Voi että näitä espoolaisressukoita.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1387177167087?jako=59e6dc0421fcc76bc306415335a1eb63&ref=fb-share
Tsemppiä tulevaisuuden autoveroratkaisuihin - voimia..!
Kommentit (100)
Muuttaisivat Stadiin sieltä metsiköstä. Täällä ei omaa autoa tarvitakaan.
Eikö Espoolaiset tiedä että viim. yläasteella voi jopa pyrkiä stadin painotettuihin ja lukion voikin siyyen valita Ressusta, Norssista jos ka riittää.
Oli mullakin ala-asteella 1km koulumatka ja ihan itse raahasin sukset,monot ja luistimet repusta puhumattakaan. Oli aika yksinäistäkin kävellä kun asuttiin sellaisessa suunnassa missä lapsiperheitä ei juuri asunut. Ylä asteella olikin jo 2km matkaa ja itse kuljin sinnekin ja reppu painoi paljon. Näin maalla 90-luvulla. Valintojahan elämä o täynnä...
Huono esimerkki oli tuo, mutta jos täällä Espoossa ihan hyvien matkayhteyksien päässä haluaisi lapsen opiskelevan esim saksaa tai ranskaa ensimmäisenä kielenään, matkoista tulee pitkiä. Omat nuorimmaiseni ovat lähikoulussa, jonne on matkaa niukasti alle 3 kilometriä eikä meiltä koululle kulje bussi. Pyörällä tuo on lyhyt matkat, mutta on ylitettävä vilkas liikenteisiä katuja ja kapea silta. Erityisesti talviaamuisin hirvittää eli kuskataan. Harrastuskuskauksiinkin menee aikaa sillä esim uimahallit eivät ole ihan kulmilla. Meiltä 1km lähimmälle juna-asemalle, 400 metriä bussipysäkille ja kaupoille on myös kilometriä. Missään korvessa ei siis todellakaan asuta. Poikittainen julkinen liikenne on Espoon sisälläkin heikkoa. Matkaan voi mennä autolla 15 minuuttia ja julkisilla tunti.
Espoolaisressukoista en tiedä, mutta pakko sanoa kuinka helppoa olikaan stadilaislapsena ja aikuisena kun ei edes ollut autoa. Muutettiin tänne länsi-Suomeen muutama vuosi sitten. Jouduin ajamaan ajokortin ja täällä tarvitsee autoa. Minä vielä pärjäisin työmatkat pyörällä, kun työmatka keskussairaalaan on 5km, mutta mies käy olosuhteiden pakosta tällä hetkellä 100km päässä töissä omalla autolla. Oma auto on pakollinen, koska työpäivän aikana käydään hakemassa mm välineitä rautakaupasta! Työmaa vaihtuu n. 1 1/2 v välein ja lähes poikkeuksetta ne ovat pidemmällä. Pakko sanoa, että autovero tässä tapauksessa kilometrien mukaan lähinnä itkettäisi.... Pistää miettimään kannattaako työtä näin edes tehdä vai tuleeko halvemmaksi elää tuilla?!
Juuri paikallislehdestä luin tytöstä, joka viettää paikallisessa kauppakeskuksessa aikaa päivittäin 2-7 tuntia. Syy? Julkisen liikenteen puute, kulkee isänsä kyydissä lukioon.
Helppoa se on vielä siellä Espoossa. Täällä meillä päin kun pysäkille saattaa olla myös se kilometri, mutta busseja kulkee 3-4 päivässä ja muutaman kilometrin matka maksaa melkein 4 euroa.
Nuo on kaikki valintoja. Me asutaan Itä-Helsingissä. Metrolla pääsee joka paikkaan, tulevaisuudessa vielä paremmin. Kaikki palvelut kävelyetäisyydellä.
Mekin espoolaiset mietimme juuri minne päiväkotiin hakisimme paikkaa lapsellemme. Olisi kiva saada paikka jostain yksityisestä päiväkodista, mutta ne joita katselimme, ovat liian kaukana. Ehkä haemme vain siihen lähimpään kaupungin päiväkotiin,niin arki helpottuu. Olen miettinyt, että sitten kun lapsi on isompi, niin voisi harkita muuttoa lähelle koulua ja harrastuspaikkoja. Meillä on vain yksi auto, jota mies käyttää työmatkoihin, itse olen tottunut kulkemaan bussilla ja se on monesti kätevämpi kuin autoilu, ainakin kun asumme hyvien yhteyksien varrella.
