]
[/quote]
[/quote]
Kenen sinä kuvittelet yrittäjän puhelimen maksavan? Verottajanko? Hehehhehe, lue tuo harhakäsitys-ketju.
[/quote]
No on eri asia maksaa känny netosta kuin brutosta.
Terv yrittäjä
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:09"]
Perustitko sitten itse yrityksen tilanteessa, että yksi asiakas tarjosi muutamaksi tunniksi töitä?
[/quote]
En ole ap, mutta itse tein juuri näin, sillä en halunnut jäädä työttömäksi valmistuttuani. Tiedostin kyllä, että kyseessä oli hirveän suuri riski. Tein kuitenkin työt niin hyvin kuin vain koskaan pystyin, jolloin asiakas halusikin tarjota vakisopimusta ja pystyin elättämään itse itseni.
Juuri näin!
Näitä lisää Suomeen!
Vain ja ainoastaan uskaltamalla ja tekemällä työtä voi myös saavuttaa jotain.
Älkää jääkö sinne sohvalle odottelemaan lottovoittoa ja kadehtimaan yrittäjiä.
Pääsee niistä yrityksistä eroonkin jos se ei maistukaan. Ei niin helposti kuin työpaikasta mutta ei se mikään elinkautinen ole.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:57"]
[/quote]
[/quote]
Mutta 100 tuntia kuukaudessa mäkkärillä on vain sen 100 tuntia kuussa. Tuossa esimerkissä oli 100 asiakkailta laskutettavaa tuntia, siihen tulee vielä päälle ne tunnit mitä asiakkailta ei laskuteta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:09"]
Perustitko sitten itse yrityksen tilanteessa, että yksi asiakas tarjosi muutamaksi tunniksi töitä?
[/quote]
En ole ap, mutta itse tein juuri näin, sillä en halunnut jäädä työttömäksi valmistuttuani. Tiedostin kyllä, että kyseessä oli hirveän suuri riski. Tein kuitenkin työt niin hyvin kuin vain koskaan pystyin, jolloin asiakas halusikin tarjota vakisopimusta ja pystyin elättämään itse itseni.
[/quote]
Ap ei taida tarjota vakisopimusta siivoojalle kuitenkaan. Yhdelle asiakkaalle ei voi yrittäjänä kovin kauan tehdä, vaan verottaja katsoo sen työsuhteeksi. Myös päinvastoin, jos on monta joille tekee verokortilla, voi saada verottajalta ilmoituksen, että olet yrittäjä.
No minä olen veemäinen ihminen, kun olen ollut verotoimistossa töissä, ollut yrittäjänä, tehnyt pätkätöitä ja ihan piruuttani menin saamaan vakityön. Tiedätkö, joitakin ihmsiä ärsyttää, kun sain vakinaisen työn, erityisesti yhtä entistä kaveriani, joka halveksui kaikkia työttömiä. Hän jäi itse työttömäksi.....
Tämä työtön on ollut entisessä elämässää myös yritysneuvojana. Tälläkin hetkellä perheenjäsenellä on yritys, jota verottaja pitää harrastuksena siksi, että ei tuota riittävästi voittoa = tappioita ei voi vähentää.
Tällä kokemuksella ja ymmärryksellä en taatusti perusta yritystä, enkä yllytä ketään muutakaan sitä tekemään, jos ei ole takuuvarmaa liiketoimintasuunnitelmaa, varmoja asiakkaita ja vielä runsaasti aloituspääomaa.
Moni unohtaa sen tosiasian, että useimmat yritykset pyörivät ensimmäiset vuodet tappiolla, ja silloinkin on elettävä. Pahimmassa tapauksessa yrityksestä jää pelkkää velkaa. Aika harvalla työttömällä on pistää pääomaa yrityksen perustamiseen, jos ei sitten ole vaikkapa hieroja, joka voi aloittaa lähes tyhjin käsin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:17"]
[/quote]