Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavuutta aiheuttavat sairaudet

Vierailija
18.12.2013 |

Aiheesta on varmasti keskusteltu miljoonasti ennenkin mutta en jaksa etsiä vanhoja keskusteluja joten kysyn:

Mitkä sairaudet / lääkkeet aiheuttavat lihomista jolle ihminen ei vaan voi mitään?

Entä mitkä sairaudet / lääkkeet eivät välttämättä lihota mutta estävät laihtumisen?

Olen lähiaikoina törmännyt niin monta kertaa läskeihin jotka vetoaa sairauteen tai lääkitykseen. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta joka esti aikanaan laihtumisen, mutta lääkkeet saatuani paino putosi takaisin normaaleihin mittoihin.

Olen kuullut että jotkin masennuslääkkeet lihottaa, pitääkö paikkansa? Vai onko siinäkin vaan se että masentunut ei jaksa huolehtia liikunnasta ja ravinnosta ja lihoo sen takia = syyttää lääkitystä?

Kuulostaa vaan niin oudolta aina nämä "mun sairaus ja lääkkeet vaan turvottaa mua, en voi sille mitään"-tyypit jotka jännästi kuitenkin on usein niitä jotka päivät pitkät istuu sohvan nurkassa sipsipussi kädessä ja ruikuttaa kun eivät laihdu..

Ps. ja ei, tämä ei ole provo, olenhan itsekkin ollut lihava ja ymmärrän kyllä esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni ja tietyt mielialalääkkeet (Remeron) yleisimmät, uskon.

Vierailija
22/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:02"]

En tiedä mikä tuossa kysymyksessä oli mukanokkelaa. Eikös tässä Ap kysynyt sairauksia jotka lihottavat/antavat tekosyyn lihavuudelle ja minä ihmettelen aivan samaa, varsinkin että mikä on se perinnöllinen (koko ajan yleistyvä) sairaus joka lihottaa myös lapset? Onko se asiatonta että sanon ääneen sen tosiasian että nykyään lapset ovat enenevissä määrin huomattavan ylipainoisia? Anteeksi jos loukkasin sinua henkilökohtaisesti.

[/quote]

Olen hoikka kuuden hoikan, urheilullisen lapsen äiti. 

Ja kyllä. Asenteesi kuvottaa minua ihan henkilökohtaisesti. 

Olet vastenmielinen tyyppi. Säälin vilpittömästi niitä jotka joutuvat olemaan kanssasi tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:02"]

En tiedä mikä tuossa kysymyksessä oli mukanokkelaa. Eikös tässä Ap kysynyt sairauksia jotka lihottavat/antavat tekosyyn lihavuudelle ja minä ihmettelen aivan samaa, varsinkin että mikä on se perinnöllinen (koko ajan yleistyvä) sairaus joka lihottaa myös lapset? Onko se asiatonta että sanon ääneen sen tosiasian että nykyään lapset ovat enenevissä määrin huomattavan ylipainoisia? Anteeksi jos loukkasin sinua henkilökohtaisesti.

[/quote]

Olet vastenmielinen tyyppi. Säälin vilpittömästi niitä jotka joutuvat olemaan kanssasi tekemisissä.

[/quote]

No onneksi sinä et joudu :)

Vierailija
24/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:32"]

Minuakin kiinnostaa että mikä on esim. Se perinnöllinen sairaus tai lihavuusgeeni johon lihavat vanhemmat vetoavat kun lihottavat lapsiaan?

[/quote]

kyseessä on CEP19

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194854743652/artikkeli/tutkimus+jopa+90+prosentilla+liikalihavista+on+lihavuusgeeni+.html

Geenikään ei tosin vaikuta kaikkiin, joilla se on, eli jotkut pystyvät siitä huolimatta pysymään normaalipainoisina.

AP.n mainitsemien masennuslääkkeiden - ainakin trisyklisten - pakkausselosteessa mainitaan yleisenä kliinisesti todettuna haittavaikutuksena painon nousu. Sekään ei vaikuta kaikkiin samalla tavalla. Masennus sinänsä voi nostaa painoa, mutta useammin se laskee painoa kun ruokahalu ja yleinen viitseliäisyys ja elämään säännöllisyys häviä, eikä masenutunut viitsi syödäkään.

Vierailija
25/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minäkin olen hoikka, yhden hoikan ja urheilullisen lapsen äiti (kun sillä nyt tässä ilmeisesti on jotain väliä). Minua taas kuvottaa ihmiset jotka pilaavat lastensa elämä lihottamalla heidät.

Vierailija
26/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut, että hoitavat astmalääkkeet lihottaisivat? Itse käytän joka päivä ja lihon , mutta yksikään lääkäri ei ole sanonut tuon lääkkeen lihottavan.

Vierailija
27/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:10"]

[/quote]

Toivottavasti kukaan muukaan ei joudu.

Vierailija
28/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:13"]

En ole kuullut, että hoitavat astmalääkkeet lihottaisivat? Itse käytän joka päivä ja lihon , mutta yksikään lääkäri ei ole sanonut tuon lääkkeen lihottavan.

[/quote]

En tiedä aiheesta muuten, mutta mun mies on jo vuosia käyttänyt kolmea erilaista astmalääkettä eikä ole lihonut ainakaan

Vierailija
29/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:12"]

Minäkin olen hoikka, yhden hoikan ja urheilullisen lapsen äiti (kun sillä nyt tässä ilmeisesti on jotain väliä). Minua taas kuvottaa ihmiset jotka pilaavat lastensa elämä lihottamalla heidät.