Jestas, että noi Makkoset on pihalla! Tämä juttu sai minut toivomaan, että toi seurantalaite tulis ja pian!
Landella näitä rassukoita on vielä enemmän.50 km joka suuntaan, siinä sitä autoiltavaa riittää. Heille se vaan tulee halvemmaksi kuin espoolaisille korvessa-asujille. Jokainen valitsee itse, meneekö karhujen keskelle asumaan.
Eikö perheen kotiapulainen voisi saattaa pysäkille?
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/kotiapulainen_filippiineilta
Jos on varaa kahteen uudenkarheaan mersuun/bemariin on ehkä varaa maksella vähän verojakin lisää. Ihan hyvä. Espoossa voi muuttaa alueelle joka on lähempänä sitä kansainvälistä koulua. Valinnoistaan tässä kärsii tämä perhe, eikä mistään muusta. Onneksi espoolaiset ovat maksukykyistä porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:32"]
Mekin espoolaiset mietimme juuri minne päiväkotiin hakisimme paikkaa lapsellemme. Olisi kiva saada paikka jostain yksityisestä päiväkodista, mutta ne joita katselimme, ovat liian kaukana. Ehkä haemme vain siihen lähimpään kaupungin päiväkotiin,niin arki helpottuu. Olen miettinyt, että sitten kun lapsi on isompi, niin voisi harkita muuttoa lähelle koulua ja harrastuspaikkoja. Meillä on vain yksi auto, jota mies käyttää työmatkoihin, itse olen tottunut kulkemaan bussilla ja se on monesti kätevämpi kuin autoilu, ainakin kun asumme hyvien yhteyksien varrella.
[/quote]
Minkä takia yksityisestä? Eivät ne välttämättä ole yhtään parempia kuin kaupungin päiväkodit. Paras pk missä lapseni on ollut, on kaupungin, ja ehdottomasti surkein päivähoito on ollut yksityisesti tuotettua, mahdollisimman halvalla ja laaduttomasti.
asun itsekin lapsineni espoon perukoilla 20 kilometriä helsingistä ja tiedän miten vaikeaa on kun lapsemme pitää viedä kouluun ja harrastuksiin autolla sen lisäksi että käy itse töissä ja mies reissaa paljon töidensä puolesta eikä ole lapsia viemässä. ei oo helppoo.
10v ei jaksa kulkea kilometriä pysäkille? Onko hänellä joku perussairaus tms?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:05"]
asun itsekin lapsineni espoon perukoilla 20 kilometriä helsingistä ja tiedän miten vaikeaa on kun lapsemme pitää viedä kouluun ja harrastuksiin autolla sen lisäksi että käy itse töissä ja mies reissaa paljon töidensä puolesta eikä ole lapsia viemässä. ei oo helppoo.
[/quote]
Teille ei siis ole kelvannut lähikoulu, johon lapsi pääsisi koulukyydillä? Vai miksi joudut kuljettelemaan lapsia? Ja jos elämäntilanne on tuo, pitää valita asuinpaikka sen mukaisesti, niin ettei toinen vanhempi joudu elämään autossa. Ei kannata muuttaa huonojen liikenneyhteyksien päähän ja sitten vielä valittaa siitä. Jos ei halua maksaa keskeisestä asunnosta, joutuu maksamaan kulkemisesta.
Vanhenevatko espoolaiset hitaammin?
Heinäkuussa 2008 perheen äiti oli 39v, joulukuussa 2013 43v.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 07:29"]
Oli mullakin ala-asteella 1km koulumatka ja ihan itse raahasin sukset,monot ja luistimet repusta puhumattakaan. Oli aika yksinäistäkin kävellä kun asuttiin sellaisessa suunnassa missä lapsiperheitä ei juuri asunut. Ylä asteella olikin jo 2km matkaa ja itse kuljin sinnekin ja reppu painoi paljon. Näin maalla 90-luvulla. Valintojahan elämä o täynnä...
[/quote]
Minullakin oli kilometrin matka käveltäväni oman alueen ala-aasteelle, Helsingin Töölössä.
Voi voi tosiaan, raukka parat... Ei sitten lähikoulu kelvannut ja olisihan se vähän noloa sanoa, että lapset ovat naapurin lasten kanssa samassa opinahjossa siinä naapurissa. Pienet on murheet, mutta onneksi niistäkin voi aina valittaa!