Mikä on teidän arkipäivien pikainen ruoka?
Aikaa ruoanlaittoon alle 1h, mieluiten max ½h joten mitä kokkaatte?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:12"]
lihapullat ja muusi! Tosi helppo ja tulee nopeasti. Perunat kun eivät kiuhu kun sen 20 min ja pullat paistuu uunissa itsekseen.
toinen on jauhelikastike.
[/quote]
Perunoiden kuorimiseen minulla menee aikaa (5L kattila), lihapullataikinan (1,2 kg) tekoon menee aikaa ja pyörittämiseen.
[/quote]
noihin menee max vartti yhteensä.
[/quote]
Enkö saa enää edes päättää kauan mulla menee perunoiden kuorimiseen ja lihapullien tekoon. Piru tätä av:ta!!!!!
[/quote]
miten voi mennä yli vartti? oikeesti?
[/quote]
No koitappa! kuori 5L kattila melkein täyteen perunoita (minä en ainakaan tee sitä hullun raivolla). Turvota neste ja suurimot, pilko mitä taikinaasi on tapana laittaa, mausta ja lisää jauheliha. Minä annan tuossa aina hetken levätä.
Pyöritä pullat ja uuniin. Vielä kastike. Tee muussi. kauan meni?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:51"]
- kana/kala/jauheliha/makkarakeitto 20 min
- bratwurstia ja kermahaudutettua hapankaalta 20 min
- jauheliha- tai tonnikalakastike ja pasta 15-20min
- tortellinit/raviolit burro & salvia 10 min
- smetanakana ja (pika) riisi 20 min
- possunnoisetit ja salaatti 20 min
- rosmariinipossu ja (pika) riisi 20 min
- paistettu kala ja muussi 30 min
- pasta carbonara tai avocadopasta 15min
- pannulla kypsennetty broilerinfile ja 5 minuutin tuorewokkivihannekset 20 min
Nuo nyt ainakin alle 30 min
ja alle tunnin:
- uunijuurekset ja päälle possunfile tai broilerin fileet
- lihapullat ja muussi
Tässä nyt muutama itsetehtävä ruoka. Einekset sitten erikseen...
[/quote]
Enpä onnistuisi noissa ajoissa. Lihapullat ja muusi esim. paljon enemmän aikaa kun tarvitsemme ison määrän ruokaa.
[/quote]
Mä teen lihapullataikinan 1kg jauhelihasta. 5 min menee taikinan tekoon, 5 min pyörittelyyn (varsinkin jos lapsi tai mies osallistuu), silläaikaa uuni on lämmennyt ja pullat uuniin 45 min. Silläaikaa kun vesi kiehuu kattilassa kuorin perunat, keittoaika 20-25 min + pari minuuttia muussaukseen
[/quote]
Sisältääkö tuo 5min sipulin silppuamiset, turvottamiset jne kanssa?
[/quote]
Kyllä, paitsi etten turvottele mitään.
Sekoitan sipulisilpun (tai valmiiksi paahdetun sipulisilpun mitä mulla on aina jemmassa), kananmunan, tilkan kermaa, hieman korppujauhoja ja runsaasti mausteita (tai vain sipulia, mausteita ja pekonisilppua). Sitten vain märillä käsillä pulliksi. Kilosta tulee n 24 pullaa - jos jokaista pyörittelee 15 sekuntia niin se on 6 minuuttia yhteensä (sori, arvioin alakanttiin 5 min:D).
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:51"]
- kana/kala/jauheliha/makkarakeitto 20 min
- bratwurstia ja kermahaudutettua hapankaalta 20 min
- jauheliha- tai tonnikalakastike ja pasta 15-20min
- tortellinit/raviolit burro & salvia 10 min
- smetanakana ja (pika) riisi 20 min
- possunnoisetit ja salaatti 20 min
- rosmariinipossu ja (pika) riisi 20 min
- paistettu kala ja muussi 30 min
- pasta carbonara tai avocadopasta 15min
- pannulla kypsennetty broilerinfile ja 5 minuutin tuorewokkivihannekset 20 min
Nuo nyt ainakin alle 30 min
ja alle tunnin:
- uunijuurekset ja päälle possunfile tai broilerin fileet
- lihapullat ja muussi
Tässä nyt muutama itsetehtävä ruoka. Einekset sitten erikseen...
[/quote]
Enpä onnistuisi noissa ajoissa. Lihapullat ja muusi esim. paljon enemmän aikaa kun tarvitsemme ison määrän ruokaa.
