Mikä on teidän arkipäivien pikainen ruoka?
Aikaa ruoanlaittoon alle 1h, mieluiten max ½h joten mitä kokkaatte?
Kommentit (82)
Mä esivalmistelen ruokia edellisenä iltana. Esin teen usein kastikkeita joita haudutan takan haudutusuunissa. Lihapullat teen edellisenä päivänä samoin perunamuussin.
Kun tulen kotiin niin keitän vain perunat, pastan tai riisin ja tarjoan kastikkeen kanssa. Tai muussin .
Keitot teen myös usein edellisenä iltana. Liha-, siskonmakkara tai kalakeitto. seuraavana päivänä vain lämmitys ja maukas ruoka on valmis alle vartissa.
Keiton tekee myös puolivalmisteista (peruna vihannes seos) puolessa tunnissa ( ei lihakeittoa)
Miten voi valkosipulin kuoriminen olla jollekin noin vaikeaa, että siihen menee aikaa tajuttomasti. Itse en laita koskaan lihapullataikinaan korppujauhoja ja nestettä, pelkästään jauhelihaa, munaa, sipulia ja mausteet. Aivan hyvin pysyvä kasassa ja on täyttä tavaraa.
Kilo jauhelihaa mahtuu kyllä yhdelle uunipellile lihapullina. Ja kieroilmauunissa voi paistaa mainioasti monta peltiä yhtäaikaa, sehän sen uunin idoa on. Jos paistaa kolme peltiä peräkkäin, niin johan ne ensimmäiset on täysin kylmiä, kun syömään pitäisi alkaa.
Nuudelit. Nuudelit kattilaan, vedenkeittimestä vesi (induktioliesi hoitaa homman yhtä nopeasti), sekaan mausteet ja pakkasesta katkarapua ja mitä ikinä jääkaapissa sattuu olemaan, esim. herkkusieniä, kesäkurpitsaa tai parsakaalia. Alle 15 min ruoka.
Jauhelihakastike <15min
Kanaa aurajuustokastikkeessa <15min
Katkarapukastike <10min
Uunilohi ~45min
Lihapullat >30min
Noiden kanssa keitän perunoita ~30min
Riisi olisi nopeampi mutta mulla ei lähe nälkä pelkällä riisin syönnillä.
Meijän perhe pyörii noilla yhdistelmillä arjessa jo melko pitkälle. Noiden lisäksi teen joskus laatikkoruokia, mutta ne ottavat sen reilun tunnin valmistuakseen :)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:17"]Sammakonreisiä ja pässinkiveksiä, hyvää ja nopeaa, mikrossa täystuholla 25min. Ja jos vartalo vaatii, niin jotain rehuja päälle.
[/quote]
Mä nauroin tälle ääneen :D
lasagne tuli ekana mieleen, eilen tein myös lihamurekkeen aurajuustolla täytettynä
Pekoni-herkkusienipasta. Pekonit, sipulit ja herkkusienet paistetaan tilkassa öljyä, suolaa ja pippuria myllystä, ruokakermaa ja tarv. Soijaa, jos kaipaa lisäsuolaa. Kaveriksi täysjyväspagetti, raikas salaatti ja patonkia. Kelpaa lapsillekin. Myös aurajuusto sopii tuohon soosiin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:08"]
Vedenkeittämisen nopeudesta tuli mieleeni, että onko kellään induktioliesi? Itselläni ei ole, mutta käytän paljon töissä ja tykkään. Kokemuksia?
[/quote]
minä olen ainakin aivan rakastunut induktiolieteen! Edellisessä asunnossamme oli varmaan 20 vuotta vanha liesi (vuokranantaja hieman pihi) ja menetin hermoni päivittäin siihen kuinka pitkään esim veden kiehumiseen meni. Rakensimme talon ja hankimme sinne induktiolieden, eikä esim veden kiehumiseen mene aikaa kuin pari hassua minuuttia. Samoin paistinpannu kuumenee minuutissa ja uuni reilussa 5 minuutissa. Aika totutteleminen on ollut siihen, että kaikki tarvittavat ainekset on hyvä olla valmiina, ettei polta ruokia pohjaan :D
hyvällä liedellä tekee ruuat oikeasti nopeasti, kun ei tarvitse odotella lämpenemistö ja kypsymistä niin pitkään :)
Joo pakastimeen voi tehdä valmiiksi valkosipulimurskaa. Tai ostaa valmista valkosipulimurskaa, on aivan yhtä hyvää kuin itse murskattu. Yhden tavallisen sipulin pilkkomiseen ei varmaan mene kuin minuutti.