[/quote]

Jeps. Niinpä niin. Ja  ruikutiruikutirallaa.

Jokainen mahdollisuus pätemiseen pitää ottaa vaarin, kun ei oikeasti ole hyvä missään...

Vierailija
30/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:12"]

[/quote]

Jeps. Niinpä niin. Ja  ruikutiruikutirallaa.

Jokainen mahdollisuus pätemiseen pitää ottaa vaarin, kun ei oikeasti ole hyvä missään...

[/quote]

No olisi kiva kuulla sinultakin joku vastaväite vaikka tähän asiaan, siis muu kuin se asiaan liittymätön seikka että olen vastenmielinen etkä toivoisi kenenkään joutuvan tekemisiin kanssani.

En ihan vilpittömästi ymmärrä mikä kommentissani aiheutti sinussa noin voimakkaan reaktion. Minulta ei myöskään heru sympatioita esimerkiksi raskauden aikana tupakoiville/alkoholia käyttäville. Siinä myös tieten tahtoen tuhotaan lapsen elämää. Onko tämäkin mielestäsi epämiellyttävä asenne?

Vierailija
31/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:26"]

En ihan vilpittömästi ymmärrä mikä kommentissani aiheutti sinussa noin voimakkaan reaktion. 

[/quote]

Sinunkaltaisesi mukanokkelat pätijät eivät koskaan "ihan vilpittömästi ymmärrä" miksi he ovat muiden ihmisten mielestä vastenmielisiä. :D

Vierailija
32/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:32"]

Minuakin kiinnostaa että mikä on esim. Se perinnöllinen sairaus tai lihavuusgeeni johon lihavat vanhemmat vetoavat kun lihottavat lapsiaan?

[/quote]

kyseessä on CEP19

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194854743652/artikkeli/tutkimus+jopa+90+prosentilla+liikalihavista+on+lihavuusgeeni+.html

Geenikään ei tosin vaikuta kaikkiin, joilla se on, eli jotkut pystyvät siitä huolimatta pysymään normaalipainoisina.

AP.n mainitsemien masennuslääkkeiden - ainakin trisyklisten - pakkausselosteessa mainitaan yleisenä kliinisesti todettuna haittavaikutuksena painon nousu. Sekään ei vaikuta kaikkiin samalla tavalla. Masennus sinänsä voi nostaa painoa, mutta useammin se laskee painoa kun ruokahalu ja yleinen viitseliäisyys ja elämään säännöllisyys häviä, eikä masenutunut viitsi syödäkään.

[/quote]

Ja kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta tähän minun kovin epäasialliseen kysymykseeni. Mielenkiintoinen juttu, onkohan jotain tietoa siitä miksi tämä vioittunut geeni on nykypäivänä niinkin yleinen että suurimmalla osalla meistä se on?

Vierailija
33/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:26"]

En ihan vilpittömästi ymmärrä mikä kommentissani aiheutti sinussa noin voimakkaan reaktion. 

[/quote]

Sinunkaltaisesi mukanokkelat pätijät eivät koskaan "ihan vilpittömästi ymmärrä" miksi he ovat muiden ihmisten mielestä vastenmielisiä. :D

[/quote]

Ymmärtäisin kyllä jos tuntemani ihminen pitäisi minua vastenmielisenä jostain syystä. Sinulta nyt vain ei tunnu siihen mitään syytä irtoavan. Siis muuta kuin se että minulla on paska asenne. En ymmärrä etkä osaa tarkentaa? Vaikka en mä tiedä mitä väliä sillä olisikaan, pystyn kyllä elämään sen asian kanssa että yksi (tai useampi?) av-mamma ei pidä minusta. Mukanokkelaa.

Vierailija
34/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenterveysongelmat, joita itsehoidetaan syömällä.

Vierailija
35/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuroleptit lihottaa. 40 kg tuli minulla ylimääräistä ja niiden laihdutus äärimmäisen vaikeaa. Kaikki ylimääräiset kilot jämähtäneet kasvoihin ja vyötärölle.

Vierailija
36/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:32"]

[/quote]

kyseessä on CEP19

[/quote]

Ja kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta tähän minun kovin epäasialliseen kysymykseeni. Mielenkiintoinen juttu, onkohan jotain tietoa siitä miksi tämä vioittunut geeni on nykypäivänä niinkin yleinen että suurimmalla osalla meistä se on?

[/quote]

Tutkimuksen tehneet amerikkalaiset geenitutkijat varmaan osaisivat kertoa. Toisaalta evoluution näkökulmastahan on niin, että ne geenit, jotka yleistyvät, eivät ole viallisia, päinvastoin. Evoluutio siis jostain syystä ajattelee, että ihmisille on hyväksi kerätä varaenergiaa helposti.

Vierailija
37/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:32"]

[/quote]

http://en.wikipedia.org/wiki/Genetics_of_obesity

Vierailija
38/38 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:35"]

Ymmärtäisin kyllä jos tuntemani ihminen pitäisi minua vastenmielisenä jostain syystä. 

[/quote]

Minäkin ymmärrän, miksi tuntemasi ihmiset pitävät sinua vastenmielisenä.