[/quote]
Mä teen lihapullataikinan 1kg jauhelihasta. 5 min menee taikinan tekoon, 5 min pyörittelyyn (varsinkin jos lapsi tai mies osallistuu), silläaikaa uuni on lämmennyt ja pullat uuniin 45 min. Silläaikaa kun vesi kiehuu kattilassa kuorin perunat, keittoaika 20-25 min + pari minuuttia muussaukseen
[/quote]
Sisältääkö tuo 5min sipulin silppuamiset, turvottamiset jne kanssa?
[/quote]
Kyllä, paitsi etten turvottele mitään.
Sekoitan sipulisilpun (tai valmiiksi paahdetun sipulisilpun mitä mulla on aina jemmassa), kananmunan, tilkan kermaa, hieman korppujauhoja ja runsaasti mausteita (tai vain sipulia, mausteita ja pekonisilppua). Sitten vain märillä käsillä pulliksi. Kilosta tulee n 24 pullaa - jos jokaista pyörittelee 15 sekuntia niin se on 6 minuuttia yhteensä (sori, arvioin alakanttiin 5 min:D).
Vedenkeitin on kyllä oiva apu-ja myös sähkönsäästäjä-ruoanlaitossa. Kattilaan tilkka vettä kuumenemaan ja loput vedenkeittimeen ja on äkkiä kiehuva vesi mihin sitten tarvitsenkin! Teen niin, vaikkei olisi kiirekään.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:12"]
lihapullat ja muusi! Tosi helppo ja tulee nopeasti. Perunat kun eivät kiuhu kun sen 20 min ja pullat paistuu uunissa itsekseen.
toinen on jauhelikastike.
[/quote]
Perunoiden kuorimiseen minulla menee aikaa (5L kattila), lihapullataikinan (1,2 kg) tekoon menee aikaa ja pyörittämiseen.
[/quote]
noihin menee max vartti yhteensä.
[/quote]
Enkö saa enää edes päättää kauan mulla menee perunoiden kuorimiseen ja lihapullien tekoon. Piru tätä av:ta!!!!!
[/quote]
miten voi mennä yli vartti? oikeesti?
[/quote]
No koitappa! kuori 5L kattila melkein täyteen perunoita (minä en ainakaan tee sitä hullun raivolla). Turvota neste ja suurimot, pilko mitä taikinaasi on tapana laittaa, mausta ja lisää jauheliha. Minä annan tuossa aina hetken levätä.
Pyöritä pullat ja uuniin. Vielä kastike. Tee muussi. kauan meni?
[/quote]
Mä teen kastikkeen niin että kun taikina on tehty ja pyöritelty (10min), pullat paistettu (45min) mä otan ne isoon paistokasariin, heitän kermaa, lihaliemikuution ja tomaattipyrettä perään ja annan hautua 5 min. Siinä kastike saa makua lihapullista ja kerma kiehuu kasaan eli ei tarvitse mitään turhia suuruksia. Edelleenkin ollaan tunnin sisällä:)
Kuten sanottu sulla on melkein puoli tuntia perunoiden kuorimista varten:) VArmasti riittää
Pinaattikeitto ja keitetyt kananmunat. Itse inhosin pinaattikeittoa lapsena, mutta onneksi meidän lapset tykkäävät siitä. Kun jääkaappi on ihan tyhjä, niin pinaattipussit pakasteessa pelastaa päivän!
Yleensä munakas johon kaapista munien lisäksi kasviksia, ehkä lihaa ja joskus juustoa. Kylmä tomaattikeitto, joku ruokaisa smoothie.
En ole koskaan ottanut aikaa, kuinka paljon menee n. 1,2 kilon (jauhelihaa) lihapullataikinan tekoon ja pullien paistamiseen, mutta kauan siihen menee. Jo pelkästään 12 valkosipulinkynnen kuoriminen ja murskaaminen (kynsi per sata grammaa lihaa =)) ottaa monta minuuttia. Siis tosi monta, se on hidasta ja rasittavaa. Ja sit tavallinen sipuli ja kaikki mausteet; jauhelihamauste, chili, paprika tms. Mä paistan lihapullat uunissa, n. 20-30 min per pelti, pellillisiä tulee kolme. Tosin nyt mulla on uusi kiertoilmauuni, ehkä sillä voi laittaa monta peltiä yhtä aikaa, en ole vielä kokeillut.