Lihapullataikina on sitä parempaa mitä kauemmin se saa tekeytyä, eli pienellä ennakoinnilla sen voi tehdä edellisenä iltana jääkaappiin ja seuraavana päivänä paistaa.
Niin ja kiertoilmauuni on just sitä varten että siinä voi paistaa useampia pellillisiä kerrallaan :)
Mun pikaruuat:
Pastaa ja tomaattitonnikalakastiketta (laita pastavesi kiehumaan, kippaa tomaattimurska kattilaan ja sekaan sitä valkosipulimurskaa + muita mausteita ja purkillinen tonnikalaa. Anna kiehua sen aikaa kun pasta kypsyy.)
Nakki- tai makkarakeitto: Laita vesi kiehumaan ja sen lämmetessä kuori ja pilko perunat. Heitä sekaan valmiit kasvikset (joko heviosastolta tai pakastimesta ostettu valmis setti) sekä pilkotut nakit/makkarat. Mausta ja anna kiehua 15min.
Kiehautan pakastimesta miniporkkanoita, ja siihen gogreen-tölkistä salsaa päälle. Jos siis teen vain itselleni.
Pakko sekaantua sen verran, että mun valkosipulin käytön on mullistanut keraaminen raastin. Supernopeaa ja helppoa! Sillä voi raastaa melkein mitä vaan muutakin, suosittelen.
Kasvissosekeitto: vettä, kasvisliemikuutio, keittojuureksia, 2-3 perunaa ja pakasteesta pari desiä kikherneitä. Kuorin perunat ja pilkon pieniksi kuutioiksi, kattilaan vesi, kasvisliemi ja perunat kik-herneiden kanssa. Vähän ajan päästä keittojuurekset. Jahka kaikki on kypsiä, soseutus ja maustus. Valmista.
Porkkana-linssi-kastike ja perunat: porkkanaa, punasia linssejä, purjoa, valkosipulia, kasvisliemikuutio, vettä, kaurakermaa ja currya. Perunat kiehumaan, kuorin porkkanat ja leikkaan tikuiksi, purjo ohuiksi siivuiksi ja pannulle hetkeksi öljyyn. Lisään veden, kasvisliemikuution ja huuhdotut linssit. Annan kiehua kymmenisen minuuttia, lisään kerman ja curryn. Perunat kiehui samalla. Valmista.
Ja jos on vaikka edellispäivältä jäänyt keitettyjä perunoita, teen seitan-pyttipannua. Pilkkomiseen menee hetki, mutta pikaruokaa silti.
Fajitakset ja erilaiset pastat mös valmistuvat melko nopeasti kermalla, aurinkokuivatuilla tomaateilla ja pestolla
Tuoretiskiltä perunasosetta ja lihapullakastiketta, sekä rasia salaattia. Kotona mikroon, varmasti nopein sapuska :) Olen kolmen pienen lapsen työssäkäyvä yksinhuoltaja, joten en jaksa panostaa ruoanlaittoon. Ensinnäkin tilaan kuukaudeksi sapuskat kotiin Alepan kauppakassipalvelusta. Täydennän vain maidolla ym. pienellä. Pakkaseen paljon peruna-sipulisekoitusta ja erilaisia vihannespusseja. Kaapista löytyy aina valmispestoa ym. kastikepohjia. Pasta on tuorepastaa. Näistä sekoittelen nopsasti sapuskat. Ja tosiaan kaupan tuoretiski on pelastanut monet ryydyttävät päivät. Ei niin kallista, kyllä se vaivan maksaa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 20:32"]
Takeaway
[/quote]
Amen :D
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:08"]
Vedenkeittämisen nopeudesta tuli mieleeni, että onko kellään induktioliesi? Itselläni ei ole, mutta käytän paljon töissä ja tykkään. Kokemuksia?
[/quote]
On. Vesi kiehuu nopammin kuin vedenkeittimessä.
Maustamatonta kanafilettä, paprikaa, herkkusieniä ja Creme Bonjour valkosipulituorejuustoa. Pilkon kaikki eka palasiksi ja laitan pastaveden kiehumaan. Kanat pannulle paistumaan ja vähän suolaa mausteeksi. Kun kana on kypsää niin paprikat ja herkkusienet mukaan, tilkka vettä ja tuorejuustoa pari-kolme ruokalusikallista ja antaa hetken hautua. Mustapippuria mausteeksi.