Nyt olisikin kiva kuulla, että onnistuuko usean pellin paisto yhtä aikaa kiertoilmauunissa? Meillä lapsukaiset tykkää ihan älyttömästi lihapullista ja mielellänihän niitä heille kokkailen, mutta aikaa siis tarvitaan.
Tähän ruokaan menee n. tunti. 10-15 min. valmistukseen ja noin 40 min. uunissa.
Broilerin fileitä vuokaan.
Päälle mausteita maun mukaan. Jos maustamattomia fileitä käytät, niin paista ensin väri pintaan pannulla ja mausta runsaasti. Muuten tuppaavat jäämään mauttomiksi.
Ananasrenkaita fileiden päälle.
Pinnalle Aurajuustoa ja lopuksi ruokakermaa päälle.
Loppukypsennys uunissa 200 astetta 40-45 min. Jos fileet käy pannulla, niin varmaan 30 min. riittää. Syö riisin kanssa. Tosi herkkua, jos tykkää aurajuusto ja ananasyhdistelmästä.
En ole koskaan ottanut aikaa, kuinka paljon menee n. 1,2 kilon (jauhelihaa) lihapullataikinan tekoon ja pullien paistamiseen, mutta kauan siihen menee. Jo pelkästään 12 valkosipulinkynnen kuoriminen ja murskaaminen (kynsi per sata grammaa lihaa =)) ottaa monta minuuttia. Siis tosi monta, se on hidasta ja rasittavaa. Ja sit tavallinen sipuli ja kaikki mausteet; jauhelihamauste, chili, paprika tms. Mä paistan lihapullat uunissa, n. 20-30 min per pelti, pellillisiä tulee kolme. Tosin nyt mulla on uusi kiertoilmauuni, ehkä sillä voi laittaa monta peltiä yhtä aikaa, en ole vielä kokeillut.
Nyt olisikin kiva kuulla, että onnistuuko usean pellin paisto yhtä aikaa kiertoilmauunissa? Meillä lapsukaiset tykkää ihan älyttömästi lihapullista ja mielellänihän niitä heille kokkailen, mutta aikaa siis tarvitaan.
Kiertoilmauunissa kyllä menee useampi pelti (ainakin 2) kerralla mutta kyllä mulla mahtuu pullat 1 pellille?? Siis 1kg + taikina. Kun ne voi laittaa vieriviereen.
Sun kannattaa murskata valkosipulia valmiiksi vaikka pakkaseen jos käytät noin paljon, rasiassa säilyy hyvin ja helppo ottaa nokare. Itse laitan ehkä 2-3 kynttä ja niihin ei montaa sekuntia kulu aikaa: lättään kovasti veitsen lappeella päälle, napsautan kannan irti ja pusertimella sekunnissa läpi. Mausteiden tupsautukset tai lusikoinnit on nekin sekuntipeliä. Hitainta varmaan sipulin silppuaminen mutta tuskin 1 sipulissa menee minuuttia enempää. Sekoitan usein käsin kun se on nopeampaa kuin yleiskoneen kaivaminen kaapista.
Erikoista, että mulla tulee sitten kolme peltiä, jos toisella mahtuu sama määrä yhdelle. Ei meillä riittäis edes syötäväksi se yksi pellillinen. Mutta lihaa on siis 1,2 kiloa. Korppujauhopussin takaa se jatkeen määrä. Nestettä muistaakseni 6 dl, olikohan korppujauhoa 3 dl tuohon määrään? Ja kolme munaa. En nyt muista, kun en voi tarkistaa.
Kalafileet maustaa ja paistaa supernopeasti (esim. siika, kuha).
Juuressosekeiton (lapsille pienehkön annoksen) saa aikaan alle 30 min.
Jos on tosi kiire, ostan loimu/savulohta ja keitän perunat.
Wokeissa ja pastakastikkeissa tietty löytyy vaikka mitä n. 20 min versioita.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:25"]
Ei broileripastaa tee max ½h ajassa, en ainakaan minä.
[/quote]
Miten niin.
2 min. kanan juokseminen kiinni ja kasvimaalta porkkanoiden nappaaminen mukaan
5 min. nylkeminen, jona aikana pikamakaronit kiehuu valmiiksi
10 min. Mansikin lypsäminen ja maidon kirnuaminen kermaksi
(samaan aikaan lapsi voi poimia ja kaltata tomaatit)
Juustoa kunnon perheenemännällä on valmiiksi
Kanasuikalaleiden paistaminen olisko 10 min.?
Ainesten yhteen sekoittaminen loput minuutit.
Voila!
[/quote]
Ohis... Joo, ei kuulu keskustelun aiheeseen varsinaisesti, mutta on näinkin paljon maitotaloustuotteita käyttävässä maassa yleistietoon kuuluvaa, että maitoa ei kirnuta kermaksi. Maidosta erotellaan (separoidaan) kerma ja kerma kirnutaan voiksi.
Aiheesta: meillä pikaruoka on usein riisiä ja broilerikastikastiketta. Kastikkeessa kermaa, sipulia, keltaista paprikaa, joskus ananasta jne. marinoimattomia suikaleita ostan ja herättelen öljyssä ensin mausteet, curryn jne. Perussalaattia viereen, hyvä tulee!
Otinpa aikaa kauan noissa lihapullissa menee. Jauhelihaa oli se 1,2kg. Taikinan valmistuksen aloitin 8.45 ja annoin sen tekeytyä/mausteiden imeytyä 30min. Nyt pullat ovat uunissa ja 10min päästä otan uunista pois.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:25"]
Ei broileripastaa tee max ½h ajassa, en ainakaan minä.
En tykkää niistä valmiista suikaleista joten ostan marinoimattomia fileitä jotka sitten paloittelen ja pannulle. Maustaminen ja lisukekasvisten tekeminen vie myös hetken. Ja pastaveden kiehumispisteeseen saaminen 10-15min ja kypsäksi keittäminen toisen mokoman. Ja kun kastikeruoka kyseessä niin olishan sen hyvä hetken aikaa hautua ja muhia ennen ruokailua.
[/quote]
Tuorepasta kypsyy 2-3 minuutissa, kuivapasta 8. Broilerin leikkaamiseen fileestä (en osta roippeita minäkään) menee 5 min, paistoon 15 ja haudutukseen jää 10 min kastikkeessa. Hyvin ehtii:)
Mä teen lihapullat siten, että laitan munat, mausteet, kuoritut sipulit ja mitä nyt sekaan sotkenkaan, blenderiin. Sillä saa tosi nopeasti sipulit pieneksi ja mausteet tasaiseksi, sit vaan taikina kokoon ja pullat pellille. Ei siinä kauaa ennen uunia mene. Ja teen 2kg taikinan kerralla.
UUnilohi on nopee, file pellille ja 20min:ssä valmista. Lisäkkeeksi lohkoperunat, joku vihannessekoitus tms samaan uuniin.
Veden keitän aina kattilassa, meillä induktioliedellä se onnvedenkeitintö nopeampikin.
Muuten mulla ei oo tähän ketjuun paljon annettavaa, koska laitan ruokaa isoina määrinä, koko viikon ruoat kerralla ja sitten lämmitän kun on aika syödä. Keitot, padat ja monet kastikkeet vaan paranee vanhetessa eikä oo jatkuvaa kokkaamista tämä ainutkertainen elämä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:55"]
Erikoista, että mulla tulee sitten kolme peltiä, jos toisella mahtuu sama määrä yhdelle. Ei meillä riittäis edes syötäväksi se yksi pellillinen. Mutta lihaa on siis 1,2 kiloa. Korppujauhopussin takaa se jatkeen määrä. Nestettä muistaakseni 6 dl, olikohan korppujauhoa 3 dl tuohon määrään? Ja kolme munaa. En nyt muista, kun en voi tarkistaa.
[/quote]
No ok tuo on tuollaista jauhomättöä! Mulla nestettä ehkä desi, puolitoista ja korppujauhoja alle desin. Ihan vaan sitomaan, ei jatkeeksi. Mä tykkään enemmän lihaisista pullista. Jos käytän pekonia en laita korppujauhoa ollenkaan.
Kyllä mulla kilon taikinasta tulevat pullat mahtuu yhdelle pellille vieriviereen,
Tortillat, valmista alle 10 minuutissa. Paistaa jauhelihan ja heittää salsakastikeet sekaan. 10smikrossa lämmittää tortillalätyt. Tarjotaan kurkkuviipaleiden ja fetakuuston kanssa.
Kattokaapa ihmiset mun ruokablogia ja kommentoikaa sinne rakentavasti mielipiteitänne! Oon vasta alotellut, niin kaipailen avointa palautetta!:) Ja reseptitoiveita voi myöskin esittää! http://liedella.vuodatus.net
Spagetti ja jauhelihakastike
Nakkikeitto
Jauhelihakeitto